GPS bouwen tbv windsurfen
- GPS Expert
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
- Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
- Contacteer:
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Over nauwkeurigheid of prijs of decimalen ga ik het niet hebben, maar er bestaan diverse soorten gps ontvangers of trackers die alleen meten en opnemen. Op dit forum draait het meer om tonen van een route en die volgen.
Letterlijk een fietscomputer met gps kan al zij wat je zoekt. Er zijn vele gps fietscomputers die in grote cijfers je snelheid kunnen tonen, en bij garmin kun je op deze modellen ook de tripcomputer schermen aanpassen naar grote cijfers.
Den aan bv een Edge 500. Maar qua ontvangst en kijken, is waarschijnlijk een eTrex10 ook een hele goede keus.
In de delta en para glide wereld zijn ook wat specifieke modellen in omloop, zoek daar ook eens tussen.
Letterlijk een fietscomputer met gps kan al zij wat je zoekt. Er zijn vele gps fietscomputers die in grote cijfers je snelheid kunnen tonen, en bij garmin kun je op deze modellen ook de tripcomputer schermen aanpassen naar grote cijfers.
Den aan bv een Edge 500. Maar qua ontvangst en kijken, is waarschijnlijk een eTrex10 ook een hele goede keus.
In de delta en para glide wereld zijn ook wat specifieke modellen in omloop, zoek daar ook eens tussen.
Marco
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.
Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.
Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Yep, ik sluit me aan bij bovenstaande: ga niet proberen zelf iets in elkaar te zetten; zeker als je niet technisch bent gaat dat geen succes worden. Je kunt het laten doen, maar dan zul je een veelvoud kwijt zijn van wat een bestaande oplossing kost.
kijk inderdaad naar bijvoorbeeld een edge500, en naar de verschillende bevestigingsmethodes die daar voor zijn. Overigens hoeft ook een polshorloge niet per se om de pols. Je zou zelfs kunnen kijken naar bijv een oude quest.
Qua nauwkeurigheid: dat een toestel iets tot twee cijfers achter de komma nauwkeurig aangeeft zegt helemaal niets. Ik weet nog dat ik vroeger doorhet raampje van een snel uitziende auto tuurde en dan zag dat de snelheidklok tot 250 kmh ging. Ow! die is snel, hij kan wel 250!
De gps techniek doet ca eenmaal per seconde een positiemeting. Op grond van de verplaatsing kan dus ook de snelheid berekend worden. Die positiemeting heeft echter een zekere onnauwkeurigheid (3 a 5 meter). Betekent dat bij lagere snelheid de snelheidsnauwkeurigheid ook lager wordt. Daarnaast zullen richtingveranderingen en snelheidsveranderingen kortstondig een lagere nauwkeurigheid te zien geven.
Omgekeerd ga je met hoge, constante, snelheid in een rechte lijn dan zal de nauwkeurigheid heel hoog zijn. Hoger zelfs dan de gangbare snelheidsmeetapparatuur.
Al met al denk ik dat twee cijfers achter de komma in deze context zinloos is; het is schijnnauwkeurigheid waar je niets aan hebt.
kijk inderdaad naar bijvoorbeeld een edge500, en naar de verschillende bevestigingsmethodes die daar voor zijn. Overigens hoeft ook een polshorloge niet per se om de pols. Je zou zelfs kunnen kijken naar bijv een oude quest.
Qua nauwkeurigheid: dat een toestel iets tot twee cijfers achter de komma nauwkeurig aangeeft zegt helemaal niets. Ik weet nog dat ik vroeger doorhet raampje van een snel uitziende auto tuurde en dan zag dat de snelheidklok tot 250 kmh ging. Ow! die is snel, hij kan wel 250!
De gps techniek doet ca eenmaal per seconde een positiemeting. Op grond van de verplaatsing kan dus ook de snelheid berekend worden. Die positiemeting heeft echter een zekere onnauwkeurigheid (3 a 5 meter). Betekent dat bij lagere snelheid de snelheidsnauwkeurigheid ook lager wordt. Daarnaast zullen richtingveranderingen en snelheidsveranderingen kortstondig een lagere nauwkeurigheid te zien geven.
Omgekeerd ga je met hoge, constante, snelheid in een rechte lijn dan zal de nauwkeurigheid heel hoog zijn. Hoger zelfs dan de gangbare snelheidsmeetapparatuur.
