Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

De specifiek op motorrijders gerichte GPS van Garmin
Plaats reactie
Dondersteentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2015 20:54

Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

Bericht door Dondersteentje »

Ik heb sinds 2008 een Zumo 550. Hij laadt niet meer bij op de motorsteun. Dit is al de tweede keer dat ik dit mankement heb. Vorige keer heb ik nog voor een prikkie een gebruikte steun op de kop kunnen tikken, maar deze keer wil dat helaas niet lukken. Gezien de leeftijd van het apparaat vind ik een nieuwe steun nogal prijzig, dus ik probeer nog een andere oplossing te vinden. Daarom 3 vragen:

Is de steun in bepaalde gevallen te repareren?

Hoe weet ik zeker dat het probleem niet in de kabel zit? Aan de kant van de Zumo heeft de connector 4 pennetjes. Van die 4 heeft er 1 spanning en 1 staat op aarde. Dat is goed. Maar het zou kunnen dat de twee overige pennen ook aan spanning of aarde horen te liggen en dat het dus toch aan de kabel ligt. Iemand die het weet?

Is het mogelijk om de zumo te gebruiken met de USB aansluiting? Daarvoor moet je dan het klepje aan de onderkant verwijderen om hem in de motorsteun te kunnen zetten, maar zolang het niet regent zou je hem dan toch kunnen gebruiken. Echter, als ik de USB kabel aansluit komt hij altijd in een soort communicatie modus en valt er volgens mij niet mee te navigeren. Is hier misschien een of andere workaround voor?

En ik hou me natuurlijk aanbevolen voor een gebruikte steun...

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

Bericht door QuattroFrits »

In de steun van de 660 zit een smeltveiligheid (zekering) van 2 amp. welke te overbruggen danwel te vervangen is, staat ergens anders in dit forum omschreven en met foto's toegelicht. (even zoeken)
Ik neem aan dat dit voor de 550 ongeveer hetzelfde zal zijn, gewoon overbruggen en een externe zekering monteren welke makkelijker te vervangen is.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

Bericht door Hans Schipper »

De derde pin van links in de voorste rij kan de boosdoener zijn. Als die niet meer helemaal uitveert krijg je geen prik. Dit is simpel te controleren. Kijk of er hoogteverschil is met de andere pinnen. Met een pincet kan je de pin omhoog trekken. Give it a try! Spuit de contactpinnen in met zuurvrije vaseline om dit soort problemen te voorkomen en vocht buiten te houden. Blaas de regendruppels weg na een natte rit.
Inwendig kan er ook een draadbreuk zijn of roestvorming tgv binnengedrongen vocht. Volgens kenners ziet het er van binnen nogal ingewikkeld uit als je de steun demonteert. Niet voor iedereen weggelegd, dus.
Meerdere pechvogels gebruiken de usb poort als stroom toevoer en navigeren er dan lustig op los. Hoe je die communicatie modus kan omzeilen weet ik niet meer. :cry:

Dondersteentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2015 20:54

Re: Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

Bericht door Dondersteentje »

Die pinnetjes zijn allemaal OK en voor die zuurvrije vaseline is het helaas te laat. Ik lees op dit forum ook dat die steun wel vaker kapot gaat, doordat er vocht in de USB aansluiting (op de steun; waar is die eigenlijk goed voor?) binnendringt.

Ik kan dat topic over de smeltveiligheid in de steun van een 660 niet vinden, maar ik kan de steun nog wel openmaken om te zien of ik zoiets kan vinden.

Ik ben er inmiddels wel achter hoe je die communicatiemodus kunt omzeilen, dus uiteindelijk heb ik wel een oplossing.

Bedankt voor jullie respons.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

Bericht door Hans Schipper »

Hoe omzeil je die communicatie modus ook weer?

Dondersteentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2015 20:54

Re: Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

Bericht door Dondersteentje »

Je kunt hem in een soort van diagnosemodus krijgen.
Linkje toont een filmpje waar het te zien is voor een Garmin Nuvi:
https://www.youtube.com/watch?v=KvbvDEjjj-Q
Bij de Zumo moet je op het scherm drukken op het kleine plekje tussen het batterijsymbool en de tijd. De exit rechtsonder heet op de Zumo “voeg”. Ik vond dit via een Topic op dit forum: ZUMO 550 WERKT NIET IN KTM-hoesje.
Dit werkt wel, maar nadeel is dat je dan lagere scherm helderheid hebt.

Je kunt ook een aangepaste USB kabel gebruiken. Het schijnt dat Waypoint ze heeft, of ooit verkocht heeft, als onderdeel van een kitje om de Zumo op de fiets te gebruiken. Dan heb je wel 100% scherm helderheid. Moet ik nog even uitzoeken hoe ik aan zo’n kabel kom, of er een maak.
http://pinoutsguide.com/GPS/garmin_nuvi ... nout.shtml
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=335 ... =backlight

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Motorsteun Zumo 550 kapot (?)

Bericht door Hans Schipper »

Dakjewel, Donders.

Plaats reactie

Terug naar “Zumo 550 en 500”