De afgelopen drie dagen heb ik op mijn opoefiets drie fietstochtjes gemaakt van tussen de 30 en 40 km waarbij ik mijn Oregon 400t (introductie oktober 2008) met de aloude Onroute fietskaart (ingesteld als 'Voetganger', dus zonder 'mooie wegen) en de OpenFietsmap Light heb vergeleken met mijn Google Nexus S smartphone (verscheen december 2010) met de meest recente versie van de gratis OsmAnd routeplanner voor Android (ingesteld voor 'Fiets'). Op beide apparaten heb ik uiteraard steeds dezelfde bestemming ingesteld. De Oregon zat op het stuur om visuele aanwijzingen te gebruiken en de Android telefoon zat in mijn schoudertas waarvan ik gesproken aanwijzingen kreeg via de koptelefoon.
De OpenfFietsmap Light gebruikt kaartinformatie uit dezelfde bron als OsmAnd. De eerste dag werkte deze goed, zij het met veel langere routes dan de andere twee. Na wat op deze site gecheckt te hebben bleek dat ik 'Snelwegen vermijden' had ingesteld hetgeen wordt afgeraden. Na dit veranderd te hebben in 'Snelwegen niet vermijden' kreeg ik helaas constant de 'Routeberkeningsfout' (oid) melding, zelfs als de afstand tot de bestemming nog maar 6 km was.
Onroute plande routes die constant zo'n 5% korter waren dan die van OsmAnd. De reden is niet helemaal duidelijk, wel is de OsmAnd kaart nauwkeuriger en krijg je vaak te horen 'Right and after 10 meters Left' als het fietspad iets afbuigt bij een vluchtheuvel. Misschien dat hier het verschil in zit als je alle rotondes etc meetelt. Verder waren de routes meestal gelijk qua gekozen weg, zelfs met het aan de verkeerde kant van de grachten in Amsterdam gaan fietsen. Af en toe maakten ze een heel verschillende keuze die echter niet tot veel langere of kortere routes leidden, meer in de trant van de een 'links-rechts' en de ander 'rechts-links'.
Wat betreft afwijkende GPS ontvangst deden de twee apparaten niet veel voor elkaar onder, zelfs niet in het 'DonkereBomenBos' gedeelte van het Amsterdamse Bos. De aanwijzingen werden daar iets onnauwkeuriger maar bleven wel te volgen. De tracklog van beide apparaten liet wel zien dat de Oregon over het algemeen iets nauwkeuriger registreerde, maar die zat op het stuur en het Android apparaat in een tas naast mijn heup en had dus een handicap.
De gesproken aanwijzingen van OsmAnd met de Nederlandse Text-To-Speech (TTS) engine zijn praktisch onverstaanbaar. Het is echt nodig de Engelse taal te kiezen. Dan blijven wel de (onnodige) straatnamen heel raar uitgesproken worden, waar namen als 'Kurkiepet' (Kerkepad) dan nog verstaanbaar zijn maar je meestal speciaal naar straatnaambordjes gaat zoeken om te kijken waar ze het in vredesnaam over heeft. De stem blijft goed hoorbaar als je muziek op hebt staan.
Bij het negeren van de route, wat ik op redelijk veel punten heb gedaan, moesten de apparaten opnieuw de route plannen. OsmAnd was heel gedwee en vroeg bijna nooit om om te keren maar berekende meteen een alternatief. OnRoute bleef veel langer terugwijzen naar de oude route en op enkele momenten duurde het zelfs een paar kilometer voor het programma wakker werd en opnieuw een alternatief ging berekenen. Op één moment, in het Westelijk Havengebied, gaf de Oregon een paar kilometer lang de melding 'Geen wegen in de buurt van de bestemming' (oid), wat onzin is want ik woon midden in Amsterdam. Hetzelfde heb ik altijd op het fietspad aan de oostkant van de Sloterplas.
Vanwege de punten in de vorige alinea ben ik geneigd OsmAnd iets beter te vinden dan OnRoute, al zijn het details. Over het algemeen zou ik de beide apparaat-software combinaties gelijkwaardig willen noemen qua routeplanning voor de fiets en dat is een dikke pluim voor de ontwikkelaars van OsmAnd.
Het doel van de test was om te bepalen welke combinatie mijn eigen voorkeur verdient. Moeilijk. Ik ben erg gehecht aan mijn Oregon met OnRoute maar de gesproken aanwijzingen zijn erg handig omdat je nooit te maken hebt met een slecht afleesbaar scherm wat nog wel eens tot gevaarlijke situaties heeft geleid. Daarentegen ben ik geen voorstander van het fietsen met een koptelefoon en muziek ivm de veiligheid, maar alleen en koptelefoon voor de routeaanwijzingen is ook weer zoiets. Ik ga nog eens proberen een stuurhouder voor de telefoon vinden en verder experimenteren. Wel moet ik zeggen dat als ik nu nog geen Oregon gehad had ik er waarschijnlijk geen meer zou kopen voor het fietsen omdat dat toch een beetje dubbelop lijkt. Een telefoon heb ik echt nodig.
