Enkele vragen over de tomtom rider 2.

Wie kent TomTom niet?
De 300/500 en 700 voor de auto, de Rider voor de motor.
Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

En voor de Duitstaligen; dit forum staat helemaal vol met Add ons voor de TT en Rider: http://www.meintomtom.de/forum/index.php?showforum=5

Rasterkaarten kan ook: http://jrepetto.free.fr/ttmaps/en/index.html

INT Converter: http://www.benichou-software.com/

Tyre natuurlijk, onze eigen dominee http://www.janboersma.nl/gett/index.html

TripMaster en OffRoad navigatie (compas) http://www.webazar.org/tomtom/plugins.php?lang=uk

Weer even genoeg huiswerk :wink:

ludodg
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 apr 2010 23:49

Bericht door ludodg »

thx, Mr M :D

Gebruikersavatar
Mikoyan
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 152
Lid geworden op: 3 dec 2006 17:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Mikoyan »

En deze gebruik ik om de afgelegde route mee op te slaan......
Logpos van Pilsit

http://www.pilsit.net/TT_SW_logpos.html
Zumo XT op Yamaha FJR 1300, Garmin Drive 51 LMT-S in de Suzuki SX4 S-Cross, Edge explore op de e-bike. Garmin Virb voor de (motor) filmpjes.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Yep.
Lees de website en installatie handleidingen goed.

De vier ontwikkelaars proberen de zaken goed te regelen, maar soms werkt een programma niet met de andere.
Voorbeeld: Overleap en ttMaps. Dat ligt aan TomTom die een dik jaar de SDK ontwikkeling heeft stopgezet, zodat het voor derden steeds latiger wordt zaken te ontwikkelen.

Soms doen programma's hetzelde.
Met Tripmaster kun je ook kun je ook de route vastleggen en zien hoe hoog je zit. Logpos en Height zijn losse programmaá voor tracks opnemen en hoogte.

De Rider heeft nog geen versie 8.xxx als firmware/navcore, dus behalve ttMaps draait het hele boeltje OK op de nav.

De Riders bij ons opde club rijden met:

- Overleap (om tijdens een route een Waypoint over te slaan), en niet SkipWaypoint. Bij Overleap heb je de knop het scherm en kun je deze bedienen onder het rijden.
- Daarnaast vaak Tripmaster
- En Height, geeft ook op het scherm de hoogte aan.

Ik zelf gebruik daarnaast OffRoad Navigator, omdat ik nog wel eens van de weg geraak, zal ik maar zeggen :wink:

Ik gebruikt wel SkipWaypoint en geen Overleap, omdat ik een TT720 hebt met Navcore 8.3 . Met Overleap kan ik nl Tripmaster en OffRoad navigator niet meer gebuiken.

Aan bovenstaande wordt door de ontwikkelaars gewerkt. Hoop dat ze het kunnen oplossen.

Wat je ook doet, maak eerst een back-up via TTHome en via de Verkenner!! Dat is bij de Rider gemakkelijk; domweg de SD kaart waar alles op staat copieren naar je PC. Ik zou trouwens meteen een 4GB kaartje kopen, het origineel netjes bewaren en gaan spelen met de nieuwe 4GB.

Gebruikersavatar
Mikoyan
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 152
Lid geworden op: 3 dec 2006 17:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Mikoyan »

Heb Overleap geprobeerd, maar ben niet zo weg van die pijl op m'n scherm, misschien moet ik daar aan wennen....evenals de aanduiding van Height, ik wil m'n scherm graag zo eenvoudig mogelijk houden.
Tripmaster vindt ik te ingewikkeld, dus blijf ik voorlopig bij Logpos en Skipwaypoint. Logpos heb ik aangepast zodat ik geen hoogte melding in beeld krijg.
Ik gebruik tegenwoordig een 8GB SDcard, de Rider ziet hem, en werkt ermee, maar ik kan hem hiermee niet op de PC benaderen, daarom gebruik ik de cardreader.
Zumo XT op Yamaha FJR 1300, Garmin Drive 51 LMT-S in de Suzuki SX4 S-Cross, Edge explore op de e-bike. Garmin Virb voor de (motor) filmpjes.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Je weet dat je de pijl kunt positioneren?
In de file overleap.cfg (openen met kladblok/notepad)

bv:

Code: Selecteer alles

x5	# x-position of the button in real pixels, between 0 and 263 respectively 423
y80		# y-position of the button in real pixels, between 0 and 183 respectively 215
c10		# Injectcycles - increase this if waypoints are not marked as visited each time
Dan staat de pijl linksboven geloof ik
Van de site kun je ook kleinere pijlen downloaden.

Gebruikersavatar
Mikoyan
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 152
Lid geworden op: 3 dec 2006 17:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Mikoyan »

Dat de pijl verplaatsbaar is weet ik, maar een kleinere niet, is het proberen waard....
Zumo XT op Yamaha FJR 1300, Garmin Drive 51 LMT-S in de Suzuki SX4 S-Cross, Edge explore op de e-bike. Garmin Virb voor de (motor) filmpjes.

kemp
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2010 00:54
Locatie: de kempen

Probleem met Cardo Scala Rider Solo...

Bericht door kemp »

Beste forumleden!

Heb nu enige tijd de rider 2 en ben er eigenlijk heel tevreden over tot recent ieder geval. Het beeldscherm van een garmin is wel veel beter afleesbaar moet ik eerlijk zeggen. Een maat van me heeft een garmin op zijn motor en dat scheelt toch wel veel, maar goed, dat is ook qua ontwerp een jonger apparaat natuurlijk. Over tyre en het navigeren ben ik zeer te spreken. Maar de laatste tijd begint mijn cardo scala rider kuren te vertonen. Die standaard bij de tomtom rider 2 wordt geleverd. De eerste paar ritten deed hij het uitstekend. Maar de laatste weken doet hij het in meer dan de helft van gevallen niet meer. Ik krijg dan geen auditieve instructies meer.
Aanvankelijk dacht ik dat het te maken had met of ik een route reed of dat ik van A naar B navigeerde, maar dat bleek niet het geval te zijn. De eerste keer dat hij het niet deed dacht ik dat het wellicht met de accu van de headset te maken had, dat die bijna leeg zou zijn ofzo, maar ook dat is niet het geval, want ook volledig opgeladen doet hij het regelmatig niet. De tomtom en de scala vinden elkaar wel en ik hoor via de luidsprekertjes in mijn helm ook de bekende piepjes als ik de headset aanzet, dus de luidsprekertjes doen het ook, maar heel regelmatig doet de stem het gewoon niet, terwijl tomtom en headset elkaar wel gevonden hebben. Het maakt niet uit of ik via het menu nogmaals de headset opnieuw laat zoeken dan doet hij het nog niet. Wat soms wel helpt is alles uit te zetten en dan de hele procedure opnieuw te doen, dan doet hij het soms weer, maar regelmatig houdt hij er dan ook weer na een kwartier mee op (met geluidsinstructies te geven, bedoel ik dan). Als hij het niet doet en als ik dan via "wijzig voorkeuren" naar "wijzig volume" ga en die verander en het nieuwe volume dan test, dan hoor ik dat ook niet. Ik heb natuurlijk niet via "wijzig voorkeuren" het "zet geluid uit" geactiveerd, dat heb ik als eerste gecheckt. Heeft iemand enig idee hoe het komt, ik heb wel een keer in een regenbui gereden en in de handleiding van de cardo scala staat dat hij daar niet helemaal tegen zou kunnen, maar ja wat moet je dan als je onderweg bent en het begint te regenen en je kunt één twee drie niet schuilen. Dan moet je wel doorrijden met je helm en je headset in de regen.

Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand een idee? Of kan ik hem beter terugbrengen naar het verkooppunt waar ik hem gehaald heb?

kemp
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2010 00:54
Locatie: de kempen

Re: Probleem met Cardo Scala Rider Solo...

Bericht door kemp »

Besloten om de headset toch maar terug te sturen.

Kom ik op de site van Tomtom de volgende producten tegen:

Rider Pro Europe (met Cardo Scala headset)

Urban Rider Europe (zonder Cardo Scala headset)

29/3/2010 nog 423 euro voor mijn rider 2 (inclusief Cardo Scala headset) betaald. Daarvoor Tomtom meerdere keren telefonisch benaderd en verschillende mensen stelden toen duidelijk dat er geen nieuwe Rider of geupdate Rider zat aan te komen. En nu, 4 maanden later, komen ze met een vernieuwde versie met een verbeterd scherm (aldus hun eigen site) en mét lane-assist. Bovendien voor een veel lagere prijs!

De Rider Pro Europe staat al voor 309 euro nieuw te koop en de Urban Rider Europe al voor 229 euro.

Als ik dat had geweten dan had ik even gewacht met mijn aankoop, dan had ik meer dan 100 euro bespaard en een verbeterd systeem gekregen. Erg jammer dat Tomtom haar medewerkers 3 maanden voor de uitgave van een nieuwe Rider tegen klanten laat zeggen dat er echt geen nieuw systeem aankomt, sterker nog, dat ze daar helemaal nog niet mee bezig zijn. Ook omdat bij Tomtom de ontwikkeling met betrekking tot motornavigatie op een laag pitje zou staan en wellicht helemaal zou gaan verdwijnen.

Dan word je dus gefopt door Tomtom. Zo ga je mijns inziens niet met klanten om.

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Wat is dan een redelijke termijn? 6maanden?


3 maanden geleden wist nog niemand dat er een nieuwe TT Rider zou komen, 2 maanden geleden nog maar net. En als wij het niet weten, dan weet de sevicedesk van TT het ook niet.

Op 27 april zijn ze aangekondigd.


Ik begrijp dat je dit niet leuk vind, maar als je leverancier bent, wil je wel graag dat je oude voorraden op zijn voordat de nieuwe is aangekondigd (want wie gaat anders de afschrijving betalen?). En helemaal als je winkelier bent en je hebt nog voorraad, want die heb je al betaald.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

kemp
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2010 00:54
Locatie: de kempen

Bericht door kemp »

Scheurneus schreef:Wat is dan een redelijke termijn? 6maanden?
Bij een systeem dat behoorlijk prijzig is en bovendien zeer zeldzaam vernieuwd is, zou 6 maanden inderdaad een hele redelijke termijn zijn.

Maar goed, 3 maanden en dan zo'n prijsdaling en een flinke update, dat hadden ze me toch wel mogen vertellen. Dan had ik inderdaad gewacht en de nieuwe versie gekocht en meer dan 100 euro minder kwijt geweest. Maar belangrijker voor Tomtom is dat ik ze dan nog een betrouwbare producent had gevonden. Op de lange termijn is dat voor een bedrijf volgens mij belangrijker dan de snelle winst.

Maar goed, dat weten we dan weer.

Scheurneus schreef:Ik begrijp dat je dit niet leuk vind, maar als je leverancier bent, wil je wel graag dat je oude voorraden op zijn voordat de nieuwe is aangekondigd (want wie gaat anders de afschrijving betalen?). En helemaal als je winkelier bent en je hebt nog voorraad, want die heb je al betaald.
Dat snap ik wel, maar Tomtom moet er gewoon open over zijn en ik geloof niet dat ze 4 maanden geleden van niets wisten. Maar blijkbaar wordt hun "support" en "service" personeel of bewust niet goed voorgelicht of gewoon opgedragen de waarheid achter te houden jegens klanten. Zowel producent als leverancier moeten gewoon open en eerlijk zijn tegen klanten. Dat is service.

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider en autonavigatie”