Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware updates

Aankondigingen van nieuwe toestellen en nieuwe software.
Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door Scheurneus »

Er word gesteld op de specificatie pagina van Garmin op de product pagina van dacht Topo DE of in de Garmin Blog over ActiveRouting dat toestellen zoals de Dakota en eTrex ook Active Routing gaan ondersteunen. Maar dat dit niet gepaard gaat met uitbreiding van activiteitsprofielen zoals dat bij de Oregon x50, GPSmap 62/68 en Motnana serie wel is gebeurd.

Nu test ik absoluut niet elke wijziging op elk toestel, daar heb ik geen tijd voor en is de taak van Garmin zelf, maar weet ik wel dat de firmware van de Dakota is aangepast om ActiveRouting + Adventures te ondersteunen en die van de eTrex 20/30 nog niet (misschien wel nooit? is tenslotte de goedkope reeks).

Derhalve ging ik er vanuit dat routering vanwege die activiteits veranderingen en toevoegen AR ook consequenties zouden hebben met de routeberekeningen. Zou ook logische zijn, zodat een route in een Dakota op gelijke kaart en instellingen hetzelfde doet als bv een GPSmap.

Maar wat je me nu vertelt is dat ondanks dat AR wel is toegevoegd (en ook Adventures), er geen routeringsveranderingen optreden = geen activiteitsveranderingen. Dus dat gaat nog komen, of het blijft zo. Dit laatste is alleen logische als de Dakota ondertussen het einde van zijn verkoopleeftijd begint te komen.....
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door keesm »

Als ik op de site van Garmin kijk naar de firmware updates voor de Dakota (zie link in eerste bericht van dit draadje) zie ik bij 5.30 wel iets over Adventures maar verder niets over Activerouting, ook niet bij toelichting hogere firmware versies. Ik betwijfel of Activerouting al zit in de laatste firmwareversie voor de Dakota.
Dat de activiteitsprofielen niet zouden worden uitgebreid is correct (blijft beperkt tot wandelen, fietsen), helaas geldt dat ook voor mijn Edge800 (ook hiervoor is de firmware volgens mij nog niet aangepast aan Activerouting).

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door Scheurneus »

Er staat dacht ik iets in de garmin blog over activerouting en ook gps-info.nl heeft dit geschreven (en hij zit dicht bij het vuur)
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

oregonon
Berichten: 212
Lid geworden op: 23 feb 2012 19:31
Locatie: delft

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door oregonon »

Ik gebruik activerouting ivm de "racefiets-"map(instelling) van velomap. Hij staat op profiel "auto" en niet op "fiets" omdat velomap al een fietskaart is en bij keuze "auto" betere routes maakt. Het is geweldig dat ik de "snelwegen" en de "autoweg" kan vermijden bij keuze "te vermijden items" omdat dat veel betere fietsroutes geeft.

Eerst was mijn oregon identiek aan de dakato omdat de firmware hetzelfde was. Ik heb ook de indruk dat het apparaat vrijwel identiek is aan de oregon behalve de schermgrootte. Dus het zou fijn zijn wanneer de dakota dezelfde mogelijkheden krijgt waarbij je snelwegen en autowegen kan vermijden.

Keuze "nauwe paden" is ook zo'n fijne extra.

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door openfietsmap »

oregonon schreef:Ik gebruik activerouting ivm de "racefiets-"map(instelling) van velomap. Hij staat op profiel "auto" en niet op "fiets" omdat velomap al een fietskaart is en bij keuze "auto" betere routes maakt. Het is geweldig dat ik de "snelwegen" en de "autoweg" kan vermijden bij keuze "te vermijden items" omdat dat veel betere fietsroutes geeft.

Eerst was mijn oregon identiek aan de dakato omdat de firmware hetzelfde was. Ik heb ook de indruk dat het apparaat vrijwel identiek is aan de oregon behalve de schermgrootte. Dus het zou fijn zijn wanneer de dakota dezelfde mogelijkheden krijgt waarbij je snelwegen en autowegen kan vermijden.

Keuze "nauwe paden" is ook zo'n fijne extra.
De knop "snelwegen vermijden" zat al op de Dakota. Het zorgt bij de Velomap als de Openfietsmap ervoor dat fietsroutes worden vermeden, ik weet niet of dat nu zo geweldig is? :?

Nauwe paden vermijden heeft overigens geen enkele functie op de OSM kaarten.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door keesm »

Daarnaast is denk het fietsen op basis van een "Actieve route" iets anders dan de hiervoor bedoelde "Activerouting" zoals deze in een aantal recente Garmin Topokaarten is geïntegreerd.

oregonon
Berichten: 212
Lid geworden op: 23 feb 2012 19:31
Locatie: delft

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door oregonon »

openfietsmap schreef:
De knop "snelwegen vermijden" zat al op de Dakota. Het zorgt bij de Velomap als de Openfietsmap ervoor dat fietsroutes worden vermeden, ik weet niet of dat nu zo geweldig is? :?
Bij de "velokaart" gebruik ik de instellingen [auto] en vermijd [tolwegen],[snelwegen],[autoweg].
De keuze "vermijd tolwegen" zorgt er op deze kaart voor dat je vrijwel alleen op fietspaden rijdt.
[snelwegen] vermijd de grotere doorgaande wegen en [autoweg] vermijd de andere doorgaande wegen.
Op deze manier kom je bijna nooit stoplichten tegen en ga je langs de mooiste paden.

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door openfietsmap »

Ik gebruik verder geen velomaps, maar hier staat duidelijk heel wat anders:
http://www.velomap.org/velomaporg/autorouting/

Interstates: I have put cycleroutes high priority into my maps. If you tick "avoid Interstates" then this high preference is largely reduced. Never tick it if you you like cycleroutes and don't mind the occassional detour it takes to stay on a cycleroutes. If you are however a roadbiker, and your main aim is to cycle fast and improve your fitness, then you can tick this box, and you'll be mainly routed over unclassifed and tertiary streets.

Major Highways: If you tick it you will avoid streets that are nice for cycling, cycleways, cyclepaths, and so on. Well as you want to cycle with this map, I don't think you ever want to tick that box.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

oregonon
Berichten: 212
Lid geworden op: 23 feb 2012 19:31
Locatie: delft

Re: Dakota, Oregon x50, Gpsmap62/78 en Montana firmware upda

Bericht door oregonon »

Je hebt gelijk. Toch heb ik experimenteel ondervonden dat bovenstaande instellingen de beste instellingen zijn wanneer je recreatief wilt toerrijden en op mooie fietspaden wil blijven. Vermoedelijk heeft het iets te maken met de nieuwe routeringsinstellingen van de nieuwe firmware op de oregon.

Op mijn dakota met de oude firmware gebruik ik alleen routering [auto] en vermijd [tolwegen] voor de beste fietsroutes.
Maar de routes op de oregon zijn duidelijk beter dan die op de dakota.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe toestellen en software”