Update City Navigator TF/OF nu beschikbaar
IK heb even lopen experimenteren met de OSM kaarten. Het lijkt me een hele mooie route om snelle en vooral ook GRATIS updates te krijgen op het moment dat je dat zelf wilt. Alles staat en valt natuurlijk met het feit dat gebruikers (jij en ik) deze kaarten up to date houden.
Mogelijkheid bestaat ook om deze OSM kaarten om te zetten naar een "OF" formaat *.IMG (en de andere files) en deze in de GARMIN QUEST I te zetten.
Tjsa het lijkt me dan ook een zeer klein stapje om "NT" kaarten te converteren naar "OF" kaarten. Puur software. Volgens mij kan GARMIN dat doen zonder teveel moeite.
Het is meer een kwestie van willen en met kleine electronisch apparaten kun je dat maken, maar een auto verkopen en 3 jaar later zeggen "sorry ik heb geen nieuwe olie meer voor uw automotor" is geen optie. En dan zie je dat ondanks alles ook GARMIN gewoon geld wil verdienen.
@HANS: inderdaad heb je op de motorwegen in de Eifel en Ardennen errug weining nieuwe wegen.
Gr Wim
Mogelijkheid bestaat ook om deze OSM kaarten om te zetten naar een "OF" formaat *.IMG (en de andere files) en deze in de GARMIN QUEST I te zetten.
Tjsa het lijkt me dan ook een zeer klein stapje om "NT" kaarten te converteren naar "OF" kaarten. Puur software. Volgens mij kan GARMIN dat doen zonder teveel moeite.
Het is meer een kwestie van willen en met kleine electronisch apparaten kun je dat maken, maar een auto verkopen en 3 jaar later zeggen "sorry ik heb geen nieuwe olie meer voor uw automotor" is geen optie. En dan zie je dat ondanks alles ook GARMIN gewoon geld wil verdienen.
@HANS: inderdaad heb je op de motorwegen in de Eifel en Ardennen errug weining nieuwe wegen.
Gr Wim
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
OSM is beslist een interessant initiatief. Als ik me niet vergis zijn het echter, net als de fietskaart, OT kaarten. Die werken ook om NT-toestellen. Omgekeerd echter niet.
Maar zeker: als er eenmaal een kaart is, is het een kwestie van 'rekenen' om die te vertalen naar een OT danwel NT versie. In die zin zou Garmin ook wat ons betreft best door mogen gaan met de OT, laat daar geen twijfel over bestaan.
Echter: er zitten ook andere aspecten aan. De NT kaarten kennen allerlei nieuwe technische mogelijkheden, w.o. 3D, waardoor de productie in een vrij vroeg stadium anders wordt. Daarnaast is het bij OT niet mogelijk kaarten te updaten van PC rechtstreeks naar het toestel. Althans: voor de meeste toestellen die van-huis-uit OT gebruiken.
Als je dan meeweegt dat deze keuze gepaard gaat met de lifetime-update en verviervoudiging van de updatefrequentie, dan schijnt daarmee enig licht op de beweegredenen. Marktbrede DVD distributie als zodanig beslaat al een langere periode dan 3 maanden, dus een DVD in het magazijn is dan per definitie verouderd.
Vergeet ook niet: het gros van de forum-gebruikers werkt dan wel met mapsource en kan via de pc een update installeren. 95% van de toestellen in de markt betreft autonavigatie en gebruikers die toch meer plug and play zijn. En daar paste de oude update methodiek dan toch minder bij. En zelfs bij de zwaardere gebruikers waren er de afgelopen jaren legio problemen; lees dit forum er maar op na.
Wat dat betreft imho dus begrijpelijk dat Garmin het over een andere boeg gooit nu. Maar mede namens de gebruikers van de 'laatste OT-toestellen' (mn 2610) staan ook wij niet in onze handen te klappen.
Wel proberen we daarbij de nuance te leggen bij enerzijds de reden waarom (waarbij het beter dan zijn als Garmin dat zelf zou uitleggen in plaats van ons laten speculeren) anderzijds de 'redelijkheid' en het werkelijk belang...
