Gegevens vanaf een iPad/iPhone/Smartphone naar een GPS unit

De helpdesk is bedoeld voor ondersteuning bij het gebruik van je toestel.
In 'Algemeen' alleen vragen die in de onderwerpen hieronder geen plek vinden!
blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Gegevens vanaf een iPad/iPhone/Smartphone naar een GPS unit

Bericht door blazez »

Eindelijk hebben we het idee opgevat eens naar de 64st te gaan kijken ter vervanging van de oude toestellen.
Aangezien we hem voornamelijk gebruiken voor geocachen, komt natuurlijk de eerste vraag hoe komen de gpx files met pocket queries er op.
Duidelijk natuurlijk, door deze op de sd kaart te zetten. . . .
Marrrrr, nu gaan we met zo min mogelijk spullen op vakantie. De laptop gaat niet mee. We hebben alleen de beschikking over een iPhone en een Ipad.
Nu lees ik dat dé tool (Basecamp Mobile) niet meer beschikbaar is. Dat is dus een probleem.

Hoe doen jullie dat. Zijn er mensen die (creatieve) oplossingen hebben om de gps file op een iDevice te downloaden en deze naar een 64st te zetten ?

ps. nee, ik heb geen zin in een zinloze discussie over het ene of andere merk toestel, of dat het met devices van andere merken veeeeel beter gaat. Dit is het materiaal waarmee ik werk.
Laatst gewijzigd door blazez op 28 mar 2016 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door ankeric »

Goede vraag. Ik heb geen antwoord maar heb wel belangstelling voor een antwoord.
En een onderzoeksrichting.
Vergeet Garmin.
Die kan deze verbinding niet leggen anders dan het tonen van email van de iPhone.

Zoek met Google op: iphone sd card adapter.

Maar dan blijft het probleem dat de iPhone een SD card niet op folder niveau kan of wil benaderen.
En je moet een gpx bestand in de folder garmin\gpx plaatsen. Hoe doe je dat? Kan dat?
Misschien kun je de hulp van een iPhone forum inroepen?

Leawo iTransfer?
Niet meer actief op dit forum...

StefandD
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 411
Lid geworden op: 25 jul 2010 12:02
Locatie: Brielle

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door StefandD »

De 64 kan 5000 geocaches aan. Lijkt me toch wel voldoende voor de gemiddelde vakantie.

Zo niet, gebruik je GSAK of GAPP? Maak dan GGZ-bestanden van je pq's. Dan kan je een slordige 4 miljoen geocaches op je toestel kwijt. Eén nadeel: waypoints worden niet weergegeven. Maar die kan je er als POI opzetten.

Anders zou je met extra mSD-kaartjes kunnen werken.

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door blazez »

Mijn punt is niet dat ik een gpx file thuis kan voorbereiden en dan vanaf de pc op de gps kan zetten.
Wat ik graag zou willen, is een manier dat als ik onderweg ben, ik een verse of compeet nieuwe PQ aan kan maken en deze informatie op de gps kan zetten.
Op de telefoon gebruik ik momenteel looking4cache pro. Werkt prima om een PQ in te laten direct van de site.
Het irritante vind ik dat je dan als je een cache of een serie caches gaat doen alles moet gaan staan/zitten intikken/overtikken.
Juist dát is het punt waar ik naar op zoek ben om op te lossen.

Ik heb dus een gpx file (in een zip) van de gc site met maximaal 1000 caches. Hoe krijg ik dit bestand op de sd kaart van de gps zodat ze daarin geladen kunnen worden.

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door blazez »

Zo, ik ben weer wat verder. Ik zal mijn bevindingen en tests ook hier neerzetten zodat wellicht anderen er ook iets aan hebben.
Vandaag heb ik dus een 64st gehaald en daarmee aan de slag gegaan. Wat ik verder gekocht heb, is een klein apparaatje namelijk de "Toshiba STOR.E wireless adapter" (http://www.toshiba.eu/hard-drives/wirel ... s-adapter/)
Dit apparaatje maakt een wifi punt van een usb disk welke je vanaf een iPad/iPhone kan benaderen.
Met FileBrowser (Statophorix) kan ik nu bestanden via wifi plaatsen.

Dus met Safari een PQ downloaden en openen in Filebrowser.
In filebrowser de zipfile uitpakken en de gpx file kopieren.
In filebrowser naar de usb disk gaan (als je de 64st aan de toshiba hangt, kan je zowel de SD kaart als het interne geheugen benaderen)
Het gpx bestand plakken in de GPX folder.

Het enige extra apparaat dat ik nu mee hoef te nemen is die toshiba en die is erg klein. (note, hij heeft geen accu, dus heeft bij gebruik wel stroom nodig. Adapter meegeleverd, maar werkt prima vanaf een powerbank. En die had ik toch ook al bij me).

