Ik heb begrepen dat je geen adres kan laten zoeken met de OWK. Ik bedoel met de find knop? Mij lukt dat niet en ik heb gebeld met Notter en het zou niet kunnen volgens hen.Autistische Rimboeloper schreef:* Activeer de onroute wandelkaart in je GPS toestel.
* Zoek via het zoekmenu het adres of waypoint waar je naar toe wilt wandelen.
* Laat vervolgens de GPS de route berekenen (via wegen wel aanvinken!)
Let op; Je moet er wel voor zorgen dat de optie "herberekenen" en de .
Wandelkaart icm TOPO-NL werkt wel goed op GPSmap 60CSx
Re: Rekend wel via de wandelpaden
@ Hans [ik sprak de laatste twee weken verschillende mensen die spontaan meldden juist prima uit de voeten te kunnen op de etrex/60] dan ben ik erg benieuwd wat die mensen met hun OWK doen, want Hans, echt, heus, geloof me, op een GPSmap 60 CX is er in het veld niet mee te werken. Misschien zit daar ook het verschil in beleving, als je met de kaart "werkt" dus in en uit zoomt, heen en weer scrolled etc. dan voldoet de kaart voor geen meter, (dat was mijn eerste indruk en die is, na inmiddels heel wat wandelingen, niet gewijzigd. En het zijn echt praktijk ervaringen en niet van achter het bureau, dan weet ik heus wel waar ik zit ) echter als je met je gps niets doet, dus alleen een beetje op het kaartje tuurt, tja, misschien voldoet dat wel, beetje beroerde, slecht afleesbare kleuren, weinig relevante info, nou ja , dat heb ik allemaal al eens genoemd, wat ik maar wil zeggen is, dat ik me niets bij voor kan stellen waarop deze mensen doelen als ze zoiets verklaren. Punt is misschien wel, dat als je de TOPOnl gewend bent en op de OWK had gehoopt als een soort van upgrade, dat je dan misschien extra teleurgesteld bent, omdat de nieuwe kaart het in alle opzichten aflegd tov de oude.
Groet, Martin[/quote]
Groet, Martin[/quote]
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Tussenstand is dat we de vermoedelijke oorzaak van dit effect gevonden hebben en dat we hopen de performance te verbeteren zonder het detailniveau te verkleinen.
Zonder te zeer in de techniek te duiken: het zit 'm in de veelheid an polygonen; die we met behulp van algoritmes qua aantal hopen te verkleinen zonder dat er wezenlijke data verdwijnt. Wel is het een heel gepuzzel en rekenwerk om dit voor elkaar te krijgen; nog even geduld.
Zonder te zeer in de techniek te duiken: het zit 'm in de veelheid an polygonen; die we met behulp van algoritmes qua aantal hopen te verkleinen zonder dat er wezenlijke data verdwijnt. Wel is het een heel gepuzzel en rekenwerk om dit voor elkaar te krijgen; nog even geduld.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 27 mar 2009 18:58
- Locatie: Amsterdam
Ik ben het eens met m.s.: Het is gewoon erg traag en er is wel mee te werken als je maar zorgt dat er niet teveel getekend hoeft te worden.
Zelf zet ik hem op vrij ver uitgezoomd om een voldoende groot gebied te zien zonder te hoeven scrollen, en dan met hogere details om toch alle paden te zien. Zo is het scherm vrij statisch en werkt het wel.
Fietsen of skeeleren werkt al veel minder, dan springt hij regelmatig 100+ meter verder. Voor mountainbikers die noord-boven niet kunnen/willen gebruiken werkt het helemaal niet, maar ik kan wel uit de voeten met noord-boven en in mijn hoofd draaien (nog uit het papieren kaarten tijdperk).
Blij te horen dat een oplossing in zicht is, graag een indicatie hoe lang dat ongeveer kan duren.
Bij de OFK wacht ik ook met smart op de oplossingen voor de wandelpaden/provinciegrenzen/knooppuntenroutes problemen waarover nu al tijden een complete radiostilte heerst.
Zelf zet ik hem op vrij ver uitgezoomd om een voldoende groot gebied te zien zonder te hoeven scrollen, en dan met hogere details om toch alle paden te zien. Zo is het scherm vrij statisch en werkt het wel.
Fietsen of skeeleren werkt al veel minder, dan springt hij regelmatig 100+ meter verder. Voor mountainbikers die noord-boven niet kunnen/willen gebruiken werkt het helemaal niet, maar ik kan wel uit de voeten met noord-boven en in mijn hoofd draaien (nog uit het papieren kaarten tijdperk).
Blij te horen dat een oplossing in zicht is, graag een indicatie hoe lang dat ongeveer kan duren.
Bij de OFK wacht ik ook met smart op de oplossingen voor de wandelpaden/provinciegrenzen/knooppuntenroutes problemen waarover nu al tijden een complete radiostilte heerst.
