Kompas, hoogtemeting en barometer van de GPSmap 60CSx
Vraagje over de hoogtemeting bij een GPSmap 60CSx.
De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat tijdens het fietsen bij slecht weer vocht in de sensor zit. M.a.w. een druppel vocht die bij de 4 gaatjes is aan de achterkant van het toestel. Tegenwoordig gebeurt dit zelfs bij het rijden in mist.
Hierdoor worden de barometrische gegevens alsook de hoogte NIET correct weergegeven. En net daarvoor heb ik me een 60CSx aangeschaft (anders een Cx).
Vragen:
1) Is dit normaal? Indien niet: wat is de oplossing?
2) Wat zijn de mogelijke oplossingen?
Ik dacht bvb bij vaststelling van het probleem het toestel zo in te stellen dat de hoogtegegevens ENKEL van de GPS-signalen komen zoals een 60Cx. Kan je dit uberhaupt zo instellen?
Alvast bedankt!
De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat tijdens het fietsen bij slecht weer vocht in de sensor zit. M.a.w. een druppel vocht die bij de 4 gaatjes is aan de achterkant van het toestel. Tegenwoordig gebeurt dit zelfs bij het rijden in mist.
Hierdoor worden de barometrische gegevens alsook de hoogte NIET correct weergegeven. En net daarvoor heb ik me een 60CSx aangeschaft (anders een Cx).
Vragen:
1) Is dit normaal? Indien niet: wat is de oplossing?
2) Wat zijn de mogelijke oplossingen?
Ik dacht bvb bij vaststelling van het probleem het toestel zo in te stellen dat de hoogtegegevens ENKEL van de GPS-signalen komen zoals een 60Cx. Kan je dit uberhaupt zo instellen?
Alvast bedankt!
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Ik ken het probleem niet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat.
De datavelden geven altijd de barometrische hoogte aan.
Om de GPS-hoogte te zien kies je in het satellietscherm MENU/GPS hoogte
Als je MENU/MENU/Instellen/Hoogtemeter/Barometer modus/Vaste hoogte instelt krijgen de tracklog en de aangemaakte waypoints GPS-hoogte.
Dan kun je makkelijker de hoogte zien door in een willekeurig scherm MARK en dan QUIT te drukken.
Het waypoint wordt zo niet aangemaakt, maar je kunt wel even de hoogte aflezen.
Er is helaas geen instelling dat je de GPS-hoogte in de datavelden te zien krijgt.
De datavelden geven altijd de barometrische hoogte aan.
Om de GPS-hoogte te zien kies je in het satellietscherm MENU/GPS hoogte
Als je MENU/MENU/Instellen/Hoogtemeter/Barometer modus/Vaste hoogte instelt krijgen de tracklog en de aangemaakte waypoints GPS-hoogte.
Dan kun je makkelijker de hoogte zien door in een willekeurig scherm MARK en dan QUIT te drukken.
Het waypoint wordt zo niet aangemaakt, maar je kunt wel even de hoogte aflezen.
Er is helaas geen instelling dat je de GPS-hoogte in de datavelden te zien krijgt.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
- JesseN
- WayPoint relatie
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 27 aug 2008 20:37
- Locatie: N 53°06' E 6°44'
- Contacteer:
Wauw, dit zijn de betere topics. Compliment! Je moet hier echt heel veel tijd in hebben gestoken.
Gisteren mijn CSx ontvangen uit Notter. Heb ook een Cx in mijn bezit. Alle informatie in dit artikel moet nog even zijn plekje vinden in de grijze massa; 't Is me nog niet helemaal duidelijk maar voordat ik domme vragen ga stellen zal ik dit artikel eerst eens grondig uitspitten.
En ja: in dit soort onderzoeken ben ik erg geïnteresseerd. Ga alsjeblieft zo door.
