Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
st1300ABS
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 mar 2010 12:27

Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door st1300ABS »

Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Ik heb een Zumo 590.
Super tevreden mee, ook al heeft hij soms wat nukken.

Mijn broer heeft een TomTom Rider.
Waar hij weer heel tevreden mee is.

Nu heeft de TomTom Rider de mogelijkheid om een Route te beginnen op het dichtst bijzijnde punt van de route tov het punt waar je je bevindt. De order aan de TT Rider is dan ook start de route op het dichtstbijzijnde punt en rij daarna de gehele route. Flawless uitgevoerd door de TomTom.
Dat is echt super handig wat tot op heden ben ik altijd met BaseCamp in de weer, elastiekje, slepen, invoegen, etc. om een nieuw startpunt aan te maken. MOet ik ALTIJD thuis doen, want ik sleep mijn laptop niet mee op reis en in mijn hotel hebben ze geen PC of Basecamp voor dit doeleinde.
Nu ben ik een Full Zumo believer, maar dit is een feature in de TomTom Rider die ik waanzinnig gaaf vind en die het mogelijk maakt ff snel ergens lokaal een route op te doen, deze te downloaden en rijden maar zonder elastiekje, etc.

Nu ben ik ff wezen studeren, maar ik kan zo een functie niet in de Zumo 590 vinden. Kan toch niet waar zijn?!

Weet iemand ook of deze functie ook met de Zumo kan, zoals in de TT Rider bijv., of ben ik als Zumo lover veroordeeld tot BaseCamp?

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door RonalT »

Tja, het is wat je wilt.

Als ik zoiets wil doen als jij bedoel rij ik gewoon op het zicht naar de route toe en begin dan de route te rijden. Alle routes in mijn ZUMO zijn uitgevoerd met softe via-punten en het gaat zo vrijwel altijd goed.

Als je ook van je hotel naar de route begeleiding wilt hebben zal je iets anders moeten bedenken. Maar m.i. is dat niet nodig omdat je dat stuk van hotel naar route toch maar voor de vuist weg rijdt..... ook met een TT
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mei 2015 18:30
Locatie: Breda

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door Hervelt »

st1300ABS schreef:Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Ik heb een Zumo 590.
Super tevreden mee, ook al heeft hij soms wat nukken.

Mijn broer heeft een TomTom Rider.
Waar hij weer heel tevreden mee is.

Nu heeft de TomTom Rider de mogelijkheid om een Route te beginnen op het dichtst bijzijnde punt van de route tov het punt waar je je bevindt. De order aan de TT Rider is dan ook start de route op het dichtstbijzijnde punt en rij daarna de gehele route. Flawless uitgevoerd door de TomTom.
Dat is echt super handig wat tot op heden ben ik altijd met BaseCamp in de weer, elastiekje, slepen, invoegen, etc. om een nieuw startpunt aan te maken. MOet ik ALTIJD thuis doen, want ik sleep mijn laptop niet mee op reis en in mijn hotel hebben ze geen PC of Basecamp voor dit doeleinde.
Nu ben ik een Full Zumo believer, maar dit is een feature in de TomTom Rider die ik waanzinnig gaaf vind en die het mogelijk maakt ff snel ergens lokaal een route op te doen, deze te downloaden en rijden maar zonder elastiekje, etc.

Nu ben ik ff wezen studeren, maar ik kan zo een functie niet in de Zumo 590 vinden. Kan toch niet waar zijn?!

Weet iemand ook of deze functie ook met de Zumo kan, zoals in de TT Rider bijv., of ben ik als Zumo lover veroordeeld tot BaseCamp?
Weet je zeker dat hij daarna de hele route (rondrit?) rijdt of bedoel je gewoon tot aan het eindpunt. Je mist dan het eerste gedeelte van die route of rondrit (zo gaat dat bij de Zumo ook en moet je zelf even de route herstarten, en dat werkt op de Rider 4xx net zo.
Je verlegt dus niet je start/eindpunt (bij rondrit), maar stapt gewoon later in de route.
Ik denk dat jij de optie in de Rider niet helemaal correct interpreteerd.

Nu is de Rider wel gemakkelijk om een spontane route mee te maken met de spannende route functie.
Heb zelf een Zumo 660 en Rider 400.
De Zumo gebruik ik als voorrijder in een groep.
Alleen op pad of met paar man wat toeren gebruik ik de 400.

De 590 is een mooi apparaat maar je moet wel met zachte routepunten werken. Dan kun je ook op de route instappen waar je zelf wilt, gewoon door er op het oog naar toe te rijden, of anders een viapunt toe te voegen op het dichtstbijzijnde punt en daarna de route even opnieuw te laden en starten als never terug op zit.

p.raaymakers1
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 jan 2007 02:36

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door p.raaymakers1 »

RonalT schreef:Tja, het is wat je wilt.

Als ik zoiets wil doen als jij bedoel rij ik gewoon op het zicht naar de route toe en begin dan de route te rijden. Alle routes in mijn ZUMO zijn uitgevoerd met softe via-punten en het gaat zo vrijwel altijd goed.

Als je ook van je hotel naar de route begeleiding wilt hebben zal je iets anders moeten bedenken. Maar m.i. is dat niet nodig omdat je dat stuk van hotel naar route toch maar voor de vuist weg rijdt..... ook met een TT
Dan moet je mij toch eens uitleggen hoe je dat doet met een 590. Als je bij een 590 een route start kan ik alleen kiezen tussen rijden naar het begin of eindpunt. Meer keuzes heb ik niet. Als ik dus niets kies krijg ik de route niet in beeld en kan dus niet "op de kaart" naar de route rijden. Mijn inziens is dit een grote tekortkoming van de 590. Bij de 550 was dit géén enkel probleem. Ik kon dan een route activeren zonder dat ik verplicht was een route te laten berekenen naar het begin of eindpunt van de route. En kon ik keurig op de kaart navigeren naar een punt op de route waar ik maar wilde.
BMW R1200RT Zumo 550, zumo 590

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door FM »

Je kan de track van de route (die je in BaseCamp eerst gemaakt hebt) zichtbaar maken. Op die manier zie je de route wel. En dan rijd je ofwel op zicht ernaar toe, ofwel maak je een waypoint aan op de plaats waar je op de route wil komen, en laat je een route uitrekenen naar dat waypoint.

Of je kan ipv op 'ga' drukken, voor 'kaart' kiezen. Dan wordt de route wel getoond. Wanneer je dan naar de route rijdt op dat scherm, zal de kaart wel niet meeschuiven en zie je enkel je positie op die kaart wijzigen. Dat lukt als je ver genoeg kan uitzoomen.

In beide gevallen start je de route pas wanneer je er werkelijk op bent.

Het zijn workarounds, maar ze werken wel.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
peter2310
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 262
Lid geworden op: 4 mei 2005 13:09
Locatie: Zevenbergen

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door peter2310 »

Misschien dat je wat meer info kunt verschaffen. Is de route gemaakt in de 590 / Is de route gemaakt in BC /Is de route gemaakt in BC op basis van een track ? Zaken die wel degelijk van belang zijn om er een duidelijk antwoord op te geven.

Het is sowieso altijd handig om enkele via-punten toe te voegen zodat je niet alleen een start- en finishpunt hebt. Heb je de route geimporteerd op basis van een track dan heb je inderdaad alleen een start- en finishpunt waarbij je de routeeroptie herberekenen altijd UIT zet. Geef in dat geval de track (als het goed is staat deze nog in je toestel) een kleurtje en maak deze zichtbaar zodat je deze tijdens het rijden als stempel onder je route ziet liggen op je scherm. Als je je niet in de nabijheid van de route bevindt kun je bij het opstarten van de route toch aangeven dat je naar het begin van de route wilt navigeren ? Maar er is ook nog de mogelijkheid om bij je startpunt een waypoint aan te maken waarheen je eenvoudig naar toe kunt navigeren. Aangekomen bij het startpunt start je je geplande route weer op.

Ik heb nu mijn toestel niet bij de hand maar ik meen me toch te herinneren dat ik bij het opstarten van een route altijd een voorbeeldkaartje krijg (kun je ook inzoomen) voordat ik in het zelfde schem op start druk.

De 550 heb ik 6 jaar met veel plezier gebruikt. De 590 werkt met z`n vele mogelijkheden wel anders maar dat is een kwestie van je toestel verkennen op al deze mogelijkheden. Daarnaast kun je op dit forum een hoop informatie op doen.

Edit: volgens mij denkt FM er ook zo over, hij was me net voor. :D
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Garmin ZUMO 550 - Garmin Edge Touring - Scala Rider Q1
In gebruik: Garmin Edge Explorer - Garmin ZUMO 590 - Cardo Freecom 4

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door RonalT »

En jullie waren me beide voor. Da's een nadeel dat ik een hele dag moet werken. :(

Ik stuur al jaren zowel een track als een route naar mijn toestel. En inderdaad maak ik de route zichtbaar in de kleur groen op mijn scherm. Als je dan de route start of de track tot route laat berekenen heb je een gekleurde lijn met groene randjes. Als er iets verkeerd gaat lopen de route en track ineens uit elkaar.

Dus route en track naar het toestel en rijden maar.....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Jan (tbfkaj)
Berichten: 333
Lid geworden op: 14 feb 2008 19:54
Locatie: op de grens van N- en Z-Holland en Utrecht
Contacteer:

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door Jan (tbfkaj) »

p.raaymakers1 schreef:Als je bij een 590 een route start kan ik alleen kiezen tussen rijden naar het begin of eindpunt. Meer keuzes heb ik niet.
meestal stop ik een paar harde punten in mijn route
dan kan ik een "willekeurig" punt selecteren (je moet wel enigszins een idee hebben waar je je bevindt t.o.v. de punten)

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door FM »

RonalT schreef:En jullie waren me beide voor. Da's een nadeel dat ik een hele dag moet werken. :(
:P Ik antwoord meestal sneller als ik op mijn werk ben :mrgreen:
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
peter2310
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 262
Lid geworden op: 4 mei 2005 13:09
Locatie: Zevenbergen

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door peter2310 »

:D :D :D :D Ik heb er zelfs m`n baasje op uitgekozen :!:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Garmin ZUMO 550 - Garmin Edge Touring - Scala Rider Q1
In gebruik: Garmin Edge Explorer - Garmin ZUMO 590 - Cardo Freecom 4

st1300ABS
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 mar 2010 12:27

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door st1300ABS »

Dank voor al jullie reacties.
Ik heb de route gewoon van het Net gehaald http://www.teutoburgerwald.de/wandern-r ... ouren.html
Dan kan/wil ik er eigenlijk maar heel weinig aan doen. Laden + rijden. Ik maak dus liever geen Track oid.
Dat werkte wel bij de TT Rider, maar niet bij de Zumo. Die wilde mij eerst naar het begin van de route brengen.
Ook mooi, maar beetje zonde want een kleine 3 uur later kom ik weer over een stuk van de route. Waarom niet beginnen wat het dichtst bij zijnde is en dan hele route rijden, zoals de TT Rider doet.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door FM »

Als je echt geen hele kleine moeite op de PC wil doen, dan kan nog altijd mijn 2e workaround:
FM schreef:Of je kan ipv op 'ga' drukken, voor 'kaart' kiezen. Dan wordt de route wel getoond. Wanneer je dan naar de route rijdt op dat scherm, zal de kaart wel niet meeschuiven en zie je enkel je positie op die kaart wijzigen. Dat lukt als je ver genoeg kan uitzoomen.
Maar ik vind ook dat de TT hier beter scoort.

Hoewel... Was het wel een route die je gedownload hebt, of was het een track? Want bij een route zal het bij de TT ook niet met zekerheid goed lopen; dus als het bij de TT goed ging, vermoed ik dat je een track hebt ingeladen; indat geval is de andere workaround even goed mogelik. Ik zou trouwens adviseren nooit een gedownloade 'route' zomaar in de gps gooien.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
peter2310
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 262
Lid geworden op: 4 mei 2005 13:09
Locatie: Zevenbergen

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door peter2310 »

st1300ABS schreef:Ik maak dus liever geen Track oid.
Dat werkte wel bij de TT Rider, maar niet bij de Zumo.
Een Zumo die niet met een track overweg kan is voor mij nieuw. :wink: Omdat de aangeboden route mogelijk al gedateert is kun je deze het beste herberekenen op jou kaarten (op je PC in Basecamp) en vervolgens omzetten naar een track. Maak ook even een waypoint van het startpunt of de plaats waar je de route wilt oppakken. Stuur track en WP`s naar je toestel, importeer de track in je toestel en maak er een route van in je reisplanner. That`s all. :D
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Garmin ZUMO 550 - Garmin Edge Touring - Scala Rider Q1
In gebruik: Garmin Edge Explorer - Garmin ZUMO 590 - Cardo Freecom 4

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door FM »

ST1300 bedoelde dat het starten ven de route wel goed lukte bij de TT, niet bij de Zumo omdat hij daarbij naar het begin 'moest'.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Kan de TT Rider iets wat een Zumo 590 niet kan?

Bericht door RonalT »

st1300ABS schreef:Dan kan/wil ik er eigenlijk maar heel weinig aan doen. Laden + rijden. Ik maak dus liever geen Track oid.
Dan heb je helaas een verkeerde keuze gemaakt. Als jij een route wilt downloaden en dan zo maar gaan rijden gaan er beslist dingen verkeerd. In dat geval had je beter een Rider 3 of 5 ofzoiets kunnen kopen.

Een Zūmo laadt namelijk de gehele route in en ga je dan begeleiden. Maar als je een oudere route heb te pakken loop je een goede kans dat de wegen anders lopen of er rotondes zijn aangelegd. Ook zal de kaartversie van de route anders zijn en daar kan de Zūmo niet zo goed mee overweg. Herberekenen of tracks gaan gebruiken is dan de oplossing, daar is het halve forum mee volgeschreven.

Een TT heeft een aantal punten waartussen het toestel aan de hand van de toestel-instellingen de route gaat berekenen. Dtlijkt niet zo erg, maar ik geef altijd het voorbeeld van de Maasveren. Als jij bij Broekhuizen met het veer over wil zal een kennis die "veren vermijden" heeft aanstaan ongeveer 20 km moeten omrijden.

Dus als jij een route wilt downloaden en rijden is een TT een betere keuze. Als je een route precies wilt kunnen narijden is een ZUMO een goede keuze, maar daar komt wel wat werk bij kijken. Niet veel, als je een beetje bedreven ben kan je dat in 15 minuten doen.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”