Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TDM900
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 540
Lid geworden op: 2 jun 2005 20:00
Locatie: Driebruggen

Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door TDM900 »

Mijn GPSMAPO60Cx is (weer) gevallen en is nu echt stuk :oops:
Ik ben nu dus op zoek naar een andere.
Wat zijn jullie ervaringen met de 64 serie?
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met Geocachen, over de nauwkeurigheid, en schermobouw.
En ook de accuduur. Hoe lang gaat de GPS met een stel oplaadbare batterijen mee.
Ik heb een Oregon 600 gehad, maar die heb ik weer verkocht, deze beviel niet (schermopbouw, achterlopen van positie, touchscreen) Vandaar dat ik naar een 64 kijk.

Mvgr Ron
Laatst gewijzigd door TDM900 op 30 jun 2017 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Triumph Tiger 900 Rally Pro '21,
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx

Bericht door keesm »

Even up.
Ik heb zelf geen ervaring met een 64, wel met een 60Cx en een Oregeon 600. In die zin is het even wachten op een ervaringsdeskundige met een 64. Misschien kun je de tekst van het onderwerp nog aanpassen zodat ook de 64 daarin voorkomt. Geeft wellicht meer reactie.

Ik begrijp dat je duidelijk kiest voor een knoppentoestel, hiermee wordt de spoeling wat dunner. Scherm van een 64 is toch wat kleiner ten opzichte van een Oregon 600/700. Of wil je geen touchscreen op basis van je ervaring met de 600.
Heb je de gps veel in de hand, op de fiets e.d Dat kan ook meespelen in je keuze. Etrex-serie is dan wat compacter. Een 60 vind ik zelf op de fiets altijd nog makkelijker dan een O600.
Ben even benieuwd waarom je duidelijk voor de 64-serie kiest, wat ik overigens ook een mooi toestel vind.

Gebruikersavatar
TDM900
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 540
Lid geworden op: 2 jun 2005 20:00
Locatie: Driebruggen

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx

Bericht door TDM900 »

Ik heb vandaag even in Moordrecht met de 64st gespeeld en ook de etrex30x ernaast gehad.
De etrex30x is kleiner, ik ben de stick ook wel gewend (mijn eerste GPS was een eTrex Venture, daarna een Vista) en het scherm is best scherp, hoewel wel klein.
De 64st voelde iets vertrouwder aan, de menu's zijn iets anders als op de 60cx, maar wel met bekende terminologie.
In en uitzoomen gaat behoorlijk snel, pannen op het scherm gaat veel beter dan de eTrex 30x.
Deze is voor mij eigenlijk al afgevallen :?
Op de 64 zijn de letters iets grover en groter, en dat is als je wat ouder wordt helemaal niet zo erg :D
Het pad van de oregon (700) ga ik niet bewandelen, nog een te slecht gevoel bij en aan de dure kant.
Tevens heb ik het (op de wandel GPS iig) niet zo op een touchscreen, het werkte net ff anders en ik zat er te vaak naast.

Ron
Triumph Tiger 900 Rally Pro '21,
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67

Evert-Jan
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 apr 2012 20:51
Locatie: Heelsum

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door Evert-Jan »

Het is al een paar jaar terug dat ik mijn vertrouwde GPSMAP60CSx heb vervangen door de GPSMAP62st. Inmiddels is door een stomme actie van mijzelf de 62 gesneuveld en maak ik nu al weer een jaar gebruik van de 64st. Ik gebruik het toestel vooral op de mountainbike en soms bij het wandelen.
De afmetingen van de toestellen zijn allemaal gelijk, ook de schermgrote, het scherm van de 64 vind ik beter afleesbaar als de 62 en de 60. De scherm opbouw van de 64 is zeker een stuk sneller als die van de 60 maar ook sneller als de 62, ik merk met de 64 tijdens het fietsen eigenlijk nooit dat het de kaart achter loopt. Het menu van de 60 is toch wel anders als die van de 62 en 64, maar als je ervaring hebt met de 60 heb je de 64 ook snel onder de knie en zul je de "streken"van Garmin met het verstoppen van bepaalde instellingen inmiddels ook wel kennen.
Voor de stoomvoorziening maak ik gebruik van een paar Eneloop pro batterijen met een capacitijd van 2500mAh. De scherm verlichting heb ik altijd wel een beetje aan staan en dan doe ik ongeveer 14 uur met een setje geladen batterijen.
Dat ik als vervanger van mijn 62 heb gekozen voor de 64 geeft denk ik wel voldoende aan dat ik tevreden ben met deze serie toestellen van Garmin.

