Montage Zumo op motorfiets

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.
Gebruikersavatar
Facha
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2004 13:57
Contacteer:

Bericht door Facha »

Jij laat je ook alles aansmeren dan :P

Bazz
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2007 23:23

Bericht door Bazz »

BarryXX schreef:
Facha schreef:En nou nog veel oefenen, dan kan je straks voorrijden :P
Tja, dat zeggen ze binnen de club ook inderdaad :roll:
weet je nu al wie Facha is?? :P :roll:

BarryXX
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 110
Lid geworden op: 6 mar 2008 23:04

Bericht door BarryXX »

Bazz schreef:weet je nu al wie Facha is?? :P :roll:
Marco :wink:

BarryXX
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 110
Lid geworden op: 6 mar 2008 23:04

Re: Montage Zumo op motorfiets

Bericht door BarryXX »

Even mijn topic weer omhoog schoppen. 8)

Na bijna 5 jaar ga ik nu over op de z660. Vanwege de kabelconstructie zal ik dan nu toch gaan kiezen voor permanente montage op de motor.

Ik hoor alleen ook graag jullie ideeën over het aansluiten van de bedrade headset. De kabelboom ligt nu namelijk onder het zadel en daar kom ik lastig bij met de kabel van de headset. Die wordt daar ook aangesloten op een cb shop versterker. Mogelijkheid zou kunnen zijn om een waterproof stekker te gebruiken en een aansluiting op of in de kuip, zodat ik de headset "in de motor" prik.

Wat zijn jullie ideeën?

BarryXX
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 110
Lid geworden op: 6 mar 2008 23:04

Re: Montage Zumo op motorfiets

Bericht door BarryXX »

Op mijn motor gebruik ik dus een versterker van CBSHOP, echter wil ik misschien ook wel een versterkertje plaatsen op de andere motor. Ik heb elders iets gevonden over een bouwpakketje voor de MK190. Ik vind het prijsverschil groot genoeg om zelf nog wat te gaan knutselen. Maar goed, dat plaats ik wel in het topic van de Fazer als het zo ver is. :wink:

Het idee voor de Blackbird is als volgt:
Versterker plaatsen onder het zadel en de bestaande audio-out verlengen richting het dashboard en deze aansluiten op een XLR connector incl afdichtkapje (ip54 waterresistant). Vanuit de kabelboom van de z660 ligt de audiokabel al onder het zadel en kan dus zo in de audio-in van de versterker.

Afbeelding

Uiteraard de female XLR stekker aan de headset monteren en dan kan ik de helm gewoon inpluggen in de motor. Als ik de stekkers goed heb gezien dan zit daar een klikbevestiging aan zodat ze niet los komen tijdens het rijden.

Afbeelding

Ik heb het idee dat als ik de versterker onder het zadel monteer en daardoor de voedingskabel voor de versterker niet langs het blok/ontsteking hoeft te lopen, ik daarmee de kans op ruis verklein. In de oude opstelling (versterker gemonteerd aan de voorzijde en dus voeding vanaf de accu naar voren) kon ik de versterker niet te veel laten versterken zonder een versterkte ruis te krijgen.

Probleem waar ik tegen aan loopt: het verlengen van de bestaande audiokabel. Volgens mij bestaat deze uit 3 delen, rood, wit en een gevlochten mantel. Hoe kan ik deze zo degelijk en storingsvrij mogelijk verlengen? Er zit nu een jackplug aan gemonteerd en de makkelijkste manier een contra-jack aan de verlengde kabel monteren. Ik ben echter bang voor storingen. :roll:

Hopelijk zitten hier nog wat electronica specialisten. 8)

twke
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2012 21:37

Re: Montage Zumo op motorfiets

Bericht door twke »

Op mijn BMW heb ik zowel de in- als de uitgang gewoon verlengd met een kabel met aangegoten mini jackplug. Als de Zumo is aangesloten heb ik géén ruis, alleen hoor ik héél zacht de richtingaanwijzer klikken. Ontsteking is alleen licht hoorbaar (zoemen) tijdens stationair draaien, op toeren niet meer waarneembaar. Overigens is het tikken van de richtingaanwijzers totaal niet storend.
Ander verhaal is het als de Zumo niet in de houder zit, dan heb je een open ingang en een behoorlijk gefluit van waarschijnlijk de dynamo, maar zonder Zumo plug je normaliter ook je headset niet in, dus lijkt mij niet relevant.