Al met al denk ik dat twee cijfers achter de komma in deze context zinloos is; het is schijnnauwkeurigheid waar je niets aan hebt.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Moderne GPSsen bepalen de actuele snelheid niet aan de hand van twee opeenvolgende posities, maar maken gebruik van het dopplereffect.Daarbij is de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling geen factor, maar laat onverlet dat een nauwkeurigheid tot op twee cijfers achter komma onhaalbaar is. Dat er toestellen zijn die twee cijfers achter de komma weergeven wil beslist niet zeggen dat ze ook zo nauwkeurig zijn; het is inderdaad schijnnauwkeurigheid.
Jullie adviezen zijn op zich goed, ware het niet dat TS aangeeft beslist geen bestaand toestel te zoeken, maar een goedkope oplossing met twee grote schermen...
Jullie adviezen zijn op zich goed, ware het niet dat TS aangeeft beslist geen bestaand toestel te zoeken, maar een goedkope oplossing met twee grote schermen...
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Ah! You are right, mijn excuus... Hier nog een wat ouder, maar nog steeds interessant, draadje daarover: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=21511
Daarin ondermeer:
Daarin ondermeer:
++ Lex ++ schreef: De pulsbreedte van de plaatsbepalingcode is echter ca. 1 microseconde, oftewel 300 m. De dopplermethode biedt dus betere perspectieven. Een aanwijzing dat die gebruikt wordt is ook dat voor de snelheidsmeting een vaste foutschatting wordt opgegeven (0,1 m/s), terwijl voor de plaatsbepalingsfout een bandbreedte wordt aangegeven.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 okt 2014 16:09
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Over het de (on)nauwkeurigheid van de snelheid op 2 cijfers achter de komma.
Het gaat er mij niet om dat de snelheid exact nauwkeurig moet worden aangegeven. Het gaat er om of veranderingen die ik tijdens het varen doorvoer een snelheidsverhoging of verlaging opleveren. Dat ik bijvoorbeeld van 52,6km/uur naar 52,0km per uur ga en dat een paar seconden zo vasthoud. Dit geeft dus voor mij aan dat de verandering die ik dan doorvoer geen verbetering is.
Ik snap verder de hele discussie over die 2 cijfers achter de komma niet. Ongeacht of het voor jullie wel of niet relevant of nauwkeurig is is een weergave per kilometer per uur niet acceptabel. Ik snap heel goed dat nauwkeurigheid van een GPS niet precies is. Met mijn Garmin Geko 201 heb ik qua maximum snelheden al verschillen gezien die lopen in de 3km/uur. Dus ik ben wat gewend.
Speedruns worden door mij vaak opgebouwd en de tracks die ik uitlees op de computer met behulp van daartoe geeigende software geven een heel goed beeld waar ik mijn snelheid vandaan haal. Echter is dit informatie achteraf waarbij het dan nog steeds niet duidelijk is wat ik kan verbeteren aangezien ik de hele dag op de plank heb gestaan.
Overigens is het NIET zo dat ik op zee vaar. De geschikte locaties voor speedsurfen beschikken over vlak water en dus geen golven.
Het kan toch niet zo zijn dat 4 ledjes en wat GPS hardware en software een vermogen kosten.
Het gaat er mij niet om dat de snelheid exact nauwkeurig moet worden aangegeven. Het gaat er om of veranderingen die ik tijdens het varen doorvoer een snelheidsverhoging of verlaging opleveren. Dat ik bijvoorbeeld van 52,6km/uur naar 52,0km per uur ga en dat een paar seconden zo vasthoud. Dit geeft dus voor mij aan dat de verandering die ik dan doorvoer geen verbetering is.
Ik snap verder de hele discussie over die 2 cijfers achter de komma niet. Ongeacht of het voor jullie wel of niet relevant of nauwkeurig is is een weergave per kilometer per uur niet acceptabel. Ik snap heel goed dat nauwkeurigheid van een GPS niet precies is. Met mijn Garmin Geko 201 heb ik qua maximum snelheden al verschillen gezien die lopen in de 3km/uur. Dus ik ben wat gewend.
