Zumo 660 Recovery procedure

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin
Texan
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 apr 2007 10:15
Locatie: Nijmegen

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door Texan »

Hij doet het weer *D.

Het bleek dat de Zumo 2x contact maakte met de PC! Ik drukte gelijk op OK (bij updater, zie procedure) en liet daarna aan/uit knop en beeldscherm los. Echter, in de tussentijd verbrak de Zumo contact met de PC en maakte daarna weer contact (dit viel mij pas op toen ik het geluid van de PC had aangezet en ik de Windows geluiden hoorde)!

Dus terwijl de Updater de firmware probeert te installeren, wordt de USB verbinding verbroken (en meteen daarna weer gemaakt). Daardoor werkt het update proces niet en als gevolg gaf de Updater een foutmelding.

Door de aan/uit knop en het scherm vast te houden is het gelukt om de firmware te laden. Ik ben nu bezig met het terugzetten van de kaarten.

Iedereen, en Max in het bijzonder, bedankt voor de hulp!
Zumo 660 en Scala Rider G9

maxvandijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 apr 2011 10:12
Locatie: Voorhout

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door maxvandijk »

Texan schreef:Hij doet het weer *D.

Het bleek dat de Zumo 2x contact maakte met de PC! Ik drukte gelijk op OK (bij updater, zie procedure) en liet daarna aan/uit knop en beeldscherm los. Echter, in de tussentijd verbrak de Zumo contact met de PC en maakte daarna weer contact (dit viel mij pas op toen ik het geluid van de PC had aangezet en ik de Windows geluiden hoorde)!

Dus terwijl de Updater de firmware probeert te installeren, wordt de USB verbinding verbroken (en meteen daarna weer gemaakt). Daardoor werkt het update proces niet en als gevolg gaf de Updater een foutmelding.

Door de aan/uit knop en het scherm vast te houden is het gelukt om de firmware te laden. Ik ben nu bezig met het terugzetten van de kaarten.

Iedereen, en Max in het bijzonder, bedankt voor de hulp!
Fijn dat hij het weer doet Texan!

Gebruikersavatar
Timpel_800
Berichten: 59
Lid geworden op: 5 jun 2010 10:36
Contacteer:

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door Timpel_800 »

Even een oud topic gebruiken voor mijn eigen probleem.

Ik heb een Zumo220 die het nog altijd goed deed. Deed wat hij moest doen althans.

Maar vandaag ineens, was de garmin vastgelopen op een een scherm terwijl het mij naar huis navigeerde. Het apparaat loopt wel vaker vast maar nu kon ik hem niet herstarten door de aan/uitknop ingedrukt te houden. Ik haalde de batterij eruit.

Na het erin stoppen van de batterij start de zumo niet meer op. Ik krijg het GARMIN logo een paar seconden in beeld en daarna herstart hij. Dit gaat eindeloos door. Ik heb geprobeerd een hard-reset of een pre-boot met m'n vinger op het rechterbovenhoek of linkeronderhoek, met aan/uitknop ingedrukt maar het lijkt niets uit te halen. Heel soms krijg ik even een volledig wit scherm maar daarna gaat het gewoon weer terug naar de reboot.

Iemand nog tips om de zumo weer tot leven te wekken?

gr,
Tim
Moto Guzzi V50 en Moto Guzzi V65 NTX - Garmin Zumo 220 - www.waarjijnunietbent.nl

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door Rush FZ1N »

Soms helpt het als je de 220 een hele nacht aan de lader legt en daarna aansluit op de pc, dus niet eerst aanzetten.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
Timpel_800
Berichten: 59
Lid geworden op: 5 jun 2010 10:36
Contacteer:

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door Timpel_800 »

Maar zodra ik de zumo aan de lader leg (wat voor stroombron dan ook, autolader, motorlader, via usbkabel aan laptop) gaat hij in bootloop. Ik kan de zumo dus niet uitzetten als hij aan het stroom ligt.
Moto Guzzi V50 en Moto Guzzi V65 NTX - Garmin Zumo 220 - www.waarjijnunietbent.nl

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door RonalT »

Even bij Waypoint langs....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

soositse
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2009 20:25
Locatie: Rekkem

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door soositse »

Hi
Bedankt voor de procedure! Dit weekend wilde de Zumo660 niet meer starten (bootloop aan lader) en via de handleiding terug in orde gekregen!
Thx
Luc
Moto Guzzi v100 Mandello S - Zumo XT - Cardo Scala Rider Freecom 4+

GPSCon
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013 20:31

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door GPSCon »

Sorry dat ik deze oude thread weer oprakel, maar zit met mijn handen in het haar...
In verband met verkoop van mijn toestel heb ik met Javawa en een harde reset mijn toestel ogeschoond. Nu gaat na het aanzetten het balkje bij "loading maps" niet meer, en schakelt het toestel uit na 15 tellen. Hang ik hem aan de USB dan blijft het toestel telkens weer opnieuw aan gaan, waarna ook weer na 15 tellen uit gaat. Ik heb de SD er uit en meerdere malen de harde reset herhaald. Die is wel in het Engels nu, dus er is wel wat gebeurd.

Nu heb ik de procedure uit deze thread uitgevoerd, en een nieuwe 5.1 firmware geïnstalleerd. Die hele procedure werkt zoals verwacht. Echter na de herstart gebeurt weer precies hetzelfde, dus weer uit na 15 tellen en geen progressie bij "loading maps".

Googlen leert mij dat er een tool is met de naam GarminCure3 waarmee de boot aangepast wordt zodat de SD benaderbaar wordt. Ik vermoedt dat de gmapsupp of 1 van de andere kaartbestanden is beschadigd en wil die er van af halen om een nieuwe poging te wagen. Ik kan echter geen werkende locatie van die tool vinden. Kan iemand hier mij helpen aan deze tool?

GPSCon
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013 20:31

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door GPSCon »

Ik heb toch nog een GarminCure3 kunnen vinden en die heeft gewerkt. Ik ben nu zover dat het toestel weer start. Ik heb de procedure gevolgd en met RMPrepUSB het interne geheugen geherformatteerd. En uiteraard de nieuwe firmware geupload met de updater. Echter zowel Webupdater als Garmin Express zien het toestel niet meer. De USB pingel klinkt wel, en Windows laat ook gewoon de Garmin drive zien. Wat kan hier nog mis zijn?

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mei 2015 18:30
Locatie: Breda

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door Hervelt »

Je bent misschien je Device.xml bestand kwijt. Daarmee herkent Garmin Express het toestel en of je recht hebt op kaart-updates e.d.
Heb je nergens een Back-up van je 660 opgeslagen, dan kun je het losse device.xml bestand terug copieeren.
Hoop dat het wel aktueel is of GE zelf de actuele status weet als GE het toestel dan herkent.

GPSCon
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013 20:31

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door GPSCon »

Ja, daar heeft het wel wat van weg.
Hoe kan dat, als ik een originele firmware download, moet die dat dan niet gewoon meenemen? Volgens mij ontbreekt er wel meer... Dit is de huidige stand van de Garmin map:
Garmin map.png
Garmin map.png (8 KiB) 4095 keer bekeken
Ik heb geen backup van het toestel, wilde ook juist opschonen ivm verkoop. Hoe krijg ik dit goed?

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door Mgent »

Ja, je gaat het toestel formatteren, je hebt geen backup, je stelt geen gegevens veilig en dan ga je er van verschieten dat het niet meer werkt. Voor je aan die dingen begint backup je dat je toch iets hebt, nu is ook de identiteit van je toestel weg.
Ik vrees dat die verkoop op de helling zal komen te staan.
Het enige dat je nog kan proberen is om een gupdate bestand rechtsreeks in de map garmin te zetten en hopen dat hij dat slikt.
http://www.hansenwebsites.nl/Routes/Pag ... e_4_9.html
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

GPSCon
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013 20:31

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door GPSCon »

Nee, ik ging mijn toestel niet formatteren. Ik ging mijn toestel herstellen naar fabriekswaarden omdat ik een andere garmin ga kopen. Daarna ging het ding niet meer aan. Iets wat je niet hoeft te verwachten na een simpele reset handeling. In tegendeel, deze handeling is juist bedacht om onwillige toestellen weer in het gareel te krijgen... Ik dacht inderdaad dat ik een backup had, maar die heb ik helaas alleen van mijn Oregon blijkt nu. Dit is mijn 5e Garmin, dus je hoeft niet te doen of ik een newby ben. Alle handelingen die ik heb uitgevoerd heb ik via dit forum gevonden, en worden nergens in verband gebracht met het probleem dat ik nu ervaar.

Na wat googelen blijkt dat er geen GarminDevice.xml op mijn toestel staat. Die zou automatisch opnieuw aangemaakt moeten worden als die niet bestaat. Dat gebeurt niet. Kan iemand mij een GarminDevice.xml lenen? Zit die uberhaupt in een javawa backup? Ik zal ook die tip van de gupdate najagen. en mij hier melden.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door Mgent »

Je kan geen garmin xml bestand van een ander toestel op het jouwe plaatsen, want dit is de identiteit van het toestel, dus je gaat dan een ander toestel hebben, dat al bestaat. En ja die wordt automatisch aangemaakt, maar alle data van je toestel zijn weg, dus gaat dat ook niet lukken. Dus probeer eens wat ik je al heb meegegeven.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

GPSCon
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013 20:31

Re: Zumo 660 Recovery procedure

Bericht door GPSCon »

Dank voor je bericht Mgent. Ik heb die update gedownload en klaar staan. Toevallig liep ik net even naar buiten om iets uit de auto te pakken. Nu sluit ik hem weer aan en zie ik tot mijn verbazing een GarminDevice.xml er op staan. Blijkbaar wordt die pas gegenereerd na een gps fix? Garmin Express herkent hem weer en installeert nu ook alle updates, taalbestanden stemmen etc. en biedt ook weer de lifetime maps aan. Gaat goed komen dus denk ik.

Toch bedankt voor je tip! Toch lees ik wel diverse berichten waarbij gebruikers zelf een GarminDevice.xml van een ander typoe toestel "lenen", waarna e.e.a. toch normaal functioneert. De identiteit wordt vooral ontleent aan het serienummer denk ik, op basis daarvan worden ook de lifetime maps aangeboden volgens mij,

Plaats reactie

Terug naar “Zumo 660, 220 en 210”