Expert forum: was da dan??

Nieuws en informatie rond de dienstverlening van WayPoint.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Nee, niks super forum, als de taal al Engels is, dan is de massa al een stuk kleiner.

En de lokale forums zoals deze zullen echt wel blijven bestaan en ook nodig zijn voor de normale native support. En als broedplaats van nog niet gevonden bugs en sociaal rondhangen.


Maar gaan we achterover leunen en wachten of zoeken we het in gebruikers initiatief. En als we wachten, hoe lang gaan we wachten? 6 Maanden, 2 jaar?

En ik roep nu niet gelijk ACTIE! maar roep om na te denken!
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

tony rave schreef:knip..
Toch waren de afgevaardigden kennelijk weinig op de hoogte van de vele genoemde punten.
Ja ECM, ik had het laatste stukje ook weg moeten knippen.

Weet ook niet hoe, maar Scheurneus' gedachte kan ik volgen. Het is een illusie te denken dat Garmin de oren laat hangen naar een paar Nederlanders. WayPoint prima dealer, maar jongens dat is er maar 1-tje in de wereld. Sailtron is een ordinaire doosjes-schuivert.
Het blijkt dat geen van tweeen Garmin bestookt met 'bugs' (zie hierboven). Dus wil je echt invloed, dan zul je het EU-gewijs aan moeten pakken.

Het is trouwens heel veel werk om zoiets te organiseren en ik denk dat super-dealers en importeurs een rol moeten spelen.

In mijn oude vak noemden we dat product-managers. Daar moet je mee samenscholen.

Een goed voorbeeld is trouwens dat Garmin zo'n 'product mgr' op het Bobcat forum heeft gelanceerd. Reken maar dat ie daar als Amerikaan toestemming voor heeft gevraagd.

Ik zou klein beginnen, maar in de zin van Motor Navigatie. Klein relatief want support van Importeurs/Dealers is misschien wel essentieel.

Nodig het volk eens uit voor een BrainStorm sessie. En dan doen we het virtueel, desnoods via mijn GoToMeeting account.

Zetten we WP mooi in de picture, hun opening was de aanleiding. Hun GPS experts trekken de boel.

Op naar een Super GPS systeem voor motorrijders.

Marten
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Ik denk dat breder dan Waypoint/Nederland trekken inderdaad meer body oplevert. En dus meer "macht" richting Garmin.

Echter: hoe voorkom je dat je een soort GPSpassion forums krijgt, waar iedereen maar mee komt blaten? Het idee was om de *experts* onder de gebruikers samen te brengen. Maar hoe vindt je die?? Gaan wij die selecteren? Zijn er wel buitenlandse fora waar je kunt "werven"?

Of gaan we een Garmin Support forum opzetten en gewoon zien wie er kwaliteiten heeft, zodat we die persoon uit kunnen nodigen in het besloten deel waar we met Garmin kunnen communiceren?

Het idee spreekt me zeker aan, maar het borgen van de kwaliteit lijkt me lastiger. Idem qua financiering (hosting is niet gratis), maar als ik even een beetje gok denk ik wel dat we daar een oplossing in kunnen vinden. ;)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Bericht door FM »

Experts vinden, kan vanuit dit forum geen probleem zijn. Waypoint heeft immers de categorie 'onafhankelijke gps-specialisten' gecreëerd op dit forum. Deze mensen zijn ideaal geschikt voor zulk een 'super forum'. Anderen kunnen via hen hun problemen aankaarten, zij kunnen dat filteren.

Maar of vanuit andere landen even gemakkelijk specialisten te definiëren zijn, weet ik niet.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Wel, op naviboard zijn de specialisten ook zo te vinden en iemand die zich specialist noemt, zal snel door de mand vallen als hij/zij geen specialist is.

Dus als je wat simpele regels opstelt en een korte zoektocht houd, dan is er best snel een aardige club mensen bij elkaar te halen.

Verder kun je inviteren en voorstellen. En zodra het bekend word komen ze vanzelf. Aan de andere kant, het dient voor gebruikers wel mogelijk te zijn om bugs in te zenden.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Dan de volgende vragen:

Wat levert het ons op? Eer!
Is het vrijwillig? Tuurlijk, maar het vergt wel enig commitment en het schept toch ook een verantwoordelijkheid.

