Wandelkaart met de MTB

Auto-routerende topografische kaart, volledig gebaseerd op de Top-10 NL van het Kadaster.
Plaats reactie
mathieuse
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 mei 2008 18:24
Locatie: eindhoven

Wandelkaart met de MTB

Bericht door mathieuse »

Ik heb net een testroute van ca. 400 meter uitgezet in mapsource en geplaatst op mijn HcX. Zoals elders gemeld doordat de schermopbouw erg traag verloopt (autozoom uit) rijd je zo al de afslag voorbij voordat de weergave aangeeft wat de bedoeling is. Met tracks gaat het denk ik beter moet ik nog uitproberen. Maar juist he voordeel van nu zelf de routes maken op de PC en dan rijden maakt de wandeltopo extra interessant. Ik vrees dat dit een toch probleem blijft. Ik heb nog alle route opties en aanwijzigingen aan en uit gezet maar de traagheid waarmee de schermweergave zich tijdens het verplaatsen aanpast op actuele situatie (niet harder dan 15 km/uur = gelijk aan stevig joggen) in deze test blijft een probleem. Dat ook de Mountainbikers en ruiters er voordelen bij hebben zoals op de verpakking staat is dus twijfelachtig. Ik hoop dat er nog wat goede (instellingen) tips komen.
Eerste eTtrexE (ATB) Streetpilot (motor) / Quest1 (auto wegfiets) ATB eTrexHcX. Navi 1340 voor de auto opgevolgd in 2014 met een Nüvi 2598LMT-D en Forerunner 205 voor de wandeling. 12/2015 een Montana600 voor MTB
OSF Topokaarten
Europa 2015.20 lifetime

mathieuse
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 mei 2008 18:24
Locatie: eindhoven

nu de praktijktest

Bericht door mathieuse »

Een route van 25 km uitgezet in een klein bosgebied waar vele paden door elkaar lopen. Alle route aanwijzingen uitgeschakeld omdat de aanwijzing bij "voetpad links" geen meerwaarde geeft. Schermschaal op 50 meter geeft het beste overzicht. Puur alleen de routelijn volgen met het driehoekje net zoals bij tracks, dat blijkt in praktijk het beste te werken. Als je tenminste niet binnen de 25 meter drie keer van richting veranderd want anders wordt je dol van de miswijzingen. De ontvangst onder een dik bladerdak is nimmer weg gevallen (hulde aan de HcX = één tracklog), maar de trage schermopbouw is de grote boosdoener waardoor je soms pas een eind verder ziet dat je verkeerd rijdt. Als je ruim vooraf op je scherm kijkt en ziet wat even later de bedoeling is gaat het wel maar het scherm wordt bij een snelheid van ca. 15 km pas om de 100 meter ververst en dat is veel trager dan bij de Citymap of fietskaart die rollen de kaart gewoon mee met je bewegingen. Dus als er nog iets met de instellingen is aan te passen waarmee de schermopbouw vlotter verloopt hebben alle doelgroepen er veel plezier aan. Bijna alle paden staan er op of zijn inmiddels dicht gegroeid of met boomstammen geblokkeerd maar dat is een acceptabele werkelijkheid.
Eerste eTtrexE (ATB) Streetpilot (motor) / Quest1 (auto wegfiets) ATB eTrexHcX. Navi 1340 voor de auto opgevolgd in 2014 met een Nüvi 2598LMT-D en Forerunner 205 voor de wandeling. 12/2015 een Montana600 voor MTB
OSF Topokaarten
Europa 2015.20 lifetime

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Bericht door e.vdwerf »

Hoi,

Ja..ik heb de zelfde ervaring. Tot 15 km/u gaat het wel. Rijd ik sneller...meestal toch wel 30km/u dan is de kaart op mijn etrex vista niet echt bruikbaar.
Wel wat nuttig is dat ik nu gravelwegen kan herkennen. Dat ging dus met de fietskaart niet.
Vorige week met de fietskaart van Vaals naar Roermond gereden. Zeker 20 km onverhard zonder dat ik het van te voren wist.
We wachten op verbeteringen
Groet
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Bericht door BikePC »

e.vdwerf schreef:.............
Wel wat nuttig is dat ik nu gravelwegen kan herkennen. Dat ging dus met de fietskaart niet........
Hoe zie je dat onderscheid tussen gravelwegen/paden en verharde paden? Zowel in MapSource als op mijn Colorado zien die paden er precies eender uit (de zwarte stippellijntjes). Je kunt alleen in Mapsource het verschil in classificatie zien als je met de muis over de paden beweegt. Dat kun je dus wel benutten bij het ontwerp van een route, maar ik zou het ook heel mooi vinden als op het scherm van de GPS een duidelijk verschil te zien zou zijn tussen de voetpaden en fietspaden....
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Bericht door e.vdwerf »

Hoi BikePC,

Ja het kan wel onderweg.
Als je met de pijl in mijn etrex over de wegen gaat komt het bekende zandlopertje (even geduld) en vind je de classificatie gravel of onverhard, fietspad e.d. Ook als je een route onderweg maakt kun je de onverharde, gravelwegen evt. vermijden(Wat ik meestal wil). Dat zal de gemiddelde mountainbiker natuurlijk niet doen.

