Track aanpassen aan eigen beginpunt.

Tracks/routes van en voor fietstochten

Moderator: GPStracks

Plaats reactie
Ludem
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2014 13:07

Track aanpassen aan eigen beginpunt.

Bericht door Ludem »

Beste, er is al heel wat gepubliceerd over tracks en tracks aanpassen maar het volgende vond ik niet terug.

Ik download heel vaak tracks van de diverse sites. Maar het gebeurt heel vaak dat "mijn" startpunt niet het startpunt van de gepubliceerde route is. In het kaartscherm van mijn GPS (Garmin Oregon 450t) heb ik bijna altijd "afstand tot bestemming" staan. Maar als je halfweg (of ergens anders uiteraard) instapt dan is die afstandsberekening niet juist.

Hoe pas ik de track in basecamp best vooraf aan zodat mijn vertrekpunt ook het eerste punt is van de track. Ik heb al geprobeerd met stukken te knippen en te plakken in het overzicht maar dat geeft soms vreemde resultaten.

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Track aanpassen aan eigen beginpunt.

Bericht door GPS Expert »

Daar gebruiken we zeker voor grotere stukken routes voor die daarna weer naar een track is om te zetten. Bij kleinere stukjes kun je de track zelf tekenen door precies de weg te volgen.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

sf-ftd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1684
Lid geworden op: 4 jun 2008 22:55
Locatie: Raalte

Re: Track aanpassen aan eigen beginpunt.

Bericht door sf-ftd »

Wanneer je de track in beeld hebt dan gebruik je het schaartje boven in de werkbalk. (Wanneer je geen schaartje ziet dan kun je deze in je werkbalk zetten door met de rechter muisknop in de werkbalk te klikken en vervolgens op "Bewerkingsfuncties")
Met het schaartje geactiveerd klik je op een trackpunt waar je het nieuwe startpunt wilt maken Je ziet nu dat je 2 tracks hebt gekregen. Zorg er voor dat het de track met het stuk waar jij wilt beginnen als 1e staat. Je kunt het beste er voor zorgen dat de track die je wilt aanpassen in een nieuwe lijst staat. Selecteer vervolgens beide tracks (klik op de eerste track en met de Ctrl-toets ingedrukt op de andere track). Klik dan met de rechter muisknop op de geselecteerde tracks (1x klikken) en kies voor "De geselecteerde sporen samenvoegen"
Je kunt vervolgens controleren of je een nieuw beginpunt hebt gekregen door dubbel op de tracknaam te klikken en vervolgens in het eigenschappenscherm op trackpunt 1. Als je het goed hebt gedaan komt er een oranje rondje rondje om dit track-punt te staan.
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Track aanpassen aan eigen beginpunt.

Bericht door GPS Expert »

Bij de nieuwste BaseCamp is het schaartje niet meer standaard zichtbaar, deze taakbalk is nog wel zichtbaar te maken. Andere methode is wijzen naar een trackpunt en dan via rechtermuisknop kiezen voor spoor spliten op geselecteerde spoorpunt (zo ongeveer).
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

sf-ftd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1684
Lid geworden op: 4 jun 2008 22:55
Locatie: Raalte

Re: Track aanpassen aan eigen beginpunt.

Bericht door sf-ftd »

Beter lezen Marco. Staat in mijn verhaaltje hoe je de werkbalk moet aanpassen (1e zin tussen de haakjes).
Er zijn nog wel meer mogelijkheden om het delen te activeren, bijvoorbeeld via Gereedschappen en dan kiezen voor Delen.
De één vind dit gemakkelijker en de ander dat.

Nog een kleine aanvulling:
Je hoeft niet de tracks in volgorde te zetten. Je moet als eerste de track selecteren waar het nieuwe beginpunt in zit en daarna (met de Ctrl-toets ingedrukt) de andere track
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten

Plaats reactie

Terug naar “Fietsen”