Tijdens verre reizen waarbij we in de buurt komen van vijandige grenzen of grote militaire kampen, maken we regelmatig mee dat de GPS op hol slaat of uitvalt. In west Europa had ik het nog niet ervaren tot afgelopen weekend. Vlak na de conferentie waarin werd besloten dat Frankrijk de aanval op Lybie zou openen, was ik via Frankrijk op weg naar Zwitserland. In Frankrijk, tot vlak aan de Rijn, vloog het beeld van de ene naar de andere kant, vaak kilometers naast de werkelijke positie. Ik rijd de route vaker en normaal is daar geen sprake van mindere ontvangst.
Groetjes,
Jeroen
GPS ontvangst Frankrijk op diverse plaatsen gestoord
Moderator: GPStracks
- jervig
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 14 dec 2008 19:43
- Locatie: NL Oosterwold en PL Rudzica
- Contacteer:
GPS ontvangst Frankrijk op diverse plaatsen gestoord
Vroeger: Oregon 550 T, 2x 760 camper/ nRoute op Asus (XP SP3) met SSD, VIRB-elite. Nu: Tread overland XL Thuis: Windows 10 prof.
- LaRoseNoir
- WayPoint relatie
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: 10 okt 2010 23:00
hm.. bizar
zou het toeval kunnen zijn ?
heb je zelf een verklaring hoe de gpsontvangst verstoord wordt bij militaire gebieden ?
zou het toeval kunnen zijn ?
heb je zelf een verklaring hoe de gpsontvangst verstoord wordt bij militaire gebieden ?
Oregon 550 - Renault Carminat 2000 - Archos 5 - Nokia N900 - Nuvi 1690
OnRoute wandelkaart - CN Eur 2012.20 - OSM - papieren kaarten en natuurlijk... het ouderwetse Stratenboek !!
OnRoute wandelkaart - CN Eur 2012.20 - OSM - papieren kaarten en natuurlijk... het ouderwetse Stratenboek !!
Da's niet zo moeilijk: Met een zware zender op 1570 MHz.
Zoiets, maar dan zwaarder: http://www.dealextreme.com/p/mini-cigar ... rage-55344
Maurice
Zoiets, maar dan zwaarder: http://www.dealextreme.com/p/mini-cigar ... rage-55344
Maurice
Het is heel normaal hoor.
GPS is immers een militair ding. Het wordt ook nog steeds onderhouden D.O.D.
Ten tijde van de golfoorlog blokkeerden de geallieerden in grote mate koewijt en irak. Alleen met een code kon je het gps signaal gebruiken.
GPS is immers een militair ding. Het wordt ook nog steeds onderhouden D.O.D.
Ten tijde van de golfoorlog blokkeerden de geallieerden in grote mate koewijt en irak. Alleen met een code kon je het gps signaal gebruiken.
Laatst gewijzigd door bearhunt op 8 aug 2012 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
In bezit:
-Nuvi 255
-Oregon 300
-Foretrex 201
-Suunto X10
-Fenix
-GTU-10
-Nuvi 255
-Oregon 300
-Foretrex 201
-Suunto X10
-Fenix
-GTU-10
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Ja en nee. Dit zijn twee verschillende dingen.
Waar bearhunt het over heeft is de 'SA' ofwel Selective Availlability'. Die is op 1 mei 2000 door de US overheid uitgeschakeld en is daarna ook niet meer ingeschakeld.
Sterker: de SA werd al eens eerder uitgeschakeld; nl. tijdens de golfoorlog. Om de eenvoudige reden dat veel US militairen met een civiele GPS ontvanger liepen
GPS sats van na 2008 hebben zelfs de mogelijkheid tot inschakeling van SA niet meer.
Overigens werkt eventuele SA in een groot gebied; vele male groter dan enkele kilometers.
Oorzaak van dit probleem kàn ook een 'piet piraat' zijn. Maar als het nabij een militaire installatie is is de gedachte dat het met Libië te maken heeft niet zo gek.
Als ik een militaire installatie ben die wil voorkomen een gps-gestuurde raket op m'n dak te krijgen zou ik snel wat van die scramblers aanschaffen.
(waarbij dan wèl te hopen is dat dat dak een beetje buitenaf ligt, want als in plaats van de kazerne vervolgens een woonwijk geraakt wordt heb je toch weer wat uit te leggen)...
Voor de helderheid: zuiver speculatief dit; maar ik ben wel benieuwd of meer mensen dit ervaren.
