Vraagje aan programmeurs.
Moderator: GPStracks
Vraagje aan programmeurs.
Ik zit al een tijdje te denken of het mogelijk is om van een GPX/GDB bestand (met een route of track) een berekening los kunt laten hoe bochtig de route is.
Op die manier zou je dus een rapport cijfer kunnen geven aan een route qua weg verloop.
Op die manier zou je dus een rapport cijfer kunnen geven aan een route qua weg verloop.
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: Vraagje aan programmeurs.
qua bochten lijkt het me mogelijk, maar of een route met 6 bochten over een industrieterrein mooier is dan een met 3 bochten tussen de bossen?
oftewel: zijn bochten echt je enige criterium?
oftewel: zijn bochten echt je enige criterium?
"Always Look on the Bright Side of Life"
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
Nabijheid water en bossen zouden ook relevant kunnen zijn, maar zal lastig vanuit een gpx gaan.. Ook roadclass kan relevant zijn (ook al gaan over industriegebieden ook wel kleine wegen: klaverbladen kunnen ook knap bochtig zijn). Als het te herleiden is zou je ook nog kunnen kijken naar de 'straal' van de bochten; in 'langzame' wegen mogen bochten scherper zijn.HaWee schreef:zijn bochten echt je enige criterium?
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Vraagje aan programmeurs.
Veel motorrijders rijden toch motor om leuke bochten te kunnen draaien. Als dit dan kan in combinatie met hoogteverloop (lees bergen heuvels etc) en/of een mooi landschap dan is dat mooi meegenomen.
Het idee er achter is om tot een systeem te komen waarme je vrij vlot kunt zien of het een leuke route is of niet.
Je bent niet altijd in staat om een route gedetailleerd te kunnen bekijken op je pc, daarnaast kost dat best wel wat tijd. Ook is niet iedereen in staat om een route juist te interpreteren waarbij voorkeuren ook nog eens mee gaan tellen.
Ik kan me voorstellen dat je zeker met een track wat zou moeten kunnen. Misschien een uitdaging voor Javawa? Staat wel leuk als men een route promoot met "deze route scoort een 7,8 op de Javawa index"
Het idee er achter is om tot een systeem te komen waarme je vrij vlot kunt zien of het een leuke route is of niet.
Je bent niet altijd in staat om een route gedetailleerd te kunnen bekijken op je pc, daarnaast kost dat best wel wat tijd. Ook is niet iedereen in staat om een route juist te interpreteren waarbij voorkeuren ook nog eens mee gaan tellen.
Ik kan me voorstellen dat je zeker met een track wat zou moeten kunnen. Misschien een uitdaging voor Javawa? Staat wel leuk als men een route promoot met "deze route scoort een 7,8 op de Javawa index"
- openfietsmap
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
De formule hiervoor heet sinuosity, nu de tool nog, Javawa?
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
De sinuosity is
dat is heel simpel te bepalen met BaseCamp en een rekenmachientje: de lengte van de route kun je terugvinden in de route-eigenschappen en de afstand in vogelvlucht tussen begin- en eindpunt kun je opmeten met de liniaal.
Maar ja, wat doe je met een rondrit? Die krijgt een heel hoge waarde, ook al gaat ie via de snelweg...
dat is heel simpel te bepalen met BaseCamp en een rekenmachientje: de lengte van de route kun je terugvinden in de route-eigenschappen en de afstand in vogelvlucht tussen begin- en eindpunt kun je opmeten met de liniaal.
Maar ja, wat doe je met een rondrit? Die krijgt een heel hoge waarde, ook al gaat ie via de snelweg...
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
Hmm. dat zou ondervangen kunnen worden door de sinuosity tussen de viapunten te bepalen, en het gewogen gemiddelde (obv lengte tussen de viapunten) te nemen.JaVaWa schreef:Maar ja, wat doe je met een rondrit? Die krijgt een heel hoge waarde, ook al gaat ie via de snelweg...