Gisteren mijn CSx ontvangen uit Notter. Heb ook een Cx in mijn bezit. Alle informatie in dit artikel moet nog even zijn plekje vinden in de grijze massa; 't Is me nog niet helemaal duidelijk maar voordat ik domme vragen ga stellen zal ik dit artikel eerst eens grondig uitspitten.
En ja: in dit soort onderzoeken ben ik erg geïnteresseerd. Ga alsjeblieft zo door.
GPS 60, GPSmap 60Cx, - 60CSx, Forerunner 310XT, Nüvi 765T
Sinds kort weer een "bakkie" in de auto. tti cb1200 + Santiago 1200. In de buurt van 53º 6' - 6º 44'? Roept u maar op 19fm of 27am.
Sinds kort weer een "bakkie" in de auto. tti cb1200 + Santiago 1200. In de buurt van 53º 6' - 6º 44'? Roept u maar op 19fm of 27am.
Redder in de nood?
Vraagje aan de specialisten (wel pure theorie, maar toch …):
Je bent piloot van een klein vliegtuig en onderweg vallen alle navigatie-instrumenten uit (zelfs je magnetisch kompas!), bovendien is het zicht nihil. Je wilt natuurlijk je doel bereiken en ook nog heelhuids landen. Gelukkig heb je een GPS 60CSx meegenomen.
Wat zouden in dat geval de beste instellingen van je GPS zijn en welke strategie zou je het beste kunnen volgen met het eventuele schakelen tussen meerdere schermen?
(nee, heb geen suicidale neigigen).
Fred
Je bent piloot van een klein vliegtuig en onderweg vallen alle navigatie-instrumenten uit (zelfs je magnetisch kompas!), bovendien is het zicht nihil. Je wilt natuurlijk je doel bereiken en ook nog heelhuids landen. Gelukkig heb je een GPS 60CSx meegenomen.
Wat zouden in dat geval de beste instellingen van je GPS zijn en welke strategie zou je het beste kunnen volgen met het eventuele schakelen tussen meerdere schermen?
(nee, heb geen suicidale neigigen).
Fred
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Het is louter therie, want het lijkt me niet aan te bevelen het in het echt te doen, blindvliegen m.b.v. een 60CSx. Maar dit zijn de punten die mij te binnen schieten:
Het is een klein vliegtuig, het heeft dus geen drukcabine. De luchtdruk binnen zal dus redelijk overeenkomen met de buitendruk. Bovendien zal het verschil met de buitendruk vrij constant zijn zolang je met dezelfde snelheid blijft vliegen. De barometrische hoogtemeter zal dus goed gekalibreerd blijven als je hem op automatische kalibratie laat staan. De barometermodus moet uiteraard op variabele hoogte staan.
Je doel is als bestemming ingevoerd, als enkel doelpunt of, indien nodig, als een directe route.
Je kunt het kaartscherm gebruiken, waarbij koers boven me makkelijker af te lezen lijkt. Je kunt dan de richting van de koerslijn in de gaten houden i.p.v. de richting van het kleine driehoekje.
Als je voor het kompasscherm kiest, daar is de te sturen richting nog makkelijker te zien, moet je voor koerswijzer kiezen als het belangrijk is dat je de juiste route volgt, bijvoorbeeld als er obstakels zijn. Als het er alleen om gaat dat je het vliegveld vindt kies je voor de peilingwijzer.
In alle gevallen zorg je ervoor dat de afstand tot het eerstvolgende waypoint en de vlieghoogte afleesbaar zijn. Snelheid en resterende vliegtijd lijken me ook nuttig.
Als de kaart nuttige informatie bevat omtrent waar je precies kunt landen moet je, in ieder geval in de laatste fase, de kaart kiezen.
Het is een klein vliegtuig, het heeft dus geen drukcabine. De luchtdruk binnen zal dus redelijk overeenkomen met de buitendruk. Bovendien zal het verschil met de buitendruk vrij constant zijn zolang je met dezelfde snelheid blijft vliegen. De barometrische hoogtemeter zal dus goed gekalibreerd blijven als je hem op automatische kalibratie laat staan. De barometermodus moet uiteraard op variabele hoogte staan.
