vakantie-ervaringen

Een kijkje achter de schermen van WayPoint
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

vakantie-ervaringen

Bericht door Hans Vaessen »

Naar verluidt hoort een weblog een soort dagboek te zijn. Aangezien de vorige posting ruim een maand geleden was is hiermee bewezen dat dat niet juist is ;)

Mede-oorzaak is mijn afwezigheid vanwege, hoe kan het ook anders, vakantie. In Italie ditmaal. Met vrouw en kids; dus met auto ipv motor. Wel erg jaloers op de vele fietsen de we onderweg, vooral op de Gotthard, tegenkwamen!

Maar enfin, het gaat hier over navigatie, dus laat ik me beperken tot de ervaringen daarmee:

We reden met een auto met vast ingebouwd VDO systeem, maar uiteraard een 2610 op het dashboard. Alle tijd dus om de twee qua werking toch weer eens te vergelijken...
Kijk: vroeger reed ik ook met VDO en was ik daar vooral op vakantie erg blij mee. Maar dat was in de tijd dat ik me er zelfs nog over verbaasde dat die dame zelfs in Frankrijk Nederlands bleef spreken...
Inmiddels let ik op andere zaken; vooral snelheid en kwaliteit van routeberekening, en werd daarbij toch echt bevestigd in de 'Notter-leering': de Garmin is heer en meester, ook van A naar B.

Wat vakantienavigatie-anecdotes:
De heenreis deden we in twee dagen. Eerst naar de Schweiz, van daar uit verder. Wilden de Gotthard mijden, dus in mapsource een route gemaakt die ons eerst naar Hotel Post in Lax (NL-eigenaar, prima hotelletje) leidde, en vandaar over de Simplon naar Italie (Cervo-Bloemenriviera).

Tijdens het inpakken kon ik m'n rijbewijs niet vinden. Vast in een van de motorjacks. Niet dus. Verder zoeken, niet gevonden. Soit: geen zin in pre-vakantiestress en ben toch al vele jaren niet meer aangehouden; wie controleert dat nou..
FOUT: de eerste dag in Duitsland van de snelweg gehaald. Aanleiding niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat ze op het dashboard een radardetector dachten te zien... Advies: ga je met een systeem op je dashboard door Duitsland, neem dan altijd je rijbewijs mee!
(we mochten na drie kwartier bellen met de NL-autoriteiten overigens gewoon doorrijden; eenmaal op de camping vond ik m'n rijbewijs in de bagage trouwens :twisted: )

Diezelfde eerste dag bood nog een verrassing: ik had een route gemaakt naar Lax, waarbij ik ook de kilometers snelweg voor de Gotthard voorkwam. Slingeren we daar lekker door de Alpen zegt Bep ineens 'over 6,3 kilometer linksaf het veerpont oprijden'. VEERPONT!!?? MIDDEN IN DE ALPEN! Ik wist al dat de Garmin je op plekken kon brengen waar je anders nooit komt, maar dit was wel heel bijzonder!

Bleek allicht geen veerpont, maar een treintunnel. Die gelukkig elk kwartier reed. Maakte het laatste stuk van dag1 vooral voor de kids een stuk avontuurlijker! (en was te voorkomen geweest door 'vermijd tolwegen' aan te vinken).

De tweede dag begon erg nat. Eenmaal op de simplon brak de zon goed door. Opvallend weinig motoren daar overigens, terwijl die route minstens even fraai is al de Gotthard. En ook de achterliggende wegen veeeel rustiger zijn!
Eenmaal aangekomen in Cervo vertelde Bep dat ik linksaf moest om vervolgens de Camping na 300 meter rechts te vinden. De borden naar de camping wezen echter rechtdoor dus ik viel van m'n geloof en reed rechtdoor.
HAD IK DUS NIET MOETEN DOEN!! smalle doodlopende weg, 32 maal steken om te keren en vervolgens alsnog naar Bep luisteren. Pal voor de ingang 'bestemming bereikt'. Sorry Bep: zal ik niet meer doen...

