TomTom Rider 5 nu officieel
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
Kom er net echter dat er een nieuwer Rider komt. Leuke video MrGPS. Genot om even een wat eerste indrukken te zien.
Die 48 punten was vaak krap maar over het algemeen een argument van Garmin-gebruikers. In de praktijk valt het namelijk wel mee. Ik heb de Urban en de Zumo dus mag dit gewoon zeggen Voordeel van de zumo is de tracklog. Ik weet wel dat de Urban die ook heeft maar over de nauwkeurigheid zullen we het maar niet hebben aangezien die tracklog puur was bedoelt om je gereden route om te kunnen zetten naar een itn (en dit werkt prima natuurlijk).
Ik ben toch stiekem benieuwd naar het volgende:
- Voldoende intern geheugen voor complete europa dekking - of worden het deelmappen (laat maar dan) - of zit er een sd-slot in ?
- Kaartopbouw. Zit er een beetje snelle (video??)processor in. Je moet uiteindelijk je geuploade route toch om het toestel checken en de Urban is echt retetraag. Pijnlijk gewoon.
- tracklog nauwekeurig in de bochten
- track rijden ivm off the road of wegen die er wel zijn maar niet op de kaart staan
Pluspunten van TT vind ik altijd de eenvoud van de werking. De gui is imho gebruiksvriendelijker dan de garmin en het maken en plaatsen van nieuwe eigen poi collecties is echt kinderspel.. Verder ben ik benieuwd hoe mij OnRoute (heb DACH) omgaat met de nieuwe rider al heeft de rider lekker kronkelroutes en hebben we wellicht helemaal geen onroute meer nodig.. Ik ben echt benieuwd naar de eerste "in het wild" testen. Vind 400,-- stevig aan de prijs om even erbij te nemen. Heb een goed werkende 550 en Urban Rider maar het klinkt allemaal wel heel prettig
Die 48 punten was vaak krap maar over het algemeen een argument van Garmin-gebruikers. In de praktijk valt het namelijk wel mee. Ik heb de Urban en de Zumo dus mag dit gewoon zeggen Voordeel van de zumo is de tracklog. Ik weet wel dat de Urban die ook heeft maar over de nauwkeurigheid zullen we het maar niet hebben aangezien die tracklog puur was bedoelt om je gereden route om te kunnen zetten naar een itn (en dit werkt prima natuurlijk).
Ik ben toch stiekem benieuwd naar het volgende:
- Voldoende intern geheugen voor complete europa dekking - of worden het deelmappen (laat maar dan) - of zit er een sd-slot in ?
- Kaartopbouw. Zit er een beetje snelle (video??)processor in. Je moet uiteindelijk je geuploade route toch om het toestel checken en de Urban is echt retetraag. Pijnlijk gewoon.
- tracklog nauwekeurig in de bochten
- track rijden ivm off the road of wegen die er wel zijn maar niet op de kaart staan
Pluspunten van TT vind ik altijd de eenvoud van de werking. De gui is imho gebruiksvriendelijker dan de garmin en het maken en plaatsen van nieuwe eigen poi collecties is echt kinderspel.. Verder ben ik benieuwd hoe mij OnRoute (heb DACH) omgaat met de nieuwe rider al heeft de rider lekker kronkelroutes en hebben we wellicht helemaal geen onroute meer nodig.. Ik ben echt benieuwd naar de eerste "in het wild" testen. Vind 400,-- stevig aan de prijs om even erbij te nemen. Heb een goed werkende 550 en Urban Rider maar het klinkt allemaal wel heel prettig
Go 5000 | Zumo 550 | Oregon 650 | BMW Navigator VI | K1600
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
De Rider heeft 4Gb aan geheugen. Daar past momenteel wel heel europa in maar het houdt niet over. En er is ook géén SD slot, in tegenstelling tot de rider3. Moeilijk het belang te wegen: enerzijds komen de meeste motorrijders komen niet verder dan de alpen, dus dan valt dat wel mee. ook zit er geen mp3 in en zijn er voor TT tòch geen andere kaarten. Van de andere kant komt het me over als verkeerde zuinigheid van TT, vooral met oog op toekomstvastheid.Ik neig ernaar hier een min te plaatsen..sjoerd72 schreef: - Voldoende intern geheugen voor complete europa dekking - of worden het deelmappen (laat maar dan) - of zit er een sd-slot in ?