Over dat laatste nog:
Met de prijsdaling door mn de zumo is de marktwaarde van een 2610 op dit moment in de orde van 200 euro. Over een jaar zal dat op 125/150 liggen. Hoe goed dat toestel ook nog moge zijn, om dezelfde metafoor te gebruiken: als je een auto hebt met een dagwaarde van 1000 euro zul je noet snel 500 euro uitgeven om winterbanden aan te schaffen. Zeker omdat die zomerbanden het eigenlijk wel prima doen is dat de investering niet waard.
Ik weet: de metafoor klopt niet helemaal; temeer omdat het toestel bij aanschaf een stuk meer kostte en je toestel gevoelsmatig een stuk meer waard is. Maar restwaarde is mede afhankelijk van de kosten van een nieuw toestel; en die kosten zijn nu eenmaal heel fors gedaald.
Maar zeker: als er eenmaal een kaart is, is het een kwestie van 'rekenen' om die te vertalen naar een OT danwel NT versie. In die zin zou Garmin ook wat ons betreft best door mogen gaan met de OT, laat daar geen twijfel over bestaan.
Echter: er zitten ook andere aspecten aan. De NT kaarten kennen allerlei nieuwe technische mogelijkheden, w.o. 3D, waardoor de productie in een vrij vroeg stadium anders wordt. Daarnaast is het bij OT niet mogelijk kaarten te updaten van PC rechtstreeks naar het toestel. Althans: voor de meeste toestellen die van-huis-uit OT gebruiken.
Als je dan meeweegt dat deze keuze gepaard gaat met de lifetime-update en verviervoudiging van de updatefrequentie, dan schijnt daarmee enig licht op de beweegredenen. Marktbrede DVD distributie als zodanig beslaat al een langere periode dan 3 maanden, dus een DVD in het magazijn is dan per definitie verouderd.
Vergeet ook niet: het gros van de forum-gebruikers werkt dan wel met mapsource en kan via de pc een update installeren. 95% van de toestellen in de markt betreft autonavigatie en gebruikers die toch meer plug and play zijn. En daar paste de oude update methodiek dan toch minder bij. En zelfs bij de zwaardere gebruikers waren er de afgelopen jaren legio problemen; lees dit forum er maar op na.
Wat dat betreft imho dus begrijpelijk dat Garmin het over een andere boeg gooit nu. Maar mede namens de gebruikers van de 'laatste OT-toestellen' (mn 2610) staan ook wij niet in onze handen te klappen.
Wel proberen we daarbij de nuance te leggen bij enerzijds de reden waarom (waarbij het beter dan zijn als Garmin dat zelf zou uitleggen in plaats van ons laten speculeren) anderzijds de 'redelijkheid' en het werkelijk belang...
Over dat laatste nog:
Met de prijsdaling door mn de zumo is de marktwaarde van een 2610 op dit moment in de orde van 200 euro. Over een jaar zal dat op 125/150 liggen. Hoe goed dat toestel ook nog moge zijn, om dezelfde metafoor te gebruiken: als je een auto hebt met een dagwaarde van 1000 euro zul je noet snel 500 euro uitgeven om winterbanden aan te schaffen. Zeker omdat die zomerbanden het eigenlijk wel prima doen is dat de investering niet waard.
Ik weet: de metafoor klopt niet helemaal; temeer omdat het toestel bij aanschaf een stuk meer kostte en je toestel gevoelsmatig een stuk meer waard is. Maar restwaarde is mede afhankelijk van de kosten van een nieuw toestel; en die kosten zijn nu eenmaal heel fors gedaald.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 okt 2004 15:07
- Locatie: Nijverdal
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 okt 2004 15:07
- Locatie: Nijverdal
Laat maar......
Via de link "View your registered products" kan ik mijn geregistreerde toestel aanklikken. Vervolgens kan ik aan de rechter kant "Uw kaartproduct(en) activeren/ontgrendelen of bijwerken." aanklikken. Ik kom dan uit bij de tab 'MyMaps'. Dan staat er plotseling een update voor mijn toestel: "MapSource Update City Navigator Europe 2009".
Wel een beetje raar dat ik dit niet zie wanneer ik direct naar de tab 'MyMaps' ga. Dit terwijl ik in beide gevallen gewoon ingelogd ben.
