Goede wijn behoeft geen krans...

Een kijkje achter de schermen van WayPoint
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Goede wijn behoeft geen krans...

Bericht door Hans Vaessen »

Frequente forumlezers weten dat ik naast het gpsforum toch ook nog wel andere hobby's heb ;)

Wijn is één daarvan, en niet de meest geringe.

Jazeker: als 'consument' (al schrijvende staat er een heerlijk glas naast het toetsenbord - het is vrijdagavond overigens 8) ), maar ook als 'producent'.

Althans: hoe kun je nu meer over wijn te weten komen dan door te proberen het zelf te maken. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid (in Twente is dat nog betaalbaar) er de ruimte voor te hebben. Dus dit voorjaar gingen driehonderd stokken de grond in: de riesling-achtige Johanitter, een chardonay-alike Solaris en voor de rode/rose een Cabernet Sauvignon soort met de romantische naam VB 91-26-05. Nog experimenteel, maar gaat vermoedelijk Cabernet Colognes heten.

Afbeelding Afbeelding

Bovenstaand een indruk van hoe dat erbij staat (na véél schoffelen), links het prachtige blad van een eenjarige Solaris.

Ik werd tot dit gaardje geinspireerd na het lezen over, en proeven van, de op 1 km afstand gelegen Wijngaard Baan, waar Henk en Anja sinds enkele jaren een wijngaard van bijna 6 ha hebben (17.000 stokken! Geen schoffelen aan!). Daarmee een van de grootste wijnboeren van Nederland.

De Johanitter van 2006 (2007 heb ik nog niet geproefd) en de Phoenix van 2007 (die van 2006 vond ik veel te zoet) zijn ècht erg goed. Voor wi nog twijfelt of we in Nederland wijn kunnen maken: Proeven! Geweldige neus, en zoveel fruit heb je in een afdronk zelden geproefd.

Als je eens in Notter bent: zeker een bezoekje waard!

En toch: als ik hier in de buurt mijn enthousiasme over Baan laat klinken ontmoet ik toch vaak wat, laat ik zeggen, 'terughoudende blikken'. Ik heb me daar lang over verbaasd, maar heb onlangs de oorzaak ontdekt:

Toen ze eerste oogst hadden hebben ze, vooral de rode wijnen, tè snel op de markt gebracht. Er was een grote happening in Rijssen waar 'iedereen' was en dùs wilden ze daar ook hun eerste wijn schenken. Voor de witte en de rosé was dat prima, maar de 'connaisseurs' onder de bezoekers waren allicht vooral benieuwd naar de rode. En rood is in Nederland toch nog echt een stuk lastiger. En al helemaal omdat je, vanwege zo'n deadline, je wijn tè vroeg bottelt....
En dan is zo'n wijntje ronduit wrang; slechts leidend tot 'zie je wel; nederlandse wijn...'....

En dan geldt het aloude vaderlandse credo 'you never have a second chance for a first impression'. En dat echo't dan enige tijd na.

Ondertussen: ze gaan niet voor de prijzen. Maar, zoals gezegd: de 2007 Phoenix en de 2006 Johanitter staan op hoog niveau. Niet alleen een van de beste Nederlandse, ook internationaal een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding (mind-you: een flesje kost zo'n 10 euro).

maar wat heeft dit met Waypoint te maken??? Deze column was immers een 'blik achter de schermen'?

Afgezien van het feit dat ik nu eenmaal graag opschep over m'n hobby werd ik tot dit betoog geinspireerd door een bericht in het fietskaart-forum:
ls2 schreef:
Verder nog een groot compliment aan de mensen van waypoint die steeds maar weer uitleg geven en zich meer dan goed proberen in te leven in de situatie van de klanten en toch zo goed mogelijk advies en hulp geven.

Verder is het zeer te prijzen dat zoals je zelf aangeeft voorschrijdend inzicht er toe zal leiden dat de fietskaart met de input van de klanten/gebruikers weer geupdate wordt.

Kijk dat is nog eens customer service :D
De aanleiding was dat ls2 nogal had lopen worstelen om e.e.a. goed te kunnen gebruiken, en dat dat een combinatie was van 'onder de knie krijgen' en 'goede ondersteuning'. Met de toevoeging onzerzijds dat we ook werken aan verdere productverbetering.

En dat lezend zag ik een analogie met de wijn van Baan:

Was de fietskaart bij eerste lancering misschien eigenlijk te jong om te 'bottelen'?

