Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Ook al zijn ze een jaartje ouder: nog steeds vele gebruikers!
Plaats reactie
Peter-GSA
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 feb 2011 19:01
Locatie: Heerlen

Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Bericht door Peter-GSA »

Beste mensen,

Ik ben erg tevreden over mijn Garmin Quest. Op mijn oude motor, een K1100LT werkte hij uitstekend in combinatie met een intercom. Sinds eind 2009 heb ik een R1200GSA. De Quest en de intercom zijn overgezet naar de GS. De Quest is nog steeds naar tevredenheid. En dan komt toch de "maar".....

Als ik de Quest op de GS gebruik zijn er continue fluittoontjes te horen. Afhankelijk van de stroomgebruikers die ik inschakel zijn de fluittoontjes anders. Er is sprake van een basis-fluittoon. Mistlampen aan, fluittoon erbij. Remmen, een ander fluittoontje erbij. Richtingaanwijzer, fluittoontje.
Als de motor op contact staat knippert een controlelampje op het dashboard en synchroon hiermee is een fluittoon te horen boven op de basis-toon. Als ik de Quest op "binnenshuis" zet (satellietontvangst uit) verdwijnt dat synchrone fluittoontje.
Alleen als de Quest in de houder zit doet het probleem zich voor. Kennelijk krijg ik geen storingen binnen via de externe voeding voor de Quest. De intercom zelf werkt storingsvrij.

De Quest zit in een Touratech houder. Voeding gaat via de "Notter" voeding die ik bij de Quest in Notter gekocht heb. Voeding zowel vanaf de accu als vanaf de accessoirestekker bij de oliekoeler geprobeerd. De "aarding" van de behuizing van de voeding heb ik gecontroleerd.

Ik weet nu niet meer waar ik moet zoeken. Ik heb het vermoeden dat de Canbus de Quest stoort maar weet dat niet zeker. Heeft iemand een soortgelijk probleem meegemaakt? Wat was toen de oplossing?

Alvast dank voor jullie hulp.

Peter

Peter-GSA
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 feb 2011 19:01
Locatie: Heerlen

Re: Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Bericht door Peter-GSA »

Een update voor degenen die het interessant vinden:

Er bleken een aantal lussen in de bekabeling, zowel voeding als signaal, te zitten. Door deze er uit te halen was de storing iets minder. Uiteindelijk heb ik een voedingsfilter tussen de voeding gezet van zowel de Garmin als de Autocom. Ook heb ik alle verbindingen gesoldeerd. Daarmee was de storing van de pieptonen weg!

De storing ten gevolge van de ontsteking krijg ik niet weg. Hij is echter op dit moment zo minimaal dat hij alleen iets te horen is zonder oordopjes bij "gas dicht". Frappant was dat als ik de motor liet draaien en ik de intercom vastpakte de storing veel erger werd. Ook inpakken van de Autocom in zilverpapier en dat aan de massa leggen werkte averechts! Kennelijk is het magnetisch veld van de ontsteking in het gereedschapsbakje (waar de intercom in ligt) zo sterk dat de intercom de ontsteking oppikt. Helaas kan ik de intercom niet in de staart monteren, grote kans dat daar het veld kleiner is en er geen storing meer te horen is.

Peter.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Bericht door tony rave »

Interessante zaak. Temeer omdat de fluittoon zich alleen voordeed bij plaatsing in de Touratech houder en, zoals je schreef, kennelijk niet via de boordvoeding binnen kwam. Toch blijken filters in de voeding het fluiten weg te halen. Zou het metalen frame van de houder (als raamantenne?) het storingsveld rondom de Quest versterkt hebben?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Peter-GSA
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 feb 2011 19:01
Locatie: Heerlen

Re: Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Bericht door Peter-GSA »

Hallo Tony,

Het is inderdaad een interessante zaak. De storing kwam inderdaad alleen naar boven als de Quest in de houder zat. Hieruit leide ik af dat de storing niet via de voeding binnen kwam maar via de Quest. De voeding had namelijk continue spanning als de motor op contact stond en de geluidsaansluiting naar de intercom was ook aanwezig. Het feit dat de plaatsing van het onstoringsfilter de storing opheft bewijst dat de storing wel via de voeding binnen komt.

Achteraf bezien, de (externe) voeding van de Quest is niet alleen voeding. Hij zorgt ook voor het beschikbaar krijgen van de "gesproken route aanwijzingen" óf direct in een headset óf op de intercom. Als de Quest niet in de houder zit wordt deze schakeling niet gevoed met signaal. Het zou dus kunnen zijn dat
- de Quest de stoorsignalen die op de voeding zitten doorgeeft aan de schakeling van de "gesproken route aanwijzingen" die ze weer doorgeeft aan de intercom of
- dat de schakeling van de "gesproken route aanwijzingen" de storing uit de voeding oppikt en deze doorgeeft aan de intercom, als de Quest signaal op die schakeling zet.
Als je zou gaan meten zou je vast kunnen achterhalen waar het fout gaat. Ik kom echter niet verder dan logisch nadenken.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Bericht door tony rave »

Als de storing verholpen is wordt het natuurlijk minder urgent/belangrijk om de echte oorzaak op te sporen.
Doet me een beetje denken aan de ervaring van een clublid.
De linkerrichtingaanwijzer (R100GS) ging bij bepaalde toerentallen steeds vanzelf uit. Men heeft van alles geprobeerd, van het uitwisselen van onderdelen (schakelaar, knipperautomaat, etc) tot en met het kruislings verwisselen van de bedrading en het uitwendig aansluiten (buiten de kabelboom om) van onderdelen.
Uiteindelijk werd de oplossing op een forum gevonden: Een slechte bougiekabel/ontstoringsdop die kennelijk stond te 'vonken'. De motor draaide/reed echter normaal.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Peter-GSA
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 feb 2011 19:01
Locatie: Heerlen

Re: Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Bericht door Peter-GSA »

In het ideale geval zou je inderdaad willen weten waar de storing werkelijk vandaan komt. Dat lijkt mij zeker het geval als iemand intercom en navigatie systemen inbouwt. Maar daar moet je dan ook de tijd en de middelen voor hebben. Een kort voorbeeld: Ik heb ooit gezocht naar de oorzaak van een onrustig lopend BMW K1100 motorblok. Daar is heel veel tijd in gaan zitten ten gevolge van het doormeten, het afstellen en het uitwisselen van onderdelen (ook even omruilen van onderdelen met een collega motorrijder). Daar is ook veel geld in gaan zitten doordat je niet alle onderdelen maar even zo kunt wisselen met die van iemand anders. En het mooie is: alles heeft invloed op elkaar. Uiteindelijk was de "storing" terug te voeren op een extreem hoge compressie en het arme brandstofmengsel, maar dat terzijde. Overigens hadden meerdere garage bedrijven al lang afgehaakt, ook dat terzijde. In het geval van de intercom heeft ook van alles verband met elkaar.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik op mijn motor wil rijden, heerlijk ontspannen. Dat ik kan communiceren met mijn passagier en dat ik de navigatie in de helm hoor, alles zonder storing. Met het plaatsen van het voedingsfilter kan dat gelukkig weer :D zonder de precieze oorzaak te kennen.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Storingsgeluiden op Quest op Canbus motor R1200GSA

Bericht door tony rave »

Zo is het, eind goed, alles goed ! :D
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Plaats reactie

Terug naar “Streetpilots, Quest, iQue, GPS-V”