Je doel is als bestemming ingevoerd, als enkel doelpunt of, indien nodig, als een directe route.
Je kunt het kaartscherm gebruiken, waarbij koers boven me makkelijker af te lezen lijkt. Je kunt dan de richting van de koerslijn in de gaten houden i.p.v. de richting van het kleine driehoekje.
Als je voor het kompasscherm kiest, daar is de te sturen richting nog makkelijker te zien, moet je voor koerswijzer kiezen als het belangrijk is dat je de juiste route volgt, bijvoorbeeld als er obstakels zijn. Als het er alleen om gaat dat je het vliegveld vindt kies je voor de peilingwijzer.
In alle gevallen zorg je ervoor dat de afstand tot het eerstvolgende waypoint en de vlieghoogte afleesbaar zijn. Snelheid en resterende vliegtijd lijken me ook nuttig.
Als de kaart nuttige informatie bevat omtrent waar je precies kunt landen moet je, in ieder geval in de laatste fase, de kaart kiezen.
Laatst gewijzigd door ++ Lex ++ op 8 mar 2009 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
Hoogte meting en Barometing
Ik ben nieuw op het forum, is deze uitleg ook in word of pdf te krijgen.
Hermanus
Hermanus
- JesseN
- WayPoint relatie
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 27 aug 2008 20:37
- Locatie: N 53°06' E 6°44'
- Contacteer:
Ik heb je een pb gestuurd. Ik heb ze als pdf op m'n site staan. (Voor eigen gebruik, de pagina is niet rechtstreeks zichtbaar en onder vermelding van de auteur ++Lex++.)
GPS 60, GPSmap 60Cx, - 60CSx, Forerunner 310XT, Nüvi 765T
Sinds kort weer een "bakkie" in de auto. tti cb1200 + Santiago 1200. In de buurt van 53º 6' - 6º 44'? Roept u maar op 19fm of 27am.
Sinds kort weer een "bakkie" in de auto. tti cb1200 + Santiago 1200. In de buurt van 53º 6' - 6º 44'? Roept u maar op 19fm of 27am.
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
De S staat voor sensoren, de CSx is identiek aan de Cx maar heeft extra een barometrische hoogtemeter en een "magnetisch"kompas. (barometer is , mits geijkt een betere hoogtemeter dan gps, gps kompas werkt alleen in beweging , het extra kompas werkt bij stilstand/langzaam bewegen)
Gereden routes opslaan (tracklog) kan nagenoeg elke gps en deze zeker.
Gereden routes opslaan (tracklog) kan nagenoeg elke gps en deze zeker.
"Always Look on the Bright Side of Life"
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Maar dat ijken hoeft niet per se handmatig te gebeuren. Ook de automatische ijking geeft in de meeste omstandigheden een betere hoogteaanduiding dan de GPS-hoogte.
Ik denk overigens wel dat voor motorgebruik deze betere hoogteaanduiding niet van belang is. Er staat zelfs een nadeel tegenover. Als het toestel erg "in de wind" staat zou dat de hoogtemeting via drukmeting nadelig kunnen beïnvloeden.
Ik denk overigens wel dat voor motorgebruik deze betere hoogteaanduiding niet van belang is. Er staat zelfs een nadeel tegenover. Als het toestel erg "in de wind" staat zou dat de hoogtemeting via drukmeting nadelig kunnen beïnvloeden.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20 sep 2010 22:12
- Locatie: 65°01'44.55"N 16°44'22.08"W
Wat betreft de hoogtemeter kalibratie vind ik dit een moeilijk topic om te lezen. Het doet mij een beetje wiskundig/abstract aan en dan heb ik een probleem in het begrijpen ervan.
Ik heb een vraag over het volgende, en zou het liefst een simpele instructie willen over hoe te handelen zonder het gebruik gebruik van termen als P B H en Bx.
