Voeding via accu motor

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.
Plaats reactie
Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2009 23:04

Voeding via accu motor

Bericht door Mzll »

Heb een vraag m.b.t. de voeding van een Nüvi 510 via de accu van een motor. Heb de motorvoedingskabel van Garmin gekocht en aangesloten op de accu van de motor.

Afbeelding

Er gaat continue-stroom naar de navigatie. Is dit niet schadelijk voor de accu van de motor op langere termijn en is het niet schadelijk voor de accu van de navigatie aangezien deze nu constant wordt bijgeladen? Ik laat de navigatie namelijk altijd in de houder zitten op de motor en dus ook aan de motorvoedingskabel.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Mzll

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 15138
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Voeding via accu motor

Bericht door JaVaWa »

Schadelijk voor de accu van de nüvi is het niet; die is er op gemaakt om zo gebruikt te worden.
Schadelijk voor de motoraccu kan dit wel zijn. De nüvi trekt niet zoveel stroom, maar als het maar lang genoeg duurt trekt hij je accu leeg. Als een motoraccu helemaal ontladen wordt, dan gaat hij stuk.
Nu weet ik niet hoe het met de externe voeding van de nüvi zit, maar sommige van die dingen verbruiken ook als er geen GPS op aangesloten is een klein beetje stroom. Het beste is dus om 'm aan te sluiten op een gedeelte van je kabelboom dat spanningsloos wordt als je de contactsleutel eruit haalt. Zelf heb ik mijn zumo op het stadslicht aangesloten.
Kijk op https://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, fēnix, Forerunner 220, GPS 38, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III en 2610, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2009 23:04

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Mzll »

DAg JaVaWa,

Duidelijk antwoord. Dank je wel.

Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2009 23:04

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Mzll »

Had in eerste instantie zoals aangegeven aangesloten op continue-stroom. Accu motor binnen 3 dagen leeg!!! Accu opnieuw geladen en navigatie van de continue-stroom afgehaald en geen problemen meer gehad.

ADVIES: dus niet op continue-stroom aansluiten als je accu je lief is!

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Hans Vaessen »

In tegenstelling tot de steunen van de 550 en 660 kan deze omvormer niet zien of er een toestel aangesloten is en zal dus inderdaad stroom blijven verbruiken. Maar als je accu hiermee in drie dagen leeggetrokken wordt dan vermoed ik dat je accu ook z'n beste tijd heeft gehad. Met de koude periode in aantocht wellicht een toch een aandachtspuntje...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2009 23:04

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Mzll »

Nee hoor, accu is vrij nieuw, maar ja, ik rijd geen bmw ofzo maar een ducati en de accu is daar klein van.

Basster
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2014 18:29

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Basster »

Hans geeft exact de reactie waar ik nu al een tijdje een beeld van probeer te krijgen. Hoelang duurt het normaliter voordat je accu keduk gaat/kritiek wordt? Het liefste monteer ik de bedrading namelijk wel direct aan de accu, maar deze vakantie neem ik mijn motor mee en wil ik niet elke nacht een gebedje doen.

Ik zal hem op vakantie als volgt gebruiken en hoop dat iemand mij kan aangeven of ik op deze wijze me zorgen moet maken. Ik rij met de motor naar de drie vakantiebestemmingen toe en zal op elke bestemming minimaal 1 keer een leuke (zelfgemaakte) route gaan rijden.

Thuis staat hij binnen aan de druppellader en is de Garmin ontkoppelt. Zoals ik het dus zelf zie is dat ik de bedrading alleen direct op mijn accu zal gaan aansluiten indien het geen problemen op zal leveren als mijn fiets 5 tot 8 dagen ongebruikt kan blijven (zonder druppellader).