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door ankeric »

blazez schreef:Ik zal mijn bevindingen en tests ook hier neerzetten zodat wellicht anderen er ook iets aan hebben.
Mijn dank en waardering!
Zelf hebben wij niets met geochacen, maar wél met de mogelijkheid om een back-up van je hele vakantieplanning in de iCloud te zetten en die vervolgens weer naar je GPS te sturen op het moment dat het nodig is. Ik heb nu een back-up SD-card bij me, maar die bewaar ik soms op dezelfde plaats als de GPS; :oops:
Ook omgekeerd wordt nu mogelijk: stuur je GPS tracks regelmatig naar de iCloud.
blazez schreef:als je de 64st aan de toshiba hangt, kan je zowel de SD kaart als het interne geheugen benaderen
Ik vind één keer dank uitspreken wel voldoende, maar toch...... dit is echt nuttige informatie!
Mijn toevoeging: het ding weegt - slechts - 24 gram.
Gaat ook werken voor alle foto's. Want ook het fototoestel zit soms in diezelfde stuurtas.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door ankeric »

@Moderator, een suggestie...

Dit draadje heeft niets (meer) te maken met een 64st, laat staan met:
"Garmin GPSMAP62, 62s en 62st, 78, 78s en 64, 64s, 64st".
Deze informatie lijkt mij nuttig voor iedereen die soms langer dan één dag met GPS van huis en pc weg is.

Dus subject wijzigen in: "GPX files verzenden tussen iPhone en GPS".
(Misschien moet "iPhone" vervangen worden door "smartphone"? Dan kan misschien iemand vertellen wat in die wereld het equivalent is van "Filebrowser"?)

En verplaatsen naar het forum: "Overige toepassingen".
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 824
Lid geworden op: 11 okt 2008 22:30
Locatie: 118971,479582

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door Rekel »

Inderdaad, dat was het laatste stukje dat me nog niet lukte met mijn iPad. Tracks downloaden van een Web site lukt me wel, maar op de GPS zetten ging dus niet. Ik heb er ook maar één besteld. lk vind mij iPad prettiger dan de Windows tablet die ik ook heb. Bedankt Blazez.

Filebrowser zal wel een filemanager app zijn, oftewel een bestandsverkenner/beheerder, maar welke Blazez gebruikt?
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door blazez »

De Toshiba heeft een eigen app om te configureren en bestanden uit te wisselen. Maar als ik een file probeer te openen uit safari in die app, dan gebeurd er niets.
Ik heb ooit filebrowser gekocht. Daar zat ik in de instellingen te kijken, en daar staat standaard ondersteuning voor de Toshiba bij. Vandaar dat ik bij die Toshiba terecht ben gekomen. Dat is deze app :
FileBrowser - Access files on remote computers by Stratospherix Ltd
https://appsto.re/nl/XFxVv.i
Deze app kan ook zip files ontvangen, openen en uitdagen waardoor de een gpx file kan uitpakken om te kopiëren. Ook deze app is eventjes wennen in gebruik. Je hebt lokale bestanden, en deze kan je in de app kopiëren en plakken op een andere locatie. Dit kan ook lokaal, maar ook op andere cloud of netwerk plekken zijn.
Volgens mij is er ook een light, gratis versie van bedenk ik me net. Ik weet alleen niet of die versie de Toshiba ondersteund. Als ik me niet vergis Toshiba Wireless Adapter by TOSHIBA Corp.
https://appsto.re/nl/v3O8V.ials alleen de beperking dat je maar twee cloud koppelingen kan maken. Voor gebruik van de Toshiba zou dit dus voldoende moeten zijn.

De eerste keer (keren) vraagt het even wat stoeien om het lekker aan de praat te krijgen. Configureren met de Toshiba wireless adapter app :
Toshiba Wireless Adapter by TOSHIBA Corp.
https://appsto.re/nl/v3O8V.i
En zodra een goed geconfigureerd is, ga ik verder met filebrowser.

Verder nog
- de Toshiba lijkt alleen WiFi in te schakelen als er ook werkelijk een USB device aan hangt (ik ben eerst gaan testen met een simpele USB stick)
- de Toshiba werkt goed op een 1ampere aansluiting van een powerbank

Edit, extra toevoeging.
De light/liet versie lijkt inderdaad de Toshiba te ondersteunen.
FileBrowserLite by Stratospherix Ltd
https://appsto.re/nl/EIZ_t.i

Gebruikersavatar
Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 824
Lid geworden op: 11 okt 2008 22:30
Locatie: 118971,479582

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door Rekel »

De Toshiba Wireless Adapter kwam vandaag binnen en ik heb ernaar gekeken. Er zat helaas nauwelijks documentatie in de doos. Het viel me meteen op hoe klein het apparaatje was, ondanks het formaat zit er server in, compleet met SMB en een TCP/IP stack. Door eerst een verbinding te maken met mijn MacBook kwam ik erachter dat het IP-adres 192.168.65.1 was. Dit adres zette ik in mijn browser en ik kon contact maken met de Web-interface van de Toshiba. Hier kun je de instellingen aanpassen. Ik heb de App van Toshiba nog niet gebruikt, omdat ook met de iPad in Safari kun je bij die instellingen. Ik neem aan dat die App wel handig is als je video's wil bekijken.