Ben met je eens: Alleen naar de kaart kijken geeft geen informatie. Gestippeld of geel zegt ook niets over gravel of geen gravel.
Groet,
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Bericht door BikePC »

@e.vdwerf, dank voor de tip. Ook op de Colorado werkt dat, ik heb alleen nooit het geduld gehad om even te wachten op het zandlopertje...
Voor wat betreft de optie 'vermijd onverhard': heb je daar al eens serieus mee gespeeld? Wat mij opvalt bij deze instelling is, ongeacht je dat doet bij 'voetganger' of 'fiets', dat je vaak gerouteerd wordt over de autorijbaan, inclusief rotondes. Je zou verwachten dat alleen de echt als 'onverhard' geclassificeerde wegen/paden worden vermeden, maar dat verder normaal gebruik gemaakt wordt van 'wandel/fietspaden' en 'straten' en niet dat je ineens over de autorijbaan wordt gestuurd. Lijkt me een foutje, omdat ook bij de instelling 'voetganger' dit fenomeen optreedt.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

mathieuse
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 mei 2008 18:24
Locatie: eindhoven

Omschrijving Wandelpaden

Bericht door mathieuse »

Ik heb in de buurt eens vergeleken met de paden en wegen in het wandelpark:
ALS DIK GEEL AANGEGEVEN: werkelijke situatie vs topo omschrijving
Een geasfalteerd breed wandelpad verboden voor verkeer: STRAAT
Een verharde met split voorziene wandelweg: STRAAT
Verhard breed zandpad: BOOMRIJ STRAAT (gravel) TALUT
Rood gravel wandelpad: STRAAT

ZWARTE STIPPELLIJN: werkelijke situatie vs topo omschrijving
smal wandelpad met gravel: VOETPAD (gravel)
Smal fiets en wandelpad / zandpad: FIETSPAD
bospad onverhard: VOETPAD (gravel)
bospad onverhard: Straat onverhard
zandpad langs de wei (verboden voor fietsers): FIETSPAD GREPPEL
zandpad langs de wei (verboden voor fietsers): VOETPAD GRASLAND

Dat is dus geen WYSIWYG (what you see is what you get)
Laatst gewijzigd door mathieuse op 11 mei 2009 10:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Eerste eTtrexE (ATB) Streetpilot (motor) / Quest1 (auto wegfiets) ATB eTrexHcX. Navi 1340 voor de auto opgevolgd in 2014 met een Nüvi 2598LMT-D en Forerunner 205 voor de wandeling. 12/2015 een Montana600 voor MTB
OSF Topokaarten
Europa 2015.20 lifetime

mathieuse
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 mei 2008 18:24
Locatie: eindhoven

trackrijden en wandeltopo

Bericht door mathieuse »

Vandaag een trip gemaakt met een bestaande track en de wandeltopo aan. Ook hier duurt het vaak (te) lang voordat de kaart is ververst. Beter is gewoon alles wat kaart is uit te zetten of gewoon de snellere Citymap als achtergrond als je wil weten waar je bent. Dat brengt me op het volgende. Het is mogelijk om tracks naar routes om te zetten, als het mogelijk is de op een pc aangemaakte wandeltopo route om te zetten naar track dan wordt dus ook een snelle refresh mogelijk. Wat betreft het maken van een route als je de instelling weg volgen en voetganger en kortste route hebt ingesteld dan pakt hij keurig de gewenste route en door gewoon met het route aanmaak symbooltje op de gewenste pad te klikken is snel resultaat mogelijk pakt de tussenbereking van de route anders uit is een ctrl-z snel de voorlaatste instelling terug te halen en door wat dichter bij het vorige punt te klikken corrigeer je het simpel. Daarbij is inderdaad het onderscheid in de benaming op de kaart tussen paden straten fietspaden en gravel nauwelijks te verklaren maar wel zichtbaar weergegeven.
Eerste eTtrexE (ATB) Streetpilot (motor) / Quest1 (auto wegfiets) ATB eTrexHcX. Navi 1340 voor de auto opgevolgd in 2014 met een Nüvi 2598LMT-D en Forerunner 205 voor de wandeling. 12/2015 een Montana600 voor MTB
OSF Topokaarten
Europa 2015.20 lifetime

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Topografische wandelkaart NL”