Vivosmart HR: ervaringen ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5626
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Vivosmart HR: ervaringen ?

Bericht door keesm »

Wie heeft er een Vivosmart HR en kan al zijn ervaringen delen?

Ik denk over de aanschaf na (al ben ik iemand die eigenlijk niks om zijn polsen en/of vingers wil, zelfs geen trouwring 8) )
Er zijn vele alternatieven voor de Garmin HR, dus waarom zou ik voor een Garmin Vivosmart kiezen ( heb wel diverse Garmin gpssen en Virb Elite, dus Garmin ligt voor de hand)
Is de hartslagmeting betrouwbaar ? (voor mij van belang als ...), voor op de fiets ook bruikbaar (hartslag bepaald mijn dagprestatie op fietsvakanties, zeker bij klimmen)?
Merk je zo'n tracker nou om je pols 24/7?
Wordt ik niet teveel "onder druk" gezet door zo'n activity tracker bedenk ik me met allerlei meetgegevens.
Stimulans is wel nodig voor wat meer beweging op mijn 62e, is dit een oplossing?
Het registreren van je slaapgedrag is ook wel van belang zegt mijn vrouw (wat moet en kan ik dan met zo'n tracker?)
Combi met Garmin Connect app op Iphone kan. Maar ik lees slechte reviews over deze app. ten opzichte van apps. van andere merken.
Afijn, het voornemen is er, maar wat is de meerwaarde bedenk ik me.
Ik laat me graag (positief) verrassen om tot aanschaf over te gaan.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Vivosmart HR: ervaringen ?

Bericht door RonalT »

Ik heb de Vivosmart HRM sinds de kerstdagen altijd om en het stimuleert me om te lopen en te fietsen. Mijn dagelijkse doel is ruim 13.000 stappen (10 km) en ik baal er van als ik het eens een keer niet haal. Meestal is het wel te doen, maar je hebt van die dagen dat je te veel werk hebt en ook nog 's avonds iets te doen en dan haal je het eens een keer niet.
Er was voor mij niet zo heel veel keuze, ik heb het ding eigenlijk gevraagd omdat ik het gewoon een leuk horloge vond. De Swipe-optie op een rubberen band vond ik zo mooi...

Ik heb de laatste jaren ook geen horloge om gehad, maar geen last van dit ding.

Maar het stimuleert mij, ook al doordat je kunt zien wat anderen doen (community).

Afbeelding
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

StefandD
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 411
Lid geworden op: 25 jul 2010 12:02
Locatie: Brielle

Re: Vivosmart HR: ervaringen ?

Bericht door StefandD »

Ik heb er een sinds vorige maand. Ik had nog een hoop kortingsbonnen liggen en daardoor kon ik zo'n ding tegen een kleine bijbetaling aanschaffen. Het is grappig om te gebruiken. Ook ik zie een extra stimulans om te bewegen. Ik voel het niet om mijn pols, maar ik heb altijd een horloge gedragen.

Ik maak gebruik van de Android app om de data te synchroniseren met Garmin Connect en dat werkt prima. Daarvoor moet wel de bluetooth op de smartphone aanstaan.
Op de pc en tablet kan ik ook zowel met de Windows 10 app (via bluetooth) als met Garmin Express (met de meegeleverde laadkabel) synchroniseren als ik dat wil.
Ik heb geen iPhone, dus daar kan ik niets over zeggen.
De vivosmart schijnt ook ANT+ aan boord te hebben, maar als ik het goed begrijp kan je daarmee alleen maar met een Edge koppelen.

De hartslagmeter is redelijk betrouwbaar. Ik heb het een paar keer uitgeprobeerd met hardlopen en de vivosmart gaf maar een hele kleine afwijking ten opzichte van mijn Forerunner i.c.m. borstband.

Een kleine positieve verrassing was dat de vivosmart ook de huidige temperatuur en weerbeeld kan weergeven. Dat schijnt nieuw te zijn, er stond niets over in de handleiding.

Verder:
De ingebouwde accu gaat een dag of 5 mee. Opladen duurt ongeveer anderhalf uur.
Volgens de handleiding kan er voor ongeveer 14 dagen aan data worden verzameld voordat je moet synchroniseren, maar als je een constante verbinding met je smartphone hebt zal er automatisch ongeveer elke 2 uur worden gesynchroniseerd.
Firmware updates worden automatisch via de app (of handmatig met Express) geïnstalleerd. In een maand tijd heb ik er twee gehad, dus er wordt nog volop verbeterd.

Zijn er nadelen? Ja, een paar.
Zo werd ik gek van alle notificaties (email, sms, Whatsapp) die dat ding weergeeft. Gelukkig kan je dat uitschakelen, maar soms wordt het spontaan weer ingeschakeld.
Er is ook een optie die je na een bepaalde tijd van inactiviteit aanspoort om te gaan bewegen, maar ook dat is uit te schakelen.
De vivosmart is waterdicht, maar het touchscreen scherm is nogal gevoelig voor vocht, zodat tijdens een regenbui te pas en te onpas de muziekspeler op mijn smartphone werd gestart. Ik moest de koppeling met mijn smartphone uitzetten om dat tegen te gaan.
Mijn slaapgedrag registreren gaat niet altijd goed (eigenlijk vaker niet goed dan wel). Vaak wordt een filmpje kijken op de bank al als slaap gezien. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een zeer onregelmatig leven heb met nachtdiensten en dergelijke. Als ik dagdienst heb gaat het vaak wel goed. En je kan via de app zelf de tijden aanpassen.

Kortom: ik ben er blij mee.

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5626
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Vivosmart HR: ervaringen ?

Bericht door keesm »

Bedankt voor de feedback :D
Het gaat een HR worden.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Vivosmart HR: ervaringen ?

Bericht door RonalT »

Volgens mij maak je ook gebruik van ANT+ om te koppelen met de hartslagmeter en eventuele andere sensoren bv fietssnelheid.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5626
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Vivosmart HR: ervaringen ?

Bericht door keesm »

Volgens mij ook.
Ik ga in ieder geval de "Garmin Elevate™ hartslagtechnologie bij de pols" gebruiken. Andere sensoren behalve een Tempe heb ik niet. Daarnaast kijken hoe ik mijn Virb Elite kan aansturen. Welk protocol dat is haal ik nog niet uit de handleiding (welke weer van de gebruikelijke Garmin opzet is = onduidelijkheid troef). Zal wel net zoals mijn Oregon 600 zijn (ANT+) en niet zoals met de Iphone (bluetooth).

Plaats reactie

Terug naar “VivoActive, Epix, Venu”