
Tomtom overweegt beursgang!!
- Dirk
- WayPoint relatie
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 29 mar 2004 16:47
- Locatie: Brussel
- Contacteer:
Nog even en dat is niet meer nodig... het enige voordeel dat Garmin nog heeft is zijn waterdichtheid en de mogelijkheid routes te maken, maar hoe lang gaat dat nog duren ? Daartegenover staan concurenten met veel nieuwe dingen die Garmin nog niet heeft (bluetooth, flitspalen, meerdere stemmen, te koop om de hoek,...). Ik hoop dat mijn volgend toestel een Garmin wordt want ik ben erg tevreden over mijn GPS V, maar momenteel is er geen Garmin die aan mijn eisen voldoet (en ja ik ken alle toestellen erg goed, heb ze allemaal al getest, inclusief de aviation modellen) om hem te vervangen terwijl ik wel het budget ervoor heb en komt de concurentie steeds dichter in de buurt. En ik denk niet dat ik alleen ben !
Wake-up zou ik zo zeggen !
Wake-up zou ik zo zeggen !
Steun ADDA - http://www.ankevo.com/ - Meer info via PB
Hulp nodig na vernieling dorpen door cycloon, zie ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=22962
Blijf jezelf !
Hulp nodig na vernieling dorpen door cycloon, zie ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=22962
Blijf jezelf !
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
GUT GUT. De Fiat Panda komt met instelbare kleur van de interieurverlichting. BMW mag wel oppassen. Het enige wat ze nog hebben is fantastische motoren en goede wegligging...
Ik bedoel: waar gaat het nu om??
Begrijp me niet verkeerd: die stemmetjes zijn fun. Intimi weten dat ik al twee jaar geleden aan het onderzoeken was of we niet eigen stemmen aan de garmin-systemen konden toevoegen. We hadden zelfs een vent uit de states over om dat voor ons te gaan regelen. Dat was niet zo makkelijk en bovendien werd het druk op andere fronten; dus het is er niet van gekomen.
Ik wil maar zeggen: ik zie de fun er wel van in; en vooral de marketing-power.
Maaaarrr: ik heb toch de indruk dat we ons op dit forum meer kijken naar de functionaliteit waarvoor je je toestel koopt dan naar meer market-driven grappen als verwisselbare frontjes, 3D weergave en leuke stemmetjes (hoe leuk ook).
Helaas vrees ik dat ook garmin haar prioriteiten verlegt en komt met toestellen die meer op sentiment dan functionaliteit werken. Kijk naar de nieuwe modellen. Daarbij zelfs de huidige USP's laten vallen (waardoor het bijvoorbeeld onduidelijk is of je bij de 2720 software krijgt om routes te maken). Persoonlijk geloof ik meer in lange-termijn marketing en denk dat Garmin juist heel sterk staat en haar huidige USP's zou moeten uitbouwen...
Wat ze vooral slecht doen is marketing: ze houden het geheim. Toevallig vandaag hoorde ik dat TomTom complete beach-party's organiseerde voor de nederlandse bladen. Nou begrijp ik ook dat ze zelfs in de playboy stonden! Heel erg goed gedaan. Als Garmin IETS van TOMTOM i.c. kan leren is het markt-communicatie.
En zolang je dat niet kunt heeft het ook niet zo'n zin met leuke stemmetjes te komen..
Daar staat tegenover dat voor de recreatieve toepassing in zowel outdoor als automotive Garmin qua kwaliteit en (werkelijke) mogelijkheden vooralsnog de concurrent het nakijken geeft...
Ik bedoel: waar gaat het nu om??
Begrijp me niet verkeerd: die stemmetjes zijn fun. Intimi weten dat ik al twee jaar geleden aan het onderzoeken was of we niet eigen stemmen aan de garmin-systemen konden toevoegen. We hadden zelfs een vent uit de states over om dat voor ons te gaan regelen. Dat was niet zo makkelijk en bovendien werd het druk op andere fronten; dus het is er niet van gekomen.
Ik wil maar zeggen: ik zie de fun er wel van in; en vooral de marketing-power.