Heb niet echt vergelijkend getest maar heb niet de indruk dat er verschil is met de rider3. Houdt niet over, maar is mee te leven. Ook de zumo scoort op dit punt allerminst een 10.sjoerd72 schreef:- Kaartopbouw. Zit er een beetje snelle (video??)processor in. Je moet uiteindelijk je geuploade route toch om het toestel checken en de Urban is echt retetraag. Pijnlijk gewoon.
sjoerd72 schreef:- tracklog nauwekeurig in de bochten
Heb ik niet getest; ik voor de meeste gebruikers ook niet héél belangrijk: zoveel wegen lopen er niet in die bocht.
Null... ook bij de (momenteel matig functionerende) trackimport wordt de track vertaald naar de kaart, Om offroad te gaan zou je echt moeten werken met hermanizer. Maar eigenlijk kun je dan gewoon beter kiezen voor bijv de montana.sjoerd72 schreef:- track rijden ivm off the road of wegen die er wel zijn maar niet op de kaart staan
Is gelijk aan de rider3; was ik nooit super van onder de indruk, ofschoon wel heel makkelijk in gebruik. Heb met tomtom besproken een setting te 'tunen' om de kwaliteit van het kronkelen te verbeteren (lees: mogelijkheid om n-wegen grotere weerstand te geven).sjoerd72 schreef: al heeft de rider lekker kronkelroutes en hebben we wellicht helemaal geen onroute meer nodig..
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
Hallo Hans,
Dank voor je reply.
- 4GB is inderdaad een minpunt. MP3 ga ik toch niet luisteren. Dan kom je tijdens het rijden in de verleiding om te gaan kiezen en dat is niet veilig.
- Dat de videoprocessor van de Zumo (als je al van een videoprocessor mag praten) geen 10 verdient kan ik inderdaad beamen maar je hoeft met de 550 dan ook niet je route te checken. Met de TT3/5 is dat echter noodzakelijk. Als je flinke route hebt met veel in-/uitzoomen word je al snel treurig. Had best wel iets aan gedaan kunnen worden.
- Ik vind het juiste wel belangrijk. Op de normale wegen is het niet zo van belang maar wat is er leuker dan een gereden passen in GoogleEarth/Maps te tonen zonder vieze haken (of dat soms bochten kompleet missen).
- Trackrijden is ook nooit TT''s bezigheid geweest - valt mee te leven.
- Kronkelroutes geven je zeker minder vrijheid dan de OnRoute kaart al zitten daar soms ook wat eigenaardigheden in. Ik heb met de Urban iig leuke routes kunnen rijden. Je krijgt altijd eerst een voorbeeld en als je denk "nah" dan kan je zeker nog een paar keer "ander route" kiezen en komt het heel iets anders uit.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het volgende werkt:
- Je heb een geweldige route die vooral niet over snelweg heen gaat maar.... je wil bij een grote stad (Amersfoort is bij mij routes altijd zo'n plek) toch even een stukkie snelweg om de stad te vermijden. Zette je vroeger 1 punt op de snelweg (om te forceren) en koos je "snelwegen vermijden" dan kon de urban daar echt niet mee omgaan. Dan moest je snelste route kiezen met als gevolg dan je al snel goed je viapunten was.. Zou dat "snelwegen vermijden" nu echt datgene zijn "vermijden tenzij" ipv "Ik mag absoluut nooit de snelweg op en als je het toch doet bekijk het dan maar"
Ik houd het apparaatje zeker in de gaten.
100 punten - breedbeeld - routes overzetten naar je vrienden met bluetooth - geleverd met actieve steun.
Groet
Sjoerd
Dank voor je reply.
- 4GB is inderdaad een minpunt. MP3 ga ik toch niet luisteren. Dan kom je tijdens het rijden in de verleiding om te gaan kiezen en dat is niet veilig.
- Dat de videoprocessor van de Zumo (als je al van een videoprocessor mag praten) geen 10 verdient kan ik inderdaad beamen maar je hoeft met de 550 dan ook niet je route te checken. Met de TT3/5 is dat echter noodzakelijk. Als je flinke route hebt met veel in-/uitzoomen word je al snel treurig. Had best wel iets aan gedaan kunnen worden.
- Ik vind het juiste wel belangrijk. Op de normale wegen is het niet zo van belang maar wat is er leuker dan een gereden passen in GoogleEarth/Maps te tonen zonder vieze haken (of dat soms bochten kompleet missen).
- Trackrijden is ook nooit TT''s bezigheid geweest - valt mee te leven.
- Kronkelroutes geven je zeker minder vrijheid dan de OnRoute kaart al zitten daar soms ook wat eigenaardigheden in. Ik heb met de Urban iig leuke routes kunnen rijden. Je krijgt altijd eerst een voorbeeld en als je denk "nah" dan kan je zeker nog een paar keer "ander route" kiezen en komt het heel iets anders uit.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het volgende werkt:
- Je heb een geweldige route die vooral niet over snelweg heen gaat maar.... je wil bij een grote stad (Amersfoort is bij mij routes altijd zo'n plek) toch even een stukkie snelweg om de stad te vermijden. Zette je vroeger 1 punt op de snelweg (om te forceren) en koos je "snelwegen vermijden" dan kon de urban daar echt niet mee omgaan. Dan moest je snelste route kiezen met als gevolg dan je al snel goed je viapunten was.. Zou dat "snelwegen vermijden" nu echt datgene zijn "vermijden tenzij" ipv "Ik mag absoluut nooit de snelweg op en als je het toch doet bekijk het dan maar"
Ik houd het apparaatje zeker in de gaten.
100 punten - breedbeeld - routes overzetten naar je vrienden met bluetooth - geleverd met actieve steun.
Groet
Sjoerd
Go 5000 | Zumo 550 | Oregon 650 | BMW Navigator VI | K1600
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
Op een Belgisch motorforum beweert iemand van de TomTom mensen gehoord te hebben dat het 8 Gb zou zijn ?Hans Vaessen schreef:De Rider heeft 4Gb aan geheugen.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2
- QuattroFrits
- WayPoint relatie
- Berichten: 2937
- Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
- Locatie: Hulsberg
- Contacteer:
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
Dat zou dan wel een heel groot pluspunt zijn.FM schreef:Op een Belgisch motorforum beweert iemand van de TomTom mensen gehoord te hebben dat het 8 Gb zou zijn ?Hans Vaessen schreef:De Rider heeft 4Gb aan geheugen.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.
- Eric
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 9 feb 2004 21:42
- Locatie: Notter
- Contacteer:
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
4Gb (Gigabit) is wel erg weinig... Moet in ieder geval 4GB (Gigabyte) zijn. Tomtom heeft ons ook aangegeven dat het 8GB zou zijn. Maar wanneer we de breedbeeld Rider op een PC aansluiten dan zien we 4GB waarvan 2,8GB in gebruik. Voorlopig dus nog voldoende ruimte voor kaartupdates. Misschien dat ze 4GB voor de PC onzichtbaar kunnen houden en uiteindelijk toch 8GB in de Rider hebben gestopt.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
Ik was inderdaad misschien iets te snel met mijn conclusie: dit is wat windows verkenner zegt:
Dat zegt niet alles: het kan best dat een deel van het geheugen niet toegankelijk is.
Van de andere kant:
De map 'europe' bevat totaal zo'n 2Gb aan bestanden; ik meen dat TT een hogere kaartcompressie kent dan Garmin, dus ik meen dat dat de complete kaart is. Ik hou het vooralsnog op 4Gb maar hou me aanbevolen voor correctie.
Wat ik in ieder geval wèl met zekerheid kan vaststellen is dat er geen sd-slot in zit.
