Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Inmiddels heeft de VID op haar website de informatie dusdanig aangepast, dat je mag concluderen dat Radio 2 en 3 nu ook daadwerkelijk Premium TMC uitzenden:
De VID heeft twee diensten ontwikkeld voor gebruik van RDS/TMC.
VIDBASIS is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via de zenders Radio 1 en Radio 538. Deze dienst bevat alleen de file informatie van de A-wegen. Deze informatie kan door ieder navigatiesysteem waarmee TMC ontvangst mogelijk is, worden ontvangen.
VIDEXTRA is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via Q-music, radio 2 en FM3. De netten vormen één groot virtueel netwerk met een uitstekende ontvangstdekking.
VIDEXTRA bevat naast de verkeersinformatie van de A-wegen ook file-informatie van de N-wegen, wegwerkzaamheden en flitsinformatie. Voor het ontvangen van de informatie is het noodzakelijk dat de ontvanger de informatie, die versleuteld wordt uitgezonden, goed decodeerd. Hiervoor zijn met een aantal belangrijke leveranciers van navigatiesystemen overeenkomsten gesloten. De modellen die met VIDEXTRA kunnen omgaan zijn hieronder opgesomd:
(...)
Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.
http://www.vid.nl/rds_tmc_voor_voornavi ... temen.htmlRGM schreef:Inmiddels heeft de VID op haar website de informatie dusdanig aangepast, dat je mag concluderen dat Radio 2 en 3 nu ook daadwerkelijk Premium TMC uitzenden:
Groet, Marcel.
Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT
Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT
- Guido P Schmidt
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 4 nov 2004 18:47
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
bevestigd
Garmin nederland heeft ook bevestigd dat er nu landelijke dekking is. (kleine uitzonderingen daar geladen.)
- LarsB
- WayPoint relatie
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 5 mar 2006 09:02
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Zelfde ervaren de laatste dagen, de ontvangst is nu op traject Alkmaar-Den Haag constant
TMC ontvanger was laatst wel defect, voedde wel maar werd niet herkend.
Dit werd zoals gewoonlijk in Heerhugowaard op de Waypoint-manier opgelost, binnen komen lopen met een probleem en met een werkend apparaat weer naar huis (omgeruild).
Zijn toch weer de momenten dat een fysieke winkel met goede service punten scoort !
TMC ontvanger was laatst wel defect, voedde wel maar werd niet herkend.
Dit werd zoals gewoonlijk in Heerhugowaard op de Waypoint-manier opgelost, binnen komen lopen met een probleem en met een werkend apparaat weer naar huis (omgeruild).
Zijn toch weer de momenten dat een fysieke winkel met goede service punten scoort !
Virb XE, GPSmap 62S, GPSmap 60Cx, nuvi 1340T + GTM 25, vivosmart HR, Chirp, HRM, Tempe
- peterkraai
- WayPoint relatie
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 24 mei 2007 21:09
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: bevestigd
Raden waar ik woonGuido P Schmidt schreef:Garmin nederland heeft ook bevestigd dat er nu landelijke dekking is. (kleine uitzonderingen daar geladen.)
Uitgebreide hulp en advies voor zover mogelijk, maar altijd gratis.
Garmin GPS III - GPS V - Quest I - Zümo (en allemaal in Notter gekocht) - 1490T (MediaMarkt)
Garmin GPS III - GPS V - Quest I - Zümo (en allemaal in Notter gekocht) - 1490T (MediaMarkt)
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 7 dec 2005 17:57
- Locatie: Rotterdam
Re: Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Het blijft zolang stil op dit topic dat ik bijna begin te geloven dat VIDEXTRA nu goed werkt bij iedereen...?
Weet er echter iemand hoe je een toch wel belangrijke wegafsluiting kan laten toevoegen aan de verkeersinfo van de VID?
In mijn woonplaats is nl de Maastunnel 3 maanden dicht, hetgeen in en rond de gehele stad continue opstoppingen veroorzaakt. De Zumo denkt echter (zolang ik niet handmatig de Maastunnel in te vermijden zet) dat juist die maastunnel lekker geen files heeft en dus de snelste weg naar huis is. Niet dus, want dan ga je via de gewone omleidingsroutes direct alle files in.
Nu heb ik dit voor mezelf dus wel opgelost, maar het lijkt me erg lullig voor alle andere bestuurders die niet op de hoogte zijn van deze afsluiting en dus regelrecht de misere ingenavigeerd worden...
Iemand een tip?
Weet er echter iemand hoe je een toch wel belangrijke wegafsluiting kan laten toevoegen aan de verkeersinfo van de VID?
In mijn woonplaats is nl de Maastunnel 3 maanden dicht, hetgeen in en rond de gehele stad continue opstoppingen veroorzaakt. De Zumo denkt echter (zolang ik niet handmatig de Maastunnel in te vermijden zet) dat juist die maastunnel lekker geen files heeft en dus de snelste weg naar huis is. Niet dus, want dan ga je via de gewone omleidingsroutes direct alle files in.
Nu heb ik dit voor mezelf dus wel opgelost, maar het lijkt me erg lullig voor alle andere bestuurders die niet op de hoogte zijn van deze afsluiting en dus regelrecht de misere ingenavigeerd worden...
Iemand een tip?