Gebruikersavatar
TDM900
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 540
Lid geworden op: 2 jun 2005 20:00
Locatie: Driebruggen

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door TDM900 »

Dank je Evert-jan.

Dit geeft mij een goed gevoel over de 64.
Triumph Tiger 900 Rally Pro '21,
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door tony rave »

Omdat je ook een Z660 hebt gebruik je de GpsMap waarschijnlijk niet op de motor en dan geldt onderstaand bezwaar niet.
De 62/64 modellen hebben, in tegenstelling tot de 60, alleen een 5-Volt mini-USB aansluiting voor de externe voeding.
Betekent voor de motor dus een omvormer en een minder solide aansluiting voor de externe voeding.
Voor mij was dat de belangrijkste reden geen 62/64 model te kopen.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
TDM900
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 540
Lid geworden op: 2 jun 2005 20:00
Locatie: Driebruggen

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door TDM900 »

Dank je Tony,

Ik heb al wel een usb omvormer met aansluiting op mijn dashboard voor mijn virb.
Maar inderdaad is de motor niet het voornaamste gebruiks doel.
Dat zal wandelen, geocachen en fietsen zijn.
Triumph Tiger 900 Rally Pro '21,
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door blazez »

Ik ben van een 60csx naar een 64st gegaan.
In basis gebruik is de 64 gelijk. Maar persoonlijk vind ik dat ze bij Garmin de persoon die verantwoordelijk is voor de software van de 64 met een grote "ik ben een ezel" muts in de hoek zetten. (tekst even aangepast naar iets netter)
Zo af en toe verlang ik terug naar m'n oude vertrouwde 60.

Het zijn steeds die kleine dingen. Een waypoint (nu consequent via-punt genoemd) aanmaken en in plaats van find-find het net aangemaakte punt direct vinden,moet je het menu die naar alle via punten, dan maar zoeken en hopen dat je niet eerst tig keer naar beneden moet in de lijst. Zeker als je een paar gox files er op gezet hebt met via punten van geocaches.
Dit soort kleine dingen irriteren bij het gebruik in het veld mateloos.

De geocaching gpx files er op kunnen zetten en meenemen is overigens perfect. Wel even de meeeleverde database er als eerste afgooien (kost tijd met laden).
Ik gebruik als kaartmateriaal voor het wandelen overigens ook weer gewoon de openfietsmap. Vond ik ook veel prettiger dan de Garmin topo kaart die er op stond.
En natuurlijk is de snelheid van het toestel heerlijk in het gebruik.
Laatst gewijzigd door blazez op 2 jul 2017 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door ankeric »

Je opmerking over "die kleine dingen", die "mateloos irriteren in het veld" onderschrijf ik volledig.
Al kon de Etrex Vista (vrijwel exact gelijk aan de 60) er ook al wat van. Verwijderen waypoint, achteraf een waypoint wijzigen (naam, symbool)... ik heb ooit wel eens het aantal knopaanslagen geteld... onvoorstelbaar!
Maar ook in jouw voorbeeld: als je een Waypoint hebt aangemaakt krijg je aan het eind de optie "Go". Als je op dat moment "menu" klikt krijg je - direct - "Edit Waypoint"... enz.