Maaaarrr: ik heb toch de indruk dat we ons op dit forum meer kijken naar de functionaliteit waarvoor je je toestel koopt dan naar meer market-driven grappen als verwisselbare frontjes, 3D weergave en leuke stemmetjes (hoe leuk ook).
Helaas vrees ik dat ook garmin haar prioriteiten verlegt en komt met toestellen die meer op sentiment dan functionaliteit werken. Kijk naar de nieuwe modellen. Daarbij zelfs de huidige USP's laten vallen (waardoor het bijvoorbeeld onduidelijk is of je bij de 2720 software krijgt om routes te maken). Persoonlijk geloof ik meer in lange-termijn marketing en denk dat Garmin juist heel sterk staat en haar huidige USP's zou moeten uitbouwen...
Wat ze vooral slecht doen is marketing: ze houden het geheim. Toevallig vandaag hoorde ik dat TomTom complete beach-party's organiseerde voor de nederlandse bladen. Nou begrijp ik ook dat ze zelfs in de playboy stonden! Heel erg goed gedaan. Als Garmin IETS van TOMTOM i.c. kan leren is het markt-communicatie.
En zolang je dat niet kunt heeft het ook niet zo'n zin met leuke stemmetjes te komen..
Daar staat tegenover dat voor de recreatieve toepassing in zowel outdoor als automotive Garmin qua kwaliteit en (werkelijke) mogelijkheden vooralsnog de concurrent het nakijken geeft...
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Het valt natuurlijk ook niet mee voor Garmin, zij zijn er aan gewend dat zij sinds decennia marktleider zijn in de levering van alle mogelijke aviation instrumenten (waaronder cpl ingerichte cockpits) en inclusief de laatste 16 jaar dus ook GPS'n.
Laten we eerlijk zijn als dan op het gebied van de GPS wat concurentie komt, moet op dat kleine deelgebied van je verkoopprogramma gewoon achterover leunen en afwachten (althans die indruk krijg ik hiervan).
Groeten
Emil
Laten we eerlijk zijn als dan op het gebied van de GPS wat concurentie komt, moet op dat kleine deelgebied van je verkoopprogramma gewoon achterover leunen en afwachten (althans die indruk krijg ik hiervan).
Groeten
Emil
BMW K1200GT met PP 2610 /Peugeot Partner/Mercedes Actros met 2610
Het is niet de 'kleur van de verlichting', maar het feit dat de TomTom 'overal' te koop is en ook nog eens aan alle eisen lijkt te voldoen die 'men' er aan stelt.Hans Vaessen schreef:GUT GUT. De Fiat Panda komt met instelbare kleur van de interieurverlichting. BMW mag wel oppassen. Het enige wat ze nog hebben is fantastische motoren en goede wegligging...
Ik bedoel: waar gaat het nu om??
...
Da's geen Panda met een kleurtje, maar een BMW die nauwelijks te koop is en de Panda die je op iedere hoek van de straat staat toe te lachen.
Er zijn niet veel mensen die dan nog lang gaan zoeken naar een van die bijna mythische BMW's. Die mindere wegligging is op een gegeven moment zeer aanvaardbaar als het alternatief geen auto is ...
op dit forum en bij Notter zeker, maar ik vrees dat de gewone consument niet snapt waarom Garmin 'beter' (en duurder) zou zijn.Maaaarrr: ik heb toch de indruk dat we ons op dit forum meer kijken naar de functionaliteit waarvoor je je toestel koopt dan naar meer market-driven grappen als verwisselbare frontjes, 3D weergave en leuke stemmetjes (hoe leuk ook).
Die ziet in TomTom iets dat aan z'n eisen voldoet en neemt de crashes en andere problemen in eerste instantie voor lief omdat er in zijn ogen geen concurrent is.
Ik denk dat iedereen op het forum daar mee eens is....
Wat ze vooral slecht doen is marketing: ze houden het geheim. Toevallig vandaag hoorde ik dat TomTom complete beach-party's organiseerde voor de nederlandse bladen. Nou begrijp ik ook dat ze zelfs in de playboy stonden! Heel erg goed gedaan. Als Garmin IETS van TOMTOM i.c. kan leren is het markt-communicatie.
