City Navigator NT 2009 update - even wachten??
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Sinds 2006 heb ik een gps waar kaarten in kunnen en ik zie nu al 2 jaar update ellende voorbij komen.
Dat duurt dan ongeveer een half jaar, een half jaar rust en dan begint het weer van vooraf aan.
Hopelijk neemt garmin voor dit lifelong update gebeuren een bedrijf in de arm die er wel verstand van heeft, anders staan de forums dadelijk het hele jaar vol met update ellende.
Vraag me trouwens af of dat Navtec bedrijf wel elk kwartaal met een update kan komen die dan ook nog up to date is.
Dat duurt dan ongeveer een half jaar, een half jaar rust en dan begint het weer van vooraf aan.
Hopelijk neemt garmin voor dit lifelong update gebeuren een bedrijf in de arm die er wel verstand van heeft, anders staan de forums dadelijk het hele jaar vol met update ellende.
Vraag me trouwens af of dat Navtec bedrijf wel elk kwartaal met een update kan komen die dan ook nog up to date is.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
- Anne
- WayPoint relatie
- Berichten: 2652
- Lid geworden op: 1 sep 2005 11:04
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
er zijn natuurlijk veel mensen die geen problemen hebben met het installeren en daar hoor je ook niets van. bij mij is de update ook goed verlopen, alleen dat het wat lang duurde (de kaart upload).
je ziet hier alleen de probleem gevallen.
nu het kaartmateriaal te downloaden is heb je ook niet zo veel problemen meer met de mensen die nog een dvd willen. garmin wordt niet meer overladen met dvd aanvragen.
.
je ziet hier alleen de probleem gevallen.
nu het kaartmateriaal te downloaden is heb je ook niet zo veel problemen meer met de mensen die nog een dvd willen. garmin wordt niet meer overladen met dvd aanvragen.
.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Klopt; update leidt tot extra vragen. Maar vergeet niet dat het forum daarbij ook vertekenend is: iemand zonder problemen heeft immers niet de noodzaak/behoefte om het forum op te zoeken. Daardoor lijkt al snel dat 'iedereen' problemen heeft terwijl het in de praktijk een handvol is.Jacob_Bax schreef:Sinds 2006 heb ik een gps waar kaarten in kunnen en ik zie nu al 2 jaar update ellende voorbij komen.
Dat duurt dan ongeveer een half jaar, een half jaar rust en dan begint het weer van vooraf aan.
Vorig jaar was het grootste probleem dat de DVD verzending zo giga-lang kon duren. Dit jaar is er als alternatief een downloadmogelijkheid. Iets waar we erg blij mee zijn.
Dat het downloaden en overzetten van de data vervolgens lang duurt is normaal: het gaat immers om vééél data. Afgezien van de fervente film en muziekdownloaders zul je vermoedelijk nog nimmer zo'n groot bestand via internet opgehaald hebben.
Heb je dat wèl: dan zal het je opvallen dat de download bij Garmin toch wel akelig goed en stabiel functioneert; zowel qua serverload verdeling als qua downloadmanager. Da's beslist geen 'zondagmiddagklusje' geweest.
Naast vragen op dit forum merken we het ook in de mail en aan de telefoon onmiddellijk als er sprake is van een kaartupdate. Het aantal vragen dat we krijgen is dit jaar beduidend minder dan voorgaande jaren. Dus in die zin lijkt er och echt sprake van een stevige verbetering...
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 6 sep 2008 20:01
Volgende stap voor Garmin (en waarschijnlijk de kaartmakers): zorgen dat een update ook ECHT een update is. Dus dat enkel de nieuwe straten worden geladen, dat enkel de straten die verdwenen zijn wordenv erwijderd, .... ipv alles te verwijderen en vervolgens alles opnieuw te installeren.
Vrees echter dat dat een grondige herorganisatie van zowel GPSmakers als kaartmakers zal vergen
Vrees echter dat dat een grondige herorganisatie van zowel GPSmakers als kaartmakers zal vergen
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Is een goede opmerking. Zeker omdat de update-frequentie lijkt toe te nemen.
