Openfietsmap VS OSM
Moderator: GPStracks
Openfietsmap VS OSM
Sinds enkele weken ben ik in het bezig van een OREGON 600.
Nu heb ik de versie van januari van de Openfietsmap gedownload en geïnstalleerd op mijn GPS device, tot volle tevredenheid.
Tijdens het gebruik en online zoeken naar informatie omtrent GPS kaarten zijn bij mij de volgende vragen naar boven gekomen.
1) Wat is nu het verschil tussen OSM en OFM? OFM is gebaseerd op OSM, maar hoe onderscheid het zich hiervan?
2) Wat is de frequentie van update vanuit OFM ivm updates in nieuwe wegen? Ik zie dat er wekelijks een update plaats vindt maar dat betreft dan niet de details van wegen.
Nu heb ik ook als test via garmin.openstreetmap gedownload en geïnstalleerd op mijn GPS device, en beide werken goed.
Op dit forum en op de website van openfietsmap kon ik geen antwoord op mijn vragen vinden dus wellicht dat iemand mij dit hier kan ophelderen?
Gr. Dave
Nu heb ik de versie van januari van de Openfietsmap gedownload en geïnstalleerd op mijn GPS device, tot volle tevredenheid.
Tijdens het gebruik en online zoeken naar informatie omtrent GPS kaarten zijn bij mij de volgende vragen naar boven gekomen.
1) Wat is nu het verschil tussen OSM en OFM? OFM is gebaseerd op OSM, maar hoe onderscheid het zich hiervan?
2) Wat is de frequentie van update vanuit OFM ivm updates in nieuwe wegen? Ik zie dat er wekelijks een update plaats vindt maar dat betreft dan niet de details van wegen.
Nu heb ik ook als test via garmin.openstreetmap gedownload en geïnstalleerd op mijn GPS device, en beide werken goed.
Op dit forum en op de website van openfietsmap kon ik geen antwoord op mijn vragen vinden dus wellicht dat iemand mij dit hier kan ophelderen?
Gr. Dave
Re: Openfietsmap VS OSM
De OSM (Open Street Map) is gericht op auto's en motoren.
De OFM (Open Fiets Map) is gericht op fietsers.
Bij deze kaart zijn de instellingen voor routering omgedraaid.
Dit betekent dat hij eerst zal kiezen voor fietspaden en dan pas voor gewone wegen.
Met bepaalde te vermijden instellingen kun je de voorkeur voor wegen die BC kiest nog wat aanpassen.
De OFM (Open Fiets Map) is gericht op fietsers.
Bij deze kaart zijn de instellingen voor routering omgedraaid.
Dit betekent dat hij eerst zal kiezen voor fietspaden en dan pas voor gewone wegen.
Met bepaalde te vermijden instellingen kun je de voorkeur voor wegen die BC kiest nog wat aanpassen.
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten
Re: Openfietsmap VS OSM
De update van de ofm is wekelijks een uitzondering daargelaten. De update is volledig. Voor fietsen gaat de voorkeur naar de ofm.
De manier van instellen van de gps behoeft wel even aandacht. Op de ofm kiezen voor ..niets vermijden. .. Hoogstens onverhard of veerpontjes. Bij routeren zijn de fietspaden de snelwegen..
De manier van instellen van de gps behoeft wel even aandacht. Op de ofm kiezen voor ..niets vermijden. .. Hoogstens onverhard of veerpontjes. Bij routeren zijn de fietspaden de snelwegen..
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap
Re: Openfietsmap VS OSM
Open Street Map (OSM) is geen kaart (geen "Map") maar een database.sf-ftd schreef:De OSM (Open Street Map) is gericht op auto's en motoren.
Alle beschikbare informatie over wegen, gebieden, gebouwen en punten staat hierin. Deze informatie is niet gericht op een specifieke gebruikersgroep.
Of, zie http://www.openstreetmap.nl
OpenStreetMap, kortweg OSM, is een project met als doel om vrij beschikbare en vrij bewerkbare landkaarten te maken. Sinds 5 jaar wordt wereldwijd informatie over straten, rivieren, grenzen, kroegen en gebieden verzameld en opgeslagen in een vrij toegankelijke database. Op basis van deze informatie worden toepassingen gebouwd, zoals kaartmateriaal en routeplanners. Iedereen kan er aan meewerken, het invoeren en aanpassen van de informatie steunt volledig op vrijwilligers.
