Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raoul-BE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 feb 2006 14:32
Locatie: Berkel-Enschot

Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door Raoul-BE »

Mijn GPSMAP66st is voorzien van de TopoActive kaart Europa. Op deze kaart staan echter geen hoogtelijnen. Deze hoogtelijnen zijn voor Europa te downloaden op http://garmin.opentopomap.org/ en zijn als transparante kaart toe te voegen op de GPSMAP66st.

Neem hiervoor de "Garmin download" van het gewenste land, de ZIP-file bevat een bestand <landnaam>_contours.img. Kopieer deze file naar de juiste folder op de GPSMAP66st (bij voorkeur naar de SD-kaart, indien aanwezig). Daarna de kaart met hoogtelijnen nog aanzetten in het menu voor de kaartinstellingen.
--- Raoul uit Berkel-Enschot, Quest 1, DriveLuxe 51 LMTS, GPSMAP66st, MS, BC, OSM, CNv9, City Navigator, TopoActive, Topo NL, Topo BE, JaVaWa ---

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door keesm »

Dat is een methode.

Ik constateer dat de TopoActive Europe v4 (West/East) die tot kort werd meegeleverd op diverse outdoortoestellen nog voorzien was van DEM (hoogtegegevens). De nieuwste update van de TopoActive versie 2018.20 (South West en Nord East) bevat geen DEM meer. Deze versies bevatten geen hoogtelijnen.
De basiskaart op de 66s/st is de Worldwide Autoroute DEM Basemap, deze bevat wel DEM, alleen de dichtheid zal niet hoog zijn.

Ik kan me voorstellen dat er de behoefte is om op de kaart de hoogtelijnen te zien op je gps. Je kunt er een andere kaart bij zetten vanuit openstreetmap (osm) welke die informatie al heeft (openfietsmap, Speichenkarte, freizeitkarte, openmtbmap/velomap e.d.), soms ook in combi met DEM of de aanschaf van een Garmin Topo Pro per land (voor meerdfere landen een hele uitgave).

Wil je alleen de TopoActive gebruiken en ook hoogtelijnen zien dan kun je er inderdaad een transparante hoogtelijnenkaart er bij zetten (en ook aan) zoals topicsteller aangeeft. Opentopomap is 1 van de mogelijkheden. Een andere optie is bijv. http://osm.thkukuk.de/ , naast separate landen kun je hier ook heel EU als hoogtelijnenkaart (SRTM-layer) downloaden of bijv. http://alternativaslibres.org/en/index.php . De herkomst van de data is veelal wel hetzelfde (SRTM-Nasa, Viewfinderpanoramas, Sonny e.d.)
Aanbod van aparte hoogtelijnenkaarten voor Garmin is wat beperkter geworden de laatste tijd, maar nut/noodzaak ook minder omdat deze steeds meer geïntegreerd zijn in de osm-kaarten (dank zij de voortdurende ontwikkeling van mkgmap).

Waypoint bood enige tijd geleden een aanvulling op de TopoActive aan met adressen en hoogtelijnen, maar die is niet meer leverbaar heb ik de indruk na bezoek van de snelbalie. Er wordt wel een Onroute TopoActive aangeboden met ik denk hoogtelijnen (vind niet zo veel info), de vraag is welke versie van TopoActive. Maar ja als je al een TopoActive hebt...

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door e.vdwerf »

Vanmiddag toevallig de update van de garmin Topo Active (OSM data) binnengehaald met GE. Update voor mijn Etrex Touch 35.
Versie: 2018.20 North East en 2018.20 South West. Zal zo eens kijken of ik wel heel Europa heb.
Hierbij kwam de Garmin DEM map EU ook mee .....versie 2017.20
De Basiskaart heeft ook al DEM.. waar deze nu bijhoort... even geen idee?
Zie dat er ook een hele nieuwe basiskaart is meegekomen. World DEM Basemap 2018.

Geen hoogtelijnen maar wel DEM. Zou er dan weer iets aangepast zijn?
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door keesm »

e.vdwerf schreef:Hierbij kwam de Garmin DEM map EU ook mee .....versie 2017.20
De Basiskaart heeft ook al DEM.. waar deze nu bijhoort... even geen idee?
Is dat de gmapdem.img ?, zo ja vreemd dat deze ook op je outdoortoestel gezet wordt.
e.vdwerf schreef:Zie dat er ook een hele nieuwe basiskaart is meegekomen. World DEM Basemap 2018.
Dat moet dan de gmapbmap.img zijn, de Worldwide Autoroute DEM Basemap. Volgens mij is de laatste versie V5.01 (header van deze kaart op mijn 66s: 16.08.2018 10:54:27, DSKIMG, XOR 0x00, v5.01, Ms 0, 006-F0057-01) of is die van jou nieuwer (hoger versienummer). Op een wat oudere Touch 25t staat V5.01 ook. GE geeft geen nieuwere.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door e.vdwerf »

