Hallo,
Ik maak regelmatig tour tochten met een oldtimer brommer. Op dit moment schrijf ik van tevoren meestal de plaatsnamen op en probeer op die manier van dorp naar dorp te rijden. Dit is natuurlijk niet ideaal aangezien niet altijd de dorpen goed staan aangegeven, vooral niet voor brommers/fietsers. Ik maak namelijk nogal eens mee dat je gestuurd wordt op wegen waarop je als brommer/fietser niet op mag. Daarnaast volg ik ook weleens fietsroutes, maar die lopen ook vaak via fietspaden waarop je als brommerrijder niet op mag (vaker in natuurgebieden).
Waar ik naar op zoek ben, is een mogelijke manier van digitaal navigeren via bijvoorbeeld een Garmin apparaat. Ik heb al het e.e.a. op het forum gelezen en weet van het bestaan van "OpenFietsMap" af. Ik weet echter niet of dit lekker gaat werken voor brommers, aangezien er ook via fietspaden wordt genavigeerd. Kent de "OpenFietsMap" het verschil tussen een echt fietspad en een fiets/brommer pad?
In het buitenland is het weer anders. Ik rijd ook nog weleens in Duitsland. Hier mag je met je brommer in de meeste situaties gewoon op de weg rijden, dus kan ik weer gebruik maken van normale motor/auto navigatie. Is het mogelijk deze te combineren op een Garmin met "OpenFietsMap".
Een ander idee is wellicht om in Nederland auto navigatie te gebruiken, waarbij ik aangeef dat ik autosnelwegen wil vermijden. Mijn ervaring is echter dat er af en toe wegen langs bijvoorbeeld kanalen lopen waar niet direct een fiets/brommerpad langs loopt.
Al met al nog geen echte ideale oplossing gevonden, maar goed wellicht dat een oplossing 95% van de gevallen kan opvangen.
Graag jullie reactie en input en ervaringen op het bovenstaande.
Alvast bedankt.