Na een paar dagen druk te zijn geweest met de beurzen (en het herstel daarvan
) even een paar dingetjes uit bovenstaand draadje:
Léon Franssen schreef:En volgens Hans werkt de processor sneller.
Zoals hierboven al gecorrigeerd: daarbij had ik het over de 395, niet over de 595; en zelfs daarvan weet ik het niet zeker. Het kan immers ook zijn dat de software gewoon efficienter werkt obv gelijke hardware. Maar ik merk dat de nieuwe 3xx net ff wat soepeler werkt dat de voorganger; vooral merkbaar bij scrollen.
consono schreef:
Heb je de hoop dat de VirbXE met de 595 beter werkt?
Mijn 590 werkt niet met de VIRB. Ik weet echter dat andere 590's wel goed samenwerken. Heb daar wel contact over gehad met Garmin maar tot op heden geen werkelijk antwoord daarop.
De 595 waarmee ik heb getest weet de Virb echter probleemloos te bedienen.
QuattroFrits schreef:bartho schreef: Terug op de route komen
Dat doen de Zumo's ook zonder iets te veranderen.
Eén van de grote bezwaren van de 3xx en 590 vind ik dat, als je harde viapunten gebruikt, het heel erg moeilijk, zoniet onmogelijk, kan zijn een route halverwege te activeren. Ik had gehoopt/verwacht dat dat in de nieuwe modellen aangepast zou zijn maar dat is niet gebeurd.
Voor de helderheid: als je weet wat je doet (= met softe viapunten werkt danwel rijdt obv track) is er geen werkelijk probleem. Maar ook met de nieuwe modellen zullen velen hiermee gaan botsen en dat vind ik 'best wel' kwalijk.
Hervelt schreef:
Daarbij wil het nogal eens gebeuren dat als je een spannende route hebt met slechts 2 viapunten, hij deze route bij automatisch herberekenen flink overhoop gooit. (Allemaal niet zo erg als je alleen of met paar man rijd, maar wel nadelig als je met een groep rijd)
De 'spannende route' moet je, denk ik, niet zien als methode om met een hele club dezelfde route te rijden. Daar zijn andere methodes voor.
Hervelt schreef:
De nieuwe Rider 410 zou ook handsfree telefoneren ondersteunen.... (?)
Met de 400 kan je alleen binnenkomende gesprekken aannemen. Niet zelf bellen.
Uitgaand bellen zal na de volgende FW update ook met de Rider400 mogelijk zijn. Het is dus géén onderscheidend aspect van de 410 maar slechts een kwestie van tijd. Ik verwacht dat uiterlijk bij uitkomen van de 410 meteen ook de nieuwe FW voor de 400 beschikbaar zal zijn.
Overigens heb ik tijdens de motorbeurs ook weer met Garmin gesproken over mijn bezwaren rond de 'avontuurlijke route' in de nieuwe modellen. Garmin NL herkent die bezwaren en is er druk mee bezig. Daarbij merken ze wel op dat andere landen er eigenlijk amper iets over op te merken hebben.
Dat kan betekenen dat het probleem in andere landen minder sterk speelt (wat goed nieuws zou zijn) danwel dat men in andere landen kennelijk minder kritisch is. Op basis van mijn indrukken concludeer ik het laatste en probeer Garmin NL te helpen haar argumenten kracht bij te zetten.
laten we eerst eens zien of dat lukt en dan de dialoog aangaan om met terugwerkende kracht wellicht ook de algoritmes van de 590 aan te passen. Neem van me aan: de huidige 'avontuurlijke route' in de 590 plaatsen voegt donders weinig toe aan dat toestel.
Meinema schreef:Ik voel me erg verneukt met die nieuwe 595.
Als je het toestel gekocht zou hebben vanwege die spannende route zou ik me daar iets bij voor kunnen stellen. Maar gegeven dat het toestel nog helemaal niet in de markt is begrijp ik niet goed hoe je je verneukt kunt voelen.
Meinema schreef:en dat slappe gelul over de dure Amerikaanse dollar
Ga op de stoel van een fabrikant zitten; pak een rekenmachine en vergelijk het marge-effect van de dollarkoers van twee jaar terug met de marge van nu. Dat is geen slap gelul; dat zijn gewoon heel concrete verschillen die hele economieën beïnvloeden.
In mijn vroege jaren bij Waypoint kochten we de toestellen in dollars in en werd dat risico bij de retailer gelegd. Daarbij waren er fases dat de marges zwaar onderuit gingen, maar ook fases dat de marges, mede door dollar-termijncontracten, juist heel gunstig beïnvloed werden. Al vele jaren geleden is de Garmin inkoop binnen Europa echter overgegaan op de euro en ligt dat voordeel én risico nu bij de fabrikant.
Het effect waar we hier over spreken bestaat feitelijk al ruim een jaar. Maar lijkt nu behoorlijk lineair te worden. Kijk maar naar deze grafiek:
- dollar.jpg (17.29 KiB) 6579 keer bekeken
Die 100 euro omhoog is feitelijk een 20% prijscorrectie en sluit aan bij die verandering. Hooguit is Garmin vrij vroeg in het doorvoeren van die correctie, i.t.t. bijv TomTom en de meeste andere consumentenelectronica.
Betekent in de praktijk echter wel dat op dit moment het prijsverschil tussen TT en Garmin vrij groot is.
Ik persoonlijk denk dat die prijs relatief ondergeschikt is. In de praktijk rij je minimaal vijf jaar met zo'n Garmin en dan praat je over 20 euro verschil per jaar. Maar het prijsverschil maakt wel dat Garmin dat ook moet komen met een boven discussie verheven kwaliteit; en dat lukt op dit moment nog niet helemaal.