Dit is mijn JDM rapport
http://jdm.javawa.nl/2QW3

edit:
Kees.. Zou er iets niet kloppen?

edit2: En voor Raoul.. Je kunt ook zien in het Rapport welke hoogtelijnenkaart ik er ooit bij heb gezet. TK-Europe-SRTM
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door keesm »

Iets niet kloppen zou ik niet willen zeggen.
Jouw rapport sluit in ieder geval aan bij mijn vermoeden over de kaarten.
De gmapdem.img blijf ik vreemd vinden dat deze op de Etrex Touch geplaatst is (er is zelfs een bijbehorende unl en gma voor aangemaakt) omdat je al een basemap met DEM hebt , kadootje van Garmin zullen we maar denken.
Ik kom net op een Italiaans forum wel tegen dat op een Edge 820 Explore ook sprake is van een gmapdem.img al is die weliswaar 1,8 Gb, die van jou is 0,9 Gb. Ik heb geen zekerheid dat dit vanaf levering is voor die Edge.

De basemap is ververst, waarom weet ik niet. Maar is zo te zien een versie die er al enige tijd is (v5.01, productnummer 006-F0057-01, ca. 50Mb). Als het maar werkt is er niks aan de hand.
De nieuwe Topo Active zijn de versies die ik herken voor een Touch 25t en een 66st.

En bij de hoogtelijnenkaart, TK staat dus voor thkukuk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Raoul-BE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 feb 2006 14:32
Locatie: Berkel-Enschot

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door Raoul-BE »

Bedankt voor de tip van de hoogtelijnenkaart van http://osm.thkukuk.de/
Ik heb deze op mijn GPSMAP66st vergeleken met die van http://garmin.opentopomap.org/, deze laatste lijkt wat minder hoekig en iets nauwkeuriger (lijkt ook in overeenstemming met de bestandsgrootte van de kaarten, deze laatste is nl. groter). Altijd goed als er iets te kiezen valt.
--- Raoul uit Berkel-Enschot, Quest 1, DriveLuxe 51 LMTS, GPSMAP66st, MS, BC, OSM, CNv9, City Navigator, TopoActive, Topo NL, Topo BE, JaVaWa ---

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door keesm »

Ik weet niet wat je vergeleken hebt, maar ik heb van beide kaartmakers de srtm-bestanden van IJsland vergeleken op een willekeurig punt (altijd leuk):
hgt.png
hgt.png (100.08 KiB) 1494 keer bekeken
De thkukuk kaart is groot : Length : 11.069.440 bytes en heeft hoogtelijnen met interval 10m
De opentopomap is groot: Length : 39.231.488 bytes en heeft hoogtelijnen met interval 20m
Hier dus omgekeerde relatie van dichtheid hoogtelijnen versus kaartgrootte :mrgreen:

Gebruikersavatar
Raoul-BE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 feb 2006 14:32
Locatie: Berkel-Enschot

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door Raoul-BE »

Ik heb een plek in de Belgische Ardennen bekeken, en daar is voor zowel OpenTopoMap en TKkukuk het hoogtelijneninterval 10 meter. Ijsland uit het voorbeeld verschilt blijkbaar (10m en 20m intervallen).

Grootte van hoogtelijn-bestanden bij België is niet helemaal vergelijkbaar omdat bij de TKkukuk de hele Benelux bij elkaar zit, bij OpenTopomap niet (3 separate kaarten, overlap mogelijk). OpenTopoMap is groter alleen al voor België: ca. 11,2 MB. TKkukuk, Benelux: ca 4,4 MB.
--- Raoul uit Berkel-Enschot, Quest 1, DriveLuxe 51 LMTS, GPSMAP66st, MS, BC, OSM, CNv9, City Navigator, TopoActive, Topo NL, Topo BE, JaVaWa ---

mjeuring
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 582
Lid geworden op: 31 okt 2007 18:42
Locatie: MM

Re: Toevoegen hoogtelijnen TopoActive kaart op GPSMAP66st

Bericht door mjeuring »

Raoul-BE schreef:Grootte van hoogtelijn-bestanden bij België is niet helemaal vergelijkbaar omdat bij de TKkukuk de hele Benelux bij elkaar zit,
Die hoogtelijnen hier in Nederland stellen niet zoveel voor :P
GPSmap 66st, Fēnix 5, Edge 1000, Nüvi 3598, Oregon 300, Zumo 550 en Etrex Vista HCx.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”