- Riencumbent
- WayPoint relatie
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17 jul 2008 19:32
Afgelopen dagen met de 60Cx en de OWK "het veld in geweest" en e.e.a. uitgeprobeerd.Ik bedoel: achter het bureau kun je niet veel meer doen dan scrollen, en dan, ik herken en beaam dat, moet je een geduldig mens zijn. Maar daadwerkelijk een route volgend die je in mapsource of toestel gemaakt had?? Reactie allicht welkom..
Ik heb zowel Tracks als Routes gereden en het resultaat val mij mee. Ik heb vooral op de "kaartschaal" tussen de 70 en 300 meter gereden en de kaart hield dat goed bij (snelheid tussen 14 - 20 km/uur). Bij het "trackrijden" merkte ik soms op dat de afstand tot een volgend trackpunt opliep terwijl ik echt wel op de juiste weg en op de goede richting zat. Snel daarna herstelde de 60Cx zich en telde vervolgens weer af.
Met het rijden van een route bleef het scherm regelmatig hangen. Met name bij een scherpe wijziging van koers (bocht 90graden linksaf - of rechtsaf). Door op de "Page" knop te drukken werd de navigatie weer voortgezet.
Ik heb in alle gevallen zowel de Topo NL, de OFK en de OWK op het toestel geladen, met alleen de OWK kaarten "aangevinkt" in de Kaartinstellingen.
De tracks en routes zijn gereden met mijn aangepaste .TYP file, die in een ander draadje is gepubliceerd. Deze aanpassing gaf een goed beeld onder alle weer-omstandigheden.
Ga aankomende dagen weer 4 dagen op pad om met een aangepaste .TYP file te experimenteren. Wordt vervolgd.....
Nog een positieve ervaring.....
Heb drie dagen gecanoed in de Biesbosch met de wandelkaart op een GPSMAP60CS.
Moet zeggen dat het me erg meeviel na alle negatieve berichten.
Heb de kaart tijdens navigeren meestal tussen 120 en 300m ingezoomd. Verder uitzoomen gaat natuurlijk langzamer, maar voor het grotere overzicht gebruik ik sowieso toch nog altijd liever een papieren kaart ipv zo'n rottig klein tft schermpje. Op kano en wandel snelheid een prima hulpmiddel om op de GPS kaart te kijken en afslagen te vinden. Even scrolen om de omgeving te bekijken ging goed. De Biesbosch is misschien wel een relatief detail arme omgeving ?
Als er een versie zou komen met minder detail dat sneller zou werken mogen wat mij betreft de hoogtelijnen wel weg in Nederland. Best aardig heel soms, maar voor navigeren in Nederland heb je ze niet nodig om leuke paadjes te vinden of te zien waar je bent. Zou het weglaten vd hoogtelijnen de boel behoorlijk versnellen ?
Jeffrey
Heb drie dagen gecanoed in de Biesbosch met de wandelkaart op een GPSMAP60CS.
Moet zeggen dat het me erg meeviel na alle negatieve berichten.
Heb de kaart tijdens navigeren meestal tussen 120 en 300m ingezoomd. Verder uitzoomen gaat natuurlijk langzamer, maar voor het grotere overzicht gebruik ik sowieso toch nog altijd liever een papieren kaart ipv zo'n rottig klein tft schermpje. Op kano en wandel snelheid een prima hulpmiddel om op de GPS kaart te kijken en afslagen te vinden. Even scrolen om de omgeving te bekijken ging goed. De Biesbosch is misschien wel een relatief detail arme omgeving ?
Als er een versie zou komen met minder detail dat sneller zou werken mogen wat mij betreft de hoogtelijnen wel weg in Nederland. Best aardig heel soms, maar voor navigeren in Nederland heb je ze niet nodig om leuke paadjes te vinden of te zien waar je bent. Zou het weglaten vd hoogtelijnen de boel behoorlijk versnellen ?
Jeffrey
Ik denk dat de meeste snelheids winst te halen is in het weglaten van onnodige details. Dat kan op op sommige plaatsen de hoogtelijnen zijn.
Maar dat zal pas echt effect hebben op plaatsen als Zuid Limbug en bv. de Veluwe, want daar zijn veel hoogtelijnen dicht op elkaar.
Ik denk dat het omvormen van individuele gebouwen tot blokken zoals in de 'oude' Topo meer effect heeft over geheel Nederland heen.
Dus ideaal zou zijn dat bij het aanmaken in MS deze selectie gemaakt zou kunnen worden, maar dat zal wel niet kunnen???
Maar dat zal pas echt effect hebben op plaatsen als Zuid Limbug en bv. de Veluwe, want daar zijn veel hoogtelijnen dicht op elkaar.
Ik denk dat het omvormen van individuele gebouwen tot blokken zoals in de 'oude' Topo meer effect heeft over geheel Nederland heen.
Dus ideaal zou zijn dat bij het aanmaken in MS deze selectie gemaakt zou kunnen worden, maar dat zal wel niet kunnen???
Eddy
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Een ieder heeft natuurlijk zijn eigen toepassing bij een WANDELKAART.
