Bij het Financieele Dagblad laat de Raad voor de Nederlandse Detailhandel (RND) weten dat we aan de vooravond van een sanering staan. Zo zouden er dit jaar tussen de 5000 en 10.000 winkeliers hun deuren noodgedwongen moeten sluiten.
Elders riep ik al mijn voornemen om éindelijk weer eens een stukje in de weblog te schrijven. Nadat ik de vorige keer al een half jaar verstek had laten gaan is het nu meer dan een jaar geleden dat er een nieuwe bijdrage in dit hoofdstuk verscheen, dus laat ik überhaupt maar niet proberen een excuus te bedenken.
De aanleiding om nu dan toch maar weer eens de griffel ter hand te nemen is een combinatie van twee zaken: de personeelsmeeting die we gisteravond hadden en een concreet klantcontact vandaag.
Het afgelopen jaar is er enorm veel gebeurd in de markt. Vooral opvallend was de 'prijserosie' waarbij vooral tomtom en garmin elkaar zwaar in de haren vlogen. En dat lijkt voor de klant dan heel prettig: toestellen worden goedkoper, maar ècht: de markt houdt zichzelf voor de gek als dat tè ver doorslaat. Niet alleen worden marges voor de winkel lager (en dùs het serviceniveau); ook de fabrikant wordt door de aandeelhouder gedwongen de prioriteit veeleer bij kostenbeheersing dan bij kwaliteit te leggen.
De volgende stap is een 'bloedbad': het ene na het andere merk ontdekt dat er met navigatie geen droog brood te verdienen was en stopt ermee. En de overlevende, gevestigde, orde maakt pas op de plaats.
Inmiddels is dat anders geworden. Alle negatieve economische berichten ten spijt: de consument lijkt juist bewuster geworden, met meer aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid. En dat zagen we ook aan de cijfers gisteravond: de omzet is weliswaar slechts beperkt gestegen; we hebben véél meer toestellen verkocht en klanten in de winkel gehad. En in de winkel véél minder de discussie gehad over 'bij die-en-die webwinkel' is het toestel een tientje goedkoper.
En dan ga je als 'Waypoint' ook in een andere modus. En voel je je weer versterkt in het uitgangspunt waar we ooit mee begonnen. Niet alleen apparaten verkopen, maar ook zorgen dat onze klant er ècht uithaalt wat er in zit.
En, ook al is het team dan inmiddels gegroeid tot een kleine dertig man, ook gisteravond die 'passie' centraal hebben.
Het werd natuurlijk weer later dan gepland, dus de meesten keken vanochtend wat minder helder uit de ogen als normaliter. Ofschoon ik bepaald niet als laatste vertrok gold dat evenzeer voor mij.
Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt.
Na om 9.30 de beta-versie van de fietskaart op dit forum aangekondigd te hebben trof ik een echtpaar in de, met respect, senior categorie. Zonder enig voorbehoud meldend al 3000 kilometer met 'onze' fietskaart gereden te hebben en daar zoooo veel plezier van te hebben gehad. De mooiste wegen ontdekt, en zooo gemakkelijk! 'tegenwoordig rij IK voorop meldde de vrij chique dame zelfs resoluut.
En dan hebben we het niet over 'sukkelende bejaarden' om maar een algemeen beeld te nemen. De 45, 50, 65 of zelfs 70-plusser is meer energiek, actief en ondernemend dan menig dertiger! (sprak hij als 45+'er ). En met 3000 kilometer in twee maanden ben je niet iemand die de fietskaart 'even heeft geprobeerd'.
En natuurlijk: die fietskaart is een commercieel succes. Wordt zelfs omarmd door de mediamarkt, Halfords en ANWB. En da's prachtig qua cijfers en maakt Waypoint business-wise sterker.
En natuurlijk: ook op dit forum zijn er best wat kritische kanttekeningen geplaatst; werden er veel verbetersuggesties gedaan (waar we dan vervolgens ook ècht iets mee doen).. maar ondertussen:
Als je dan met een redelijk duffe kop 's morgens twee mensen treft die zó onvoorwaardelijke enthousiast zijn en evident genieten van de vruchten van onze onze noeste arbeid.... Dáár ligt onze motivatie en dàt is waar we het voor doen en waar we voor staan!!
Terug naar de quote in het begin:
Die klopt. Er verdwijnen retailers. Conculega Progress in Hengelo: ècht lange tijd een super-bedrijf. Vervolgens sterk gegroeid door e-commerce/prijsstunten en steevast nummer 1 op kieskeurig.nl. Vorige week de faillissementsveiling. Echt heel erg droef.
Maar nee: de oorzaak is niet het consumentenvertrouwen, de olie-prijs of de koers van de dollar. De oorzaak is dat de consument z'n geld bewuster uitgeeft, duurzamer zo u wilt. En àls MKB-Nederland al gelijk heeft dan betreft het alle koop-nu-schreeuwerige-mobiele-telefoonachtige-hit-and-run winkels die de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond schoten.
Zowel door de cijfers van gisteravond àls (en vooral) door die twee klanten van vanochtend voelen we ons gesterkt in onze koers...
We markeren een Waypoint en kiezen voor de 'mooie route'. Op naar het tienjarig bestaan (komende jaar!)