Mini fiets review - Oregon vs Smartphone
Volwaardige routerende FIETSkaart voor het maken van routes op zowel PC àls in het toestel zelf. Vindt automatisch de mooie wegen en paden.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 1 apr 2009 14:38
Terug naar “OnRoute Fietskaart NL”
Ga naar
- Over dit Forum
- ↳ Alleen voor klanten van WayPoint???
- ↳ Over dit Forum
- ↳ Forum-leden stellen zich voor
- ↳ De GPS-Stamkroeg
- ↳ Occasions
- GPS Nieuws
- ↳ WayPoint Nieuws en Informatie
- ↳ Archief
- ↳ WayPoint Weblog
- ↳ Filmpjes tv.gps.nl
- ↳ Nieuwe toestellen en software
- GPS Helpdesk - voor vragen over gebruik van de toestellen, kaarten en software
- ↳ Instructiefilms tv.gps.nl
- ↳ GPS Helpdesk - Software en Kaarten
- ↳ Garmin MapSource
- ↳ Garmin Basecamp voor Windows
- ↳ Garmin Basecamp voor Mac
- ↳ City Navigator, LifeTime en OneTime update
- ↳ OnRoute Motorkaart/OnRoute Select
- ↳ OnRoute Fietskaart NL
- ↳ OnRoute Topografische wandelkaart NL
- ↳ Kaarten, waypointbestanden en Points of Interest, Google Earth
- ↳ Garmin op de Apple Mac
- ↳ GPS Helpdesk - Toestellen
- ↳ Algemeen
- ↳ Garmin Monterra
- ↳ Garmin Montana 6x0 & Oregon 6x0 serie
- ↳ Garmin Montana 7x0 & Oregon 7x0 serie
- ↳ Garmin Zumo 595LM
- ↳ Garmin Zumo 590
- ↳ Zumo 390, 350 en 340
- ↳ Garmin Zumo 395LM en 345LM
- ↳ Garmin Zumo 346LM en 396LM
- ↳ Garmin Zumo XT (1)
- ↳ Garmin Zumo XT2
- ↳ Garmin Tread
- ↳ BMW Navigator
- ↳ Zumo 660, 220 en 210
- ↳ Zumo 550 en 500
- ↳ TomTom Rider 4x/4x0
- ↳ TomTom Rider 550
- ↳ TomTom Rider en autonavigatie
- ↳ GPSmap 276Cx
- ↳ Garmin Dezl/Camper
- ↳ Garmin Overlander
- ↳ Garmin Drive en Nuvi serie
- ↳ Firmware updates Nuvi-serie
- ↳ Garmin Colorado, Oregon 3/4/5x0 en Dakota
- ↳ Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67
- ↳ eTrex 10, 20(X) en 30(X)
- ↳ eTrex Touch
- ↳ Garmin GPS60C/CS(x); 76C/CS(x); eTrex en geko
- ↳ Magellan Explorist
- ↳ Garmin Fenix
- ↳ VivoActive, Epix, Venu
- ↳ Forerunner en Edge
- ↳ Garmin Virb
- ↳ GoPro Camera
- ↳ Intercom
- ↳ Oudere toestellen (Streetpilots, GPSMAP 276c/278, Quest, GPS-V en dergelijke)
- ↳ Garmin Streetpilot 2820/2720/2610/2620/2650 -- Perfect Pilot Red&Blue
- ↳ Garmin GPSMAP 276C/278/296C
- ↳ Streetpilots, Quest, iQue, GPS-V
- ↳ Special: auto- en motormontage
- ↳ GPS Helpdesk - Smartphone Apps
- ↳ Garmin Connect App
- ↳ Garmin Connect IQ Store
- ↳ Garmin Tread app
- ↳ Garmin Drive app
- ↳ Garmin Explore app
- ↳ Garmin Dezl app
- ↳ Garmin Smartphone Link
- ↳ MyRoute app
- ↳ RouteYou app
- ↳ Komoot app
- GPS Advies
- ↳ Algemeen
- ↳ Bij het wandelen en fietsen
- ↳ In de auto en op de motor
- ↳ In de vrachtauto of camper
- ↳ Wandelen, fietsen EN auto of motor
- ↳ Bij het paardrijden
- ↳ Overige toepassingen
- Drones
- GPStracks.nl
- Overige onderwerpen
- ↳ Routes, tracks, POI's, Garmin Custom Maps, Geocaching en Wherigo
- ↳ Wandelen
- ↳ Fietsen
- ↳ Motor & auto
- ↳ POI's
- ↳ Garmin Custom Maps
- ↳ Geocaching
- ↳ Wherigo
- ↳ GPS reizen, activiteiten en ervaringen
- ↳ GPS reizen en reiservaringen
- ↳ Training Tours
- ↳ Waypoint Training Tour
- ↳ Inmiddels weer voorbij: 25 september: eerste Notter GPS-tour
- ↳ Informatie, aanmelden, wie gaat er mee? overnachten...
- ↳ Download hier de GPS-file c.q. routerol
- ↳ De foto's staan online!