Nee, ik denk van niet. Zeker: ook wij hadden een deadline voor ogen: medio juni. Maar het werd medio juli. Niet omdat er zaken verkeerd gingen, maar omdat we bij het proeven eind mei constateerden dat ie nog niet goed genoeg was. En vervolgens is er een maand extra hard gewerkt om de 'eerste fles' waardig te laten zijn.

En dat was ie ook, getuige ondermeer het 70-jarige echtpaar dat ik laatst in de winkel sprak, en dat al 3000 kilometer hadden gefietst met de eerste versie en 'nog nooit zo mooi gefietst hadden'.

Maar tegelijk ook de minder enthousiaste 'first impressions', vooral over 'hij laat me idioot omrijden!'. "Ja, idioot: je wilde toch mooie wegen, dan moet je nu eenmaal om dat industrieterrein heen!".
Toch bleek dat laatste wat genuanceerder en hadden we wat steken laten vallen bij, vooral, de brugovergangen. Veel N-wegen en snelwegen, en dus allemaal geblokkeerd voor de fiets (ook al liep er een fietspad over die brug). En tsja: Nederland is een waterrrijk landje...

Dus wat dàt betreft hadden we achteraf misschien liever tòch nog even gewacht. Want het zou zo enorm jammer zijn als mensen de fietskaart in de hoek zouden slingeren vanwege die verkeerde route 'in de achtertuin'. Terwijl we er, ook zelf, al zo'n fantastische ritten mee gereden hadden!

Inmiddels hebben we enkele updates uitgebracht. Lees: is de wijn wat doorgerijpt. En bovendien: hebben we een mapreporter uitgebracht, waarmee gebruikers online fouten in de kaart kunnen melden. En werken we achter de schermen alweer uitgebreid aan de volgende update (waarin, als het lukt, zowel in mapsource als op het toestel de groene wegen zichtbaar zijn).

En vandaag lag ook de ANWB Op Pad in de bus. Toch niet de minsten als het gaat om fietsroutes.. Goede wijn behoeft geen krans en ook Op Pad formuleert veelal heel ingetogen. Maar ze waren, op z'n zachtst gezegd 'tevreden'. Zoals ik zo meteen heel tevreden met mijn glas op de bank ga zitten...

Afbeelding

Bovenstaand een sneak-preview van hoe het er uit moet gaan zien. De groene wegen even groen als de bladeren van de Solaris. Het verschil? de Solaris levert pas over enkele jaren haar vruchten.... ;). De fietskaart is nu al... erg goed op dronk!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
Arnoob
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 apr 2008 16:22

Bericht door Arnoob »

Geen krans? Dan maar een beetje lof. Ik denk dat jullie en opmerkelijke prestatie hebben neergezet met de ontwikkeling van de Fietskaart en de snelle correctie van fouten en omissies. Een eerste versie zal nooit perfect zijn,m aar de manier waarop jullie de problemen hebben aangepakt en weggewerkt is minstens gelijk aan jullie normale service. Rest: bedankt en proficiat!
Montana 600 op Avaghon S26 / Camper 780 in bus

Gebruikersavatar
Willem Dijkstra
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 feb 2006 19:28
Locatie: Barchem

Bericht door Willem Dijkstra »

Als de wijn net zo snel in kwaliteit stijgt als de fietskaart is er nog een mooie toekomst weggelegd voor wijnhuis Vaessen :wink:
Voor de Franse tijd werd er overigens al veel wijn verbouwd op de zandgronden in de achterhoek.
Lodewijk Napoleon heeft die oude stokken allemaal laten rooien ter bescherming van het Franse erfgoed schijnt het.
Ze navigeerden toen echter heel anders als met een GPS (ook leuk om over te lezen)
Kort en goed, prima ding die fietskaart niet perfekt maar daar wordt hard aan gewerkt. Alle lof voor jullie werk :!:
Zumo LM340 , eTrex, Forerunner

GerardHeinen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 mei 2008 21:01

Bericht door GerardHeinen »

Mooi gesproken Hans. Wanneer verschijnt je eerste boek ? Ik word nieuwsgierig naar de kleur, geur en afdronk van Chateaux Vaessen ..... Ik mis alleen de coördinaten .......

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Goede wijn behoeft geen krans...

Bericht door ankeric »

Hans Vaessen schreef: Bovenstaand een sneak-preview van hoe het er uit moet gaan zien. De groene wegen even groen als de bladeren van de Solaris.
Natuurlijk zijn wij positief over de Fietskaart!