Wij wandelen toch voornamelijk NIET in een stedelijke omgeving, en al zouden wij daar wandelen voegt die afzonderlijke huizen informatie (elk huis een afzonderlijke polygone) niets toe aan de informatie die ik voor het wandelen nodig heb of wil hebben.
En 20 huizen terug brengen tot 1 polygone kan voor de GPS rekenwerk uitsparen.
Misschien is twee uitvoeringen van de wandelkaart een optie.
Het gaat mij dan ook niet om 2 afzonderlijke huizen in een landelijke omgeving terug te brengen tot 1 blok.
Wij wandelen toch voornamelijk NIET in een stedelijke omgeving, en al zouden wij daar wandelen voegt die afzonderlijke huizen informatie (elk huis een afzonderlijke polygone) niets toe aan de informatie die ik voor het wandelen nodig heb of wil hebben.
En 20 huizen terug brengen tot 1 polygone kan voor de GPS rekenwerk uitsparen.
Misschien is twee uitvoeringen van de wandelkaart een optie.
Het gaat mij dan ook niet om 2 afzonderlijke huizen in een landelijke omgeving terug te brengen tot 1 blok.
Eddy
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
- Riencumbent
- WayPoint relatie
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17 jul 2008 19:32
Ook na mijn tweede "veldtocht" kan ik zeggen dat de OWK het op de 60Cx goed doet. Alleen ging het toestel 2x spontaan uit. Daarnaast was ik ook twee keer de OWK kaart kwijt na het in- of uitzoomen. Door de Topo NL of OFK aan te zetten verscheen de OWK weer.Ga aankomende dagen weer 4 dagen op pad om met een aangepaste .TYP file te experimenteren. Wordt vervolgd.....
Voor de rest geen andere problemen ondervonden.
Ik heb nog wel een vraag over de relatie tussen de "Detail" instelling (MENU->Instellen kaart->1e Tab (3e regel)) en het "zoomniveau".
Weet iemand wat de effecten zijn van de detailniveau's Meest/Meer/Normaal/Minder/Minst in combinatie met verschillende zoomniveau's? Mijn indruk is dat met de instelling "Normaal" op bv |--80m--| net zoveel detail te zien is als met de instelling "Meest".
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Grondregel is dat van minder naar normaal, en van normaal naar meer hetzelfde effect heeft als 1 stap inzoomen.
Van minst naar minder, en van meer naar meest hetzelfde als 2 stappen inzoomen. De hoogtelijnen lijken echter iets anders te stappen.
Aangezien bij instelling op normaal bij een zoomstand van 80 m alle details getoond worden zie je geen verandering door meer details in te stellen. Je waarneming is dus juist. Voor verandering moet je in een ander schaalgebied kijken. Bij normaal zijn alle paden zichtbaar bij 300 m, de hoogtelijnen bij 120 m.
Van minst naar minder, en van meer naar meest hetzelfde als 2 stappen inzoomen. De hoogtelijnen lijken echter iets anders te stappen.
Aangezien bij instelling op normaal bij een zoomstand van 80 m alle details getoond worden zie je geen verandering door meer details in te stellen. Je waarneming is dus juist. Voor verandering moet je in een ander schaalgebied kijken. Bij normaal zijn alle paden zichtbaar bij 300 m, de hoogtelijnen bij 120 m.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Ik heb ergens gelezen dat het veel verschil maakt als je de kaart op N-boven zet. Dan zou het wel goed werken. Toen ik in Nederland was heb ik de kaart ook op een 60CSx gebruikt, en ik vond het traag, maar redelijk te doen. Ik zal echter alleen met N-boven gewerkt hebben, want dat is mijn gewone instelling.f@zertje schreef:En is er al een aangepaste versie voor de ouder toestellen,
Ik hoor er zo weinig over, dadelijk is de vakantie voorbij en heb je nog geen fatsoenlijk product
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Volgens mij moeten de vakanties nog beginnenf@zertje schreef:En is er al een aangepaste versie voor de ouder toestellen,
Ik hoor er zo weinig over, dadelijk is de vakantie voorbij en heb je nog geen fatsoenlijk product
Zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=25213
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Wandelkaart icm TOPO-NL werkt wel goed op GPSmap 60CSx
Ook op de Colorado gaat het niet erg vloeiend. Als je gaat pannen dan moet je regelmatig wachten tot het scherm bijgewerkt is. Bij het volgen van een track gaat het zonder problemen.Autistische Rimboeloper schreef:Een kleine week geleden heb ik de onroute wandelkaart in mijn bezit. Een prima detailkaart voor op de PC maar helaas te "zwaar" voor de wat oudere GPS.
Groeten, Rob
De mooiste GPS wandelroutes in NL en buitenland op http://www.gpswalking.nl. En nog gratis ook.
Nu ook op Twitter (http://twitter.com/#!/GPSwalking). Veel GPS wandelplezier.
Nu ook op Twitter (http://twitter.com/#!/GPSwalking). Veel GPS wandelplezier.