Op basis van OSM data kun je een kaart maken ("renderen").
Geen enkele kaart gebruikt en toont alle binnen OSM beschikbare data.
Je haalt hiertoe alle gegevens (feitelijk ook onjuist: je krijgt slechts een selectie uit de beschikbare data) uit OSM en vervolgens:
- Kies je wat je wel en wat je niet op de kaart wilt zien.
Op mijn eigen kaart staan, bijvoorbeeld, geen scholen. - Kies je hoe je dat op de kaart wilt weergeven.
Bijvoorbeeld: fietspaden zijn rood of fietspaden zijn groen.
Bushaltes, bijvoorbeeld, staan wel op mijn kaart (je kunt erop zoeken) maar je ziet ze niet (pas als je een bushalte hebt gevonden kun je deze als waypoint toevoegen en daarmee permanent zichtbaar maken).
Deze keuzes kun je ook - achteraf - als gebruiker van een kaart zelf maken door de "typfile" aan te passen. - Kies je een doelgroep voor het gebruik van de kaart.
Op een - echte - fietskaart worden fietspaden behandeld als snelwegen. Daarmee krijgen fietspaden een voorkeur voor het routeren (met de instelling "snelste route"). Over snelwegen en autowegen kun je niet fietsen (dus ook geen route maken over deze wegen, ook niet als je kiest voor routeren als "auto").
Op een - echte - autokaart kun je niet routeren over fietspaden en wandelpaden.
Op een "generic routable" kaart kun je over alle wegen routeren, afhankelijk van de instelling van BaseCamp of GPS.
Deze vind je hier: http://www.openfietsmap.nl/home
Voorbeeld van een algemeen bruikbare kaart: OSM generic routable (dit is dus een "generic routable" kaart op basis van OSM data).
Deze vind je hier: http://garmin.openstreetmap.nl
Deze kaart is bruikbaar voor alle gebruikers, maar uiteraard minder dan een specifieke kaart gemaakt voor een specifieke gebruikersgroep.
Wel geldt dat OFM Europa één keer per jaar wordt bijgewerkt en OFM Duitsland één keer per maand. Ga je dus volgende maand naar Italië of Engeland dan kun je ook als fietser overwegen om óók de "generic routable" kaart van dat land of gebied mee te nemen. Deze kaart wordt (voor zover ik weet) dagelijks geactualiseerd.
Ik ken geen OSM kaart die specifiek gericht is op auto's, motoren, wandelaars of ruiters. Maar ze zullen waarschijnlijk wel bestaan, in ieder geval als individuele, zelf gemaakte kaart.
OFM is wekelijks up-to-date, maar welke "details van wegen" zichtbaar zijn wordt bepaald door de "renderer".grezly schreef:Ik zie dat er wekelijks een update plaats vindt maar dat betreft dan niet de details van wegen.
Zo kun je, bijvoorbeeld, op OFM niet zien of een fietspad een zandpad is. Van vele wegen is, bijvoorbeeld, op OSM bekend of deze wel of niet verlicht zijn. Maar geen enkele kaart toont deze informatie.
Als jij specifieke details wél wilt zien kun je overwegen om je eigen kaart te maken. Maar ik wil je dat zeker niet adviseren. Het kost je dagen en nachten werk voordat je een goede kaart hebt.
Laatst gewijzigd door ankeric op 23 mar 2016 17:21, 5 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Openfietsmap VS OSM
Als het je gaat om recreatief fietsen dan adviseer ik je de OFM te gebruiken.
Die gebruikt namelijk de elementen uit de OSM database op optimale wijze voor het fietsen. Moet je wel weten hoe je het het beste gebruikt.
Zie daartoe:
https://www.youtube.com/watch?v=ORGmZIzmoAA
Die gebruikt namelijk de elementen uit de OSM database op optimale wijze voor het fietsen. Moet je wel weten hoe je het het beste gebruikt.
Zie daartoe:
https://www.youtube.com/watch?v=ORGmZIzmoAA
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Openfietsmap VS OSM
Maar op je gps en PC zie je ze toch als een kaart. Dus voor gewone mensen zijn het toch wel kaarten. De naam zelf zegt het eigenlijk ook wel Open Street Map (kaart dus).ankeric schreef:Open Street Map (OSM) is geen kaart (geen "Map") maar een database.sf-ftd schreef:De OSM (Open Street Map) is gericht op auto's en motoren.
