GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3287
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door RonalT »

keesm schreef:....
Het is dus niet zo dat de gps start op een punt bij de evenaar, het gaat dus mis bij die gemiddelde snelheid die kennelijk gebruikt wordt om de afstand weer te geven (denk ik).
....
Is het niet zo dat een GPS punten op de kaart vastlegt en daartussen de afstand uitrekent?
Maar als ik jouw opmerking hierboven lees zou het andersom zijn?

Jammer genoeg zien we niet wat deze reuze afstand heeft veroorzaakt. Ik ken het alleen van een foutje (denk ik) en dan staat er in een track een punt op de 0-coördinaat. Dat was een afwijking van 5728 km. Dat lijkt wel een beetje op het getal wat er bij jou in het lijstje staat.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 4911
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door keesm »

RonalT schreef:Is het niet zo dat een GPS punten op de kaart vastlegt en daartussen de afstand uitrekent?
Maar als ik jouw opmerking hierboven lees zou het andersom zijn?
Dat dacht ik ook. Maar die 2 punten geven gewoon de coördinaten in mijn tuin en als je die verschil afstand uitrekent, ondanks dat gps op 1 punt lag, is het hooguit 10 meter verschil (normaal Garmin gedrag).
RonalT schreef:Jammer genoeg zien we niet wat deze reuze afstand heeft veroorzaakt. Ik ken het alleen van een foutje (denk ik) en dan staat er in een track een punt op de 0-coördinaat. Dat was een afwijking van 5728 km. Dat lijkt wel een beetje op het getal wat er bij jou in het lijstje staat.
In de track staat dus geen 0-coördinaat. Dus die rare gemiddelde snelheid wordt berekent naar mijn mening vanuit de gemiddeld/gemiddeld bewogen snelheid versus verstreken tijd/bewogen tijd, zie ook even mijn kleine excel berekening op basis van de gegevens uit de track (zie eerder mijn screenshot vanuit Basecamp):
5796km_V2.PNG
5796km_V2.PNG (7.32 KiB) 655 keer bekeken
omrekening gemiddelde snelheid met verstreken tijd geeft: 5.796 km
omrekening gemiddeld bewogen snelheid met tijd bewogen geeft: 5.796 km

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1620
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: N51.350 E5.458

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door tony rave »

Valt mij op dat in het eerste plaatje (BC) de minimale (10 km/h) en maximale (3.3 km/h) snelheden kennelijk verwisseld zijn. Of een vertaalfout ?
Visiuele navigatie ondersteuning: JA graag, daarbij ook Audio - Bluetooth - Allerlei meldingen: NEE bedankt.
GPSMap: 60CSx+276Cx+60CSx ► navigatie | MapSource 6.13.7 ► route-creatie | BaseCamp ► databeheer.

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 21759
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door HaWee »

maar in dat BC plaatje staat toch echt 2 punten met een heeeele grote afstand
afstand.JPG
afstand.JPG (14.7 KiB) 645 keer bekeken
lijkt niet te kloppen met de coördinaten die er ook staan maar deze afstand en dan de bewogen tijd geeft inderdaad ong 12000 km/h
"Always Look on the Bright Side of Life"

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 4911
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door keesm »

HaWee schreef:maar in dat BC plaatje staat toch echt 2 punten met een heeeele grote afstand
Het afstandsveld geeft die grote afstand, maar als je naar de coördinaten van die 2 punten kijkt en dan de afstand berekent is het maar 10 m (normale Garmin afwijking). (Coördinaten laat ik niet met alle cijfers zien vanwege privacy redenen).
Kan best zijn dat in Expeditiemodus het toestel plotseling van slag raakt en zeer tijdelijk denkt op 0.0 te zijn, maar dat wordt niet vastgelegd.
Eigenlijk zou je in Expeditiemodus de trackopname op 1 seconde moeten kunnen zetten (doe ik nog steeds op mijn 60Cx voor osm-opnames) en dan de trackopname bekijken. Zal eens kijken of dat lukt binnen die keuze.

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 4911
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door keesm »

tony rave schreef:Valt mij op dat in het eerste plaatje (BC) de minimale (10 km/h) en maximale (3.3 km/h) snelheden kennelijk verwisseld zijn. Of een vertaalfout ?
Dat was mij nog niet opgevallen, maar je hebt gelijk....
Grappige is weer wel als ik de track analyseer met JaVaWa Trackanalyser deze aangeeft dat de minimale en maximale snelheid allebei 10 km/h zijn (drempelwaarde snelheid max 10 km/h)......

