Firmware update GPSMAP 62/78 v. 2.50 (04-09-2010)
Ik weet nog niet of ik mijn GPSmap 62s terugstuur, dus ik was ik in eerste instantie niet van plan te updaten. Ik heb inmiddels de files om 'maagdelijk' terug te kunnen naar versie 2.40, dus heb ik versie 2.50 (met GPS versie 4.52, gelijk aan de Oregon) erop gezet.
Ik heb mijn eerder voorgestelde traploop test gedaan, en hieronder tref je het resultaat aan.
Even wat verduidelijkingen. Het gehele traject heb ik continue van boven naar beneden en weer terug 3 keer doorgelopen.
Na het aanzetten van de tracklog (knoppen drukken) heb ik ca. 10 seconden gewacht voordat ik bij 1 de trap (2 verdiepingen) ben gaan aflopen en weer oplopen.
Bij 2 was ik weer boven en heb toen op een knop gedrukt (het lopen gaat dus gewoon door).
Geen hoogte vermindering daarna gedurende ca. 6-7 seconden en dan een sprong.
Beneden aangekomen (3) wederom op een knop gedrukt en weer naar boven gelopen, en weer een sprong.
Boven aangekomen (4) de tocht weer naar beneden en daarna direct weer naar boven gemaakt.
Gedurende deze 3e keer ca. elke seconde een knop gedrukt.
Zie hier het resultaat: GEEN hoogte verandering meer, ofschoon ik echt beneden geweest ben.
Conclusie: Gramin haalt inderdaad softwarematig een truk uit door de waarde van voor het knop drukken ca. 6-8 seconden vast te houden en te loggen. Dus als je een stevige berg oploopt en je drukt regelmatig op de knoppen dan zal het hoogte profiel niet kloppen.
Positief nieuws:
Ik heb vandaag naar mijn werk op de heen en terugweg de GPS aangehad met versie 2.40 erop (ca. 40km).
Heenweg met elke seconde logging en terugweg op 'Auto' en 'Most often'
Heen: 1114 trackpunten en terug: 580 trackpunten.
Beide routes waren zeeeeeer nauwkeurig gelogd.
Het was gewoon eng te zien hoe ik op de A12 de vrachtwagens links voorbij ging, oh nee Google Earth is nog niet realtime.
Op diverse plaatsen kon ik zien waar ik op de snelweg van rijbaan verwisselde, met name op de terug weg heb ik daar extra opgelet.
Heen- en terugweg waren, op de rijbaan verschillen na, bijna identiek.
De grootse uitschieter was bij 2 x zeer kort achter elkaar een haakse bocht (rechts/links), daar was het trackpunt er ca. 30 meter naast.
Ik geraak nu in dubio, GPSmap 62s terugsturen of houden???
Ik heb mijn eerder voorgestelde traploop test gedaan, en hieronder tref je het resultaat aan.
Even wat verduidelijkingen. Het gehele traject heb ik continue van boven naar beneden en weer terug 3 keer doorgelopen.
Na het aanzetten van de tracklog (knoppen drukken) heb ik ca. 10 seconden gewacht voordat ik bij 1 de trap (2 verdiepingen) ben gaan aflopen en weer oplopen.
Bij 2 was ik weer boven en heb toen op een knop gedrukt (het lopen gaat dus gewoon door).
Geen hoogte vermindering daarna gedurende ca. 6-7 seconden en dan een sprong.
Beneden aangekomen (3) wederom op een knop gedrukt en weer naar boven gelopen, en weer een sprong.
Boven aangekomen (4) de tocht weer naar beneden en daarna direct weer naar boven gemaakt.
Gedurende deze 3e keer ca. elke seconde een knop gedrukt.
Zie hier het resultaat: GEEN hoogte verandering meer, ofschoon ik echt beneden geweest ben.
Conclusie: Gramin haalt inderdaad softwarematig een truk uit door de waarde van voor het knop drukken ca. 6-8 seconden vast te houden en te loggen. Dus als je een stevige berg oploopt en je drukt regelmatig op de knoppen dan zal het hoogte profiel niet kloppen.
Positief nieuws:
Ik heb vandaag naar mijn werk op de heen en terugweg de GPS aangehad met versie 2.40 erop (ca. 40km).