BarryXX
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 110
Lid geworden op: 6 mar 2008 23:04

Re: Montage Zumo op motorfiets

Bericht door BarryXX »

De nieuwe Zumo 660 incl audio versterker is weer aangesloten, maar het is wel iets anders gebeurd dan aanvankelijk het idee was. :D

De Zumo heb ik wel rechtstreeks op de accu aangesloten. Eerst had ik deze op een contactgestuurde plus van het achterlicht aangesloten, maar dat leidde tot een versterkte continu-piep. Hoe harder de versterker stond, hoe harder de piep. Nu lijkt alles strak te werken. Heb nog geen proefrit gemaakt, dus ik moet nog even ondervinden in welke mate er dynamoruis aanwezig is tijdens het rijden. Ik heb verder afgezien van het volledig opbouwen van de aansluitingen met de eerder genoemde XLR stekkers en gekozen voor de makkelijkere weg; de gegoten audiokabels met jackpluggen.

Afbeelding

Omdat de houder van de z660 bedoeld is om op de motor te blijven zitten, zat ik wel een beetje met de "losse jack" waarop de headset aangesloten moet worden. De audiokabel zit natuurlijk in de complete kabel van de Zumo en komt onder het zadel vrij. Vanuit daar wordt deze aangesloten op de audioversterker en die kabel is weer verlengd en terug naar de voorzijde gegaan. En daar bleef dus een losse jack hangen wanneer de headset niet aangesloten is. Om het geheel een beetje "all weather proof" (de kans op waswater is groter dan de kans op regenwater ;) ) heb ik de jack voorzien van een rubber omhulsel en dop (wat oorspronkelijk op de laadkabel van de optimate zat).

Afbeelding

En de optimate? Daarop heb ik de 12v accessoireplug die ik bij de vorige Zumo gebruikte gesoldeerd en het 12v accessoirepunt op de motor doet nu dienst als oplaadpunt.

Afbeelding

BarryXX
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 110
Lid geworden op: 6 mar 2008 23:04

Re: Montage Zumo op motorfiets

Bericht door BarryXX »

Inmiddels de eerste proefrit gehad en helaas toch nog wel last van het zgn 'dynamoruis'. Ik zou een ontstoorder kunnen plaatsen, ik ben toch niet helemaal tevreden hoe alles onder het zadel gemonteerd zit. Het is een beetje een spagettibreiwerk geworden (en het tussenplakken van een ontstoorder zal dat alleen maar verergeren) en ik zou toch graag de zumo en versterker contactgestuurd willen hebben.

Ik heb dit besteld:
Binnenzijde
Complete aansluiting

Op deze kleine fusebox heb je mogelijkheden voor een continu plus en contactgestuurde plus. Gezamenlijk goed voor 8 aansluitingen.

Even wachten tot het binnen is.... Wellicht dat dit de eerdere piep en de latere ruis oplost. Mocht dat niet het geval zijn, dan zit het in ieder geval allemaal netjes onder het zadel weggewerkt. :D

BarryXX
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 110
Lid geworden op: 6 mar 2008 23:04

Re: Montage Zumo op motorfiets

Bericht door BarryXX »

Even een update...

Inmiddels de fusebox van Eastern Beaver besteld. Mooi en handig ding. Zeker voor gebruikers van porto ed die echt een zooi om aan te sluiten hebben...

Zumo en de cbshop versterker zijn nu aangesloten op de geschakelde 12V. De versterker versterkt bij spanning een lichte toon. Tijdens het rijden wordt ook een storing versterkt (dynamoruis, aardlus, oid?). De storing is niet hoorbaar wanneer de muziek aan staan.

Tussen de Zumo/Versterker en de fusebox vervolgens nog een ontstoorder van cbshop geplaatst. De goedkope van €30 euro. Het verschil is zeer groot nu.

Met oordoppen:
- Continu toon bij spanning niet hoorbaar
- Dynamoruis/aardlus niet meer hoorbaar
- Muziek tot 150 km/u goed hoorbaar (helm Schuberth S2), alle volume Zumo op 70%

Zonder oordoppen:
- Continu toon nauwelijks hoorbaar
- Dynamoruis/aardlus nauwelijks hoorbaar
- Muziek tot 120km/u goed hoorbaar (Zumo 70%)

Al met al, tevreden met het resultaat. Gelet op de inspanningen en investeringen, zouden de op maat gemaakte oordoppen incl hifi speakers van cbshop (€ 300-400) wellicht een beter alternatief zijn, aangezien de Zumo dan niet meer versterkt hoeft te worden.

Plaats reactie

Terug naar “Special: auto- en motormontage”