DEET

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Plaats reactie
Mojojoy
Berichten: 3
Lid geworden op: 2 okt 2019 15:53

DEET

Bericht door Mojojoy »

Is de GPSMAP 66 bestand tegen DEET (N,N-Diethyl-3-methylbenzamide)?

Het scherm van mijn GPSMAP 64s is troebel geworden door aanraking met DEET. Kent er iemand een methode om het scherm opnieuw doorzichtig te maken aub? Dank u.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: DEET

Bericht door Frank »

Oei, da's niet zo mooi..
DEET is inderdaad een gemeen goedje, niet alleen voor muggen.....

Als het door DEET is veroorzaakt, zou je kunnen proberen om het scherm door voorzichtig te polijsten weer helder te maken. Zo worden ook dof geworden kunststof koplampen van auto's weer helder gemaakt.

Er is eerder een topic geweest over het vervangen van het scherm vvan een GPSMAP 64s: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=89&t=47144
Wellicht een (nog) betere optie?
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: DEET

Bericht door e.vdwerf »

Don't shoot the messenger als het verkeerd gaat.
Ik heb het scherm van m'n etrex weer krasvrij gekregen met een poetslap met tandpasta . Koperpoets heb ik ook wel eens geprobeerd.
De manometer van m'n duikapparatuur zag er na verloop van tijd ook niet meer uit, maar flink poetsen helpt dan wel.
"Deet" heb ik nog niet bij de hand gehad.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Mojojoy
Berichten: 3
Lid geworden op: 2 okt 2019 15:53

Re: DEET

Bericht door Mojojoy »

OK. Ik heb een tiental minuten gewreven met een doekje en een ruwe tandpasta, en het scherm is terug perfect helder als je er loodrecht naar kijkt. Enkel schuin zie je nog sluiers, maar dat is geen probleem. Dank u voor de suggesties.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: DEET

Bericht door e.vdwerf »

Dan niet te lang doorpoetsen anders houd je geen glas meer over :D
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
Raoul-BE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 feb 2006 14:32
Locatie: Berkel-Enschot

Re: DEET

Bericht door Raoul-BE »

Misschien een screenprotector gebruiken? Houdt de DEET op afstand en kun je ook weer vervangen.
--- Raoul uit Berkel-Enschot, Quest 1, DriveLuxe 51 LMTS, GPSMAP66st, MS, BC, OSM, CNv9, City Navigator, TopoActive, Topo NL, Topo BE, JaVaWa ---

Gebruikersavatar
Henk de Jong
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 229
Lid geworden op: 5 aug 2006 16:55
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: DEET

Bericht door Henk de Jong »

Raoul-BE schreef:Misschien een screenprotector gebruiken? Houdt de DEET op afstand en kun je ook weer vervangen.
Je hebt ook screen protectors op basis van glas, die worden niet door DEET aangetast:
BROTECT® AirGlass® Premium Glass Screen Protectors
Persoonlijk vind ik dit hele goede onzichtbare screenprotectors.

mjeuring
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 582
Lid geworden op: 31 okt 2007 18:42
Locatie: MM

Re: DEET

Bericht door mjeuring »

Henk de Jong schreef: BROTECT® AirGlass® Premium Glass Screen Protectors
Persoonlijk vind ik dit hele goede onzichtbare screenprotectors.
Bedankt, goeie tip. Nette prijzen ook.
GPSmap 66st, Fēnix 5, Edge 1000, Nüvi 3598, Oregon 300, Zumo 550 en Etrex Vista HCx.

Mojojoy
Berichten: 3
Lid geworden op: 2 okt 2019 15:53

Re: DEET

Bericht door Mojojoy »

Ik heb zo'n BROTECT AirGlass screen protector besteld en aangebracht. Bedankt voor de tip. Het zal nog tot maart duren vóór ik weer ergens kom waar ik me van 's morgens tot 's avonds moet insmeren met DEET. Als er toch nog een probleem zou optreden zoals DEET die tussen de screen protector en het scherm kruipt zal ik het hier melden.

Gebruikersavatar
Henk de Jong
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 229
Lid geworden op: 5 aug 2006 16:55
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: DEET

Bericht door Henk de Jong »

Mojojoy schreef: Het zal nog tot maart duren vóór ik weer ergens kom waar ik me van 's morgens tot 's avonds moet insmeren met DEET.
DEET is zonder twijfel het beste insectenwerende middel, maar niet geheel onomstreden. Los van mogelijke schade voor de gezondheid tast het veel plastics aan, inclusief de lak op je meubels, auto interieur, etc.
Ik verblijf enkele maanden per jaar in de tropen waar ook veel steekmuggen voorkomen.
Zelf gebruik ik geen DEET meer, maar Anti-Insect Natural Citriodiol op basis van lemon-eucalyptus (niet te verwarren met het niet werkende Citronella). Lemon-eucalyptus is het enige natuurlijke ingrediënt dat geschikt is als insectenwerend middel en waarvan de effectiviteit is bewezen.
De muggenwerende eigenschappen zijn net zo goed als middelen met DEET, alleen is de werkingsduur wat korter en zul je je eerder opnieuw moeten insmeren.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”