Maar vergis je inderdaad niet in de technische complexiteit daarbij. Daar weten we als Waypoint een en ander van door het bouwen van de fietskaart. Als je weet hoeveel 'knoopjes' en variabelen daarbij aan de orde komen...
Nee, ik vermoed toch dat dit, ook in de toekomst, hele grote bestanden zullen blijven. Wel zul je verschuivingen gaan zien in hoe het aangeboden wordt. PND's zullen meer en meer 'connected devices' gaan worden die hun data online binnenhalen op het moment dat je het nodig hebt. Daar zitten allicht ook nog wat haken en ogen aan (bijv kosten dataverkeer in buitenland), maar ach: wie had vijf jaar geleden verwacht dat 80% van de gebruikers 'even' >2Gb aan kaarten via internet download.
Maar vergis je inderdaad niet in de technische complexiteit daarbij. Daar weten we als Waypoint een en ander van door het bouwen van de fietskaart. Als je weet hoeveel 'knoopjes' en variabelen daarbij aan de orde komen...
Nee, ik vermoed toch dat dit, ook in de toekomst, hele grote bestanden zullen blijven. Wel zul je verschuivingen gaan zien in hoe het aangeboden wordt. PND's zullen meer en meer 'connected devices' gaan worden die hun data online binnenhalen op het moment dat je het nodig hebt. Daar zitten allicht ook nog wat haken en ogen aan (bijv kosten dataverkeer in buitenland), maar ach: wie had vijf jaar geleden verwacht dat 80% van de gebruikers 'even' >2Gb aan kaarten via internet download.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Ik denk dat het probleem zit in het denkproces dat aan een dergelijke procedure vooraf moet gaan. Wat ze nu doen is gewoon de weg van de minste weerstand: gewoon alles vervangen. Als banken en telefoonmaatschappijen op deze wijze hun datawarehouse zouden moeten verversen dan kwam daar op deze simplistische wijze niets van terecht.Kwakkel-BE schreef:Volgende stap voor Garmin (en waarschijnlijk de kaartmakers): zorgen dat een update ook ECHT een update is. Dus dat enkel de nieuwe straten worden geladen, dat enkel de straten die verdwenen zijn wordenv erwijderd, .... ipv alles te verwijderen en vervolgens alles opnieuw te installeren.
Vrees echter dat dat een grondige herorganisatie van zowel GPSmakers als kaartmakers zal vergen
Als je wijst wijzen er drie vingers terug!!
FJR 1300 Midnight Black 2009 met Zumo XT en Peter57 steun boven de tellers en SENA 10U Shoei helmset.
FJR 1300 Midnight Black 2009 met Zumo XT en Peter57 steun boven de tellers en SENA 10U Shoei helmset.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
ik vrees dat we hier toch een beetje in de appels-peren sfeer terecht komen..hansvds schreef: Als banken en telefoonmaatschappijen op deze wijze hun datawarehouse zouden moeten verversen dan kwam daar op deze simplistische wijze niets van terecht.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 6 sep 2008 20:01
Nou, het is alletwee fruit?
Maar inderdaad: de werking van een bank is (uiteraard) fundamenteel verschillend van die van een kaartenmaker
Mijn 'tip' voor Garmin/TT/... en Navteq/... was dan ook vooral voor VEEL jaren in de toekomst
Het echt updaten ipv alles vervangen, vraagt in feite dat elk weggetje afzonderlijk wordt opgeslagen in een DB, zowel op servers als in de GPS. Bij een update moet dan elk weggetje (en alle andere ifnormatie) op de GPS vergeleken worden met de data op de servers. De download zal aanzienlijk kleiner zijn, maar de wachttijd die ontstaat door het volledig matchen van 2 databases zal zeker toenemen, waardoor, met de huidige technologie, de 'update' zeker niet sneller zal gaan.
