City Navigator NT2009.x (life update) kaart op 278, hoe?

Ideaal voor auto/motor/boot (276C/278) of auto/motor/vliegtuig (296C). Ook geschikt voor off-road.
Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

City Navigator NT2009.x (life update) kaart op 278, hoe?

Bericht door Scheurneus »

Ik heb ondertussen de Windows en Mac downloads voor me GPSMAP 278 van Garmin en een bijpassende product code.

Helaas heeft me Windows PC nog wat harddiskruimte te kort, dus daarop nog niet geprobeerd. Dan maar de Mac versie, alles verloopt goed, inclusief het laden van de kaarten:

- Verwijderen Garmin Datacard uit de 278 !!! (met deze faalt het)
- De 278 met de 22v adapter bij de computer
- Aansluiten 278 aan Mac via USB
- Starten van het Garmin Map Update prgramma
- Product code klopt en word geaccepteerd (unlock code staat nu ook in MyGarmin).
- Kaarten worden op de Mac geïnstalleerd en zijn bruikbaar in Roadtrip
- Ik kies kaarten regio Benelux voor de 278.
- Laden gaat aan de slag, 278 komt in data transfer mode
- Laden gaat goed van de kaarten, duurt ongeveer 11 minuten
- En Map Update programma voltooid netjes en ik heb BeNeLux op de 278.

Dussss, dit is wel een succes!


Wel nog even geprobeerd om gewoon handmatig met MapInstall een andere kaart in de 278 te zetten, maar dat lukt niet meer, alleen door de gehele installatie procedure te herhalen kan ik een andere regio in de 278 laden.

Nog even gekeken wat MapInstall op de Mac zegt, maar die geeft voor de 278 aan dat er geen geldig geheugen beschikbaar is, totdat ik er een Garmin Datacard in stop, dan word die herkent en kan MapInstall hier wel kaarten naar toe sturen.


Als backup procedure voor laden van kaarten blijft onderstaande gewoon mogelijk:

Kaart update naar 278 gaat fout, en nu?

En alleen onder Windows, tenzij er een handige Mac expert met de Webupdater onder Max OS X dit kan documenteren.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Update!

Ok, het gaat dus wel goed op de Mac, maar verwijder wel de Garmin Datacard uit de 278. Dit was de reden van falen.

Nogal stom dat de setup procedure dit niet kan herkennen, maar goed, als je het weet ;) dan is het geen probleem.


Bovenstaande verhaal aangepast.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
pouw
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:58
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door pouw »

waarom alleen de benelux? op de 278 past toch heel de EU op het intern geheugen. :?
Pieter
HP2V '89 :wink: nu met GPSMAP 278

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Snelheid van testen?

Europa komt later wel op de handmatige manier via Mapsource. En dan laad ik nog niet eens alles, maar alleen het deel wat ik werkelijk nodig heb.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

akrdju
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2009 10:55
Locatie: Waasmunster

Bericht door akrdju »

Hallo Marco

Waar vindt ge dat garmin map update programma want ik heb een DVD gekocht maar krijg hem niet op mijn 278 gps ik krijg deze wel in roadtrip en ook ge unlockt

Groetjes
Dirk

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Zie de link in me eerste post, en dan alleen op een Windows PC.

Op die Windows PC dient dan ook Garmin WebUpdater te staan.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

akrdju
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2009 10:55
Locatie: Waasmunster

Bericht door akrdju »

hallo Marco
het is een mac computer die ik heb en er staat wel windows op maar daar kan ik geen verbinding met mijn gps maken
groetjes
dirk

Gebruikersavatar
Peerke
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 319
Lid geworden op: 2 jan 2006 22:13
Locatie: Uden (Brabantse Land)

Bericht door Peerke »

Marco,

Ben bezig met mijn life-update. Alles gaat perfect tot de kaarten. Krijg alleen UK & Ierland erop. Ook na selecteren compleet Europa. Dus jouw manier. Alleen wil hij nu niet verder. Zie onderstaand beeld. Op mijn GPS-scherm komt te staan "Incompatibele datamodule" Dit terwijl er geen card in zit.

Het volgende gechecked: de wepupdater is ok.
Wat mij wel opviel is dat in MIJNFOLDER gmapprom.img heb staan. Dit conform uitleg terwijl in de opdrachtregel staat gmapsupp.img. Is dit ok.