Re: Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Wat de ontvangst betreft lijkt het inderdaad goed te gaan nu, maar inderdaad de kwaliteit van de verkeersinformatie, en met name het door bovenstaande user aangedragen voorbeeld is nog beneden het van een betaalde service te verwachten niveau.
Verder mis ik nog aanvullende diensten, welke in het verleden via het Q-music netwerk wel gratis te ontvangen waren, zoals flitsers, en de bezetting van parkeergarages in grote steden.
Kortom: nog voldoende werk aan de winkel voor de VID.
Verder mis ik nog aanvullende diensten, welke in het verleden via het Q-music netwerk wel gratis te ontvangen waren, zoals flitsers, en de bezetting van parkeergarages in grote steden.
Kortom: nog voldoende werk aan de winkel voor de VID.
Re: Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Hoe is het nu met de ontvangst?
Ik had nooit problemen met de ontvangst van BEMOBILE op mijn Carminat TomTom, maar spontaan lijkt er geen file info meer door te komen vanaf de frequenties van Q-Music.
Ik had nooit problemen met de ontvangst van BEMOBILE op mijn Carminat TomTom, maar spontaan lijkt er geen file info meer door te komen vanaf de frequenties van Q-Music.
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 7 dec 2005 17:57
- Locatie: Rotterdam
Re: Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Ik had de afgelopen 2 dagen ook geen enkele ontvangst van VIDEXTRA in zo ongeveer de hele randstad.
Maar sinds gisteravond laat werkt het ineens weer.
Misschien zijn er nog meer mensen die er last van gehad hebben/of nog hebben?
Maar sinds gisteravond laat werkt het ineens weer.
Misschien zijn er nog meer mensen die er last van gehad hebben/of nog hebben?
Re: Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Bij mij werkte het afgelopen weekend weer. Was daarvoor een week in het buitenland geweest en dacht dat het daarmee verband hield.
Er werd wel signaal ontvangen, maar een TMC feed. Bij mijn navigatiesysteem, Kenwood DNX5220BT wordt dat dan aangegeven door een witte signaalmeter. Als er TMC feed ontvangen wordt is dat groen, hetgeen nu gelukkig weer het geval is.
Verder blijf ik van mening dat de informatie niet altijd betrouwbaar is, en voor een payservice nogal summier. Je zou op z'n minst toch de flitsers verwachten.
Er werd wel signaal ontvangen, maar een TMC feed. Bij mijn navigatiesysteem, Kenwood DNX5220BT wordt dat dan aangegeven door een witte signaalmeter. Als er TMC feed ontvangen wordt is dat groen, hetgeen nu gelukkig weer het geval is.
Verder blijf ik van mening dat de informatie niet altijd betrouwbaar is, en voor een payservice nogal summier. Je zou op z'n minst toch de flitsers verwachten.
Re: Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Het probleem is gevonden. Ik heb contact gehad met BE-Mobile en we zijn tot het volgende gekomen.
De uitgebreide TMC informatie was tot voor kort op Q-Music te ontvangen, dit is nu verplaatst naar o.a. 3FM. Echter, Q-Music stuurt nog wel een TMC signaal mee, maar geen file informatie. De Carminat TomTom denkt dus vrolijk dat hij verkeersinformatie op Q-Music kan ontvangen en blijft hier op hangen.
Stel maar eens handmatig de frequentie van 3FM in en je zult zien dat je binnen een paar minuten veel informatie hebt.
BE-Mobile gaat er nu aan werken dat aan de kant van Q-Music er een aanpassing gedaan wordt zodat de Carminat TomTom niet meer blijft hangen op Q-Music.
Dit zal een paar dagen tijd kosten en daarna moet het weer goed gaan werken, tot die tijd kan je het beste handmatig de frequenties van 3FM invoeren als het kan (bij de Carminat TomTom kan je dit eenvoudig instellen).
De uitgebreide TMC informatie was tot voor kort op Q-Music te ontvangen, dit is nu verplaatst naar o.a. 3FM. Echter, Q-Music stuurt nog wel een TMC signaal mee, maar geen file informatie. De Carminat TomTom denkt dus vrolijk dat hij verkeersinformatie op Q-Music kan ontvangen en blijft hier op hangen.
Stel maar eens handmatig de frequentie van 3FM in en je zult zien dat je binnen een paar minuten veel informatie hebt.
BE-Mobile gaat er nu aan werken dat aan de kant van Q-Music er een aanpassing gedaan wordt zodat de Carminat TomTom niet meer blijft hangen op Q-Music.
Dit zal een paar dagen tijd kosten en daarna moet het weer goed gaan werken, tot die tijd kan je het beste handmatig de frequenties van 3FM invoeren als het kan (bij de Carminat TomTom kan je dit eenvoudig instellen).
Re: Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen
Ik heb nu een paar keer mijn nieuwe Nuvi 2460LMT gebruikt (in en rondom Nijmegen)en ik ben verrast over de snelheid waarmee de TMC wordt gevonden en ontvangen. Op de Nuvi760 was het bij tijd en wijle echt drama, zo'n slecht ontvangst. Het duurde vaak een eeuwigheid voordat er onvangst was (ging in Duitsland altijd beter, maar dat is een andere discussie) en wat info kwam. Met de 2460 heb ik na een paar minuten al het TMC icoontje op het scherm en een hele lijst meldingen.
Nüvi 760T / Oregon 450 / Nuvi 2460 LMT