Maar inderdaad: de werking van een bank is (uiteraard) fundamenteel verschillend van die van een kaartenmaker
Mijn 'tip' voor Garmin/TT/... en Navteq/... was dan ook vooral voor VEEL jaren in de toekomst
Het echt updaten ipv alles vervangen, vraagt in feite dat elk weggetje afzonderlijk wordt opgeslagen in een DB, zowel op servers als in de GPS. Bij een update moet dan elk weggetje (en alle andere ifnormatie) op de GPS vergeleken worden met de data op de servers. De download zal aanzienlijk kleiner zijn, maar de wachttijd die ontstaat door het volledig matchen van 2 databases zal zeker toenemen, waardoor, met de huidige technologie, de 'update' zeker niet sneller zal gaan.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 6 sep 2008 20:01
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Als de database een kwestie was van 'gestapelde weggetjes' zou je gelijk hebben (en zou de database ook vergelijkbaar zijn met bank en financials; met als verschil dat je niet de hele dbase van je bank bij je hebt). De praktijk is wat complexer, met ontelbare 'nodes' en afhankelijkheidsrelaties. En dan ook nog visuele weergave.
Na het doorvoeren van alle data moet het geheel worden 'gerenderd' tot een voldoende klein en snel geheel; en daarin kun je vervolgens geen data op 'wegniveau' meer wijzigen.
Dat zou zeker ook anders kunnen; kijk naar bijvoorbeeld google-maps. Ik heb me laten vertellen dat google zelf door-rendert naar voorberekende routes. Met dus routecomponenten vn een giga-stapel 'van-naar' scenarios kant en klaar in de dbase. Googlemaps hoeft dus zelf niet meer te rekenen, alleen bouwsteentjes te stapelen. Dat levert een razendsnelle berekening op (probeer maar eens online), met minimale server-belasting. Maar wel een giga giga hoeveelheid data-opslag.
Desalniettemin ben ik wel benieuwd. Want àls Garmin inderdaad komt met die lifetime update lopen ze wel aan tegen 10Gb data per klant, en als je er van uitgaat dat Garmin vele miljoenen gebruikers kent gaat dat verkeer toch wel akelig oplopen... ALS het kan zou dit dus een logisch moment zijn om het door te voeren (en wie-weet is het ook wel de verklaring voor de nieuwe mapsource).
We'll see...
Na het doorvoeren van alle data moet het geheel worden 'gerenderd' tot een voldoende klein en snel geheel; en daarin kun je vervolgens geen data op 'wegniveau' meer wijzigen.
Dat zou zeker ook anders kunnen; kijk naar bijvoorbeeld google-maps. Ik heb me laten vertellen dat google zelf door-rendert naar voorberekende routes. Met dus routecomponenten vn een giga-stapel 'van-naar' scenarios kant en klaar in de dbase. Googlemaps hoeft dus zelf niet meer te rekenen, alleen bouwsteentjes te stapelen. Dat levert een razendsnelle berekening op (probeer maar eens online), met minimale server-belasting. Maar wel een giga giga hoeveelheid data-opslag.
Desalniettemin ben ik wel benieuwd. Want àls Garmin inderdaad komt met die lifetime update lopen ze wel aan tegen 10Gb data per klant, en als je er van uitgaat dat Garmin vele miljoenen gebruikers kent gaat dat verkeer toch wel akelig oplopen... ALS het kan zou dit dus een logisch moment zijn om het door te voeren (en wie-weet is het ook wel de verklaring voor de nieuwe mapsource).
We'll see...
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18256
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Natuurlijk was het een zeer sterke versimpeling, ik wilde alleen maar aangeven dat ze niet de kaarten op je PC of GPS element voor element gaan vergelijken. Als je dat zou moeten doen, dan betekent dat zoveel dataverkeer dat je dan net zo goed de complete vernieuwde kaart kan downloaden. Ze zullen toch iets moeten bedenken om het proces zo snel en efficient mogelijk te laten verlopen, anders duurt het updaten voor de gemiddelde gebruiker veel te lang.