Maar toch... een voorzichtig en voorbarig en daardoor mogelijk onterecht puntje van kritiek op de sneak-preview.

Op het moment dat je de 'groene' wegen groen weergeeft leidt dat zowel tot meer als tot minder informatie.
Minder omdat het nu aanwezige onderscheid tussen bruine wegen en grijze wegen (dik en dun) wegvalt zodra een weg 'groen' wordt.
Ik vraag me af hoe belangrijk ik dat vind. Misschien wel iets minder belangrijk, omdat je vanzelf wel merkt over wat voor soort weg je rijdt en het toch niet valt te beïnvloeden (anders was de route wel anders gepland).
Een belangrijk onderscheid vind ik verhard/onverhard. Maar ja, dat onderscheid is nu ook al niet aanwezig. Ik zou dat onderscheid graag zien en op dat moment weet ik zeker dat ik het weer heel jammer zou vinden als ik niet meer vooraf kan zien of een weg onverhard is.
Reden dat ik onverhard belangrijk vind heeft vooral te maken met tijdsplanning. Hoewel wij 'altijd recreatief' rijden, 'nooit haast' hebben en 'altijd om' rijden, is soms toch het doel om een camping te bereiken die 100 km. verder ligt. En dan maakt het veel uit of je op een deel van de route 15 km/uur rijdt of zoals normaal 25 km/uur.

Mijn conclusie: elk voordeel heeft zijn nadeel en je kunt het nooit iedereen altijd naar de zin maken.
Tenzij het mogelijk is om transparante groene markeringen te gebruiken of bijvoorbeeld: =--=--=--=--=, waarbij de onderliggende weg zichtbaar blijft.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
dvdhoven
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jun 2007 08:46
Locatie: Deventer

Bericht door dvdhoven »

En ook ik ben zeer tevreden over de fietskaart.
Al helemaal verslaafd aan het pieiep gevolgd door piep-piep. Heerlijk zo'n paarse streep op je scherm en dan nog afslag aanwijzingen, hoewel niet altijd en niet altijd correct. Maar daar is die paarse streep voor, kun je nog altijd zien of je goed zit.
Ik vind het zo prettig rijden, dat ik zelfs voor autopilot tochtjes, dat zijn tochten, die ik bijna met de ogen dicht kan rijden, toch nog een route maak. Soms verrast de fietskaart je dan ook nog met een onbekend weggetje of fietskaart. :)
Nu zo'n 18 tochten gereden.
En ja hoor, ik ben alles wat hier langs is gekomen op het forum ook tegengekomen. En soms kan dat hinderlijk zijn. Maar laten we niet vergeten, de fietskaart is gebaseerd op kaartmateriaal voor auto's. En nu staan er al heel veel fietspaden op! En verder heb je je eigen gezond verstand bij je. Als jij niet volgens de route wilt rijden, nou dan doe je dat gewoon niet. Dan zet je hem uit of je speelt een vermakelijk spelletje, kijk waarmee die komt, U bocht of volgt ie? Of is ie helemaal stil omdat hij het niet meer weet? Komt ook voor. :P
En voor sommige stukken is het helemaal ideaal. Laatst van het veer bij Opheusden naar Druten gefietst. Dat is zo'n gebied met weinig wegwijzers, paddestoelen en fietsroutes. Altijd pionieren met een kaart. Stoppen, kaart uit de tas, zit ik goed, ja, nee? En nu het ding geeft je een route en je rijdt maar. :D
Hans en het team achter de fietskaart heel erg bedankt voor het initiatief en al het werk dat jullie erin steken. Fantastisch.
Nog een belangrijk punt van de fietskaart is dat het het fietsen veiliger maakt. Ik rijdt nogal eens knooppunt- en bordjesroutes. En dan zit je in druk verkeer naar bordjes te zoeken en als je ze dan gevonden hebt, kun je pas kijken of en waarheen je moet afslaan. Geen pretjes, zeker niet in drukke gebieden met auto's, ongeduldige fietsende lokalo's, etc.
Nu een streep op je scherm, dus je weet al waar je heen moet en dan ook nog een afslagschermpje erbij. Heerlijk en een stuk prettiger.
Dick van den Hoven
GPSmap 60CSx, GPSmap64st

Gebruikersavatar
Opibeertje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 apr 2010 20:51
Locatie: Friesland

Bericht door Opibeertje »

Die fietskaart is dus een succes, maar hoe staat het met die wijn? 8)
Oregon 450

Plaats reactie

Terug naar “WayPoint Weblog”