Heenweg met elke seconde logging en terugweg op 'Auto' en 'Most often'
Heen: 1114 trackpunten en terug: 580 trackpunten.
Beide routes waren zeeeeeer nauwkeurig gelogd.
Het was gewoon eng te zien hoe ik op de A12 de vrachtwagens links voorbij ging, oh nee Google Earth is nog niet realtime.
Op diverse plaatsen kon ik zien waar ik op de snelweg van rijbaan verwisselde, met name op de terug weg heb ik daar extra opgelet.
Heen- en terugweg waren, op de rijbaan verschillen na, bijna identiek.
De grootse uitschieter was bij 2 x zeer kort achter elkaar een haakse bocht (rechts/links), daar was het trackpunt er ca. 30 meter naast.
Ik geraak nu in dubio, GPSmap 62s terugsturen of houden???
Eddy
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
@Eddy,
Klasse Eddy! Goede informatie.
Ik was er al bang voor dat Garmin dit trucje zou gaan uithalen.
In mijn optiek; ze kunnen ook niet anders dan een SOFTWARE oplossing/truc uithalen voor een hardware probleem als Garmin niet bereid is dit hardwarematig op te lossen.
Of je hem moet terugsturen?
Laat ik het zo formuleren, en dit heb ik al eerder in het forum aangegeven, als ik dit zelf van te voren had geweten dan had ik de 78s niet gekocht maar had ik voor mijn 67CSx (SiRFIII) gewoon de kaarten verder ge-update.
Voor mij was/is dus de les dat je niet meteen het nieuwste model opvolger moet aanschaffen maar eerst moet afwachten wat echte GPS-gebruikers ontdekken. De zgn. reviews t.o.v. de 62/78s-serie zijn voor mij m.b.t. de 62/78-serie keihard door de mand gevallen en ik heb echt zeer sterke vraagtekens bij het feit dat deze allemaal zo unaniem postief zijn.
Nog een andere reden dat wellicht een rol kan spelen bij het al dan niet aanschaffen;
= Hoe belangrijk is deze hoogtemeting?
Ik laat hierbij gemakshalve maar even het argument weg dat er wel betaald is voor een gps-model waarvan ook dit onderdeel goed moet functioneren.
M.a.w. er kan dus net zo goed het 62-model worden aangeschaft zonder de barometrische hoogtemeting-functie. Is meteen een goedkoper.
===
rvdk
Klasse Eddy! Goede informatie.
Ik was er al bang voor dat Garmin dit trucje zou gaan uithalen.
In mijn optiek; ze kunnen ook niet anders dan een SOFTWARE oplossing/truc uithalen voor een hardware probleem als Garmin niet bereid is dit hardwarematig op te lossen.
Of je hem moet terugsturen?
Laat ik het zo formuleren, en dit heb ik al eerder in het forum aangegeven, als ik dit zelf van te voren had geweten dan had ik de 78s niet gekocht maar had ik voor mijn 67CSx (SiRFIII) gewoon de kaarten verder ge-update.
Voor mij was/is dus de les dat je niet meteen het nieuwste model opvolger moet aanschaffen maar eerst moet afwachten wat echte GPS-gebruikers ontdekken. De zgn. reviews t.o.v. de 62/78s-serie zijn voor mij m.b.t. de 62/78-serie keihard door de mand gevallen en ik heb echt zeer sterke vraagtekens bij het feit dat deze allemaal zo unaniem postief zijn.
Nog een andere reden dat wellicht een rol kan spelen bij het al dan niet aanschaffen;
= Hoe belangrijk is deze hoogtemeting?
Ik laat hierbij gemakshalve maar even het argument weg dat er wel betaald is voor een gps-model waarvan ook dit onderdeel goed moet functioneren.
M.a.w. er kan dus net zo goed het 62-model worden aangeschaft zonder de barometrische hoogtemeting-functie. Is meteen een goedkoper.
===
rvdk
@EddyG,
Update. Ook de US-gebruiker constateert hetzelfde met FW 2.50;
(begin citaat)
"....re: Software 2.44 Beta -Odometer Problem Remains
dudeeg Today 8:00 pm
@rwvdk:
Yes, I did. It seems that the solution is still the same for the altimeter bug (or to better put, the so called "solution" was already available in the beta release).
