Het gaat weer om èchte waarden..

Een kijkje achter de schermen van WayPoint
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Het gaat weer om èchte waarden..

Bericht door Hans Vaessen »

deze maand in het nieuws:
Bij het Financieele Dagblad laat de Raad voor de Nederlandse Detailhandel (RND) weten dat we aan de vooravond van een sanering staan. Zo zouden er dit jaar tussen de 5000 en 10.000 winkeliers hun deuren noodgedwongen moeten sluiten.


Elders riep ik al mijn voornemen om éindelijk weer eens een stukje in de weblog te schrijven. Nadat ik de vorige keer al een half jaar verstek had laten gaan is het nu meer dan een jaar geleden dat er een nieuwe bijdrage in dit hoofdstuk verscheen, dus laat ik überhaupt maar niet proberen een excuus te bedenken.

De aanleiding om nu dan toch maar weer eens de griffel ter hand te nemen is een combinatie van twee zaken: de personeelsmeeting die we gisteravond hadden en een concreet klantcontact vandaag.

Het afgelopen jaar is er enorm veel gebeurd in de markt. Vooral opvallend was de 'prijserosie' waarbij vooral tomtom en garmin elkaar zwaar in de haren vlogen. En dat lijkt voor de klant dan heel prettig: toestellen worden goedkoper, maar ècht: de markt houdt zichzelf voor de gek als dat tè ver doorslaat. Niet alleen worden marges voor de winkel lager (en dùs het serviceniveau); ook de fabrikant wordt door de aandeelhouder gedwongen de prioriteit veeleer bij kostenbeheersing dan bij kwaliteit te leggen.
De volgende stap is een 'bloedbad': het ene na het andere merk ontdekt dat er met navigatie geen droog brood te verdienen was en stopt ermee. En de overlevende, gevestigde, orde maakt pas op de plaats.

Inmiddels is dat anders geworden. Alle negatieve economische berichten ten spijt: de consument lijkt juist bewuster geworden, met meer aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid. En dat zagen we ook aan de cijfers gisteravond: de omzet is weliswaar slechts beperkt gestegen; we hebben véél meer toestellen verkocht en klanten in de winkel gehad. En in de winkel véél minder de discussie gehad over 'bij die-en-die webwinkel' is het toestel een tientje goedkoper.

En dan ga je als 'Waypoint' ook in een andere modus. En voel je je weer versterkt in het uitgangspunt waar we ooit mee begonnen. Niet alleen apparaten verkopen, maar ook zorgen dat onze klant er ècht uithaalt wat er in zit.

En, ook al is het team dan inmiddels gegroeid tot een kleine dertig man, ook gisteravond die 'passie' centraal hebben.

Het werd natuurlijk weer later dan gepland, dus de meesten keken vanochtend wat minder helder uit de ogen als normaliter. Ofschoon ik bepaald niet als laatste vertrok gold dat evenzeer voor mij.

Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt.

Na om 9.30 de beta-versie van de fietskaart op dit forum aangekondigd te hebben trof ik een echtpaar in de, met respect, senior categorie. Zonder enig voorbehoud meldend al 3000 kilometer met 'onze' fietskaart gereden te hebben en daar zoooo veel plezier van te hebben gehad. De mooiste wegen ontdekt, en zooo gemakkelijk! 'tegenwoordig rij IK voorop meldde de vrij chique dame zelfs resoluut.
En dan hebben we het niet over 'sukkelende bejaarden' om maar een algemeen beeld te nemen. De 45, 50, 65 of zelfs 70-plusser is meer energiek, actief en ondernemend dan menig dertiger! (sprak hij als 45+'er ;)). En met 3000 kilometer in twee maanden ben je niet iemand die de fietskaart 'even heeft geprobeerd'.

En natuurlijk: die fietskaart is een commercieel succes. Wordt zelfs omarmd door de mediamarkt, Halfords en ANWB. En da's prachtig qua cijfers en maakt Waypoint business-wise sterker.

En natuurlijk: ook op dit forum zijn er best wat kritische kanttekeningen geplaatst; werden er veel verbetersuggesties gedaan (waar we dan vervolgens ook ècht iets mee doen).. maar ondertussen:

Als je dan met een redelijk duffe kop 's morgens twee mensen treft die zó onvoorwaardelijke enthousiast zijn en evident genieten van de vruchten van onze onze noeste arbeid.... Dáár ligt onze motivatie en dàt is waar we het voor doen en waar we voor staan!!

