Richting van Route wordt wel/niet aangegeven op GPS(?).

De Outdoor-modellen met touchscreen: Oregon 300/400/500 serie, Dakota 10/20 en Colorado. De Oregon 600 serie vindt je bij de Montana.
Plaats reactie
veldfiets
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 mei 2013 11:15

Richting van Route wordt wel/niet aangegeven op GPS(?).

Bericht door veldfiets »

Basecamp-wise, Dakota-wise: hier kan ik beide opties treffen: route omkeren. ("keer route om" bij Routeplanner op GPS))
In Basecamp is dit wel toonbaar maar op de Dakota krijg ik één lila-lijn, een kleur die ook al niet te veranderen lijkt(zie vraag elders hier), richtingpijltjes zie ik niet. Op zich niet een ramp, maar het is wel inconsequent qua taalgebruik: wat je leest kan niet.
Klopt mijn waarneming met anderen?

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Richting van Route wordt wel/niet aangegeven op GPS(?).

Bericht door e.vdwerf »

Veldfiets,

... toch snijdt dat "keer route om" wel degelijk hout. Een route heeft een begin aan het eind. Als je doorbladert in je gps naar het scherm van het kompas dan zie je hoever je nog moet lopen naar het eind van de route. Moet je natuurlijk wel de goede kant oplopen! Altijd dus handig als je aan het begin start! Wil je onverhoopt toch bij een "rondje" de andere kant uitlopen dan dus even route omkeren.
Ook in het hoogteprofiel zie je wat je nog te wachten staat. Tenminste in de etrex 30. Daar is in het blauwe hoogteprofiel aangegeven wat je nog voor de boeg hebt en in groen wat je al hebt gelopen. Zo zie je welke hellingen je nog moet nemen. ( Mits je natuurlijk wel gebruikt maakt van een dem kaart)
Je moet dan dat profiel in plottype op hoogte/afstand zetten en niet op barometerdruk.

Een spoor (track) kun je ook omkeren door in het toestel een omgekeerde kopie te maken. Ook bij een track krijg je immers informatie hoever het nog is naar het eindpunt.
Voordat je een beetje het toestel kunt doorgronden ben je weken verder. Het is dus een kwestie van doorzetten. :)
Een spoor dat je in mapsource maakt heeft een begin en een eindvlaggetje op je gps scherm. Dat zie je pas bij het commando GA. groep vlaggetje begin, finishvlag aan het eind.
(Bij een geïmporteerde track van gpstracks zie ik ze trouwens niet)

De richting van een ROUTE kun je zien aan de volgorde van de tussenpunten in bewerk route.

Egbert
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

veldfiets
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 mei 2013 11:15

Re: Richting van Route wordt wel/niet aangegeven op GPS(?).

Bericht door veldfiets »

"Een spoor (track) kun je ook omkeren door in het toestel een omgekeerde kopie te maken. Ook bij een track krijg je immers informatie hoever het nog is naar het eindpunt."

Waar kun je deze info dan aantreffen?

"De richting van een ROUTE kun je zien aan de volgorde van de tussenpunten in Bewerk Route." In Basecamp alleen dus, heb je niets aan op de fiets. Moet nog starten met een rondje om mijn huis, inderdaad, het is een hele studie.
Het routes maken is wel handig, dien je even de slag van te krijgen.
Een track is het veiligst om op te fietsen: tip van de huisvrouw: sla altijd een Track(Spoor) op op de GPS, naast de Route, als je de weg kwijtraakt....onverhoopt.

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Richting van Route wordt wel/niet aangegeven op GPS(?).

Bericht door GPS Expert »

Kompas of de aanwijzer.

Of in de naam van de route cw en ccw opnemen. Clock Wise en Counter Clock Wise (mdkm of tdki kan natuurlijk ook).
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Colorado, Oregon 3/4/5x0 en Dakota”