So, still dead flat for 6-8 seconds after a button is pressed.
It is really amazing that you get this for this amount of money. I have checked the 60csx, there is works perfectly.
I am also wondering how it doesn't appeared to anybody else...maybe I want too much?
I am considering to contact Garmin regarding this, but I don't know a good email address that they really read...."
(einde citaat)
===
rvdk
Update. Ook de US-gebruiker constateert hetzelfde met FW 2.50;
(begin citaat)
"....re: Software 2.44 Beta -Odometer Problem Remains
dudeeg Today 8:00 pm
@rwvdk:
Yes, I did. It seems that the solution is still the same for the altimeter bug (or to better put, the so called "solution" was already available in the beta release).
So, still dead flat for 6-8 seconds after a button is pressed.
It is really amazing that you get this for this amount of money. I have checked the 60csx, there is works perfectly.
I am also wondering how it doesn't appeared to anybody else...maybe I want too much?
I am considering to contact Garmin regarding this, but I don't know a good email address that they really read...."
(einde citaat)
===
rvdk
en de 60csx
Als dit (de altimeter 6 seconden vastzetten) de oplossing is voor het probleem, dan kan ik niet anders dan mij afvragen of een dergelijke constructie ook in de 60csx voorkomt, maar dat het nog niemand is opgevallen.
Heeft iemand al de trap op en af gelopen met de 60csx met dezelfde handelingen?
Ik vind overigens het vastzetten van de hoogte storender dan de korte verkeerde hoogte. Bij mijn 62st herstelt ie dat binnen 2 seconden weer. En daar kan ik beter mee leven dan de door garmin geboden oplossing.
Vincent
Heeft iemand al de trap op en af gelopen met de 60csx met dezelfde handelingen?
Ik vind overigens het vastzetten van de hoogte storender dan de korte verkeerde hoogte. Bij mijn 62st herstelt ie dat binnen 2 seconden weer. En daar kan ik beter mee leven dan de door garmin geboden oplossing.
Vincent
Ja, daarom begrijp ik ook niet de tijdsduur van 6-8 seconden.
Van een beta begrijp ik dat, maar voor de productie versie zou toch echt naar het probleem gekeken moeten zijn en een veel acceptabelere oplossing moeten komen: vastzetten, middelen, extrapoleren, etc....
Overigens telt die extra hoogte piek en dal wel mee in de hoogte meters, en die zou ik graag ook goed willen hebben.
Van een beta begrijp ik dat, maar voor de productie versie zou toch echt naar het probleem gekeken moeten zijn en een veel acceptabelere oplossing moeten komen: vastzetten, middelen, extrapoleren, etc....
Overigens telt die extra hoogte piek en dal wel mee in de hoogte meters, en die zou ik graag ook goed willen hebben.
Eddy
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
mmm
Ik heb nog wat zitten spelen met de hoogtemeting. Hij is erg gevoelig, daardoor is een meting ook snel beinvloed.
ergens gevonden dat 1 milibar ongeveer 8 meter hoogteverschil is.
Als ik in mijn auto de 62st gebruik dan zie ik een hoogteverschil van 3 a 4 meter tussen raam open en raam dicht. Dus als je hard de trap afloopt zal de meting ook al beinvloed worden door de wind . Ook als je de bergen ingaat dan zal de meting altijd onnauwkeurig zijn en dus hooguit een indicatie. Immers het weer en dus de luchtdruk in de bergen kan snel veranderen. Temperatuur speelt een rol en nu dus ook of je er in knijpt of niet
Ik wil niet zeggen dat de pieken door knijpen niet storend zijn. of dat de geboden oplossing niet erger is dan de kwaal. Maar het plaatst de discussie wat mij betreft wel in perspectief.
Vincent
ergens gevonden dat 1 milibar ongeveer 8 meter hoogteverschil is.
Als ik in mijn auto de 62st gebruik dan zie ik een hoogteverschil van 3 a 4 meter tussen raam open en raam dicht. Dus als je hard de trap afloopt zal de meting ook al beinvloed worden door de wind . Ook als je de bergen ingaat dan zal de meting altijd onnauwkeurig zijn en dus hooguit een indicatie. Immers het weer en dus de luchtdruk in de bergen kan snel veranderen. Temperatuur speelt een rol en nu dus ook of je er in knijpt of niet
Ik wil niet zeggen dat de pieken door knijpen niet storend zijn. of dat de geboden oplossing niet erger is dan de kwaal. Maar het plaatst de discussie wat mij betreft wel in perspectief.
