GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijden)
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
ah, toch een criterium dat ik belangrijk vind : de batterijduur! Wat is de resultante als we die parameter erbij nemen?
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
ah, mijn vrouw - die dat vooral voor fietsen zal gebruiken - mailt me dat het vooral transparant en eenvoudig in gebruik moet zijn. Ze denkt daarbij aan die fietsknooppuntenroutes.
Laatst gewijzigd door Muug op 8 mei 2015 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Een flowchart die ik ken is opgenomen in de Garmin gps-gids recreatief v2.0 Met respect voor de auteur van deze "enceclopedie" ga ik deze hier niet publiceren.Muug schreef:ik denk dat het tijd wordt dat er iemand eens zo'n flowchart maakt waarbij je op basis van je ja/nee-keuze eindigt bij een toestel dat perfect aan al je wensen voldoet... weet toevallig iemand een linkje?
Er zullen wel andere tips komen.
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Ik neem aan dat je batterijduur van een outdoortoestel bedoeld. De langste duur heeft je oude 60C(s), daarna komen de Dakota, Etrex en de gpsmap (64), daarna Oregon 300/4x0 (zijn al uit productie), dan even niets en dan de Oregon 6x0, Montana, Monterra. Mijn mening en interpretatie van allerlei berichten onder min of meer dezelfde omstandigheden.Muug schreef:ah, toch een criterium dat ik belangrijk vind : de batterijduur! Wat is de resultante als we die parameter erbij nemen?
Maar hoe jij je gps gebruikt is ook nogal van invloed, zie o.a. dit bericht: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=3&t=45575
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
bestaan er ook indoortoestellen?keesm schreef:Ik neem aan dat je batterijduur van een outdoortoestel bedoelt. De langste duur heeft je oude 60C(s)Muug schreef:ah, toch een criterium dat ik belangrijk vind : de batterijduur! Wat is de resultante als we die parameter erbij nemen?
die 60csx heeft natuurlijk geen touchscreen én het is klein eh. En jawel, na wat seconden gaat die verlichting uit. En omdat ik vooral tracks doe, staat kaart idd boven.
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Muug schreef: bestaan er ook indoortoestellen?
de indeling is Automotive (en daar binnen auto of motor) en Outdoor (wandelen/fietsen/bergbeklimmen/heidewandelen/ etc etc) en dan nog training (fietsen met hartslagmeter etc) , sport (met alle golfbanen etc) en nog een paar zaken (boot/vliegtuig/vissen)
"Always Look on the Bright Side of Life"
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
bah
het blijft een soep, zij het dat ze misschien ietsje minder dik is. Ik dan dus best kiezen uit de oregon, de montana, de monterra en de zumo. :-/
het blijft een soep, zij het dat ze misschien ietsje minder dik is. Ik dan dus best kiezen uit de oregon, de montana, de monterra en de zumo. :-/
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Was een serieuze opmerking hoor. Mede omdat omdat er sprake was van een Zumo en eventueel Nuvi. En als je die outdoor wilt gebruiken loop je helemaal tegen batterijduur aan (voorzover het al mogelijk is).Muug schreef:bestaan er ook indoortoestellen?keesm schreef:Ik neem aan dat je batterijduur van een outdoortoestel bedoelt
Elk outdoortoestel kun je ook indoor gebruiken al zul je wel met ontvangstproblemen te maken krijgen.
Maar ook daar is een oplossing voor, een re-radiation antenne. Voor een groot indoorgebouw moet je er wel meerdere plaatsen .
Suc6 met je afwegingen.
(en als je vrouw alleen maar knooppunten fietst, dan zijn er ook alternatieven zoals deze . Welke gps dan ook, ze hebben allemaal een leercurve. En om alleen maar knooppunten te fietsen zou die wel eens te lang kunnen zijn )
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Kreeg bij mijn auto een nieuwe Navi en dat is altijd leuk. Voor mijn atb vond ik de Edge wel erg lekker compact en aangezien ik de Montana erg goed kon verkopen meteen de Zumo 590 erbij gekocht, dus eigelijk gewoon luxe. Geen noodzaak.Muug schreef:Maar je bent dan toch overstag gegaan voor een voertuigspecifieke gps ? Betere dekking van je behoeften veronderstel ik?Rush FZ1N schreef:Mijn onderschrift laat zien dat ik nu voor elk doel een specifieke navi heb. Ik heb echter enkele jaren naar volle tevredenheid een Montana600 gebruikt voor alles in een. Atb-en ging prima. (Gemonteerd met een softplate) Ook het wandelen vond ik juist prettig met het grotere scherm. Met de autosteun in de auto en de motorsteun voor op de motor.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Zo,
waar staan we momenteel.....