Groet,
Rene
Via de link "View your registered products" kan ik mijn geregistreerde toestel aanklikken. Vervolgens kan ik aan de rechter kant "Uw kaartproduct(en) activeren/ontgrendelen of bijwerken." aanklikken. Ik kom dan uit bij de tab 'MyMaps'. Dan staat er plotseling een update voor mijn toestel: "MapSource Update City Navigator Europe 2009".
Wel een beetje raar dat ik dit niet zie wanneer ik direct naar de tab 'MyMaps' ga. Dit terwijl ik in beide gevallen gewoon ingelogd ben.
Groet,
Rene
Groet,
René
René
Updat slchts bperkt toepasbaar.
Ik heb nu 1 x geregistreerde licentie City Navigator V8 op mijn Quest en dezelfde voor mijn Etrex Vista HCx. Dit is nog de mogelijkheid om met een licentie 2 Garmin units van dezelfde eigenaar te voorzien van officiële kaartensoftware.
Als ik nu kies voor de Mapsource update City Navigator Europe 2009 kan dat alleen voor de Quest en niet meer voor de HCx "geen kaartupdates beschikbaar" melding.
Ik weet dat later is dit beleid veranderd is en er slechts een licentie per Garmin unit mogelijk is. Maar mijn aanschaf stamt uit de tijd dat het wel mogelijk was een extra motivatie om voor een HCx Garmin te kiezen. Dus dat blijkt nu toch niet meer te kunnen en dus ook hier geen reden tot vreugde over het licentiebeleid van Garmin.
Als ik nu kies voor de Mapsource update City Navigator Europe 2009 kan dat alleen voor de Quest en niet meer voor de HCx "geen kaartupdates beschikbaar" melding.
Ik weet dat later is dit beleid veranderd is en er slechts een licentie per Garmin unit mogelijk is. Maar mijn aanschaf stamt uit de tijd dat het wel mogelijk was een extra motivatie om voor een HCx Garmin te kiezen. Dus dat blijkt nu toch niet meer te kunnen en dus ook hier geen reden tot vreugde over het licentiebeleid van Garmin.
Eerste eTtrexE (ATB) Streetpilot (motor) / Quest1 (auto wegfiets) ATB eTrexHcX. Navi 1340 voor de auto opgevolgd in 2014 met een Nüvi 2598LMT-D en Forerunner 205 voor de wandeling. 12/2015 een Montana600 voor MTB
OSF Topokaarten
Europa 2015.20 lifetime
OSF Topokaarten
Europa 2015.20 lifetime
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 okt 2004 15:07
- Locatie: Nijverdal
Re: update
Als ik het nog een keer uitvoer, dan zie ik nog steeds het update materiaal. Je moet echter in MyGarmin wel in de tab 'home' blijven en dan de link in het deel 'myProduct' aanklikken. Dus niet eerst zelf de tab 'myMaps' aanklikken. De vervolgstappen heb ik hierboven al beschreven.xjr1300 schreef:voor op mijn garmin staat dat er geen uodates voor mijn garmin 2610 beschikbaar zijn ?
Groet,
Rene
Groet,
René
René
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 okt 2004 15:07
- Locatie: Nijverdal
Ik heb in 2004 nog ruim 1500 euro betaald. Als je ziet wat die dingen tegenwoording kosten, dan staat dat eigenlijk compleet niet meer in verhouding. Maar ja, zo is dat nu eenmaal met electronica.peterpech schreef:Dan natuurlijk ook nog de 2e hands waarde van een 2610 !!
Je hoeft hem nu ook niet meer te verkopen want hij brengt toch dadelijk
Niets meer op !!ruim 1000 Euri betaald in 2005 .
Aan de andere heb ik er, ondanks de bekende kwaaltjes van de 2610, ook wel heel veel gemak van gehad. Als ik er aan denk hoe vaak ik in het verleden wel niet moest stoppen om weer op de kaart te kijken. Dat was ook een boel ergernis. Je probeerde dan plaatsnamen te onthouden, maar die stonden dan bij de volgende kruising weer net weer niet op de borden.
