Ik heb vandaag proefgereden met een zelfgemaakte testroute in mijn omgeving binnen de bebouwde kom en ben daarbij expres een aantal keer verkeerd gereden. (SPIII met 2.50 en MS 5.4)
Nu gebeuren er een aantal onduidelijke zaken.
Met herberekenen AAN bracht hij me vaak weer terug naar de originele route, zelfs terwijl de eindbestemming dichterbij was, Zo hoort het dus. Maar in de meeste gevallen kreeg ik tóch een nieuwe route direct naar de eindbestemming. Dit vind ik vreemd en ongewenst.
Met herberekenen UIT, reed ik eerst verkeerd en vervolgens op "zicht" terug naar de roze lijn. Als je deze dan weer "oppakt" op een andere plek dan waar je haar verlaten hebt, kan je vaak niet zien of je de roze lijn nu linksaf of rechtsaf moet gaan volgen. Het is dan niet ondenkbaar dat je roze lijn de verkeerde kant op gaat volgen. Niet waar je heen moet, maar waar je vandaan kwam dus. De SP gaat dan de aanwijzingen geven die dan achter je liggen. In bekende gebieden herken je dat, maar in onbekende gebieden kan het dan mis gaan als je je orriëntatie kwijt bent.
Wellicht zoek ik spijkers op laag water, maar misschien heeft iemand wel tips.
Groet Gerard.
Routeproblemen bij herberekenen aan en uit
Re: Routeproblemen bij herberekenen aan en uit
Gerard,gerard2 schreef:Met herberekenen UIT, reed ik eerst verkeerd en vervolgens op "zicht" terug naar de roze lijn. Als je deze dan weer "oppakt" op een andere plek dan waar je haar verlaten hebt, kan je vaak niet zien of je de roze lijn nu linksaf of rechtsaf moet gaan volgen. Het is dan niet ondenkbaar dat je roze lijn de verkeerde kant op gaat volgen. Niet waar je heen moet, maar waar je vandaan kwam dus. De SP gaat dan de aanwijzingen geven die dan achter je liggen. In bekende gebieden herken je dat, maar in onbekende gebieden kan het dan mis gaan als je je orriëntatie kwijt bent.
Wellicht zoek ik spijkers op laag water, maar misschien heeft iemand wel tips.
Groet Gerard.
Met een route van A naar B en met herberekenen uit kan de GPS je toch niet ineens van B naar A sturen.
Wanneer je weer in de buurt komt van de route geeft de pijl toch aan of je rechts of links moet. Of begrijp ik iets verkeerd.
1200 GS Adv + GPSMap 276C
- Oetzi
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
Eens kijken of ik begin te snappen (Hans corrigeer me maar) :
Aangezien je al een eindje gereden hebt gaat hij herberekenen vanaf het moment waar je fout gaat. Onafhankelijk van de keuze kortste of snelste, zal hij dat dus vanaf DAT punt doen. Daardoor kan er een verschil optreden tussen de geplande route en de route vanaf dat punt. Ik denk dat dat vooral optreedt bij "snelste route".
Henk
Aangezien je al een eindje gereden hebt gaat hij herberekenen vanaf het moment waar je fout gaat. Onafhankelijk van de keuze kortste of snelste, zal hij dat dus vanaf DAT punt doen. Daardoor kan er een verschil optreden tussen de geplande route en de route vanaf dat punt. Ik denk dat dat vooral optreedt bij "snelste route".
Henk
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
Eric,
Bedankt voor je snelle reactie.
Als ik met herberekenen Uit, terug rij naar de roze lijn, worden daar geen pijlen aangegeven mbt de te nemen richting. Pijlen geeft de SPIII mijns inziens alleen bij herberekenen AAN. en als ik van B naar A rij dan is er geen waarschuwing dat ik de verkeerde kant oprij. Maar misschien doe ik iets HELEMAAL verkeerd.
Bedankt voor je snelle reactie.
Als ik met herberekenen Uit, terug rij naar de roze lijn, worden daar geen pijlen aangegeven mbt de te nemen richting. Pijlen geeft de SPIII mijns inziens alleen bij herberekenen AAN. en als ik van B naar A rij dan is er geen waarschuwing dat ik de verkeerde kant oprij. Maar misschien doe ik iets HELEMAAL verkeerd.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Met name het antwoord van Eric snijdt hout. Daarnaast: meestal zul je toch echt wel in de gaten hebben welke kant je opmoet (zet evt. 'Noorden boven') of zoom uit. Mocht het toch misgaan dan zal je op enig moment opvallen dat je daar al eens geweest was .
Zonder gekheid: dat er verschillende uitkomsten zijn in herberekenen klopt: de eerste twee of driemaal herberekenen brengt hij je terug naar het dichtstbijzijnde punt van de route; wijk je dan TOCH weer af dat heeft ie in de gaten dat je echter anders wil en gaat ie in plaats daarvan naar het volgende routepunt; en dat kan ook het eindpunt zijn.
Ditzelfde gebeurt als je het toestel zelf een route laat uitrekenen en daarvan afwijkt: als je de 'linker snelweg' neemt ipv de 'rechter' (terwijl er maar een klein verschil is in uiteindelijke afstand) zal hij je in eerste instantie een paar keer willen laten 'keren'. Pas daarna zal hij herberekenen naar het eindpunt en de nieuwe snelweg als 'volwaardig accepteren.
Klinkt ingewikkeld, maar let er maar eens op: er zit logica in.
Nog even over 'de verkeerde kant op' van een eigen route: ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar schijnbaar zal de SP, als je consequent de 'verkeerde kant om' rijdt terwijl je herberekenen aan hebt staan uiteindelijk concluderen dat je andersom wilt rijden en de route 'inverten'.
Hans
Zonder gekheid: dat er verschillende uitkomsten zijn in herberekenen klopt: de eerste twee of driemaal herberekenen brengt hij je terug naar het dichtstbijzijnde punt van de route; wijk je dan TOCH weer af dat heeft ie in de gaten dat je echter anders wil en gaat ie in plaats daarvan naar het volgende routepunt; en dat kan ook het eindpunt zijn.
Ditzelfde gebeurt als je het toestel zelf een route laat uitrekenen en daarvan afwijkt: als je de 'linker snelweg' neemt ipv de 'rechter' (terwijl er maar een klein verschil is in uiteindelijke afstand) zal hij je in eerste instantie een paar keer willen laten 'keren'. Pas daarna zal hij herberekenen naar het eindpunt en de nieuwe snelweg als 'volwaardig accepteren.
Klinkt ingewikkeld, maar let er maar eens op: er zit logica in.
Nog even over 'de verkeerde kant op' van een eigen route: ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar schijnbaar zal de SP, als je consequent de 'verkeerde kant om' rijdt terwijl je herberekenen aan hebt staan uiteindelijk concluderen dat je andersom wilt rijden en de route 'inverten'.
Hans