Wat gaan we eigenlijk doen? En is onze werkelijke toegevoegde waarde?
- Bugs testen?
- Bugs verzamelen, correcte omschrijvingen maken?
- HowTo's schrijven? (korte handleidingen)
- Workarounds verzinnen en beschrijven?
- Detaillistische elkaar verbeteren (owh nee, dat doe we nu al)
- Extra informatie verzamelen en gebundeld publiceren?
- Extra mogelijkheden verzinnen en anderen daar in ondersteunen?
- Hacks (bv stemmen en teksten, maar geen serialz of crackz)? Ach dat valt al onder extra info of mogelijkheden
- Alleen GPS gerelateerd, of ook BT, headsets, Intercoms, Pois, Stemmen, Turguides?

Voor wie doen we dit eigenlijk?
Wat is je motivatie om aan een expert board/forum/club/cel/afdeling/... mee te doen?

Wat levert het Garmin op?
Wat levert het de klanten van Garmin op?
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Bericht door tony rave »

Het zou al een mooie stap zijn als b.v. de Importeur(s) systematisch en periodiek de belangrijke zaken die op dit en andere forums naar boven komen zou(den) analyseren, indikken en vertalen. Het resultaat daarvan zou dan in een speciaal forum geplaatst kunnen worden en in de eerste plaats voor Garmin bestemd zijn, die daar ook direct gaat antwoorden.

Verder zou Garmin daarin een lijst moeten bijhouden waarin staat welke punten erkend zijn en wat er wanneer aan gedaan wordt.

Bepaalde groepen gebruikers mogen meelezen, doch geen of slechts weinigen mogen er schrijven.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Scheurneus schreef:Dan de volgende vragen:

Wat levert het ons op? Eer! En verder weet je het maar nooit... ;)
Is het vrijwillig? Tuurlijk, maar het vergt wel enig commitment en het schept toch ook een verantwoordelijkheid. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend (zeiden we bij het Rode Kruis altijd).

Wat gaan we eigenlijk doen? En is onze werkelijke toegevoegde waarde?
- Bugs testen? Als we een bug kunnen reproduceren, graag. Maar daar moeten we wel de apparatuur voor hebben. Dus dat zal per persoon verschillen.
- Bugs verzamelen, correcte omschrijvingen maken? Dit lijkt me een must have.
- HowTo's schrijven? (korte handleidingen) Dat lijkt me minder prioriteit hebben, denk ik.
- Workarounds verzinnen en beschrijven? Da's weer wel leuk.
- Detaillistische elkaar verbeteren (owh nee, dat doe we nu al)LOL! :D
- Extra informatie verzamelen en gebundeld publiceren? Lijkt me iets voor veel verder in de toekomst.
- Extra mogelijkheden verzinnen en anderen daar in ondersteunen? Idem
- Hacks (bv stemmen en teksten, maar geen serialz of crackz)? Ach dat valt al onder extra info of mogelijkheden Inderdaad.
- Alleen GPS gerelateerd, of ook BT, headsets, Intercoms, Pois, Stemmen, Turguides? In dit geval alles waar maar Garmin op staat, dus geen POI verzamelingen, geen custom kaarten, maar wel officiele tourguides en stemmen en zo.

Voor wie doen we dit eigenlijk? Voor alle Garmin gebruikers (en ons eigen goede gevoel)
Wat is je motivatie om aan een expert board/forum/club/cel/afdeling/... mee te doen? Kennis delen

Wat levert het Garmin op? Betere producten.
Wat levert het de klanten van Garmin op?Idem. ;)
En in het ultieme (hypothetische?) geval dat Garmin zoiets wil ondersteunen zou ik me kunnen voorstellen dat ze een pool van demo-apparaten ter beschikking stellen aan de experts. Om bug te verifiëren, workarounds te testen en dergelijke. Kun je met 4 toestellen op je voorruit gaan rijden. :shock: 8)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
hjh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jan 2008 23:48