Linux is ook (technisch) 'beter' dan Windows ... desondanks gebruikt de normale consument het niet of nauwelijks....
Daar staat tegenover dat voor de recreatieve toepassing in zowel outdoor als automotive Garmin qua kwaliteit en (werkelijke) mogelijkheden vooralsnog de concurrent het nakijken geeft...
Garmin bevind zich IMHO (straks) in dezelfde positie.
Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
- vmax
- WayPoint relatie
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 10 mar 2004 08:38
- Locatie: N50 49 E4 53 (Kumtich, B)
Ik heb het nogal gezegd, het is moeilijk om hier (in de NL/BE regio) de positie van TomTom juist in te schatten. We zitten juist naast de bron en dus zien we natuurlijk veel meer TomTom, maar ze zijn maar een kleine speler met 1 productje (de Classic/300/500 en 700 zijn IMO basicaly hetzelfde met wat extratjes).JaFO schreef:Linux is ook (technisch) 'beter' dan Windows ... desondanks gebruikt de normale consument het niet of nauwelijks.
Garmin bevind zich IMHO (straks) in dezelfde positie.
TomTom verkoopt heel goed (in deze regio) maar Garmin verkoopt over de hele wereld en ze verkopen er heel wat meer en ze hebben hun marine en luchtvaart business om hun marges nog wat extra aan te spijzen.
Ik ben helemaal niet tegen TomTom, in tegendeel, dat ze zo maar verder doen ik heb op beide gewed

Ik acht het zelfs niet uitgesloten dat TomTom ooit in de toekomst opgekocht word door Garmin of Sony of Microsoft.
IMHO is het TomTom die goed moet oppassen
verrek ... dan ga ik er meteen eentje kopenHans Vaessen schreef:En dat terwijl het OS van TomTom notabene Linux is..

Je bedoelt natuurlijk de hardware TomToms en niet de TomTom-variant voor de pokke pc's ...
// ---
Dat TomTom goed verkoopt lijkt me nogal duidelijk.
Als je tenminste ziet wat voor een winst ze dit jaar gemaakt hebben. Zeker voor zo'n klein bedrijf in deze omstandigheden niet bepaald misselijk.
Echt slecht zal het ze dus niet vergaan ...
Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...
- onmogelijkhier
- WayPoint relatie
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 15 mar 2004 15:07
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Contacteer:
Ik denk dat we al tijden aan het praten zijn over twee heel verschillende producten. Beiden zijn een GPS maar dat is ook de grootste overeenkomst.
Privé heb ik al jaren en SP3 en die is bewust gekocht vooral voor gebruik op de motor. Voor het bedrijf waar ik voor werk gebruik ik een TTG (is van bedrijf) en om van A naar B te komen is echt heel erg eenvoudig en gaat heel goed.
Het ideaal wat we zoeken is een combinatie van beide, en die is er niet en komt misschien ook nooit.
Voorlopig kan je alleen maar afwachten wat de nieuwe producten van beide merken brengen.
Privé heb ik al jaren en SP3 en die is bewust gekocht vooral voor gebruik op de motor. Voor het bedrijf waar ik voor werk gebruik ik een TTG (is van bedrijf) en om van A naar B te komen is echt heel erg eenvoudig en gaat heel goed.
Het ideaal wat we zoeken is een combinatie van beide, en die is er niet en komt misschien ook nooit.
Voorlopig kan je alleen maar afwachten wat de nieuwe producten van beide merken brengen.
Wat kan ik hier achterlaten oh ja www.deauville.nl
Garmin SPIII - 2610 - Zumo 500
Garmin SPIII - 2610 - Zumo 500
- yzf1kr
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
Volgens mij is het bij Notter ook komkommertijd. Om een 26 dagen oud topic op te halen moet Hans zich toch wel erg verveelt hebben.
Feit is dat Garmin w.b.t. de automotive markt het heel zwaar heeft in Europa.
Feit is dat 90% van de mensen die een GPS op de weg gebruiken, helemaal niet geintresseerd is in de USP's van Garmin.
Gevolg is dat Garmin zich meer op die 90% gaat concentreren, en die 10%, waaronder "ons" motorrijders, heeft pech gehad.