En iedere vakantie krijg ik weer dezelfde paniekaanval.
Aan sommige waypoints hang ik een volledig A4-tje met tekst. En die zoek ik dan op vanuit de Waypoint Manager. Uiteraard... Niet dus! Kwijt? Foutje gemaakt? Nee hoor, je moet zoeken via Find... zucht...

Wat betreft de naamgeving. Tsja... Als gebruiker heb ik er een paar jaar over gedaan voordat ik het verschil wist tussen waypoint, viapunt, routepunt, trackpunt.
Maar je kunt dat soort fouten (!) zelf corrigeren, zie "I:'\Garmin\Text\Dutch.gtt". Dit is met - bijvoorbeeld - Notepad volledig aan je eigen wensen aan te passen.

Uit mijn eigen "irritatie doos":

Kleine probleempjes met GPSMAP 64st

GPSMAP 64ST versus GPSMAP 60 CSx

Overigens: IMO is de GPSMAP 64st dé beste, meest betrouwbare Garmin GPS. Ondanks dat het ding mij regelmatig mateloos irriteert. En ik vandaag weer de batterij moest verwijderen nadat ik mijn 3 tracks van vandaag had gearchiveerd.
Laatst gewijzigd door ankeric op 2 jul 2017 20:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door blazez »

Twee hele goeie tips. Je moet steeds op verschillende momenten eens op de Menu knop drukken en dan blijk je ineens een boel meer te kunnen doen. Het maakt het er niet gemakkelijker op. Misschien is het gewoon wennen. Natuurlijk zoveel jaren met de 60cs en daarna de 60csx gehad, dat dit toch best wel softwarematig een heel ander toestel is. Dat met die naam ga ik ook eens aanpassen, Bedankt.

Gebruikersavatar
TDM900
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 540
Lid geworden op: 2 jun 2005 20:00
Locatie: Driebruggen

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door TDM900 »

De knoop is doorgehakt, vandaag heb ik hem aangeschaft in Moordrecht.
Nu bezig met kaarten erop zetten etc.
Triumph Tiger 900 Rally Pro '21,
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67

Gebruikersavatar
TDM900
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 540
Lid geworden op: 2 jun 2005 20:00
Locatie: Driebruggen

Re: Vervanging voor GPSMAP60Cx door een GPSMAP64s

Bericht door TDM900 »

Na een week uitproberen ben ik best tevreden.
Knoppen werken lekker, middelste knop iets zwaarder dan ik gewend was met de 60Cx. Op de 64s moet je echt onder boven links of rechts zitten en kan je niet een beetje schuin aanklikken.
Lint met paginavolgorde weet ik nog niet of deze blijft. Ik heb nu een profiel gemaakt met lint en een profiel zonder lint en ben aan het proberen welke het best bevalt.
Zoeken naar caches is goed, je loopt er makkelijker naar toe dan mijn ervaringen met de Oregon600.
Kaartopbouw is snel, nog niet getest in auto of het daar ook goed werkt, ik neem aan van wel. Ik gebruik Freizeit OSM kaarten, de routes die ik tot nu toe heb laten rekenen (fietsend, naar mijn werk, naar huis etc) gaven een logische routering aan.
Na het laden van een aantal series caches, met foto's via GSAK kreeg ik een melding dat het maximum aantal foto's was overschreden. Ik kan echter nergens vinden wat het maximum aantal is. Meer dan 2400 is te veel. Ik heb er nu 1100 in zitten en dat gaat goed.
De 64s connect via bluetooth via de telefoon ook met Garmin Connect, tracks komen dan als activiteit zichtbaar.
Leuk, kan ik de data van mijn Vivosmart combineren met de track. Dat moet ik nog ff verder uitzoeken.
Al met al wel een leuke stap verder. (alhoewel ik het nog steeds zonde vind van mijn trouwe 60Cx)
Triumph Tiger 900 Rally Pro '21,
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”