Speedruns worden door mij vaak opgebouwd en de tracks die ik uitlees op de computer met behulp van daartoe geeigende software geven een heel goed beeld waar ik mijn snelheid vandaan haal. Echter is dit informatie achteraf waarbij het dan nog steeds niet duidelijk is wat ik kan verbeteren aangezien ik de hele dag op de plank heb gestaan.
Overigens is het NIET zo dat ik op zee vaar. De geschikte locaties voor speedsurfen beschikken over vlak water en dus geen golven.
Het kan toch niet zo zijn dat 4 ledjes en wat GPS hardware en software een vermogen kosten.
- Bijlagen
-
- 160109_LB_00_FB.EPS.jpg (21.56 KiB) 4484 keer bekeken
- Daytona650
- WayPoint relatie
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 6 jun 2007 21:26
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
En in de (race)zeil-wereld? Als ze daar iets met snelheidsmetingen doen, dan zal dat al snel met een paar uit meerdere posities zichtbaar groot display zijn? Maar dan komt gelijk weer de prijs om de hoek kijken!
- Daytona650
- WayPoint relatie
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 6 jun 2007 21:26
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
En, nee. De hardware is niet duur om te produceren. Maar te verzinnen hoe je die verschillende componenten aan elkaar kan knopen om een zinnig apparaat te krijgen is tijdverslindend. En personen die daar slim en handig genoeg voor zijn, kosten veel per uur, dus dat is duur! En als het apparaat iets ingewikkelder wordt, komt inderdaad software om de hoek kijken. Dan heb je naast een een slimme en handige hardware-bouwer ook nog een slimme en handige programmeur nodig die er á veel €/uur flink tijd in steekt.
En dan moet een fabrikant die gemaakte kosten terughalen door het apparaat veel te verkopen of duur te verkopen. En daarnaast nog winst behalen...
En dan moet een fabrikant die gemaakte kosten terughalen door het apparaat veel te verkopen of duur te verkopen. En daarnaast nog winst behalen...
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 okt 2014 16:09
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
De Speedpuck...... kosten... € 275,=/stuk.... heb er dus 2 nodig = € 550,=
Dat vind ik een fors bedrag voor iets wat voor mij alleen snelheid weer hoeft te geven. Is dus geen optie.
Dat vind ik een fors bedrag voor iets wat voor mij alleen snelheid weer hoeft te geven. Is dus geen optie.
- Bijlagen
-
- efc7074eaad2a0b627ca32956ba90da1big.jpg (37.12 KiB) 4483 keer bekeken
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Ik zie maar 1 cijfer achter de komma.
Nee en dat is jammer want dan werd je misschien wakker en gooi je je wens van 2 cijfers achter de komma over boord, je plank in dit gevalMartiniRacing schreef:Ik snap verder de hele discussie over die 2 cijfers achter de komma niet.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
- Daytona650
- WayPoint relatie
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 6 jun 2007 21:26
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Trouwens: waar wil jij de antenne bevestigen? Houd er rekening mee dat een GPS NOOIT de snelheid (of de positie) van het object waarop hij gemonteerd meet, maar die van de antenne zelf.
Volgens mij wil jij de snelheid van je board meten, maar je hebt het over monteren van het apparaat op je mast. Maar een surfmast beweegt toch ten opzichte van het board? Dus elke stuurcorrectie die jij doet met je zeil, zal dus door de GPS worden aangegeven als een verschil in snelheid/richting. En als je apparaat zo staat afgesteld dat hij dat soort kleine verschillen uit de weergave moet filteren, dan gooi je gelijk je gewenste nauwkeurigheid overboord.
Ineens schiet me iets anders te binnen: bij autotests gebruiken ze ook wel externe meetapparatuur voor de snelheid. Niet waterdicht en nog steeds alleen accuraat bij een constante snelheid in een recht lijn, maar misschien dichterbij je noodzakelijke wens?
Volgens mij wil jij de snelheid van je board meten, maar je hebt het over monteren van het apparaat op je mast. Maar een surfmast beweegt toch ten opzichte van het board? Dus elke stuurcorrectie die jij doet met je zeil, zal dus door de GPS worden aangegeven als een verschil in snelheid/richting. En als je apparaat zo staat afgesteld dat hij dat soort kleine verschillen uit de weergave moet filteren, dan gooi je gelijk je gewenste nauwkeurigheid overboord.
