Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Skaten, ballonvaren, windsurfen, ski-en etc. etc.
Plaats reactie
Commodoortje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 233
Lid geworden op: 31 mei 2013 07:12

Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door Commodoortje »

Ik ben in het bezit van een Garmin Oregon 600. Op dit apparaat worden ook de calorieën geteld die verbruikt zouden zijn. De vraag houdt me al een tijdje bezig, en nu er vandaag een nieuwe firmware 3.30 is uitgebracht valt me op dat de calorieën ongeveer de helft zijn dan voor de update.

• Wie weet hoe de Garmin deze calorieën berekend?
• Wie heeft bijvoorbeeld links waar ik meer kan lezen?
• Houdt de Garmin rekening met profielen?
• Zo ja, hoe werkt het dan bij een zelf gemaakt profiel.
• Maakt de calorieberekening gebruik van de instellingen bij ► Fitness ► Gebruiker ► Leeftijd, Gewicht, Lengte, Geslacht, Soort sporter.
• Gebruikt de Oregon 6x0 de waardes van een hartslagmeter in berekening van de calorieën?
• Zo ja, waar kun je dit instellen? of ziet de Oregon 6x0 dat er één is aangesloten.

Alvast bedankt voor de reacties.
Laatst gewijzigd door Commodoortje op 4 okt 2013 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Nokia 6680, GPS60, Nokia N95, Nokia N900, Samsung SII, Samsung SIII, Samsung S4, Oregon600, Fenix2

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door keesm »

Interessante vraag, niet in verdiept dus ook geen pasklaar antwoord.
Wellicht zijn antwoorden hier te vinden (zelf nog niet gedetailleerd doorgelezen en veel afkomstig/relatie met fitness apparaten):
- http://www.dcrainmaker.com/2010/11/how- ... armin.html
- https://forums.garmin.com/showthread.ph ... orie-count
- https://forums.garmin.com/showthread.ph ... unt-theory
- https://support.garmin.com/support/sear ... 0000000%7D
- http://caloriecount.about.com/forums/fi ... e-calories

(oftewel gebruik Google en zoek eens op bijvoorbeeld "calculating calories on a Garmin device" of iets dergelijks)

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door splashy »

Ik zag ook in je andere draadje dat je verbruik volgens jou niet klopte, maar het is niet duidelijk of je een hartband gebruikt en je zit ook op een erg lage snelheid, dus mogelijk dat de gps dan niet telt.

Je normale verbruik in stilstand is ongeveer 60 cal. per uur, dus je houdt niet erg veel over. Maar normaal wandelen gebruikt natuurlijk ook niet veel.
Je kan het zelf berekenen en dan kijken of het ongeveer klopt.

Google bv
calorieverbruik formule
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Commodoortje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 233
Lid geworden op: 31 mei 2013 07:12

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door Commodoortje »

splashy schreef:het is niet duidelijk of je een hartband gebruikt en je zit ook op een erg lage snelheid, dus mogelijk dat de gps dan niet telt.
Ik gebruik geen hartslagband. (inmiddels toegevoegd aan toppost)
"Trage" snelheid is relatief. Het punt dat ik wil maken is helaas niet helemaal overgekomen. Ik probeerde aan te geven dat na de update met firmware 3.30 het calorieverbruik gehalveerd is in de berekening van de Garmin. (ik heb mijn Oregon 6x0 vanaf mei 2013 in bezit) Voorheen werden de calorieën namelijk wel goed berekend volgens de vergelijkings sites waar je op doelt. Vandaar dat mijn belangstelling juist gaat naar hoe de Garmin deze calorieën berekend.
Tevens is deze gemiddelde snelheid aan de lagere kant met deze nieuwe firmware 3.30 maar het is al een betere waarde dan in een lagere firmware versie. Mijn gemiddelde ligt normaal rond de 5.9km/u waar de Garmin in vorige firmwares regelmatig 7 km/u aangaf (afgelezen op de tripcomputer). Vandaar dat ik blij ben met de positieve aanpassingen in de firmware om zo de werkelijke waardes beter in beeld te krijgen.

Het is niet om mijn specifieke geval te analyseren, maar hoe de Garmin met zijn calorieteller omgaat. En specifiek na de firmware 3.30 update.

http://www.caloriedagboek.nl/bereken/calorieverbruik/
Normale waarde voor 3.5uur wandelen volgens Garmin met firmware versie < 3.30 = 900kcal
Normale waardes volgens bovenstaande vergelijkingsite 3.5uur wandelen op 5km/u = 1261kcal
Vergelijkingswaarde 3.5 biljarten 901kcal
wandelen
wandelen
calorieverbruik 5km pu 210 minuten.jpg (36.89 KiB) 12726 keer bekeken
Biljarten
Biljarten
calorieverbruik biljarten 210 minuten.jpg (37.95 KiB) 12726 keer bekeken
Nokia 6680, GPS60, Nokia N95, Nokia N900, Samsung SII, Samsung SIII, Samsung S4, Oregon600, Fenix2

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door splashy »

Ja ik heb het niet zo op lage bewegingsvormen meten, dat is erg moeilijk zeker zonder borstband en zonder Polar.