Indien het er toe doet, ik rijdt een Triumph Daytona 675 uit 2011.
Garmin 350LM / Triumph Daytona 675
Noord-Holland

Gebruikersavatar
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1974
Lid geworden op: 16 apr 2004 21:52
Locatie: Malden

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Toontje »

Dan zet je toch vlakbij de accu een schakelaartje ertussen.
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo XT met Schuberth S2 Sport + SRC en Nokia 9 Pureview op Triumph Tiger 800 XRx en Suzuki RF900R.

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1305
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Voeding via accu motor

Bericht door guzzi vero »

Thuis staat hij binnen aan de druppellader en is de Garmin ontkoppelt
Heb een 2de stekkertje (mannetje) dat past op men druppel lader aansluiting aan de bekabeling van de gps. wil ik dus de druppellader aansluiten moet ik dus ook de gps afkoppelen. Moet de motor om een of andere reden buiten overnachten trek ik steeds het stekkertje uit zodat er op de gps houder geen stroom meer zit.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Basster
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2014 18:29

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Basster »

Dat is een goede tip! Op deze wijze hoef ik me totaal niet druk te maken over mn accu. Moet ik alleen nog even kijken hoe ik de bedrading naar de Garmin even mooi kan wegwerken.

Heb je toevallig een fotootje voor me Guzzi?
Indien iemand wel een schatting kan geven hoeveel dagen de accu het uithoudt onder de spanning van een Garmin Dock, hoor ik het graag (ter informatie).
Garmin 350LM / Triumph Daytona 675
Noord-Holland

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2372
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Voeding via accu motor

Bericht door QuattroFrits »

Basster schreef:Indien iemand wel een schatting kan geven hoeveel dagen de accu het uithoudt onder de spanning van een Garmin Dock, hoor ik het graag (ter informatie).
Dat ligt helemaal aan de toestand van de accu.
Ook aan de druppellader verdampt er vloeistof, wordt de vloeistof niet tijdig bijgevuld dan verminderd de capaciteit van de accu aanzienlijk en zal heel snel bezwijken.
Als je accuvloeistof goed op peil is en blijft en de accu is niet al te oud dan moet deze het zeker enkele weken zonder lading kunnen volhouden, ook met de motorhouder rechtstreeks op de accu aangesloten.

Ik heb al diverse jaren de motorhouder van eerst mijn TomTom Rider, daarna van de Zumo 660 en nu van de Zumo 590 rechtstreeks op de accu aangesloten en deze is nog nooit leeggetrokken.
Als je de motor regelmatig gebruikt hoeft hij ook niet aan de druppellader.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A

Basster
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2014 18:29

Re: Voeding via accu motor

Bericht door Basster »

QFrits, je hebt me met je info weten te overtuigen dat ik me niet zo druk hoef te maken of het verbruik van de Garminhouder indien mijn fiets eens niet aan de druppel lader staat geparkeerd. De accu en fiets zijn z.g.a.n. en die 4 a 5 dagen gaat hij vermoedelijk zonder moeite overleven.

De komende dagen even van die U-tjes kopen en dan schroef ik hem vast.

Tnxs FYI!
Garmin 350LM / Triumph Daytona 675
Noord-Holland

meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 271
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

Re: Voeding via accu motor

Bericht door meeder »

Je zou er als je genoeg ruimte hebt ook een relais tussen kunnen zetten. Er zijn relais die bij voldoende laadspanning (dus draaiende motor) het relais sluiten en als de spanning te laag wordt gaat de boel uit.
Je kan ook een eenvoudige "battery protector" verbouwen voor dit doel, dat is een verlengsnoer voor een cigarettenaansteker met daar een relais ingebouwd. Aan beide kanten de draden doorknippen en vast aansluiten.

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2372
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Voeding via accu motor

Bericht door QuattroFrits »

Maar ook een relais is een stroomvreter en soms een grotere dan een navigatiesysteem.
In dat geval heb je dus als de motor uit staat geen spanning meer op je navigatie, wat in veel gevallen toch wel prettig is.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A

Plaats reactie

Terug naar “Special: auto- en motormontage”