Alle beschikbare informatie over wegen, gebieden, gebouwen en punten staat hierin. Deze informatie is niet gericht op een specifieke gebruikersgroep.
Inderdaad, de Reit- und wanderkarte ( http://www.wanderreitkarte.de/ )ankeric schreef:Ik ken geen OSM kaart die specifiek gericht is op auto's, motoren, wandelaars of ruiters. Maar ze zullen waarschijnlijk wel bestaan, in ieder geval als individuele, zelf gemaakte kaart.
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten
Re: Openfietsmap VS OSM
De spraakverwarring is hinderlijk, ook voor "gewone mensen". En zeker op een forum als dit is het belangrijk om de juiste terminologie te gebruiken en een "motorfiets" niet aan te duiden als een "fiets" (omdat beide immers twee wielen hebben en een motorrijder zelf vaak over zijn "fiets" spreekt).sf-ftd schreef:Maar op je gps en PC zie je ze toch als een kaart. Dus voor gewone mensen zijn het toch wel kaarten. De naam zelf zegt het eigenlijk ook wel Open Street Map (kaart dus).
Niemand, ook "gewone mensen" niet, ziet een OSM op zijn PC of GPS.
Ook "gewone mensen" hebben kritiek op OSM want "die kaarten bevatten veel te veel detail voor dat kleine GPS scherm". Onzin, want "OSM gebaseerde kaarten" bevatten juist net zoveel detail als de maker wenst.
Maar dan moet je wel het verschil begrijpen tussen OSM en een op "OSM gebaseerde kaart". En weten dat ook OFM in twee versies beschikbaar is: Full en Light version.
Als ik tegen een collega fietser zeg dat ik op OSM fiets, dan weet hij nog niets.
De wanderkarte heb ik gelijk gedownload... en na 15 minuten weer verwijderd. Sommige "OSM gebaseerde kaarten" zouden eerst eens naar OFM moeten kijken!sf-ftd schreef:Inderdaad, de Reit- und wanderkarte ( http://www.wanderreitkarte.de/ )
- Wanderreitkarte = 4 GB, OFM Europa is 12 GB (maar de dekking is ook ongeveer 2x zo groot). Maar ook OFM Duitsland-Benelux is al 3 GB.
- Ierland staat er wel op, maar Groot-Brittanië niet. Spanje ook niet.
- De kaart ziet er niet uit (oké, is een beetje wat je gewend bent). Ik had een halve minuut nodig om mijn eigen huis te vinden. En een volle minuut om mijn eigen tent te vinden. En dit is de score op de PC met BaseCamp. Op de GPS...
- De kaart mist essentieel detail: gesloten tijdens broedseizoen (dat heet "verboten/versperrt"; OFM noemt dat: "Access = no @ (Mar 15-Jun 15)"), openingstijden (veerpontjes), gebouwen. Juist van een wandelkaart verwacht ik meer detail dan ik als fietser nodig heb.
- De kaart is op dit moment 3 maanden oud.
- En... de kaart (PC versie) is niet routerend ("Ein Routing ist nicht geplant."). Dus, wat mij betreft, nutteloos. Op de fiets kijk ik niet op 10 kilometer meer of minder. Als wandelaar wil ik heel snel kunnen zien of de geplande afstand nog leuk is.
- OpenFietsMap
- OpenFietsMap Light
- Generic routable
- Wanderreitkarte
- OpenMtbMap
- Velomap
- Freizeitkarte (last but not least!)
- en diverse on-line routerende kaarten, waarvan ik er niet één echt ken. Zelfs geen namen.
Misschien moet ik in deze discussie (over de verschillen tussen OFM en andere OSM kaarten, frequentie van updates en verschillen in detail niveau) terugkomen op mijn eigen woorden.AnkEric schreef:Als jij specifieke details wél wilt zien kun je overwegen om je eigen kaart te maken. Maar ik wil je dat zeker niet adviseren. Het kost je dagen en nachten werk voordat je een goede kaart hebt.
Misschien is dat juist wél de weg voor een gebruiker met specifieke wensen m.b.t. frequentie van updates en detail niveau van de kaart.
Het feit dat ik pas sinds een jaar mijn eigen fiets-, wandel- en autokaart maak staat in de top 10 van mijn persoonlijke betreurenswaardige onjuiste keuzes. Of anders gezegd: ik ben nu eindelijk verlost van het gemopper van Anke (full-time navigator achterop de tandem). En mijn eigen gemopper (routes maken binnen BaseCamp of onderweg op de GPS waarbij de informatie die ik belangrijk vind ontbrak).
