update topoactive

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Ja stom.. had even die gupdate moeten checken.... maar nu ben ik toch benieuwd of de 66 wel naar behoren routeert op vervoermiddel auto bij 2019.1
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
sammyB
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 291
Lid geworden op: 3 dec 2006 16:17
Locatie: Nederland-Haelen

Re: update topoactive

Bericht door sammyB »

gpston schreef:Zo juist een update via GE 6.14.1. op mijn GPSMAP 66ST FW 3.00 uitgevoerd dit is op de juist wijze verlopen
de Topo Active Eur. kaart 2019.10 is op de juist plek in het interne geheugen
neergezet,en op de plek van de vorige kaarten.
Het extra geheugen kaart is onaangeroerd gebleven.
Ik heb geen meldingen over te weinig geheugen gezien.
Heb al het mogelijke gedaan... Laatste versie GE
Sd kaart eruit, firewall uit virusscanner uit.. vpn uit
Geprobeerd met GE en WU, niets...
Met sd erin alles weer geactiveerd, geen resultaat.
Krijg steeds de melding dat er te weinig ruimte is of 66,en dat ik een sd moet plaatsen.
Zo gedaan, dan word de dl gestart en af gebroken na 2%.
Vreemd.... Heb ook de laatste updates 3.00.
GPSMAP 60CSx - Oregon 550T - Monterra - GPSMAP 66st

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Los ervan dat de kaart niet naar behoren routeert (bij wie routeert deze versie wel?) zou je dat trucje van Keesm kunnen proberen door het via de cardreader te doen met dat GarminDevice.xml bestandje.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: update topoactive

Bericht door keesm »

routeren: Ik gisteren kort even wat kunnen testen in Basecamp. Maar daar kwamen zeer vreemde routes uit (bij langere afstand vaak combi van routerend met rechte stukken (directe route) en grote omwegen, geen logica). Dit geprobeerd met combi activiteitenprofiel/voertuig: Auto/auto; Auto/toerfiets; Toerfiets/toerfiets.
Daarnaast moet je er rekening houden in BC dat de grens van de kaarten SW/NE de grens tussen Nederland/Duitsland volgt. Topo gaat dan over in een basiskaart. Verschil zie je pas bij hoge detaillering en goed ingezoomd.
Op de/een gps moet ik e.e.a nog uitproberen, even te druk nu.

Trucje met sd-kaart: met alleen garmindevice.xml op de sd-kaart (in map Garmin) lukte het mij niet. Het lukte toen ik ook de vorige versie van Topoactive kaarten incl. bijbehorende gma en unl bestanden er op zette. Dus Garmin/GE checkt wel of je kan/mag downloaden. Ik zou het nog eens kunnen proberen met alleen de gma+unl bestanden, maar wellicht kijkt GE alleen naar de aanwezigheid van een vorige versie van de kaart zelf.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Kortom... je hebt niets aan de kaart voor routering. Ook osm tags als access=private worden genegeerd. Ik kan er geen chocola van maken.
Alternatief voor autoroutering is natuurlijk wel de garmin free maps... of freizeitkarte... voor fietsen de ofm.
Heb nu weer versie 4.0 erop.. die routeert wel..maar die data zijn uit 2016.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
Raoul-BE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 feb 2006 14:32
Locatie: Berkel-Enschot

Re: update topoactive

Bericht door Raoul-BE »

Wat betreft de routering van de Garmin Topomap 2019.10 (en eerdere versies) op mijn GPSMAP66st en in BC: hier komen inderdaad vaak vreemde routes uit met nogal wat omwegen, als "auto" wordt geselecteerd als vervoermiddel. Ook voor fiets e.d. komen er niet de meest logische routes uit, ik heb heel wat varianten geprobeerd om te kijken of er logica in zit. Ik heb het niet kunnen ontdekken... Maar het is eigenlijk ook een TOPO kaart! Deze Garmin topo kaart vind ik echter prima bruikbaar voor wandelingen die ik van tevoren uitzet en als track of route download naar de GPS. Voordeel is dat heel Europa erin zit, dus ik heb altijd de goede kaart bij me.

Om de GPSMap66st toch ook bruikbaar te krijgen voor autonavigatie (wat ik niet echt nodig heb omdat ik hiervoor bijna altijd mijn DriveLuxe gebruik), heb ik de Garmin OSM kaarten (http://garmin.openstreetmap.nl/) erbij gezet en een apart profiel aangemaakt waarin ik deze kaarten selecteer. De routering voor auto werkt daarmee zeer acceptabel. Garmin OSM kaarten wel op een aparte SD kaart gezet.