Bericht door hjh »

elsinga schreef:En in het ultieme (hypothetische?) geval dat Garmin zoiets wil ondersteunen zou ik me kunnen voorstellen dat ze een pool van demo-apparaten ter beschikking stellen aan de experts.
Amerikanen die geld weggeven keep on dreaming. Garmin Ned. die vandaag weet wat ze morgen gaan doen en dat ook nog willen steunen, helaas, ook een droom die niet uit zal komen.
Wil je iets gedaan krijgen moet je het zelf doen en dan héél misschien krijg je véél later als je het allang niet meer nodig hebt enige steun.
Ik weet het, klinkt negatief, maar ik vrees dat het niet anders is.
StreetPilot 2610, Colorado 300, Nüvi 765T, Nüvi 3590LMT

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Ahh, maar dan wordt het wel een GoldwingS en maar 2 meer dan nu :lol: ;)

Owh nee, 1 meer, nummer 3 zit al in me telefoon in je binnenzak.

:lol: :lol:
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 4871
Lid geworden op: 30 jul 2006 13:54
Locatie: Op en langs de A12
Contacteer:

Bericht door ECM »

Ik zeg:

Voordat er allerlei wilde gedachten op gang komen, eerst maar afwachten hoe Garmin gevolg geeft aan onze "expertise" dag.

Dus balletje ligt nu bij Garmin EU / USA
http://garminzumo.wikispaces.com/

De REAGEER knop staat links onderaan mocht je die gemist hebben :wink:

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Er is denk ik 1 voorwaarde vooraf:

Garmin zal dit moeten ondersteunen met beschrijvingen van de software en algoritmes. Een aantal mensen zal daar inzicht in moeten krijgen. Kijk maar eens naar het laatste draadje over rondritten en problemen die sommigen hebben en anderen niet. Dan moet echt weten wat de gedachte achter de software is.
Geeft Garmin die niet, dan hoef je er niet aan te beginnen. Ik neem even aan dat een aantal van jullie de business cards van de Garmin mensen afgelopen zaterdag opgepakt hebben?
Je moet met hen de voorwaarden afspreken. Bijvoorbeeld dat je inzicht krijgt , maar dat je dat niet publiceert voor iedereen (publiek).
Dan ontstaat er een vertrouwensrelatie.
Zonder dat blijft je in cirkeltjes lopen en wordt het snel frustrerend. Want dan wordt een gratis workforce voor Garmin.

Even een voorbeeld:

Het vermijden van snelwegen icm autobahns begrijpt (naast de expert) geen hond. Volledig stompzinninge benaming in Europa. Als men de problematiek van het vermijden van snelwegen en hoe je dan zou willen rijden, netjes uitgewerkt had voor Europa waren er andere schermen gekomen. Maw de expert groep in de EU kan voor Garmin zeer veel waarde hebben. Buiten vertalingen om. Maar de liefde moet wel van kanten komen.

Wellicht een voorstel maken en verifieren met Garmin EU of US.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 4871
Lid geworden op: 30 jul 2006 13:54
Locatie: Op en langs de A12
Contacteer:

Bericht door ECM »

Mee eens.
We hebben zeer valide argumenten aangedragen. Er was een luisterend oor, en meer 1:1 dan een directe dialoog in dezelfde zaal kun je niet hebben! Dus ben ik heel benieuwd naar op welke wijze Garmin hier gevolg aan kan geven.

In positieve afwachting dus. (Geef ze wel wat tijd svp)
http://garminzumo.wikispaces.com/

De REAGEER knop staat links onderaan mocht je die gemist hebben :wink:

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Tijd geen punt, we hebben het over een klankbord - groep (misschien moet je het zo noemen?) voor Garmin. We zijn nog aan het brain-stormen.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

De mensen van Garmin hebben ook van ons een aantal kaartjes, o.a. van Scheurneus en mij. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen...

En over niet delen van info, dan moeten ze met Non Disclosure Agreements gaan werken. Heel gewoon in de IT, doet bijvoorbeeld Citrix ook bij hun Summit (waar je van alles krijgt te horen over de toekomstige plannen, maar er alleen bedrijfsintern wat mee mag, niet naar klanten). Als dat de voorwaarde is, laat maar komen dan. ;)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Plaats reactie

Terug naar “WayPoint Nieuws en Informatie”