Dat zegt niet alles: het kan best dat een deel van het geheugen niet toegankelijk is.
Van de andere kant:
De map 'europe' bevat totaal zo'n 2Gb aan bestanden; ik meen dat TT een hogere kaartcompressie kent dan Garmin, dus ik meen dat dat de complete kaart is. Ik hou het vooralsnog op 4Gb maar hou me aanbevolen voor correctie.
Wat ik in ieder geval wèl met zekerheid kan vaststellen is dat er geen sd-slot in zit.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
Ter vergelijking
Dit is een TT XXL met kaart van West-Europa (die map is 1,61 GB):
Weet alleen niet welke conclusie ik hieraan kan verbinden
Dit is een TT XXL met kaart van West-Europa (die map is 1,61 GB):
Weet alleen niet welke conclusie ik hieraan kan verbinden
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
Dan kun je het ook niet voor kaarten gebruiken lijkt me?Hans Vaessen schreef:Dat zegt niet alles: het kan best dat een deel van het geheugen niet toegankelijk is.
Dat hij bijna vol zit? En dus bij een kaartupdate niet alles meer past...Hans Vaessen schreef:Weet alleen niet welke conclusie ik hieraan kan verbinden
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
Re: TomTom Rider 5 nu officieel
4GB is best veel denk ik?
Na mn zeer teleurstellende telefoongesprek met Tomtom waarin doodleuk werd gemeld dat er geen nieuwe kaart te koop is voor mn tomtom navigator 7, in tegenstelling tot wat de site aangeeft, heb ik besloten om mn auto tomtom die ik nog heb liggen, te gaan gebruiken voor op de motor.
Het gaat hier om een Tomtom XL live IQ HD-traffic.
De ellende hiermee is dat deze een geheugen heeft van 2GB en geen SD slot
De nieuwste kaart is natuurlijk 2,2 GB groot.
Nou kan je zones gebruiken, maar ik ga eerst s illegaal kijken. Heb t een beetje gehad met de graaicultuur bij tomtom.
2009 een tomtom navigator gekocht die nooit een kaartupdate heeft kunnen krijgen en waar geen support meer voor is. Binnen 3 jaar???
Heb voor mn werk als taxichauffeur een tomtom android met HD-traffic. Deze kostte 70 euro voor heel europa met lifetime kaartupdates. Wegens het ontbreken van de optie Reisplanner, kan ik deze niet gebruiken voor motorroutes.
Ook heeft deze geen bruikbare 2d weergave.
Mn andere tomtom is niet up te daten en de XL kost een kaart 70 euro.
Waar heb je 4GB voor nodig op een rider? MP3 spelen doet die niet. Een normale route is enkele kb's groot.
Na mn zeer teleurstellende telefoongesprek met Tomtom waarin doodleuk werd gemeld dat er geen nieuwe kaart te koop is voor mn tomtom navigator 7, in tegenstelling tot wat de site aangeeft, heb ik besloten om mn auto tomtom die ik nog heb liggen, te gaan gebruiken voor op de motor.
Het gaat hier om een Tomtom XL live IQ HD-traffic.
De ellende hiermee is dat deze een geheugen heeft van 2GB en geen SD slot
De nieuwste kaart is natuurlijk 2,2 GB groot.
Nou kan je zones gebruiken, maar ik ga eerst s illegaal kijken. Heb t een beetje gehad met de graaicultuur bij tomtom.
2009 een tomtom navigator gekocht die nooit een kaartupdate heeft kunnen krijgen en waar geen support meer voor is. Binnen 3 jaar???
Heb voor mn werk als taxichauffeur een tomtom android met HD-traffic. Deze kostte 70 euro voor heel europa met lifetime kaartupdates. Wegens het ontbreken van de optie Reisplanner, kan ik deze niet gebruiken voor motorroutes.
Ook heeft deze geen bruikbare 2d weergave.
Mn andere tomtom is niet up te daten en de XL kost een kaart 70 euro.
Waar heb je 4GB voor nodig op een rider? MP3 spelen doet die niet. Een normale route is enkele kb's groot.