Ik sloot mijn eTrex 30 aan de Toshiba Wireless Adapter aan en met mij Mac kon ik zonder problemen naar het interne geheugen en het geheugekaartje van de GPS navigeren.

Hierna startte ik mijn iPad en maakte verbinding met de Toshiba. Als filemanager gebruik ik een programma dat ooit begonnen is als programma om PDF-bestanden te lezen. Het programma heet GoodReader.
https://itunes.apple.com/app/id777310222?mt=8
Website met how-to's:
http://goodreader.com/gr-man.html

De programmeur heeft er in de loop de jaren allerlei uitbreidingen aan toegevoegd, waaronder de mogelijkheid om via SMB contact te maken met servers zoals een NAS, er is ondersteuning voor Dropbox, OneDrive, Google Drive, box.com, WebDAV, SMB, AFP, FTP, SFTP. Verder ondersteund het programma veel bestandformaten. Uiteraard PDF, maar ook MS Office (view), TXT, HTML, ZIP, RAR, .jpg, .jpeg, .gif, .tif, .tiff, .bmp, .bmpf, .png, .ico, .cur, .xbm, video en audio formaten. GPX-bestanden kun je in tekstmode bekijken.

Nadat ik het IP-adres 192.168.65.1 in de server settings van GoodReader had gezet kon ik de mappen op de GPS benaderen. In de Dropbox App kon ik een in Dropbox geplaatste track dmv. openen in .... naar GoodReader kopiëren en in GoodReader vanuit het Manage File menu het GPX-bestand met de optie Upload in de Garmin/GPX map van de GPS zetten.

Tenslotte heb ik nog op de site van Fietsersbond met mijn iPad een route gemaakt, die gedownload en op de GPS gezet. Dat downloaden doe je door de "GPX-downloadknop" op de site van de Fietsersbond ingedrukt te houden, na enige tijd vraagt Safari of de downloadlink gekopieerd moet worden, ja dus. Daarna maak je de adresbalk in Safari leeg, type daar eerst de letter g en dan doe je paste. De URL ziet er dan uit als ghttp://routeplanner.fietsersbond.nl/gps-export/fietsersbond-24-03-16-ed45a530-routeplanner.gpx?c9d03702ceb9dbe0fafe9ee4a38889fe
Druk dan op GA om dit te laden in Safari, vervolgens download de iPad de track en wordt die track naar GoodReader gestuurd. Waarna het vervolgens weer op de GPS gezet kon worden. Wel eerst de Wi-Fi van de iPad omzetten van het netwerk naar de Toshiba Wireless Adapter. ;-)


Afbeelding

iPad via Wi-Fi verbonden met de Toshiba. De Toshiba Wireless Adapter en de GPS, die erop aangesloten is, worden gevoed door een PowerBank.
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door blazez »

Geweldig om te lezen. Super dat je zo uitgebreid beschrijft.
Goodreader heb ik inderdaad ook. Helemaal te aan gedacht om daar in/naar/mee te kijken.

Twee aanvullingen nog om het wellicht makkelijker te maken.
- met een netwerk/subnet scanner (ik gebruik Fing) zie je in en paar tellen alle actieve apparaten op je netwerk, en kan je van alles het IP-adres achterhalen. Dus ook de Toshiba als je daar geen IP-adres van weet.
- je kan de Toshiba met d laatste firmware update ook in station modus zetten. Daarmee hang je hem in je gewone netwerk, en hoef je niet perse steeds WiFi te wisselen. Nadeel is dan wel dat het IP-adres kan veranderen (dhcp), maar dat is met Fing weer zo op te zoeken.

Fing - Network Scanner by Overlook Soft
https://appsto.re/nl/tw1Rz.i

Gebruikersavatar
Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 824
Lid geworden op: 11 okt 2008 22:30
Locatie: 118971,479582

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door Rekel »

Tijdens het experimenteren noteerde ik het één ene ander, heb dit uitgebreid en op het forum gezet. Het was een prettig avondje hobbyen. ;-)

Ik heb Fing gedownload, is ook wel makkelijk voor andere dingen. Thanks.