Helaas zijn ook mijn eigen kaarten na een jaar nog steeds niet foutloos;
En voldoen nog steeds niet voor 100% aan mijn eigen specificaties;
Maar... het kan allemaal met Open Street Map!
Laatst gewijzigd door ankeric op 24 mar 2016 21:53, 5 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...
Re: Openfietsmap VS OSM
ankerik,
Nog een anvulling
Nog een anvulling
- Bijlagen
-
- een aanvulling op je lijstje
- osm.JPG (28.31 KiB) 9712 keer bekeken
Groetjes uit Goes, GPSmap62st, Flyer T12 Comfort-Harmony.
Jan
Jan
Re: Openfietsmap VS OSM
via http://www.openstreetmap.nl/content/kaartmateriaal.html vind je een verzameling bij elkaar.....
GPSmap60CSx
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18237
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Openfietsmap VS OSM
Afgezien van het feit dat een aantal het niet (of maar half) doet is het merendeel ook helemaal niet gemaakt voor gebruik op een Garmin-toestel.daantje schreef:via http://www.openstreetmap.nl/content/kaartmateriaal.html vind je een verzameling bij elkaar.....
Dit is denk ik een beter uitgangspunt: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 128 GPS-toestellen
Mijn 128 GPS-toestellen
Re: Openfietsmap VS OSM
Ja, helemaal goed. Dat is het wiel dat we vooral niet opnieuw moeten gaan uitvinden!JaVaWa schreef:Dit is denk ik een beter uitgangspunt: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download
Is wel heel errug veel...
Als we hier iets willen gaan documenteren dan zouden we een aantal url's kunnen verzamelen.
Zoeken op de OSM Wiki is, eeehhh, moeizaam...
Zoeken op dit forum gaat prima, maar het resultaat is vaak wel heel erg veel hits...
En zoeken via Google geeft nog meer hits...
Nuttige links voor GPS gebruikers:
- Beschikbare OSM kaarten: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download
- OSM fouten melden: https://www.openstreetmap.org
- Mapillary, foto's die op Google Earth Streetview ontbreken: https://www.mapillary.com
- Garmin forum: http://forums.garmin.com
- Motor-Fiets-Mountainbike-Skeeler-Wandel- & Kanoroutes: http://gpstracks.nl
En dan alleen url's waarvan minimaal één andere persoon zegt: ja, nuttig.
En alleen relevante, goedgekeurde url's in de eerste Post verzamelen. (Helaas kan alleen de topic starter dat).
(Want anders hebben we weer een index nodig op een index document ter grootte van een hooiberg met een spelt ergens verborgen).
Niet meer actief op dit forum...
Re: Openfietsmap VS OSM
Interessant topic. Ik heb afgelopen jaar hetzelfde dilemma gehad. Ik heb ook de Reit&Wanderkarte geprobeerd - en verwijderd omdat ik moeite had met het uiterlijk. Uiteindelijk uitgekomen op: http://garmin.openstreetmap.nl/ .
Maar wellicht kan het allemaal nog beter als ik zelf de kaart samenstel.
@AnkeRic: Zou mooi zijn als je daar een tutorial van kunt maken!
Maar wellicht kan het allemaal nog beter als ik zelf de kaart samenstel.
@AnkeRic: Zou mooi zijn als je daar een tutorial van kunt maken!
Re: Openfietsmap VS OSM
Tutorial bestaat al: http://www.openfietsmap.nl/procedure
Maar er valt best meer over te zeggen.
Afgelopen maand stonden alle grote waterplassen ten noorden van Utrecht droog. Niet altijd, maar zoals altijd: soms!
osmconvert Error: could not get 183500800 bytes of memory.
En dan blijkt de oplossing te zijn om geen "pbf" bestanden aan te maken, maar "05m" bestanden.
Dat is frustrerend, want dat was voor mij net zo logisch als dat nu - misschien - voor jou klinkt...
Dus wees gewaarschuwd: dit moet je leuk vinden;
Misschien als ik weer tijd over heb... want ik heb zeker behoefte aan sparring partners. Dus ook eigenbelang.
Overigens, veel van je eigen wensen qua lay-out en weergave van details kun je eenvoudiger realiseren door de typfile aan te passen (met TypViewer).