De twee formules zullen globaal kloppen, maar ik zie bv geen leeftijd en BMI veld.

De indruk dat je hard aan het calorieverbruiken bent hebben we allemaal wel eens en we denken altijd dat het hoger is dan de werkelijkheid.
Biljarten is in woord een activiteit, maar je kan het niet serieus een afslankactiviteit noemen en zoals ik eerder zei je uurlijks calorieverbruik is +-60 cal per uur.
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Commodoortje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 233
Lid geworden op: 31 mei 2013 07:12

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door Commodoortje »

splashy schreef:Biljarten is in woord een activiteit, maar je kan het niet serieus een afslankactiviteit noemen en zoals ik eerder zei je uurlijks calorieverbruik is +-60 cal per uur.
jammer...... je pakt het punt niet die ik wil maken.

Hopelijk wordt de vraag: "Hoe worden calorieën berekend op de Garmin" nog nader onderworpen door mede lezers.

Nogmaals het gaat er niet om of biljarten iets met afvallen te maken heeft.
Wel is door je bevestigd dat gemiddeld 60kcal verbrand worden tijdens rust.
Ik probeerde aan te tonen dat een gemiddelde wandelsnelheid van 5km/u verbruik ongeveer 360kcal verbrand.
Dit geeft aan dat er op 3.5uur ongeveer 1260kcal gemiddeld verbrand worden. (360kcal/u)
De Oregon 6x0 gaf in vorige firmware versies ongeveer 800-900kcal aan bij 3.5uur. (228kcal/u) dit zit redelijk bij de werkelijkheid.
De Oregon 6x0 geeft in de firmware 3.30 de helft minder aan namelijk 414kcal (118kcal/u) dit is de helft van de calorieën zoals berekend in vorige firmware.
Deze 118kcal/u is nog minder dan een uur biljarten, gemiddeld 257kcal/u

Het voorbeeld biljarten is niet genomen om af te vallen, zoals je schrijft, maar om een vergelijking te maken tussen wandelen, rusten en biljarten.
Nokia 6680, GPS60, Nokia N95, Nokia N900, Samsung SII, Samsung SIII, Samsung S4, Oregon600, Fenix2

Gebruikersavatar
TjeerdPS
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 12:13
Locatie: Utrecht

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door TjeerdPS »

Commodoortje, ik snap je punt. Er lijkt iets niet te kloppen met de cijfers, in ieder geval gaan de verschillende beweringen/metingen niet samen. Dus wil je weten hoe het apparaat zijn data verzamelt. Logisch.

Ik heb helaas geen antwoord voor je, maar misschien kan iemand anders met meer kennis van Garmins machientjes er zijn licht over laten schijnen. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord.
GPS is everything, it is the preview of life´s coming attractions!

Commodoortje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 233
Lid geworden op: 31 mei 2013 07:12

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door Commodoortje »

In de laatste paar firmwares is het tellen van de calorieën eruit gesloopt op de Oregon600.

Ik weet dat bij Nike een rechtzaak omtrent het tellen van calorieën is geweest. Misschien dat dit de reden van het eruithalen is geweest.

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=113 ... ke#p396179
Nokia 6680, GPS60, Nokia N95, Nokia N900, Samsung SII, Samsung SIII, Samsung S4, Oregon600, Fenix2

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2103
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door MPX-NL »

Er valt niets te berekenen, die data staat op elke website zoals bijvoorbeeld bovenin dit draadje te zien is, dus om welke reden zou men een rechtszaak willen aanspannen..........
Door middel van de hartslag kan dit uiteraard nog beter worden vastgesteld, ook al geen geheim of moeilijke formules.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Commodoortje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 233
Lid geworden op: 31 mei 2013 07:12

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door Commodoortje »

MPX-NL schreef:Er valt niets te berekenen, die data staat op elke website zoals bijvoorbeeld bovenin dit draadje te zien is, dus om welke reden zou men een rechtszaak willen aanspannen..........
Door middel van de hartslag kan dit uiteraard nog beter worden vastgesteld, ook al geen geheim of moeilijke formules.
http://www.nu.nl/gadgets/4095029/nike-e ... lband.html

@MPX-NL hoe verklaar je dan dat de Oregon600 geen calorieën meer berekend?
Nokia 6680, GPS60, Nokia N95, Nokia N900, Samsung SII, Samsung SIII, Samsung S4, Oregon600, Fenix2

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2103
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Hoe worden de Calorieën berekend op de Garmin.

Bericht door MPX-NL »

Dat stukje gaat over misleidend geadverteerde functies zo te zien en heeft weinig met Garmin te maken.
Als je gaat adverteren dat zo'n toestel bijvoorbeeld nauwkeurig je calorieen meet ben je verkeerd bezig.
Als Garmin zou vrezen voor een rechtszaak hadden ze die functie ook uit anderen toestellen verwijderd lijkt mij.
Waarom het dan bij de Oregon gedaan is weet ik ook niet.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Plaats reactie

Terug naar “Overige toepassingen”