Maar Garmin moet wel, want anders wordt het de IBM van de GPS industrie.
Ik verwacht sowieso dat Garmin op de lange termijn geen stand houd in de automotive markt, tenzij ze een heel sterke OEM als partner/klant vinden zoals Ford of GM.
Dat is een hele slimme zet geweest van Tomtom, die hebben dat geintje van VDO en Harmann afgekeken.

Feit is dat Garmin w.b.t. de automotive markt het heel zwaar heeft in Europa.
Feit is dat 90% van de mensen die een GPS op de weg gebruiken, helemaal niet geintresseerd is in de USP's van Garmin.
Gevolg is dat Garmin zich meer op die 90% gaat concentreren, en die 10%, waaronder "ons" motorrijders, heeft pech gehad.
Maar Garmin moet wel, want anders wordt het de IBM van de GPS industrie.
Ik verwacht sowieso dat Garmin op de lange termijn geen stand houd in de automotive markt, tenzij ze een heel sterke OEM als partner/klant vinden zoals Ford of GM.
Dat is een hele slimme zet geweest van Tomtom, die hebben dat geintje van VDO en Harmann afgekeken.
Beste Mensen,
Ik vond het onderstaande stukje op Nu.nl.
Gokaandeel terug op aarde
Na een ware koersexplosie lijkt de hype rond navigatiesoftware producent TomTom voorbij. Vanaf de introductie op 17,50 euro in mei van dit jaar vloog de koers bijna in een rechte lijn omhoog naar ruim 40 euro op 4 oktober. In de laatste zeven handelsdagen is echter een duidelijke kentering te zien op berichten dat toenemende concurrentie voor prijsdruk zal zorgen, aldus Hans Jager van Blikopdebeurs.com
Het aandeel is vanaf het hoogtepunt op 4 oktober weer een procent of 15 goedkoper geworden. SNS Securities stelt dat TomTom haar prijzen zal moeten verlagen. Sony heeft nu de markt betreden met het portable navigatiesysteem Nav-U dat meer mogelijkheden zou bieden dan de vergelijkbaar geprijsde TomTom Go 300. Ook wijst SNS op de prijsverlaging die concurrent Garmin heeft doorgevoerd. Het advies is dan ook ‘reduce’ met een koersdoel van 21 euro. In gewoon Nederlands: er zit nog zo’n 40% lucht in de koers.
Angst
Het kenmerk van een hype is de angst de boot te missen. Dat zie je dan ook vaak terug in de adviezen van analisten. Zo kwam ABN Amro pas 12 september met een eerste koopaanbeveling. Op 19 september verhoogde Lehman Brothers het koersdoel van 28 naar 40 euro! Zakenbank Petercam kwam zelfs op 7 oktober nog met een koersdoel verhoging, eveneens naar 40 euro. Achteraf gezien signalen om niet in maar uit te stappen.
De informatie in deze bijdrage is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De auteur heeft op het moment van publicatie geen positie in het aandeel.
Groet,
Jörgen
Ik vond het onderstaande stukje op Nu.nl.
Gokaandeel terug op aarde
Na een ware koersexplosie lijkt de hype rond navigatiesoftware producent TomTom voorbij. Vanaf de introductie op 17,50 euro in mei van dit jaar vloog de koers bijna in een rechte lijn omhoog naar ruim 40 euro op 4 oktober. In de laatste zeven handelsdagen is echter een duidelijke kentering te zien op berichten dat toenemende concurrentie voor prijsdruk zal zorgen, aldus Hans Jager van Blikopdebeurs.com
Het aandeel is vanaf het hoogtepunt op 4 oktober weer een procent of 15 goedkoper geworden. SNS Securities stelt dat TomTom haar prijzen zal moeten verlagen. Sony heeft nu de markt betreden met het portable navigatiesysteem Nav-U dat meer mogelijkheden zou bieden dan de vergelijkbaar geprijsde TomTom Go 300. Ook wijst SNS op de prijsverlaging die concurrent Garmin heeft doorgevoerd. Het advies is dan ook ‘reduce’ met een koersdoel van 21 euro. In gewoon Nederlands: er zit nog zo’n 40% lucht in de koers.