Greetz, Peerke

Afbeelding
GPSMAP® 276Cx op een Triumph Tiger Explorer 1200 :wink:
Voorheen: GPSMap 278C en Streetpilot 2610 Perfect Pilot
Red

Gebruikersavatar
Peerke
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 319
Lid geworden op: 2 jan 2006 22:13
Locatie: Uden (Brabantse Land)

Bericht door Peerke »

Marco,

Heb de opdrachtregel aangepast in:
C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\MIJNFOLDER\gmapprom.img -autorun usb /unlock_check fid=397 pid=1 /i

Heb dus gmapsupp vervangen door gmapprom.
Hij loopt nu :wink:

Update: Perfect verlopen. De kaarten zitten erop en gelijk de JaVaWa Tool erover voor MapSource 6.13.7. Alles getest met ritje. Ben weer dik tevreden :wink:

Greetz, Peerke
GPSMAP® 276Cx op een Triumph Tiger Explorer 1200 :wink:
Voorheen: GPSMap 278C en Streetpilot 2610 Perfect Pilot
Red

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

@Peerke: Gelfeliciteerd!! :)
akrdju schreef:het is een mac computer die ik heb en er staat wel windows op maar daar kan ik geen verbinding met mijn gps maken
Dirk, dat je een mac hebt was me al duidelijk, maar hoe draait je windows? Bootcamp? Parallels? VMWare Fusion?

Want de verbinding met usb drivers windows-gps dient toch eerst gemaakt te worden, voordat je de mapsource/webupdater procedure kan uitvoeren.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

akrdju
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2009 10:55
Locatie: Waasmunster

Bericht door akrdju »

Windows draait onder VMWare Fusion en deze herkend de usb poort met mijn gps op maar windows niet

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Ok, duidelijk.

VMWare Fusion is een schone XP/Vista machine en die kent nog niet de Garmin USBdrivers.

Want als VMWare je active venster is en je sluit de 278 aan, dan zal deze USB aansluiting door VMWare naar zich toe wordne getrokken en zal de Windows versie in VMWare met de hardware wizard komen om de USB drivers te installeren.

Download hier de USB drivers van de Garmin site: USB Drivers software version 2.2.1
Installeer deze drivers door het programma uit te voeren in XP/Vista

Hierna kun je de WebUpdater van mijn forum downloaden en in de C:\Garmin folder te plaatsen.

Nu dien je alleen mbv de Mac versie van MapInstall de gmapprom.img nog te maken en die via de windows webupdater naar je toestel te sturen.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
pouw
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:58
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door pouw »

Waarom moeilijk doen als het makkelijk gaat.
Dus waarom de installatie via VM ware naar Windhoos/Vista en dan naar je gps als je simpel alles via MacOS kan doen.
dat is net zoiets als van A'dam naar Hiversum rijden via de afsluitdijk en op een paardenwagen terwijl je een auto voor de deur heb staan
Je heb VM ware en Windhoos helemaal niet nodig.

Heb gisteren toch ook maar Lifetime aangeschaft.

Gisterenavond op de Mac geinstalleerd (eitje zoals gewoonlijk) en daarna in 1 ruk door alle kaarten gelijk op mijn 278 geplaatst.
In tegenstelling tot de de 2009 update verliep deze update probleemloos.
Eerst het .dmg file uitpakken dan Map Update openen, de update code invoeren als er om gevraagd wordt.
Kiezen welke kaarten je wil installeren (geheel de EU in mijn geval) en Map update doet de rest.

Na een uurtje was alles geinstalleerd.

Dus ik zie niet in waarom je VM ware nodig zou hebben om deze update geinstalleerd te krijgen.

Net ook gelijk de rest van de kaartsets en topo's op de 512 mb geheugenkaart geinstalleerd.
ook zonder problemen met Mapinstall.
Pieter
HP2V '89 :wink: nu met GPSMAP 278

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Inderdaad, helemaal goed als alles goed gaat, dan heb je die omwegen niet nodig.

Maar helaas als het niet helemaal lukt, dan kun je je Mac het raam uit gooien, want repareren (kaarten opnieuw laden) van je 278 lukt je alleen op een Windows PC....

Of met Windows in VMWare, kan je de 3x te dure Mac op tafel laten staan :mrgreen:
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
pouw
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:58
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door pouw »

Voor de goede orde zeg ik erbij dat ik het niet geprobeerd heb maar waarom zou je de kaarten niet opnieuw kunnen installeren met Map Update.
(nogmaals voor de goede orde, ik ga het niet proberen ook) :wink:

[ :twisted: mode]
Waarom de Mac het raam uit gooien, het is geen Windhoos. :twisted:
Als iets niet lukt op een Mac kan het aan 2 dingen liggen.
1. het programma
2. je zelf :twisted:

Als het met Windhoos niet lukt dan ligt het zo wie zo aan Windhoos :twisted:
[/ :twisted: mode]

Tijdens de update procedure van de vorige 2009 update lukte het mij ook niet om de kaarten op mijn 278 te installeren.
Zowel met MacOS als de, via VMWare geinstalleerde Vista op mijn MacBook lukte het niet.
Uiteindelijk heeft Waypoint me toen geholpen door de installatie in Notter de doen.
Wat er toen gebeurd is weet ik niet.
Wat ik wel wet is dat ik telkens de melding kreeg dat de Update code ongeldig was.
Pieter
HP2V '89 :wink: nu met GPSMAP 278

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 276C/278/296C”