Dit gaat dan alleen op voor in BaseCamp of MapSource gemaakte routes; bij tracks heb je immers geen viapunten.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
Je zou eens bij David van http://www.bestbikingroads.com/ kunnen informeren hoe hij het doet (maar mogelijk dat het daar niet geautomatiseerd is..).
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
Daar gaat 't handmatig: als je een route maakt of upload krijg je een pagina waar je de score per onderdeel invult.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
Re: Vraagje aan programmeurs.
En dan nog. Stel dat de route gemaakt is als snelste route en voorkeur voor snelwegen. Dan is het best mogelijk dat de route tussen 2 punten een grote boog maakt langs de snelweg, terwijl er een korte route mogelijk is via een smal bochtig weggetje. De grotere boog zou waarschijnlijk een hogere waarde opleveren...JaVaWa schreef:Hmm. dat zou ondervangen kunnen worden door de sinuosity tussen de viapunten te bepalen, en het gewogen gemiddelde (obv lengte tussen de viapunten) te nemen.JaVaWa schreef:Maar ja, wat doe je met een rondrit? Die krijgt een heel hoge waarde, ook al gaat ie via de snelweg...
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2
Re: Vraagje aan programmeurs.
Ik denk maar ff hard op hoor, heb er ok geen verstand van. Maar als je een track hebt met x aantal punten, kun je dan niet aan de hand van de koerswijziging en de daarbij behorende afstand wat mee? Als er veel koerswijzigingen zijn binnen een kleine afstand dan heb je dus ook meer bochten.
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
Daar heb je gelijk in. Misschien zou dat ondervangen kunnen worden door de route op te delen in stukken met een bepaalde lengte, en daar dan de gemiddelde sinuosity van berekenen?FM schreef:En dan nog. Stel dat de route gemaakt is als snelste route en voorkeur voor snelwegen. Dan is het best mogelijk dat de route tussen 2 punten een grote boog maakt langs de snelweg, terwijl er een korte route mogelijk is via een smal bochtig weggetje. De grotere boog zou waarschijnlijk een hogere waarde opleveren...
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Vraagje aan programmeurs.
Als je een route naar een track converteert heb je bij flauwe bochten meer trackpunten dan bij scherpe...Hunter6 schreef:Ik denk maar ff hard op hoor, heb er ok geen verstand van. Maar als je een track hebt met x aantal punten, kun je dan niet aan de hand van de koerswijziging en de daarbij behorende afstand wat mee? Als er veel koerswijzigingen zijn binnen een kleine afstand dan heb je dus ook meer bochten.
Desalniettemin kan dit toch wel wat informatie geven. Ik heb een keer een tooltje in elkaar geflanst waarmee je de kwaliteit van geregistreerde tracklogs kan toetsen: het idee was dat je bij een goede tracklog een vloeiender verloop hebt dan bij een slechte. Het omgekeerde zou misschien een maat kunnen zijn voor een bochtige route... Ik zal eens kijken.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
Re: Vraagje aan programmeurs.
Maar bij die boog is de koerswijziging over langere afstand nagenoeg gelijk. Bij het bochtige weggetje wijzigt de koers regelmatig bij kortere tussen afstanden.FM schreef:En dan nog. Stel dat de route gemaakt is als snelste route en voorkeur voor snelwegen. Dan is het best mogelijk dat de route tussen 2 punten een grote boog maakt langs de snelweg, terwijl er een korte route mogelijk is via een smal bochtig weggetje. De grotere boog zou waarschijnlijk een hogere waarde opleveren...
Re: Vraagje aan programmeurs.
Dan heb je wellicht bij die flauwe bocht wel meer punten, de uiteindelijke koerswijziging is dan bijv toch maar 90 grd.JaVaWa schreef:[Als je een route naar een track converteert heb je bij flauwe bochten meer trackpunten dan bij scherpe...
Een korte haarspeld bocht levert in het ongunstigste geval 3 punten op, maar de koers gaat dan wel 180 grd de andere kant op.
Hoe groter de koerswijziging bij des te minder punten en kleinere afstanden, hoe beter de score.