- voor de fietsritten van m'n vrouw ga ik een Edge Touring Plus 2dehands kopen. Lijkt me een zeer geschikte keuze. Die gaat enkel voor de fiets dienen.
- net een weekendje met een Montana mogen werken. Gebruikt als autonavigatie en zo. Niet echt onder de indruk in vergelijking met mijn 60csx. Scherm is groter natuurlijk, maar qua functionaliteiten verder, tja, ik was niet echt onder de indruk. Waar ik wél van onder de indruk ben zijn de autonavigatie-capaciteiten van mijn Nokia Lumia 620 !!!! Daar had ik lokaal allerlei kaarten op gedownload en die heb ik dan in de wagen als autonavigator gebruikt. Superspul ! Even goed als de ingebouwde gps in de nieuwe Kia van mijn schoonvader !
- binnenkort even een Zumo 350 LM uittesten. Ik ben benieuwd.
waar staan we momenteel.....
- voor de fietsritten van m'n vrouw ga ik een Edge Touring Plus 2dehands kopen. Lijkt me een zeer geschikte keuze. Die gaat enkel voor de fiets dienen.
- net een weekendje met een Montana mogen werken. Gebruikt als autonavigatie en zo. Niet echt onder de indruk in vergelijking met mijn 60csx. Scherm is groter natuurlijk, maar qua functionaliteiten verder, tja, ik was niet echt onder de indruk. Waar ik wél van onder de indruk ben zijn de autonavigatie-capaciteiten van mijn Nokia Lumia 620 !!!! Daar had ik lokaal allerlei kaarten op gedownload en die heb ik dan in de wagen als autonavigator gebruikt. Superspul ! Even goed als de ingebouwde gps in de nieuwe Kia van mijn schoonvader !
- binnenkort even een Zumo 350 LM uittesten. Ik ben benieuwd.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Jammer dat je niet wat duidelijker bent welke functionaliteiten jij vindt dat er ontbreken of welke zaken niet goed werken. Waarom niet onder de indruk? Graag wat specifieker...Muug schreef:een Montana in vergelijking met mijn 60csx. Scherm is groter natuurlijk, maar qua functionaliteiten verder, tja, ik was niet echt onder de indruk.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Bon,
Ondertussen zijn we weer enkele weken bedenktijd verder.
Mijn prioriteiten heb ik gereduceerd naar diegene die ik essentieel vind voor een gps-toestel. Ze staan in volgorde van belangrijkheid.
1) extreem goede gps-ontvangst ==> een gps die niet weet waar hij is wanneer jij middenin een beboste valei staat in Roemenië is waardeloos
2) helderheid scherm ==> een gps die op mijn motorstuur gemonteerd staat en die ik steeds moet verdraaien omdat de zon erin zit te spiegelen leidt tot gevaarlijke situaties
3) snelle processor ==> het hertekenen wanneer je in- of uitzoomt moet zo snel mogelijk gebeuren, idem met het verschuiven van de kaart. Duurt dat te lang, dan moet je (per moto of auto) verdorie aan de kant gaan staan om te wachten tot het schermpje ok is
4) batterijduur ==> omdat ik de gps niet op elke moto (ik heb er nu drie) kan opladen, en omdat die gps het dus minstens één lange dag op batterijen moet kunnen uithouden, en liefst minstens twee dagen
5) draagbaarheid ==> ik steek dat graag in mijn achterzak of vestzak bij citytrips (altijd je kaartje bij je !) en natuurwandelingen (de vorm van de track kan je bvb vergelijken met de vorm die in het toeristische foldertje staat uitgetekend)
6) robuust : dat ding is duur, dat ding moet kunnen afzien, vuil, water, weersomstandigheden, mishandelingen
De 60csx die ik momenteel heb, faalt vooral op punt 2 en 3
Blauwtand, gesproken mededelingen, touchscreen, muziek, telefoon, wifi en zo verder vind ik "luxe" en bijgevolg geen belangrijke meerwaarde. Kunnen routeren is een handig extraatje, maar wegens slechte ervaringen daarmee (herberekeningen met afwijkingen tot gevolg) gebruik ik dat niet graag. Liever de routeringen van mijn smartphone of wagen.
