ZUMO of Montana 650

Adviesvragen, voor als je een 'schaap met vijf poten' zoekt dat multi-inzetbaar is
Plaats reactie
pvdbogaard
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 okt 2007 19:11

ZUMO of Montana 650

Bericht door pvdbogaard »

Ik heb een ZUMO 500 en 550. Altijd voor op de motor gebruikt. Geweldig ding. Alleen soms een beetje traag. Zoomt hij in bij een viapunt/afslag die ik nemen moet, en voordat hij weer uitzoomt ben ik de erop volgende afslag al voorbij ...
Iets meer vooruit kijken dus in de praktijk.
Wil nu ook gaan wandelen en wie weet met een mountain bike... Vind topografische kaarten geweldig. Prachtig om daarop te orienteren. Als dat spul dan ook nog in routeerbare vorm te krijgen is. Gaaf. En daarmee komt dan toch weer de drang opzetten om eens naar wat nieuws te kijken. Mijn 500 heeft kuren. Trillend beeld. Knop die geselecteerd blijft. Heerlijke ervaring als je ergens in Duitsland staat en geen idee hebt waar je naar toe moet .... Vermoed dat het touch gedeelte vervangen mag worden. Mmmm ding is nu 7 jaar oud. Of dat nog uitkan. Daarom een 2de hands 550 erbij genomen. Je bent zooo afhankelijk :o
De 550 is natuurlijk ook niet de jongste. De 590 ziet er leuk uit. Mooi 5" scherm. Maar een veelvoud aan toeters en bellen die ik niet gebruik. Navigatie voor motor (niet voor auto), en dus ook wandelen/fietsen. Met bluetooth zodat ik draadloos verbonden ben met helm op. Geen muziek. Geen foto's. Geen telefoon.Geen bandenspanning. Geen kronkelwegen, etc etc.
Scherm dat a la Montana 650 90 graden gedraaid kan worden lijkt me wel uitermate handig.
Een nadeel van de ZUMO's is de batterijduur. Bij een dagwandeling vermoed ik dat ik problemen ga krijgen... Door de luxe van 2 van die dingen kan ik natuurlijk altijd een extra batterij meenemen :)

Is de Montana voor mij een logische opvolger is dus de hamvraag. Haal routes van internet, maar maak ze meestal zelf middels BaseCamp op Mac. Lange routes, zoveel mogelijk gekronkel. Ik ben de dirigent en bepaal van te voren hoe het gaat wezen.

Wil ter plekke tijdens route rijden ook de regie houden. Eventueel een tussenpuntje toevoegen voor een benzinepomp, een omleiding, etc. Apparaat moet liefst sneller dan de ZUMO 500/550 zijn, zeker niet trager.

Tijdens rijden ook snel kunnen in/uitzoomen etc.

Alvast dank voor jullie reaktie(s).

Idsert
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:50
Locatie: Prästhamna/ Zweden

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door Idsert »

Hoi,

Mijn oude Montana 650 T, ingeruild voor een Monterra, staat te koop voor 350, bij Waypoint. Prima ding, doen dus.


Idsert

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door Rush FZ1N »

Ik heb de Zumo 590 en Montana 600. De Montana is volgens mij voor jou het beste. De Zumo gaat amper een paar uur mee terwijl de Montana een hele dag aan blijft. Je kunt daarnaast de Montana ook voorzien van drie batterijen.
Ik gebruik de Montana voor wandelen, mountainbiken en soms in de auto en op de motor. De Zumo vind ik alleen geschikt voor op de motor.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door Hans Vaessen »

Ik denk dat vooral het formaat bij het wandelen een rol speelt. Als je bij het wandelen het formaat van de 550 niet bezwaarlijk vindt dat zal dat voor de Montana/Monterra ook zo zijn en zou je kunnen overwegen je 550 in te ruilen op één van die twee.

Heb daarbij overigens wel in de gaten dat de montana/monterra voor de motor de beperking opleveren van max 50 viapunten en dat je bij de montana zult moeten werken met een bedrade headset.

Wil je voor fietsen/wandelen toch liever een kleiner toestel dan zou ik de 550 houden op de motor en bijv een oregon 600 erbij.

Alternatief kan ook nog zijn bijv een combi van zumo340 en etrex 20. Als je zaken als motorsteun/kaarten meetelt kost dat ongeveer hetzelfde als een montana.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

pvdbogaard
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 okt 2007 19:11

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door pvdbogaard »

Hans wat betreft de 340. Heeft deze nog steeds een probleem met nauwkeurige positiecalculatie, of is dat inmiddels verleden tijd? Wat zijn de punten om rekening mee te houden als je deze louter voor motornavigatie als boven omschreven, wilt gebruiken. Vergelijk met ZUMO 500. Het harde/zachte viapunten onderscheid ken ik.
De 340 lijkt een stukje lichter in gewicht. Wordt deze dan niet geschikter voor gebruik bij wandelen/fietsen in vergelijk met 500/500?
Is de 50 viapunten beperking van de Montana iets dat mogelijk met firmware opgelost gaat worden, of moet je aannemen dat dit een vast gegeven is? Is een Montana viapunt gelijk als een op de 500/550, dwz dat je getrakteerd wordt op vele vlaggen die je beperkte schermoppervlak ontsieren... Of is de Montana al modern genoeg om deze als zachte viapunten te hanteren?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door Hans Vaessen »

Net als de 590 heeft ook de 3xx nu en dan wat last van 'zwabberen'; specifiek in de bergen. Mijn inschatting is dat dat met FW update nog zal verbeteren.
Ik verwacht niet dat het aantal via's in de Montana via FW update zal veranderen. We hebben dat garmin al vele malen gevraagd, maar ik zie het er niet meer van komen.

De 340 is inderdaad wat lichter dan de 550, maar houdt voor wandelen de beperking van acculevensduur.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

pvdbogaard
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 okt 2007 19:11

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door pvdbogaard »

Eén vraagje gemist. Heeft de Montana hetzelfde gedrag qua viapunten als de ZUMO50/550, dwz één type en overduidelijk aanwezig op het scherm dankzij de vlaggen?

DutchFZ
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 dec 2008 20:13
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door DutchFZ »

De BMW Navigator Adventure waar een kennis van me erg blij mee is is een kloon van de Garmin Montana. Gezien gebruik TS lijkt een Montana mij dan ook het meest voor de hand liggend.

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 18237
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: ZUMO of Montana 650

Bericht door JaVaWa »

pvdbogaard schreef:Eén vraagje gemist. Heeft de Montana hetzelfde gedrag qua viapunten als de ZUMO50/550, dwz één type en overduidelijk aanwezig op het scherm dankzij de vlaggen?
De Montana kent het begript "zacht viapunt" niet, dus ja, je krijgt vlaggen. Sterker nog, daar waar je bij de zumo 220/5x0/660 met een zorgvuldige plaatsing (op kruispunten of wegvakken zonder adres) de vlaggen kunt vermijden, gaat dat truukje bij de Montana niet op.

Wel is het mogelijk BaseCamp de zachte viapunten te laten verwijderen bij het verzenden van de route, en zolang herberekenen uit staat op het toestel én het dezelfde kaart gebruikt als waarop de route gemaakt is, gaat dat goed.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.

Mijn 128 GPS-toestellen

Plaats reactie

Terug naar “Wandelen, fietsen EN auto of motor”