Waar bearhunt het over heeft is de 'SA' ofwel Selective Availlability'. Die is op 1 mei 2000 door de US overheid uitgeschakeld en is daarna ook niet meer ingeschakeld.
Sterker: de SA werd al eens eerder uitgeschakeld; nl. tijdens de golfoorlog. Om de eenvoudige reden dat veel US militairen met een civiele GPS ontvanger liepen
GPS sats van na 2008 hebben zelfs de mogelijkheid tot inschakeling van SA niet meer.
Overigens werkt eventuele SA in een groot gebied; vele male groter dan enkele kilometers.
Oorzaak van dit probleem kàn ook een 'piet piraat' zijn. Maar als het nabij een militaire installatie is is de gedachte dat het met Libië te maken heeft niet zo gek.
Als ik een militaire installatie ben die wil voorkomen een gps-gestuurde raket op m'n dak te krijgen zou ik snel wat van die scramblers aanschaffen.
(waarbij dan wèl te hopen is dat dat dak een beetje buitenaf ligt, want als in plaats van de kazerne vervolgens een woonwijk geraakt wordt heb je toch weer wat uit te leggen)...
Voor de helderheid: zuiver speculatief dit; maar ik ben wel benieuwd of meer mensen dit ervaren.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- LaRoseNoir
- WayPoint relatie
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: 10 okt 2010 23:00
tsss... alles bestaat !mmrizio schreef:Da's niet zo moeilijk: Met een zware zender op 1570 MHz.
Zoiets, maar dan zwaarder: http://www.dealextreme.com/p/mini-cigar ... rage-55344
Maurice
en als je dit bestelt gaat er linea recta een berichtje naar de aivd ??? want dan wil je ff onzichtbaar zijn ...
ik zie ook leuke toepassingen voor geocaching met zo'n ding... moeilijkheidsgraad 6
Oregon 550 - Renault Carminat 2000 - Archos 5 - Nokia N900 - Nuvi 1690
OnRoute wandelkaart - CN Eur 2012.20 - OSM - papieren kaarten en natuurlijk... het ouderwetse Stratenboek !!
OnRoute wandelkaart - CN Eur 2012.20 - OSM - papieren kaarten en natuurlijk... het ouderwetse Stratenboek !!
Tijdens het bombarderen in irak (dus voor er soldaten voet aan "zand" hadden gezet) hebben ze die sa (Coarse/Acquisition (C/A) code) wel gebruikt. Ze hebben het halverwege 1990 uitgezet.
Op die manier konden de iraki's geen gebruik maken van het signaal.
Je hebt trouwens ook jammers voor mobiele telefonie.
Op die manier konden de iraki's geen gebruik maken van het signaal.
Je hebt trouwens ook jammers voor mobiele telefonie.
Laatst gewijzigd door bearhunt op 8 aug 2012 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
In bezit:
-Nuvi 255
-Oregon 300
-Foretrex 201
-Suunto X10
-Fenix
-GTU-10
-Nuvi 255
-Oregon 300
-Foretrex 201
-Suunto X10
-Fenix
-GTU-10
- jervig
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 14 dec 2008 19:43
- Locatie: NL Oosterwold en PL Rudzica
- Contacteer:
Voor dit specifieke geval heb ik er nog niemand over gehoord/gelezen. Met betrekking tot andere gevallen kan ik je uit ervaring vertellen dat anderen het probleem dan ook hebben op dezelfde plekken. Dat weet ik omdat we vaak met meerdere auto's op pad zijn.Hans Vaessen schreef:Voor de helderheid: zuiver speculatief dit; maar ik ben wel benieuwd of meer mensen dit ervaren.
Zo hadden we afgelopen jaar het verschijnsel in Sardinie (overigens op de plek waar nu onze F16 toestellen gestationeerd zijn), in N.Karabach, langs de grens met Azerbeidjan, in Georgie langs de grens met Abchazie en Zuid Ossetie (de beide afvallige streken die nu door Rusland beheerst worden) en langs de door de VN beveiligde strook tussen de Golan en Syrie. In de Palestijnse gebieden hadden we er geen last van, hetgeen me eigenlijk verbaasde.
Groetjes,
Jeroen
Vroeger: Oregon 550 T, 2x 760 camper/ nRoute op Asus (XP SP3) met SSD, VIRB-elite. Nu: Tread overland XL Thuis: Windows 10 prof.