Ik heb trouwens begrepen dat je in AS Adventure eco cheques kan gebruiken voor gps-toestellen, dus de aankoop gaat geen pijn doen aan mijn portefeuille.
Ziezo dus, mijn prioriteitenlijstje is afgewerkt. Ik denk dat de 64s behoorlijk dicht in de buurt komt ! Of hebben jullie toch nog een ander advies? Ik hoor het graag !
Ondertussen zijn we weer enkele weken bedenktijd verder.
Mijn prioriteiten heb ik gereduceerd naar diegene die ik essentieel vind voor een gps-toestel. Ze staan in volgorde van belangrijkheid.
1) extreem goede gps-ontvangst ==> een gps die niet weet waar hij is wanneer jij middenin een beboste valei staat in Roemenië is waardeloos
2) helderheid scherm ==> een gps die op mijn motorstuur gemonteerd staat en die ik steeds moet verdraaien omdat de zon erin zit te spiegelen leidt tot gevaarlijke situaties
3) snelle processor ==> het hertekenen wanneer je in- of uitzoomt moet zo snel mogelijk gebeuren, idem met het verschuiven van de kaart. Duurt dat te lang, dan moet je (per moto of auto) verdorie aan de kant gaan staan om te wachten tot het schermpje ok is
4) batterijduur ==> omdat ik de gps niet op elke moto (ik heb er nu drie) kan opladen, en omdat die gps het dus minstens één lange dag op batterijen moet kunnen uithouden, en liefst minstens twee dagen
5) draagbaarheid ==> ik steek dat graag in mijn achterzak of vestzak bij citytrips (altijd je kaartje bij je !) en natuurwandelingen (de vorm van de track kan je bvb vergelijken met de vorm die in het toeristische foldertje staat uitgetekend)
6) robuust : dat ding is duur, dat ding moet kunnen afzien, vuil, water, weersomstandigheden, mishandelingen
De 60csx die ik momenteel heb, faalt vooral op punt 2 en 3
Blauwtand, gesproken mededelingen, touchscreen, muziek, telefoon, wifi en zo verder vind ik "luxe" en bijgevolg geen belangrijke meerwaarde. Kunnen routeren is een handig extraatje, maar wegens slechte ervaringen daarmee (herberekeningen met afwijkingen tot gevolg) gebruik ik dat niet graag. Liever de routeringen van mijn smartphone of wagen.
Ik heb trouwens begrepen dat je in AS Adventure eco cheques kan gebruiken voor gps-toestellen, dus de aankoop gaat geen pijn doen aan mijn portefeuille.
Ziezo dus, mijn prioriteitenlijstje is afgewerkt. Ik denk dat de 64s behoorlijk dicht in de buurt komt ! Of hebben jullie toch nog een ander advies? Ik hoor het graag !
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Met andere woorden, het toestel moet niet meer voor alles dienen. Alleen nog maar voor 'bijna' alles.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
wel,FM schreef:Met andere woorden, het toestel moet niet meer voor alles dienen. Alleen nog maar voor 'bijna' alles.
misschien is er een misverstand gerezen over de inhoud van het woord "alles". Met dat woord bedoelde ik effectief wat er in de topic-titel staat : fietsen, motorrijden, wandelen, autorijden. Maar ik had niet verwacht dat men dat ook kon interpreteren als "alle features", wat blijkbaar door de meeste mensen toch gebeurd is. Door er de nodige bedenktijd aan te geven - jullie reakties hebben me doen inzien dat dat nodig was - ben ik tot dat prioriteitenlijstje gekomen.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: GPS voor alles (fietsen, motorrijden, wandelen, autorijd
Als de 60 op punt 2 faalt stel je gewoon je eisen te hoog. Er is amper een apparaat dat in zonlicht beter afleesbaar is dan de 60. De 64 zal hieraan gelijkwaardig zijn; de oregon600 eveneens vergelijkbaar.Muug schreef: De 60csx die ik momenteel heb, faalt vooral op punt 2 en 3
Maar je zult ALTIJD momenten hebben van spiegeling. De enige manier om dat te voorkomen is alleen 's nachts rijden
Met het lijstje hierboven zou mijn voorkeur uitgaan naar de oregon 600.
Laatst gewijzigd door Hans Vaessen op 18 jun 2015 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp