Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
peterdejong1967
Berichten: 48
Lid geworden op: 6 jan 2010 22:34
Locatie: Rheden

Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door peterdejong1967 »

Ik gebruik tegenwoordig de track als basis voor mijn routes op de 590. Nadeel is echter dat er geen waarschuwing of aanwijzing komt bij de verschillende pauzepunten. Ik heb dit opgelost door van deze pauzepunten een gpi-bestand te maken met Garmins eigen Poi-loader. Ik plak er een leuk herkenbaar icoontje aan en stel de waarschuwingsafstand in op 500 meter. Het bestand komt in dezelfde map te staan als de flitspaalbestanden. Een map met de naam "POI" op de geheugenkaart kan ook. Bijkomend voordeel van bovenstaande werkwijze is dat je ook nog eens naar de verschillende pauzepunten kunt navigeren bij problemen. :)
Mvg. Peter
Zumo XT, Honda NT1100 DCT, Garmin Edge 830, Stevens e-whaka + es

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door FM »

Wat doet die waarschuwingsafstand eigenlijk ? Ik bedoel, welk signaal krijg je op de GPS wanneer je op 500 m afstand komt ?
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

sf-ftd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1684
Lid geworden op: 4 jun 2008 22:55
Locatie: Raalte

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door sf-ftd »

Als je toch al op je pc bezig bent met de route dan kun je BaseCamp net zo goed een route vanuit de track laten berekenen.
Kun je ook goed zien waar de route toch nog afwijkt van de track. Het komt namelijk voor dat er soms een klein binnenweggetje gekozen wordt. Wil je dit aanpassen dan moet je eerst een directe route maken. Daarna de route laten herberekenen met de instelling motor of auto. En dan even eventuele afwijkingen aanpassen.
Wil je het helemaal goed doen dan ook nog even controleren of alle via=-punten op "soft" staan.
En wil je de pauzepunten in je route hebben staan, dan even een viapunt maken van het waypoint en klaar is Kees.

Laat je namelijk door BC vanuit de track een motorroute berekenen dan krijg je alleen maar een begin en een eindpunt (ontvlagde route)
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten

peterdejong1967
Berichten: 48
Lid geworden op: 6 jan 2010 22:34
Locatie: Rheden

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door peterdejong1967 »

FM schreef:Wat doet die waarschuwingsafstand eigenlijk ? Ik bedoel, welk signaal krijg je op de GPS wanneer je op 500 m afstand komt ?
Je krijgt boven in beeld een aankondiging en een waarschuwingssignaal (twee piepjes) net als bij het naderen van een flitspaal. De aankondiging van 950 meter komt omdat ik even gekozen had om naar een punt voorbij het pauzepunt te navigeren.
Bijlagen
1POI.png
1POI.png (150.85 KiB) 5594 keer bekeken
Laatst gewijzigd door peterdejong1967 op 25 apr 2016 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Zumo XT, Honda NT1100 DCT, Garmin Edge 830, Stevens e-whaka + es

peterdejong1967
Berichten: 48
Lid geworden op: 6 jan 2010 22:34
Locatie: Rheden

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door peterdejong1967 »

sf-ftd schreef:Als je toch al op je pc bezig bent met de route dan kun je BaseCamp net zo goed een route vanuit de track laten berekenen.
Kun je ook goed zien waar de route toch nog afwijkt van de track. Het komt namelijk voor dat er soms een klein binnenweggetje gekozen wordt. Wil je dit aanpassen dan moet je eerst een directe route maken. Daarna de route laten herberekenen met de instelling motor of auto. En dan even eventuele afwijkingen aanpassen.
Wil je het helemaal goed doen dan ook nog even controleren of alle via=-punten op "soft" staan.
En wil je de pauzepunten in je route hebben staan, dan even een viapunt maken van het waypoint en klaar is Kees.

Laat je namelijk door BC vanuit de track een motorroute berekenen dan krijg je alleen maar een begin en een eindpunt (ontvlagde route)
Dat weet ik allemaal. Juist omdat het rijden van routes op basis van een track zo goed werkt, wordt dit belangrijk. Door een route als track te laden en met meerdere mensen met andere Garmins en/of ander kaartmateriaal te delen, weet ik zeker dat iedereen dezelfde route rijdt en op de bedoelde pauzepunten stopt.
Zumo XT, Honda NT1100 DCT, Garmin Edge 830, Stevens e-whaka + es

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door FM »

peterdejong1967 schreef:
FM schreef:Wat doet die waarschuwingsafstand eigenlijk ? Ik bedoel, welk signaal krijg je op de GPS wanneer je op 500 m afstand komt ?
Je krijgt boven in beeld een aankondiging en een waarschuwingssignaal (twee piepjes) net als bij het naderen van een flitspaal.
Ik denk dat ik deze manier van werken ga overnemen. Ik gebruikte losse waypoints onderweg, maar POI's met waarschuwingen lijken me beter geschikt.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door Hans Vaessen »

Yep, he-le-maal mee eens.

Uiteindelijk gaat het bij de route om behoud van de routevorm. Dat is een lijn, geen punt. Bijna alle probleemgedoe met routes komt doordat we lijnen en punten willen mixen.

Als de routesoftware nu in staat zou zijn dergelijke punten inderdaad automatisch als POI te verwerken (maw: waarschuwen binnen een straal) en verder de route gewoon de route te laten zijn zou dat een hoop gedoe voorkomen.

Dusss: helemaal vóór deze werkwijze; met echter als belangrijkste bezwaar dat het voor veel mensen te ingewikkeld is.

Er is hoop: ik weet dat myrouteapp momenteel ook deze visie onderzoekt en bekijkt of het mogelijk is, na plannen van een route, als gebruiker je POI's aan te kunnen geven en die automatisch, incl waarschuwingsstraal, als gpi over te zetten. En voor de Rider iets soortgelijks. Zal nog wel even duren voor het allemaal zo ver is, maar dát zou mooi zijn.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Ivo
Berichten: 1128
Lid geworden op: 1 jun 2006 20:29
Locatie: Bonheiden (B)

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door Ivo »

Hans Vaessen schreef: met echter als belangrijkste bezwaar dat het voor veel mensen te ingewikkeld is.
Nou Hans, een kolfje naar je hand zou ik zeggen: iets schijnbaar ingewikkeld heel begrijpbaar uitleggen. :wink:
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak. Triumph 1200 XTR met Zumo XT2.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door Hans Vaessen »

:)

Ja, het is wel een idee om daar een video'tje over te maken. Alleen: ik verwacht dat de meeste mensen die maar enkele keren per jaar zullen gebruiken, en dan doe je niet de routine op om het 'lekker' te maken. Gaat het om een route die verspreid moet worden binnen de club dan hebben de deelnemers oom individueel weer extra uitleg nodig.. en da's dan ook weer lastig.
Het zou eigenlijk 'vanzelf' vanuit de software moeten gebeuren.

Laat onverlet dat de keuze imho principieel juist is en ik hoop dat de garmins en tomtoms van de wereld dat gaandeweg gaan onderkennen.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door polmcfree »

Is zeker een mooie werkwijze,maar enkel om zelf te gebruiken,om te delen op treffens is het niet doenbaar,de grootste hoop kan enkel het toestel aan en uit zetten,en op ga drukken.
heb al moeite genoeg om mensen te leren met tracks om te laten gaan(geen kennis van toestel gebruik en geen zin om het te leren, moeten de mensen van de GPS tafel maar voor me doen)
Daarom maak ik de routes in delen ,start tot stopplaats 1, stopplaats 1 tot stopplaats 2 enz. dan kan je niet anders dan stoppen op de juiste plaats en iedereen kan er mee om,zelfs met tracks is dit goed te doen
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door guzzi vero »

hehe, heb 2 jaar geleden deze werkwijze van je stopplaatsen in een poi te gieten al aangegeven (gebruik het al veel langer hoor omdat ik het makkelijk vind en hierdoor men favoriete cafeetjes in het noorden van Frankrijk steeds bij de hand heb). Toen zag niemand er het nut van in. en nu met tracks om te zetten in de gps ben je natuurlijk je stopplaatsen kwijt. Je kan ze er wel als waypoint inzetten maar dan krijg je geen "alarm" (was een van men argumenten om een poi te gebruiken). Doe je eens een grote schoonmaak van je gps zie je ook onmiddellijk het voordeel ervan in.

Gebruik het ook vaak op vakantie. Alle bezienswaardigheden, resto's,.... effe in een poi gooien. Als we dan eens in het wilde weg rijden moet ik eigenlijk niks zoeken want kom ik in een straal van x meter: pingping en wat er in de buurt is. Handiger kan toch niet? Eenmaal thuis vliegt die poi er weer af. Ga nu eens wat vaste icoontjes 40x40 (20x20 is wat klein) maken en die in een bestandje zetten zodat deze ook in de gpi kunnen en ik de hartjes kan vervangen. Moet ze nog ergens bewaard hebben van de testen met jaco en de 590 icoontjes. Het wordt steeds leuker.

En nee, liever niet gebruiken in de club, om te delen enz... Is hierboven al aangehaald, al problemen genoeg met de zondags-gps-gebruikers. Ook zullen de meesten er zich niet durven aan wagen terwijl het eigenlijk heel simpel is.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door FM »

Ik heb spijt dat ik dit al niet deed voor mijn vakanties in de Dolomieten en de Alpen. Ik had namelijk vooraf de ritten afgelopen in Google Earth, waardoor ik een perfect zicht had op de plaatsen waar ik de rit wilde filmen. Ik had losse waypoints aangemaakt, maar omdat er geen waarschuwing kwam, heb ik er toch een paar gemist.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

peterdejong1967
Berichten: 48
Lid geworden op: 6 jan 2010 22:34
Locatie: Rheden

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door peterdejong1967 »

Ja, dat is inderdaad balen. Dit jaar beter dan maar. Zorg alleen wel dat de POI's op de route liggen. Ik kwam er achter dat sommige POI's die bijvoorbeeld op een parkeerplaats liggen die paralel loopt aan je route geen waarschuwing geven. Ook niet wanneer je er op 15 meter langs rijdt! Een POI die in een zijweg ligt waar je route langs komt, geeft weer wel een waarschuwing mits je natuurlijk binnen de ingestelde straal komt. Raar maar waar. :shock:
Zumo XT, Honda NT1100 DCT, Garmin Edge 830, Stevens e-whaka + es

peterdejong1967
Berichten: 48
Lid geworden op: 6 jan 2010 22:34
Locatie: Rheden

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door peterdejong1967 »

guzzi vero schreef:hehe, heb 2 jaar geleden deze werkwijze van je stopplaatsen in een poi te gieten al aangegeven (gebruik het al veel langer hoor omdat ik het makkelijk vind en hierdoor men favoriete cafeetjes in het noorden van Frankrijk steeds bij de hand heb). Toen zag niemand er het nut van in. en nu met tracks om te zetten in de gps ben je natuurlijk je stopplaatsen kwijt. Je kan ze er wel als waypoint inzetten maar dan krijg je geen "alarm" (was een van men argumenten om een poi te gebruiken). Doe je eens een grote schoonmaak van je gps zie je ook onmiddellijk het voordeel ervan in.

Gebruik het ook vaak op vakantie. Alle bezienswaardigheden, resto's,.... effe in een poi gooien. Als we dan eens in het wilde weg rijden moet ik eigenlijk niks zoeken want kom ik in een straal van x meter: pingping en wat er in de buurt is. Handiger kan toch niet? Eenmaal thuis vliegt die poi er weer af. Ga nu eens wat vaste icoontjes 40x40 (20x20 is wat klein) maken en die in een bestandje zetten zodat deze ook in de gpi kunnen en ik de hartjes kan vervangen. Moet ze nog ergens bewaard hebben van de testen met jaco en de 590 icoontjes. Het wordt steeds leuker.

En nee, liever niet gebruiken in de club, om te delen enz... Is hierboven al aangehaald, al problemen genoeg met de zondags-gps-gebruikers. Ook zullen de meesten er zich niet durven aan wagen terwijl het eigenlijk heel simpel is.
Kon me al niet voorstellen dat dit niet gebruikt werd door iemand. Las er alleen niets over op het forum. Wie weet wordt het ooit geïmplementeerd door de verschillende aanbieders zoals Hans ook aangeeft. Het wordt steeds leuker :)
Mijn icoontje is 40x40. 20x20 is inderdaad te klein.
Zumo XT, Honda NT1100 DCT, Garmin Edge 830, Stevens e-whaka + es

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Track als basis en toch waarschuwing bij pauzepunt

Bericht door guzzi vero »

Kon me al niet voorstellen dat dit niet gebruikt werd door iemand
even nagekeken. Was op was op 13 augustus 2014 en gebruik makende van javawa zijn RTW tool
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”