Angst
Het kenmerk van een hype is de angst de boot te missen. Dat zie je dan ook vaak terug in de adviezen van analisten. Zo kwam ABN Amro pas 12 september met een eerste koopaanbeveling. Op 19 september verhoogde Lehman Brothers het koersdoel van 28 naar 40 euro! Zakenbank Petercam kwam zelfs op 7 oktober nog met een koersdoel verhoging, eveneens naar 40 euro. Achteraf gezien signalen om niet in maar uit te stappen.
De informatie in deze bijdrage is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De auteur heeft op het moment van publicatie geen positie in het aandeel.
Groet,
Jörgen
2610 red op een Transalp.
Hou het rubber onder!
Hou het rubber onder!
Hoe zijn sinds het vorige bericht de lotgevallen van ons beurskindje TomTom?
Heden las ik het volgende financieele beursnieuws:
"Aanvankelijk leken de beleggers donderdagochtend positief te reageren op de financiële resultaten van TomTom. Het aandeel opende bijna 5 procent hoger dan de slotkoers van woensdag op een prijs van 38,75 euro. De daling zette echter snel in. Rond kwart over één was de koers 33,76 euro: bijna 9 procent onder de slotkoers van woensdag.
Daarmee was de gifbeker nog lang niet leeg. Om half vijf 's middags bereikte het aandeel een dieptepunt van 25,85 euro. De prijs van het aandeel was gedaald met 11,11 euro ten opzichte van het slot van woensdag: een koersverlies van iets meer dan 30 procent. Op dat moment was TomTom 1,2 miljard minder waard dan een dag eerder. "
Aan het eind van de dag was het verlies verminderd tot 700 miljoen.
Ik ben benieuwd wat er vandaag gaat gebeuren.
Heden las ik het volgende financieele beursnieuws:
"Aanvankelijk leken de beleggers donderdagochtend positief te reageren op de financiële resultaten van TomTom. Het aandeel opende bijna 5 procent hoger dan de slotkoers van woensdag op een prijs van 38,75 euro. De daling zette echter snel in. Rond kwart over één was de koers 33,76 euro: bijna 9 procent onder de slotkoers van woensdag.
Daarmee was de gifbeker nog lang niet leeg. Om half vijf 's middags bereikte het aandeel een dieptepunt van 25,85 euro. De prijs van het aandeel was gedaald met 11,11 euro ten opzichte van het slot van woensdag: een koersverlies van iets meer dan 30 procent. Op dat moment was TomTom 1,2 miljard minder waard dan een dag eerder. "
Aan het eind van de dag was het verlies verminderd tot 700 miljoen.
Ik ben benieuwd wat er vandaag gaat gebeuren.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Tsja, het is inderdaad een nogal beweeglijk aandeel. Maar dat ook komen doordat niemand nu eigenlijk specifiek weet wat ie er mee aanmoet; waardoor het een echt speculantenaandeel wordt. En dat versterkt de ups en downs dan weer; vergelijkbaar met het effect van de toename particuliere beleggers tijdens de internethype.
Want: wat je hierboven vergeet te vermelden zijn de resultaatcijfers van tomtom, die er qua volume toch wel erg goed uitzagen. Contra's waren vooral de daling van de prijs per product (door ene goedkopere variant te introduceren) en het feit dat tomtom qua Q3-omzet een voorschot lijkt te hebben genomen via de voorraden...
In analyses wordt vooral Garmin als concurrent genoemd. Garmin heeft ook aangekondigd in europa harder aan de weg te gaan timmeren.. En dat an sich kon voor tomtom toch wel van invloed zijn.
Want: wat je hierboven vergeet te vermelden zijn de resultaatcijfers van tomtom, die er qua volume toch wel erg goed uitzagen. Contra's waren vooral de daling van de prijs per product (door ene goedkopere variant te introduceren) en het feit dat tomtom qua Q3-omzet een voorschot lijkt te hebben genomen via de voorraden...
In analyses wordt vooral Garmin als concurrent genoemd. Garmin heeft ook aangekondigd in europa harder aan de weg te gaan timmeren.. En dat an sich kon voor tomtom toch wel van invloed zijn.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp