Nieuwe GPS voor fietsen (ter vervanging van GPSmap60CS

Adviesvragen, voor als je vooral voor wandelen en fietsen een GPS zoekt
Krispie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:07

Nieuwe GPS voor fietsen (ter vervanging van GPSmap60CS

Bericht door Krispie »

Hallo,

Na vele jaren is mijn GPSmap60CS aan vervanging toe. Buiten dat er een barst is in het scherm en dat dit weekend de fietssteun het heeft begeven is dit toestel nog best bruikbaar. Toch dit toestel heeft enkele nadelen (opslag: 56M, trage kaartopbouw, kan niet goed overweg met OFM) die me toch hebben doen besluiten tot de aanschaf over te gaan van een nieuw toestel.

In het begin gebruikte ik mijn GPS vooral voor het wandelen, maar de laatste jaren eigenlijk nog uitsluitend voor het fietsen.

Als nieuw toestel twijfel ik tussen drie types.

Allereerst moet ik zeggen dat ik geen behoefte heb aan een basiskaart, barometrisch kompas en hoogtmeter zijn wel belangrijk. Ook vind ik het niet belangrijk om een camera te hebben in het toestel. Doch mocht een toestel met camera andere en betere eigenschappen hebben dan een toestel zonder dan zou ik eventueel toch overgaan tot aankoop van het toestel met camera. Wel weer belangrijk is goede afleesbaarheid van het scherm in het zonlicht.

Dit zijn de toestellen waartussen ik twijfel:

1. Montana 600
- geen GLONASS (is dit een nadeel)
- misschien wel te groot voor gebruik op fiets
+ blijkbaar herberekent dit toestel de routes niet

2. Oregon 600
+ iets groter scherm dan GPSmap64S
- werkt touchscreen goed bij gebruik handschoenen

3. GPSmap64S
- scherm kleiner dan Oregon
+ geen touchscreen, ik fiets in het najaar nogal snel met handschoenen
+ misschien beter voor mij aangezien ik voordien een GPSmap60CS had

Hoe is de kaartopbouw op deze bovenstaande toestellen. Gaat dit vlot, scrollen, in/uitzoomen. Ik denk van vooral gebruik te gaan maken van de open fietsmap, maar waarschijnlijk koop ik er ook wel de topo kaart benelux bij.

Welke GPS uit bovenstaande lijst raden jullie mij?

Tot slot, zijn er eventueel opvolgers in het vooruitzicht voor bovenstaande toestellen. Ik denk toch dat een aantal van deze toch al een lange tijd op de markt zijn. Een smartphone bijvoorbeeld moet je tegenwoordig haast alle jaren vernieuwen.

Groeten,
Kris.

Plaats reactie

Terug naar “Bij het wandelen en fietsen”