Vincent
@Vunz Ik kan gedeeltelijk wel leven met de oplossing die Garmin gekozen heeft, omdat ik best begrijp dat de barometer een gevoelig instrument is.
Echter: de oplossing die Garmin gekozen is nogal brut. Ik knijp overigens niet in het toestel bij die test maar bedien op een 'normale' manier de knoppen.
Alleen de laatste keer (voor test doeleinden) heb ik elke seconde drukt op een toets, dit is geen normale situatie, maar alleen bedoeld om te kijken hoe de software dit afhandeld.
Het eind resultaat van de door Garmin gekozen oplossing beinvloed te veel het totaal aantal hoogte meters. Deze is vanaf de Oregon serie constant VEEL te veel hoogtemeters. Ik corrigeer deze tracklogs 'thuis' altijd met de DEM data om wel de juiste hoogtemeters te krijgen.
Ik ben van mening dat: omdat Garmin er een hoogtemeter (naast de GPS hoogte) instopt en men daar mee adverteert, ik mag verwachten dat hij redelijk functioneert. En niet net zoals nu 2x tot soms wel 4x meer het totaal aantal hoogtemeters aangeeft dan het werkelijk is.
Door dit soort gegevens naar Garmin te sturen en in de Fora te beschrijven hoop ik dat Garmin zich het probleem ter harte neemt en naar een betere oplossing blijft zoeken die dan in een volgende release verwerkt wordt.
Echter: de oplossing die Garmin gekozen is nogal brut. Ik knijp overigens niet in het toestel bij die test maar bedien op een 'normale' manier de knoppen.
Alleen de laatste keer (voor test doeleinden) heb ik elke seconde drukt op een toets, dit is geen normale situatie, maar alleen bedoeld om te kijken hoe de software dit afhandeld.
Het eind resultaat van de door Garmin gekozen oplossing beinvloed te veel het totaal aantal hoogte meters. Deze is vanaf de Oregon serie constant VEEL te veel hoogtemeters. Ik corrigeer deze tracklogs 'thuis' altijd met de DEM data om wel de juiste hoogtemeters te krijgen.
Ik ben van mening dat: omdat Garmin er een hoogtemeter (naast de GPS hoogte) instopt en men daar mee adverteert, ik mag verwachten dat hij redelijk functioneert. En niet net zoals nu 2x tot soms wel 4x meer het totaal aantal hoogtemeters aangeeft dan het werkelijk is.
Door dit soort gegevens naar Garmin te sturen en in de Fora te beschrijven hoop ik dat Garmin zich het probleem ter harte neemt en naar een betere oplossing blijft zoeken die dan in een volgende release verwerkt wordt.
Eddy
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
- Scheurneus
- Berichten: 9194
- Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
- Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
- Contacteer:
Marco
Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120
Zie ook mijn eigen kennisforum.
Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120
Zie ook mijn eigen kennisforum.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 sep 2010 09:51
Hier wat praktijkervaringen hoogtemeting 60Csx
Knijpen in de behuizing op de plaats van de druksensor resulteert in aanzienlijke hoogteverschillen. 1e plaatje
Het drukken op knoppen tijdens traplopen heeft geen effect op de hoogtemeting 2e plaatje
Registratie van een fietstocht Zl-Ah vv geeft heen en terug exact hetzelfde aantal hoogtemeters, er is onderweg veelvuldig op de knoppen gedrukt. 3e plaatje
Knijpen in de behuizing op de plaats van de druksensor resulteert in aanzienlijke hoogteverschillen. 1e plaatje
Het drukken op knoppen tijdens traplopen heeft geen effect op de hoogtemeting 2e plaatje
Registratie van een fietstocht Zl-Ah vv geeft heen en terug exact hetzelfde aantal hoogtemeters, er is onderweg veelvuldig op de knoppen gedrukt. 3e plaatje
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 17 aug 2009 09:03
er is al een update 260
er is al een update 260 beschikbaar op de garmin site