Het updaten van de firmware is me tot nu toe niet gelukt. Als ik het goed begrijp, dan moet je de Toshiba adapter verbinden met je netwerk, zodat ie het Internet op kan en dan de iPad verbinden met de hotspot van de Toshiba. Klopt dat? Al ik vervolgens de firmware door de App wil laten updaten, dan krijg ik een foutmelding. Er moet iets met het Internet verbonden zijn, het is me niet duidelijk of dit de iPad dan wel de Toshiba moet zijn. Als ik de iPad verbind met het Internet, dan meld de App dat er geen verbinding is.
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door blazez »

Ik vond de opmerking van Ankeric wel een goede om dit voor later op een betere plek te zetten. Nu alleen een momentje niet de tijd om dat aan te passen. KOmende week kijk ik even verder daarvoor als ik wat meer tijd heb.

Ik heb als eerste de ipad verbonden met de toshiba wifi. als je dan de toshiba wireless adapter app (uit de appstore) installeerd, kan je het het beste configureren.
De toshiba moet zelf inderdaad ook aangebeld worden bij jouw wifi. Dit kan je doen door in de toshiba app dacht ik op instellingen te klikken. Als je dan dat plaatje met de layout hebt, klik je op "set" op het lijntje van de tosiba en het internet. Dan kan je hem op jouw wifi zetten.
Als hij een wifi verbinding heeft, kan je ook updaten vanuit deze app.
Als je de nieuwe firmware geinstalleerd hebt, kan je hem ook in station mode zetten. Dan is het gewoon een device in je netwerk.

Gebruikersavatar
Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 824
Lid geworden op: 11 okt 2008 22:30
Locatie: 118971,479582

Re: GPX files naar een 64st

Bericht door Rekel »

Het is me nu wel gelukt om de firmware te downloaden. Na een herstart van mij iPad kreeg ik in de Toshiba App de melding dat er een nieuwe firmware versie was en die heb ik geïnstalleerd. Het lijkt erop dat die App soms blijft hangen, bijvoorbeeld in de grafische weergave van de netwerkverbindingen. Ik kom dan met geen mogelijkheid meer terug in het voorgaande scherm. Of ben ik te ongeduldig? :wink:

Het werkt inderdaad beter in station mode. Omdat ze met profielen (tenminste in de web-interface) werken kun je zo te zien voorkomen dat de Toshiba adapter aan een onveilig netwerk komt te hangen. Ik zal het eerdaags eens testen in de bibliotheek.

PS volgens mij kun je zelf in het eerste bericht het onderwerp veranderen naar bijv. "Bestanden delen tussen een GPS en een iPhone of iPad", zodat zoekmachines het makkelijker kunnen vinden.
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

Gebruikersavatar
Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 824
Lid geworden op: 11 okt 2008 22:30
Locatie: 118971,479582

Een kaart op GPS zetten mbv. een iPad/iPhone en de Toshiba

Bericht door Rekel »

Hallo,

Ik heb ook getest of ik een kaart met mijn iPad op de GPS kon zetten en dat lukte.
Het ging op de volgende manier:

Open GoodReader
Kies daar Connect en dan Browse the Web

Afbeelding

Ga met de ingebouwde browser van GoodReader naar de site http://www.openfietsmap.nl en dan naar de downloads, in dit geval Benelux (full version).
(http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full)
Hier is de versie die op de GPS gezet kan worden nl. OpenFietsMap.zip.
Druk op de downloadlink en GoodReader laat een pop-up zien

Afbeelding

Kies Download Linked File

De iPad download de kaart en plaatst het bestand in de Downloads map van GoodReader.
Tik op het schroevendraaier/moersleutel symbool.

Afbeelding

Kies dan unzip en het bestand wordt uitgepakt.

Afbeelding

Er wordt een map OpenFietsMap aangemaakt met de uitgepakte bestanden erin, vervolgens tikt je op het driehoekje...

Afbeelding

In deze map staat dan de kaart, met de naam gmapsupp.img

Afbeelding

Vervolgens tik je weer op het schroevendraaier/moersleutel symbool om het bestand te selecteren. Ik geef nu de kaart een andere naam om te voorkomen dat een andere kaart met de naam gmapsupp.img op de GPS overschreven zal worden, kies daarvoor Rename in het file menu. Wil je dat niet, sla dan deze stap over en ga verder met upload.

Afbeelding

Afbeelding

Kies de optie Upload met de Toshiba als doel.

Afbeelding

Navigeer vervolgens op de GPS naar de map Garmin, daar kies je Upload en dan wordt het bestand op de GPS gezet.

Afbeelding

Op ongeveer dezelfde manier kun je GPX-bestanden downloaden en op de GPS zetten.

28-3 17:30 Tekst aangepast en eerste twee plaatjes gewijzigd.
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”