Terug naar de quote in het begin:
Die klopt. Er verdwijnen retailers. Conculega Progress in Hengelo: ècht lange tijd een super-bedrijf. Vervolgens sterk gegroeid door e-commerce/prijsstunten en steevast nummer 1 op kieskeurig.nl. Vorige week de faillissementsveiling. Echt heel erg droef.

Maar nee: de oorzaak is niet het consumentenvertrouwen, de olie-prijs of de koers van de dollar. De oorzaak is dat de consument z'n geld bewuster uitgeeft, duurzamer zo u wilt. En àls MKB-Nederland al gelijk heeft dan betreft het alle koop-nu-schreeuwerige-mobiele-telefoonachtige-hit-and-run winkels die de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond schoten.

Zowel door de cijfers van gisteravond àls (en vooral) door die twee klanten van vanochtend voelen we ons gesterkt in onze koers...

We markeren een Waypoint en kiezen voor de 'mooie route'. Op naar het tienjarig bestaan (komende jaar!)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 4871
Lid geworden op: 30 jul 2006 13:54
Locatie: Op en langs de A12
Contacteer:

Bericht door ECM »

Ik voel me te klein om hierop te antwoorden.
Maar toch: Waypoint: Mijn complimenten.

Ook aan de twee fietsers.
http://garminzumo.wikispaces.com/

De REAGEER knop staat links onderaan mocht je die gemist hebben :wink:

manus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 499
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:13

Bericht door manus »

Proficiat, ga zo door.
En dat 10-jarig bestaan gaan we vieren, toch? :lol: :wink:

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Ik herken veel van Hans zijn woorden en zeker het gevoel. Ik ben nog niet 9 jaar lid van de familie, want ik kocht een jaar of 7 a 8 geleden mijn GPS V bij José, maar ik ga zeker die 10 jaar meevieren! Want het voelt wel alsof ik er vanaf het begin bij was. ;)

En Waypoint is de complimenten inderdaad waard. Zo groot worden en toch de normen en waarden van het begin kunnen vasthouden: chapeau! Nee, Waypoint lijkt niet op het type winkelier dat er tijdens een wat bewustere economische periode snel onderdoor zal gaan. Wel zal er kaf van koren worden gescheiden en zullen er wat weinig onderscheidende conculega's afvallen... maar dat is het risico van zakendoen.

Dus: op naar een feestje volgend jaar (dan maar met de directeur van Garmin zelf, lijkt me een mooi doel! 8)), maar verder [Jacques d'Ancona mode aan] vooral doorgaan! [/Jd'A] :D
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Dat was Jacques d'Ancona niet maar ene Barry ............ :D
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Gebruikersavatar
Limbo
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 66
Lid geworden op: 2 jun 2007 18:35
Locatie: Winsum (Gr)

Bericht door Limbo »

Hans, bij een tienjarig bestaan hoort volgens mij ook een feestje !!!!!!!! :D

Greetzz 8)
Laat niets na om je tegenstander in verwarring te brengen. Met Zumo 550 en GPSMAP62s en een BMW K1200GT

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Met beter weer hoop ik dan tijdens de opening na de verbouwing in juli. Het veld naast de winkel in Notter is trouwens groot genoeg voor een paar enorme feesttenten :D
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

kees
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 mar 2004 09:30
Locatie: Kleve (D)

Complimenten

Bericht door kees »

Ook ik ben al lange tijd klant van Waypoint-Notter. Eerste SPIII aan de Schapendijk gekocht zo'n 8 a 9 jaar geleden. Sindsdien een 2610 en nu sinds kort een Oregon300. Ook de eerste motortoertocht van Waypoint heb ik meegemaakt. Ik voel me daarom ook echt lid van de familie Notter. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens heel stiekum naar een andere aanbieder van GPS-apparaten kijk. Maar moet tegelijktijd toegeven dat de MEGA-service van Waypoint mij toch steeds weer naar Notter trekt. Dus zoals het er naar uitziet zal ik in lengte van dagen de relatie met Jose, Erik, Hans en de rest van het team overeind houden. En aan dit team de raad, ga niet stunten met prijzen. Want zoals een oud gezegde luidt: de prijs zijn ze het eerste vergeten, maar de service en de kwaliteit onthou je het langst. Sterkte em tot ziens bij Notter of zo.

Groeten, Kees
FJR1300/A-rijders doen het met heel veel plezier

locatie: N51 49.690 E5 46.474

Plaats reactie

Terug naar “WayPoint Weblog”