Tijdens het verblijf Bep gebruikt om eenmaal eindelijk gevonden grotere supermarkten als waypoint te vinden. Bovendien hadden we een (bijna) professionele kok als Italiaanse buurman die ons dus allicht kon vertellen waar het eten het lekkerst was. Naast enkele andere opties hield hij een kaartje in de lucht van wat echt de beste was. Maar beter niet, want bijna niet te vinden... Zo dacht hij ;)
Maar werkelijk: zonder GPS hadden we het niet gevonden en waren al helemaal dat wel heeeeel smal wordende weggetje niet ingegaan..
Het eten was voortreffelijk, maar ze waren evident geen touristen gewend. ;)

En natuurlijk ook een ritje door het binnenland gepland. Maar al vijf minuten na vertrek begonnen de kinderen te jengelen dat ze naar het strand wilden. Begrijpend rekende Bep drie kwartier later dan toch maar de snelste route naar de camping uit...

Een camping waar op de avond voor ons vertrek een camper naar binnen reed, met een aanhanger met twee Harley's er op... Hoezo kromme tenen??

Ook op de weg terug bewees Bep z'n nut. We dachten toch maar via 'DE' tunnel te gaan, maar hoorden onderweg 'gesperrt in zwei Richtungen'. Lekker. Dus snel de één-na-laatste (!!) afslag voor de Gotthard opgezocht en er daar afgegaan. Om over een strakke, lege, weg te zwaaien daar een file die volgens de radio 5 km. was, maar in werkelijkheid driemaal zo lang (de tunnel was inmiddels wel weer open). Absolute aanrader: over de pas in plaats van er onderdoor. Kost op de totale rit amper extra tijd.
Enige tijd later dan toch in de file bij Basel. Geen nood: Bep alternatieve route laten berekenen. Ineens geen enkele Duitser, Italiaan of Hollander meer op de weg. Midden in de zaterdagmiddagspits van Basel. Maar stellig sneller dan aansluiten in die file (boven blijf je in beweging en zie je nog eens wat..)

Vele, vele uren bleven de kinderen als engeltjes op de achterbank (dank, dank, uitvinder van de portabel DVD!!), maar rond avondetenstijd was het geduld voorbij... FIND - eten en drinken - filter MC en alle Mc Donalds nabij de route keurig in beeld. Over 23 km?? Dat overleven we net! Een uur later volgepropt met ranzige hap; de kinderen bezweet en vermoeid van de tienslurvige glijbaan.... Rustige rit verder.

'Gaan we hier tanken?', 'nee, we kunnen nog wel, neem de volgende maar'. Maar bij het eerste bord naar het volgende tankstation stond een kruis door het tank-symbool, dus toch maar verder.
Nog voor 107 km. in de tank; volgens Bep nog 109km. naar huis. Hmmm... Dat gaat niet lukken. 'Nabij de route eerste tank over 93 km., in Nederland!. Donders! Die A31 is een lekker weg, je kunt prima doorrijden, maar ze zijn de tankstations vergeten. En inmiddels is het middernachtelijk uur gepasseerd, dus die stationnetjes in de dorpjes zijn ook dicht. Toch maar proberen. 'Nabij hier', met filter op de grotere merken. Gelukkig! Een paar kilometer van de snelweg toch nog eentje open... Om na tien minuten oponthoud bij het betalen (schijnt dat alle Duitse jongeren 's nachts flessen bier, snickers en chips bij het tankstation gaan halen) te constateren dat zelfs de benzine in Duitsland inmiddels duurder is dan in Nederland bij vertrek. Nee, de wereld blijft ook tijdens vakantie gewoon in beweging; vooral in New Orleans...

Gisteren weer aan de slag in Notter, en ook in Navigatieland staat de wereld niet stil. Met ondermeer de geboorte van een heuse GPS-baby: de Streetpilot I3. Leuk dingetje. Misschien volgend jaar eens meenemen!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Leuk verhaal en blij dat je weer (heelhuids) terug bent. ;)

Vanwege de brandstofprijzen ben ik blij dat ik een leasegebakje heb en veel thuis werk. Is goed voor de baas (weinig dure kilometers) en voor ons (moeders kan met mijn auto naar het werk, privékilometers zat nog dit jaar, dus kost het ons niks).

Anecdote: zoek je de volgende Shellpomp op langs de route (Shell tankpas van de baas, scheelt declareren), blijken ze ineens van merk te zijn veranderd... gelukkig was dat met de volgende niet-Shell pomp ook het geval. :D
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Plaats reactie

Terug naar “WayPoint Weblog”