Kortom, ik heb er absoluut geen spijt van gehad. En ik heb net de nieuwe kaarten besteld (duurt nog wel 4-6 weken), dus ik kan voorlopig nog weer even verder. Nieuwe toestellen bieden bovendien ook niet echt voordelen die het de moeite waard maken om in te ruilen. Sterker nog, ze hebben ook wel nadelen. Misschien dat de zumo 660 iets wordt, maar daar moeten eerst de kinderziektes maar uit.
Groet,
René
René
Re: update
oke het is me gelukt met een beetje geluk is hij er binnen 6 weken bedankt voor je tips
rhwolbrink schreef:Als ik het nog een keer uitvoer, dan zie ik nog steeds het update materiaal. Je moet echter in MyGarmin wel in de tab 'home' blijven en dan de link in het deel 'myProduct' aanklikken. Dus niet eerst zelf de tab 'myMaps' aanklikken. De vervolgstappen heb ik hierboven al beschreven.xjr1300 schreef:voor op mijn garmin staat dat er geen uodates voor mijn garmin 2610 beschikbaar zijn ?
Groet,
Rene
streetpilot 2610
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 3 jul 2004 20:03
- Locatie: Appelscha; Nederland; N52 57.268 E6 20.811
GPS V
Hoe zit dit nu met de GPS V?
En wat is dat nu precies OT/OF versie en OSM downloaden, elke week een update.
Mogelijk zelfs routerend, heb je navtec of tele atlas niet meer nodig.
_________________
En wat is dat nu precies OT/OF versie en OSM downloaden, elke week een update.
Mogelijk zelfs routerend, heb je navtec of tele atlas niet meer nodig.
_________________
GPS V, wat een geweldig veelzijdig apparaat.
En nu de GPSmap 60CSx. En een Nuvi350.
En nu de GPSmap 60CSx. En een Nuvi350.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 3 jul 2004 20:03
- Locatie: Appelscha; Nederland; N52 57.268 E6 20.811
LIFE TIME
de life time komt er niet voor de GPSMap 60 series?
GPS V, wat een geweldig veelzijdig apparaat.
En nu de GPSmap 60CSx. En een Nuvi350.
En nu de GPSmap 60CSx. En een Nuvi350.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Is niet gekoppeld aan een toestel, maar aan de kaart. De nieuwe 60-series kunnen zowel overweg met OT als NT. Heb je OT: helaas. Zou je toch een nieuwe NT licentie moeten aanschaffen (125 euro, excl. lifetime). Werk je met NT: yep: vermoedelijk wel. Weten we over een week of twee zeker.
Bij de 60 is echter vaak OT verkocht. Deels omdat de 60 al veel langer bestaat dan NT, maar deels omdat de OT voorheen registratie van twee toestellen op één licentie mogelijk maakte.
Als je met een 60 werkt is de kans groot dat je met OT werkt. Heb je een 60Cx of CSx (de nieuwere modellen) dan zou het goed NT kunnen zijn (kun je ondermeer in mapsource zien; maar ook in het toestel: achter de kaartnaam city navigator. Staat daar géén NT dan is het geen NT.
Bij de 60 is echter vaak OT verkocht. Deels omdat de 60 al veel langer bestaat dan NT, maar deels omdat de OT voorheen registratie van twee toestellen op één licentie mogelijk maakte.
Als je met een 60 werkt is de kans groot dat je met OT werkt. Heb je een 60Cx of CSx (de nieuwere modellen) dan zou het goed NT kunnen zijn (kun je ondermeer in mapsource zien; maar ook in het toestel: achter de kaartnaam city navigator. Staat daar géén NT dan is het geen NT.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 3 jul 2004 20:03
- Locatie: Appelscha; Nederland; N52 57.268 E6 20.811
LIFE TIME en GPS Map 60CSx
Dank, en hiep hoi. Ik heb NT. Toch weer een beetje mazzel. heb ook de disk voor mijn GPS V aangevraagd. Dat ging vlot en makkelijk.
Notter, jullie zijn echt geweldig!
groet, remco (net als mijn GPS Map....ja 60!)
Notter, jullie zijn echt geweldig!
groet, remco (net als mijn GPS Map....ja 60!)
GPS V, wat een geweldig veelzijdig apparaat.
En nu de GPSmap 60CSx. En een Nuvi350.
En nu de GPSmap 60CSx. En een Nuvi350.