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 14843
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door JaVaWa »

De statistieken bovenaan in he venster van BaseCamp zijn de statistieken zoals deze door het toestel zijn vastgelegd, die heeft BaseCamp niet zelf berekent. JaVaWa Trackanalyser kijkt niet naar die statistieken, de berekent ze zelf o.b.v. de aanwezige trackpunten.
Nu is het zo dat het toestel veel vaker data ontvangt, maar de trackpunten slechts om de zoveel tijd (of afstand) vastlegt. Bij het berekenen van de statistieken wordt wel gekeken naar alle data. Daardoor zie je regelmatig kleine (of niet zo kleine) afwijkingen tussen de toestelstatistieken en de op de track gebaseerde statistieken (en daar worden ook regelmatig vragen over gesteld op het forum). In dit geval gaat het om een hele grote afwijking...
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

oregon600
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2016 20:54

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door oregon600 »

Het gekke is dat ondanks dat er een streep door het gps icon staat en het type satelliet op DEMONSTRATIEMODUS hij het spoor goed opneemt.
Ik kan het in BC uitlezen en het gelopen spoor zichtbaar maken.
Als ik vervolgens de laatste of eerste regel uit de log verwijder dan geeft hij de juiste afstand aan.
Dus het lijkt dus op een bug in de weergave.
Overigens kun je fout zo reproduceren , tenminste in FW 3.1 en GPS software 2.50.
Dus het zou ook nog in de GPS software van de chip kunnen zitten, misschien is daar al een update voor beschikbaar.
Op het internet zag ik al een gebruiker met GPS software V 2.60

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 4911
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door keesm »

oregon600 schreef:Op het internet zag ik al een gebruiker met GPS software V 2.60
V 2.60 staat er al een tijdje op bij mij (release 01may19)
Er schijnt al een V 2.70 te zijn volgens GPSrChive met release datum 04jun19 maar die is nog niet te downloaden.

oregon600
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2016 20:54

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door oregon600 »

Waar kan ik die downloaden en hoe installeer ik die ?

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 4911
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door keesm »

V2.60 is volgens mij gewoon met Garmin Express meegekomen. Wellicht anders met WebUpdater.
Zie ook: https://www8.garmin.com/support/downloa ... p?id=14457

Zelf doen: bij GSPrChive te downloaden: https://www.gpsrchive.com/GPSMAP/GPSMAP%2066/index.htm , kijk bij Firmware. Boven de tabel staat een korte uitleg hoe het bestand op je gps te zetten (dit heb ik nog niet gedaan zo).
Bestand in Garmin/RemoteSW zetten. In ieder geval staat bij in die map een 006B331300.GCD van 08-05-2019

Edit: nog makkelijker, ik heb die op 8 mei binnengehaald via directe downloadlink zie ik nu: zie 2e bericht bij https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=89&t=50927 Die *gcd gewoon in je map Garmin van de gps zetten en upgrade wordt uitgevoerd.Ik weet even niet zeker of ik deze dan aangepast heb naar gupdate.gcd

Edit 2: even wat teksten geactualiseerd na binnenhalen bestand bij GPSrChive en nogmaals bij Garmin en analyse map Garmin/RemoteSW.
Laatst gewijzigd door keesm op 17 jul 2019 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 14843
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: GPSMAP 66ST verkeerde afstand in km na update naar V3.10

Bericht door JaVaWa »

oregon600 schreef:Ik kan het in BC uitlezen en het gelopen spoor zichtbaar maken.
Als ik vervolgens de laatste of eerste regel uit de log verwijder dan geeft hij de juiste afstand aan.
Dus het lijkt dus op een bug in de weergave.
BaseCamp toont bij een track de statistieken zoals deze door het toestel zijn vastgelegd. Zodra je iets wijzigt aan die track zijn de statistieken niet meer geldig en zal BaseCamp de statistieken zelf berekenen o.b.v. de aanwezige trackpunten.
Het is dus geen weergavebug, maar een bug in de registratie van de GPS-data door het toestel (en dat zijn dus niet alleen de trackpunten!).
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64 en 66”