Ineens schiet me iets anders te binnen: bij autotests gebruiken ze ook wel externe meetapparatuur voor de snelheid. Niet waterdicht en nog steeds alleen accuraat bij een constante snelheid in een recht lijn, maar misschien dichterbij je noodzakelijke wens?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 okt 2014 16:09
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Ik hoef niet wakker te worden... en Nee, ik gooi mijn wens van 2 cijfers achter de komma niet over boord. Misschien kun jij er eens over ophouden zodat er naar een oplossing gezocht kan worden.MPX-NL schreef:Ik zie maar 1 cijfer achter de komma.
Nee en dat is jammer want dan werd je misschien wakker en gooi je je wens van 2 cijfers achter de komma over boord, je plank in dit gevalMartiniRacing schreef:Ik snap verder de hele discussie over die 2 cijfers achter de komma niet.
- Bijlagen
-
- gt11.png (170.9 KiB) 4482 keer bekeken
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Sorry hoor maar je wilt niet begrijpen dat 2 cijfers achter de komma geen nut heeft.
Lees eens goed wat de anderen hierover zeggen, het gaat gewoon niet werken.
Ik probeer je alleen maar iets duidelijk te maken, maar als het kwartje niet valt............
Leuk die foto, iets uitbrengen met 3 cijfers achter de komma is net zo makkelijk maar heeft ook geen nut.
Lees eens goed wat de anderen hierover zeggen, het gaat gewoon niet werken.
Ik probeer je alleen maar iets duidelijk te maken, maar als het kwartje niet valt............
Leuk die foto, iets uitbrengen met 3 cijfers achter de komma is net zo makkelijk maar heeft ook geen nut.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 okt 2014 16:09
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Mensen, jullie doen veel en veel te moeilijk. Zoals ik mijn tracks meet met de Garmin Geko 201 (wat nu niet echt bekend meer staat als supernauwkeurig), zo verwacht ik ook "mijn" oplossing te moeten werken. Echter dan met intervallen van 1 seconde.Daytona650 schreef:Trouwens: waar wil jij de antenne bevestigen? Houd er rekening mee dat een GPS NOOIT de snelheid (of de positie) van het object waarop hij gemonteerd meet, maar die van de antenne zelf.
Volgens mij wil jij de snelheid van je board meten, maar je hebt het over monteren van het apparaat op je mast. Maar een surfmast beweegt toch ten opzichte van het board? Dus elke stuurcorrectie die jij doet met je zeil, zal dus door de GPS worden aangegeven als een verschil in snelheid/richting. En als je apparaat zo staat afgesteld dat hij dat soort kleine verschillen uit de weergave moet filteren, dan gooi je gelijk je gewenste nauwkeurigheid overboord.
Ineens schiet me iets anders te binnen: bij autotests gebruiken ze ook wel externe meetapparatuur voor de snelheid. Niet waterdicht en nog steeds alleen accuraat bij een constante snelheid in een recht lijn, maar misschien dichterbij je noodzakelijke wens?
Zoals bij de meest gebruikte GPS apparaat voor speedsurfen, de GT-31, zit de antenne lijkt mij gewoon in het apparaat zelf. Er zitten geen externe antennes of wat dan ook aan het apparaat.
Dat iedere stuurcorrectie invloed heeft op mijn snelheid is mij volstrekt helder. Dat soort afwijkingen neem ik dan ook op de koop toe.
Bekijk dit nou als zijnde een GPS voor in de auto.... met het enige verschil dat ik ALLEEN maar de actuele snelheid wil weten. Geen route, geen kaarten in beeld, geen hoogteverschillen, geen afgelegde afstand, geen gemiddelden. Alleen actuele snelheid.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 okt 2014 16:09
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Heeft voor jou geen nut. Dank voor de input, je punt was en is al tijden duidelijk.MPX-NL schreef:Sorry hoor maar je wilt niet begrijpen dat 2 cijfers achter de komma geen nut heeft.
Lees eens goed wat de anderen hierover zeggen, het gaat gewoon niet werken.
Ik probeer je alleen maar iets duidelijk te maken, maar als het kwartje niet valt............
Leuk die foto, iets uitbrengen met 3 cijfers achter de komma is net zo makkelijk maar heeft ook geen nut.
Re: GPS bouwen tbv windsurfen
Ik geloof dat mijn biertje nu verkeerd valt
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.