Maar goed, voorlopig is het nog speculeren, en wat dat betreft zit jij dichter bij het vuur...
Lijkt me toch niet echt de reden. Het gros van de Nuvi-bezitters heeft immers niet eens de beschikking over MapSource; lijkt me meer iets voor een geavanceerde WebUpdater.Hans Vaessen schreef:(en wie-weet is het ook wel de verklaring voor de nieuwe mapsource)
Maar goed, voorlopig is het nog speculeren, en wat dat betreft zit jij dichter bij het vuur...
In feite doet TT dit al met MapShare wereldwijd.
Vorige maand hebben een paar weken stilgelegen, want de servers konden het niet aan. Software op de servers veranderd en per keer haal ik tussen 1 - 2 mb aan veranderingen binnen (per dag). Nu zijn ze aan het opstarten en is het eens per week rond de 8- 10 mb. Ik heb net laagste nivo ingesteld, krijg dus max. binnen.
Downloaden + installeren duurt ongeveer een minuut. Voor de upgrade van de server liep dat gemakkelijk naar de 10 minuten.
Echte kaart updates verlopen via downloads van de gehele kaart.
Dit alles via de webupdater, die bij hun TomTom Home heet.
Vorige maand hebben een paar weken stilgelegen, want de servers konden het niet aan. Software op de servers veranderd en per keer haal ik tussen 1 - 2 mb aan veranderingen binnen (per dag). Nu zijn ze aan het opstarten en is het eens per week rond de 8- 10 mb. Ik heb net laagste nivo ingesteld, krijg dus max. binnen.
Downloaden + installeren duurt ongeveer een minuut. Voor de upgrade van de server liep dat gemakkelijk naar de 10 minuten.
Echte kaart updates verlopen via downloads van de gehele kaart.
Dit alles via de webupdater, die bij hun TomTom Home heet.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Wat ik mij afvraag, als het lifetime update echt van de grond komt en er echt elk kwartaal een update komt.
Hoe "oud" zijn de kaarten dan?
Als je elke drie maanden met een update komt wek je wel de verwachting dat bvb de rotonde die in mei is aangelegd toch wel in de update van september te vinden is.
Worden er ook OT kaarten in het update programma opgenomen, of moeten de OT bezitters (zoals deze jongen hier) eerst een NT versie aanschaffen?
Wat als mijn 2 jaar oude 60CSx het nog tien jaar uithoud?
Hoe "oud" zijn de kaarten dan?
Als je elke drie maanden met een update komt wek je wel de verwachting dat bvb de rotonde die in mei is aangelegd toch wel in de update van september te vinden is.
Worden er ook OT kaarten in het update programma opgenomen, of moeten de OT bezitters (zoals deze jongen hier) eerst een NT versie aanschaffen?
Wat als mijn 2 jaar oude 60CSx het nog tien jaar uithoud?
Laatst gewijzigd door Jacob_Bax op 4 nov 2008 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Waarom niet? En ze zullen wel moeten. TT en Navigon doen het ook. Navigon per kwartaal met NavTeq. De kaarten lopen nu iets van een half jaar 'achter'. De huidige Navigons hebben kaarten van rond juni.Jacob_Bax schreef:Wat ik mij afvraag, als het lifetime update echt van de grond komt en er echt elk kwartaal een update komt.
knip
Kwestie ook van afspraken tussen de kaart-leverancier en de pnd maker.
PS. Je merkt dus nu dat TT TA in handen heeft. MapShare was een wassen neus, maar we hebben elders een testje gedaan en binnen een week kreeg de veranderingen door. Het gat dan meestal om afgesloten wegen, die op de kaart nog open waren voor auto's, maar allang 'gesloten' waren. Ook TT moet wel, want die hebben een hele grote mond met Live Services.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+