Mijn ervaring is dat de Garmin kaarten op de DriveLuxe (2019.30 NTU) vaak betere / snellere routes gebruiken dan OSM (en véél beter dan Garmin Topo).
--- Raoul uit Berkel-Enschot, Quest 1, DriveLuxe 51 LMTS, GPSMAP66st, MS, BC, OSM, CNv9, City Navigator, TopoActive, Topo NL, Topo BE, JaVaWa ---

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Duidelijk... maar toch vreemd dat t/m versie 4 de kaart wel goed routeerde. Nu toch een beetje brandhout...oftewel.. hij mankeert van alles. Dat staat niet in de beschrijving. Niks topoactive dus.
Als topokaart gebruik ik de Openfietsmap ..europadelen en voor de auto de free maps voor Garmin. Maar heel Europa altijd bij de hand was wel makkelijker geweest.

aanvulling:
.... Bij de Garmin GPSMAP 66st is de Garmin Topo Active kaart al voorgeladen. Een prima bruikbare kaart, gebaseerd op openstreemap data. Deze kaart wordt 1 tot 2 keer per jaar vernieuwd door Garmin.

Voor €40,- meerprijs vind ik "prima bruikbaar" wat veel gezegd. Dat behoeft dan toch enige nuancering....
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
sammyB
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 291
Lid geworden op: 3 dec 2006 16:17
Locatie: Nederland-Haelen

Re: update topoactive

Bericht door sammyB »

Net zojuist de nieuwe versie van GE gedownload versie 6.14.2.0
Nu word de versie 2019.10 van topo active wel zonder problemen geinstalleerd.
Het wachten heeft zich iig beloond.
GPSMAP 60CSx - Oregon 550T - Monterra - GPSMAP 66st

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Oke.. klinkt goed..., maar heb je er wat aan bij de routering?
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
sammyB
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 291
Lid geworden op: 3 dec 2006 16:17
Locatie: Nederland-Haelen

Re: update topoactive

Bericht door sammyB »

Kan hier eigenlijk geen zinnig antwoord op geven.
Gebruik de gps alleen maar voor geocaching en wandelen.
Geocaching en wandelen alleen icm friluftskartan pro,heel gedetailleerd.
OSM heb ik alleen maar als een soort backup.
Voor routering in de auto gebruik ik de garmin drive.
GPSMAP 60CSx - Oregon 550T - Monterra - GPSMAP 66st

Gebruikersavatar
Meneer Zwijn
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
Locatie: België-Leuven

Re: update topoactive

Bericht door Meneer Zwijn »

Het probleem blijft wel lang aanslepen zeg. Met de laatste versie van GarminExpress en mét een 8gb geheugenkaartje in de eTrex 35 t lukt het me niet de TopoActive-kaarten te updaten. De foutmelding zegt me dat de geheugenkaart niet compatibel is, ook al gebruik ik het al jaren naar volle tevredenheid. Jammer.
Ik denk dat een groter kaartje, 32 GB of zo misschien wel zal helpen? Ben benieuwd.
Zumo 220 (in de kast, geen motor meer) en Etrex Touch 35 (v4.50).

Gebruikersavatar
sammyB
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 291
Lid geworden op: 3 dec 2006 16:17
Locatie: Nederland-Haelen

Re: update topoactive

Bericht door sammyB »

Meneer Zwijn schreef:Het probleem blijft wel lang aanslepen zeg. Met de laatste versie van GarminExpress en mét een 8gb geheugenkaartje in de eTrex 35 t lukt het me niet de TopoActive-kaarten te updaten. De foutmelding zegt me dat de geheugenkaart niet compatibel is, ook al gebruik ik het al jaren naar volle tevredenheid. Jammer.
Ik denk dat een groter kaartje, 32 GB of zo misschien wel zal helpen? Ben benieuwd.
Ik weet niet of het hier aan kan liggen maar de laatste keer toen ik de nieuwe topo active wilde updaten had ik de topo active geselecteerd als kaart weergave in de gps( bij kaart instellingen) Alle vorige keren dat het NIET lukte had ik de zweedse friluftkartan als kaart op het scherm.
Misschien wat ver gezocht.....maar je weet nooit.
GPSMAP 60CSx - Oregon 550T - Monterra - GPSMAP 66st

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Het kaartje zou niet uit moeten maken .. want die topo active wordt intern geïnstalleerd.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
Meneer Zwijn
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
Locatie: België-Leuven

Re: update topoactive

Bericht door Meneer Zwijn »

Express zegt dat het bestand te groot is voor interne geheugen. En ik heb enkel de twee TopoActive kaarten op gps.
Zumo 220 (in de kast, geen motor meer) en Etrex Touch 35 (v4.50).

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Ik vermoed dat niet alle oude kaarten eerst verwijderd zijn... of er moeten nog andere bestanden intern zijn bijgekomen? Merkwaardig..
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”