Wat ik begrijp baseert de hoogtemeter bij automatische kalibratie zich een klein beetje op de GPS hoogte, maar gaat niet mee in het grillige verloop van de gps hoogte.
Wel, ik heb mijn gps al steeds in gesteld staan op automatische kalibratie en heeft voldoende ontvangst.
Ik woon op ongeveer 11 meter en start vandaar mijn fietstocht. Kom ik na een paar uur terug, dan schijn ik 4 meter onder de zeespiegel te wonen.
Simpele verklaring: de luchtdruk is veranderd. Wat doe ik verkeerd als het om automatische kalibratie gaat?
Ik schijn de gps functie dan uit te moeten zetten ofzo....maar het kwartje valt nog niet.....
Ik heb een vraag over het volgende, en zou het liefst een simpele instructie willen over hoe te handelen zonder het gebruik gebruik van termen als P B H en Bx.
Wat ik begrijp baseert de hoogtemeter bij automatische kalibratie zich een klein beetje op de GPS hoogte, maar gaat niet mee in het grillige verloop van de gps hoogte.
Wel, ik heb mijn gps al steeds in gesteld staan op automatische kalibratie en heeft voldoende ontvangst.
Ik woon op ongeveer 11 meter en start vandaar mijn fietstocht. Kom ik na een paar uur terug, dan schijn ik 4 meter onder de zeespiegel te wonen.
Simpele verklaring: de luchtdruk is veranderd. Wat doe ik verkeerd als het om automatische kalibratie gaat?
Ik schijn de gps functie dan uit te moeten zetten ofzo....maar het kwartje valt nog niet.....
Reizende Satelliet met twee ogen.
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
De wiskundige manier is nodig om het nauwkeurig te kunnen beschrijven.
Op een wat losse manier kun je zeggen dat de automatische kalibratie volledig door de GPS-hoogte bepaald wordt, maar dat door middeling de korte-termijnschommelingen worden vermeden.
Als de automatische kalibratie aan staat wordt in principe gecorrigeerd voor luchtdrukveranderingen. Dit gaat echter niet feilloos. Gebruikelijk is een afwijking van enkele meters, maar bij slechte ontvangst is een verschil van 15 meter niet uitgesloten. De afwijking van de GPS-hoogte is echter belangrijk groter; deze kan wel enkele tientallen meters bedragen.
Zo'n grote afwijking zal niet in korte tijd ontstaan. Aan de andere kant duurt het bijtrekken als de ontvangst weer goed is ook lang; ruwweg 2 uur.
Je kunt dit proces versnellen door het toestel minstens 2,5 minuut uit te zetten als de ontvangst weer goed is.
Of onmiddelijk door te kalibreren als je ergens de hoogte kent.
Op een wat losse manier kun je zeggen dat de automatische kalibratie volledig door de GPS-hoogte bepaald wordt, maar dat door middeling de korte-termijnschommelingen worden vermeden.
Als de automatische kalibratie aan staat wordt in principe gecorrigeerd voor luchtdrukveranderingen. Dit gaat echter niet feilloos. Gebruikelijk is een afwijking van enkele meters, maar bij slechte ontvangst is een verschil van 15 meter niet uitgesloten. De afwijking van de GPS-hoogte is echter belangrijk groter; deze kan wel enkele tientallen meters bedragen.
Zo'n grote afwijking zal niet in korte tijd ontstaan. Aan de andere kant duurt het bijtrekken als de ontvangst weer goed is ook lang; ruwweg 2 uur.
Je kunt dit proces versnellen door het toestel minstens 2,5 minuut uit te zetten als de ontvangst weer goed is.
Of onmiddelijk door te kalibreren als je ergens de hoogte kent.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
- charlesb52
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 1 feb 2009 23:13
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Kompas, hoogtemeting en barometer van de GPSmap 60CSx
Bedankt; héél handzaam!!!!!
Sportzilla, http://www.sportzilla.nl
Zumo220, Zumo 395, Etrex20 Touch
Zumo220, Zumo 395, Etrex20 Touch