En eigenlijk is dat basiskennis die je absoluut nodig hebt voordat je een eigen kaart gaat maken. En dat is wél leuk én geeft snel resultaat.
Maar er valt best meer over te zeggen.
Afgelopen maand stonden alle grote waterplassen ten noorden van Utrecht droog. Niet altijd, maar zoals altijd: soms!
osmconvert Error: could not get 183500800 bytes of memory.
En dan blijkt de oplossing te zijn om geen "pbf" bestanden aan te maken, maar "05m" bestanden.
Dat is frustrerend, want dat was voor mij net zo logisch als dat nu - misschien - voor jou klinkt...
Dus wees gewaarschuwd: dit moet je leuk vinden;
Misschien als ik weer tijd over heb... want ik heb zeker behoefte aan sparring partners. Dus ook eigenbelang.
Overigens, veel van je eigen wensen qua lay-out en weergave van details kun je eenvoudiger realiseren door de typfile aan te passen (met TypViewer).
En eigenlijk is dat basiskennis die je absoluut nodig hebt voordat je een eigen kaart gaat maken. En dat is wél leuk én geeft snel resultaat.
Niet meer actief op dit forum...
Re: Openfietsmap VS OSM
Met veel interesse heb ik natuurlijk bovenstaande discussie gevolgd. Nav hiervan ben ik toch gaan proberen om een eigen kaart te maken, om het eea hiervan te leren natuurlijk.
Hiervoor heb ik input van de procedure op de openfietsmap en de website http://thebird.nl/tutorials/osm_garmin.html gevolgd (werk nu eenmaal met Linux ).
Nu heb ik als eerst het commando:
Waarbij ik de polygonfile alsmede het laatste bestand van nederland van de http://download.geofabrik.de/europe.html gedownload.
Dit gaat redelijk snel.
Vervolgens heb ik de style ' Openfietsmap full' gedownload van github waarin de style zit die ik wil hanteren.
Hierbij heb ik het originele mkgmap.args gebruikt uit de style directory (heb deze op mijn pc deze map hernoemd).
In deze file staan bijvoorbeeld al de --route en --index configuratie, maar heb deze ' voor de zekerheid' toch nog meegegeven bij het commando.
Wanneer deze, na ongeveer een uur klaar is en het resulteert in een 400mb file, krijg ik toch nog de volgende foutmelding.
Mijn inziens zal dit te maken moeten hebben met de '--route' optie voor mkgmap.
Heeft iemand wellicht een idee wat ik nog kan proberen?
Hiervoor heb ik input van de procedure op de openfietsmap en de website http://thebird.nl/tutorials/osm_garmin.html gevolgd (werk nu eenmaal met Linux ).
Nu heb ik als eerst het commando:
Code: Selecteer alles
java -Xmx6000m -jar splitter-r435/splitter.jar --output=pbf --output-dir=nl --max-nodes=1400000 --mapid=1001 --geonames-file=cities15000.txt --polygon-file=netherlands.poly netherlands-latest.osm.pbf
Dit gaat redelijk snel.
Vervolgens heb ik de style ' Openfietsmap full' gedownload van github waarin de style zit die ik wil hanteren.
Code: Selecteer alles
java -Xms7000m -Xmx7000m -XX:-UseGCOverheadLimit -jar mkgmap-r3674/mkgmap.jar --style-file=openfietsfull --gmapsupp --verbose --route --index -c openfietsfull/mkgmap.args -c nl/template.args 1001.typ
In deze file staan bijvoorbeeld al de --route en --index configuratie, maar heb deze ' voor de zekerheid' toch nog meegegeven bij het commando.
Wanneer deze, na ongeveer een uur klaar is en het resulteert in een 400mb file, krijg ik toch nog de volgende foutmelding.
Mijn inziens zal dit te maken moeten hebben met de '--route' optie voor mkgmap.
Heeft iemand wellicht een idee wat ik nog kan proberen?
- openfietsmap
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
- Contacteer:
Re: Openfietsmap VS OSM
Geen idee of het daardoor komt maar --mapid moet een 8 cijferig getal zijn, verder index en route weglaten.
Kan ook zijn dat er andere kaarten op jouw gps in de weg zitten ( check met javawa device manager) of dat de route te lang is.
Kan ook zijn dat er andere kaarten op jouw gps in de weg zitten ( check met javawa device manager) of dat de route te lang is.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl