Welke navigatie voor beginner?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 jun 2016 18:33
Welke navigatie voor beginner?
Beste allemaal!
Inmiddels al een redelijke tijd motor aan het rijden waarbij ik navigatie via m'n telefoon gebruikte icm oordopjes.
Aangezien er nu een aantal motor weekendjes op de planning staan, lijkt het mij beter om een navigatie systeem aan te schaffen voor op de motor.
Aangezien ik net begin wil ik eerst eens testen of ik het ook echt leuk vind en daarom dus op zoek naar een gebruikt toestel.
Welk toestel adviseren jullie? Ik zie een Zumo 220 voor onder de 100 euro of een 550 voor 200 euro? Een TomTom Rider 5 ook voor +/- 200 euro.
Wat ik in ieder geval moet kunnen doen is bijvoorbeeld de 1000 bochten route laden, deze gaan wij namelijk in september rijden!
Gaat de Zumo 220 volstaan? Of is dit echt weg gegooid geld?
Ik hoor het graag!
Mvg Bob
Inmiddels al een redelijke tijd motor aan het rijden waarbij ik navigatie via m'n telefoon gebruikte icm oordopjes.
Aangezien er nu een aantal motor weekendjes op de planning staan, lijkt het mij beter om een navigatie systeem aan te schaffen voor op de motor.
Aangezien ik net begin wil ik eerst eens testen of ik het ook echt leuk vind en daarom dus op zoek naar een gebruikt toestel.
Welk toestel adviseren jullie? Ik zie een Zumo 220 voor onder de 100 euro of een 550 voor 200 euro? Een TomTom Rider 5 ook voor +/- 200 euro.
Wat ik in ieder geval moet kunnen doen is bijvoorbeeld de 1000 bochten route laden, deze gaan wij namelijk in september rijden!
Gaat de Zumo 220 volstaan? Of is dit echt weg gegooid geld?
Ik hoor het graag!
Mvg Bob
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: Welke navigatie voor beginner?
je kunt ook beginnen met een weekendje pf zo huren http://www.gps.nl/verhuur/motornavigatie.html
"Always Look on the Bright Side of Life"
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 jun 2016 18:33
Re: Welke navigatie voor beginner?
Heb ik ook over nagedacht, alleen wil ik voor het weekendje Duitsland wel beslagen ten eis komen en zal hem dan dus van tevoren ook een weekend moeten huren om te testen.
Op mijn nieuwe motor zit een bevestiging en 12v, een eigen navigatie is dan uiteraard nooit weg.
Mocht ik het heel leuk vinden kan er altijd een duurdere gekocht worden!
Op mijn nieuwe motor zit een bevestiging en 12v, een eigen navigatie is dan uiteraard nooit weg.
Mocht ik het heel leuk vinden kan er altijd een duurdere gekocht worden!
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Welke navigatie voor beginner?
Ik ken een motorrijder die niets van computers moet hebben, dus ook geen BaseCamp gebruikt, maar nu toch zeer enthousiast is over het gebruik van zijn onlangs aangeschafte Zumo340. Inclusief garantie, een lifetime kaart-update abonnement en motor montage materiaal.
Weinig duurder dan een goede gebruikte.
Weinig duurder dan een goede gebruikte.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж
- Frank
- WayPoint relatie
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
- Locatie: Helmond (Stiphout)
Re: Welke navigatie voor beginner?
Ik zou gaan voor een Zumo 550 met Lifetime update. Op Marktplaats staat er nu een voor 185 euro: http://link.marktplaats.nl/m1064975043
Groeten,
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Re: Welke navigatie voor beginner?
Dat ziet er zo nog wel een mooie uit.Frank schreef:Ik zou gaan voor een Zumo 550 met Lifetime update. Op Marktplaats staat er nu een voor 185 euro: http://link.marktplaats.nl/m1064975043
Wat belangrijk is is dat de rubberen knopjes niet versleten of gescheurd zijn.
Verder een goed toestel, waarvan veel motorrijders enthousiast zijn geworden.
Re: Welke navigatie voor beginner?
Welke Navigatie App gebruikte je op je telefoon ?Bob Grosjean schreef:Beste allemaal!
Inmiddels al een redelijke tijd motor aan het rijden waarbij ik navigatie via m'n telefoon gebruikte icm oordopjes.
Aangezien er nu een aantal motor weekendjes op de planning staan, lijkt het mij beter om een navigatie systeem aan te schaffen voor op de motor.
Aangezien ik net begin wil ik eerst eens testen of ik het ook echt leuk vind en daarom dus op zoek naar een gebruikt toestel.
Welk toestel adviseren jullie? Ik zie een Zumo 220 voor onder de 100 euro of een 550 voor 200 euro? Een TomTom Rider 5 ook voor +/- 200 euro.
Wat ik in ieder geval moet kunnen doen is bijvoorbeeld de 1000 bochten route laden, deze gaan wij namelijk in september rijden!
Gaat de Zumo 220 volstaan? Of is dit echt weg gegooid geld?
Ik hoor het graag!
Mvg Bob
Je vraag is niet zomaar te beantwoorden. Dat hangt van veel te veel factoren af welke navigatie bij jou zal passen.
Heb je al eens meegekeken bij andere motorrijders op hun navigatie. Bepaalde typenummers waar je een bewonderend gevoel bij kreeg.
Als beginner zou het niet uitmaken waar je mee begint, ware het niet dat je vooraf stelt dat je de duizend bochten route wilt gaan rijden. Nou ken ik die route niet maar ik veronderstel dat die route wel te downloaden is voor zowel Garmin (GPX) als TomTom (ITN). (Anders kan je hem nog (laten) omzetten).
Maar je zal snel enthousiast geraken en uiteindelijk meer willen. Dus wil je maar iets simpels of toch een toestel waar je even mee vooruit kan ?
Je zal denk ik sowiso een Garmin tegen een TomTom moeten afwegen.
De oudere TomTom Riders functioneren prima voor een A naar B route (Vertrek naar Bestemming). Je kunt ook prima ITN routes rijden. (Van viapunt naar punt, naar punt, naar punt. Alle punten worden afgeroepen.
De nieuwste Rider 40/400/410 toestellen zijn een nieuwe generatie. Prima voor A naar B. Je kan prima ITN routes rijden maar deze toestellen kunnen ook de ("Garmin") GPX routes afrijden. (Feitelijk een gpx-track). Bij de GPX route worden tussenpunten niet afgeroepen en de route wordt in principe 1 op 1 afgereden zoals de maker hem op de computer bedacht heeft. Deze functionaliteit is momenteel nog volop in ontwikkeling en momenteel 4 a 5 Firmware updates afgelopen jaar gehad waarbij het toestel met sprongen vooruit is gegaan. De nieuwste Riders hebben ook een "spannende route" functie waarbij je snel door het toestel in een paar minuten een mooie route voorgeschoteld krijgt.
Je kan ook routes op de PC maken met Tyre, MyRouteApp of zelfs van de concurrent: BaseCamp.
Even uitdrukkelijk vermelden dat de nieuwe Riders LifeTime-Update kaarten en verkeersinformatie hebben en een heel handige "route balk" rechts van het navigatie-scherm, waarop getoond met afstanden, de tankstations, rustplaatsen, verkeersversperringen en flitsers. (Mogelijk komen er later meer POI's beschikbaar, nu alleen deze)
De Rider wordt via een smartphone aan internet gekoppeld voor de verkeers- en flits informatie.
TomTom is toch wel gebruiksvriendelijker dan Garmin. Minder mogelijkheden of instellingen dan Garmin en dat maakt de leercurve korter. Garmin Zumo wordt interessant als je ook met BaseCamp software routes wilt voorbereiden op de pc.
Veel mogelijkheden daarmee om routes te maken maar je zal je echt moeten inleren met software/BaseCamp en het toestel.
Ook kun je voor Garmin de OnRoute Motorkaart aanschaffen, waarop de mooie motorwegen.
Garmin heeft van oudsher het overgrote marktaandeel van motornavigaties, waarbij TomTom jarenlang ook ongeveer een stabiel marktaandeel had, maar nu met de nieuwe Riders een serieuze concurrent voor Garmin begint te worden.
Bij Garmin moet je LifeTime-Update kaarten apart bijkopen. (Edit: zijn tegenwoordig incl LTU kaarten)
Garmin toestellen zien er degelijk uit waarbij het vreemd is dat ik regelmatig lees dat een duur Garmin Toestel defect geraakt net na de garantie periode van twee jaar.
Kan het verhaal voor Garmin ook nog uitbreiden maar geef je liever het advies zelf wat toestellen te gaan bekijken bij Waypoint.
Ook daar hebben ze wel eens occasions, dan moet je hierboven even terugkijken onder occasions/tweedehands.
Als je de toestellen daar ziet en kan voelen, tezamen met het deskundige advies van Waypoint, weet ik zeker dat je eerder een juist gevoel zal krijgen voor het toestel wat je goed ligt.
Oh ja, ter info: Heb zelf een Garmin Zumo 660 waarmee ik voorrijd met een groep van pakweg 14 motoren. Routes worden voorbereid met BaseCamp.
Maar heb ook een TomTom Rider 400 waarmee ik alleen of met een paar man op pad ga. Kan snel een mooie spannende route laten berekenen en is daarmee een makkelijk toestel voor een mooe impulsieve rit. Je kan ook routes voorbereiden op de PC met Tyre, BaseCamp of MyRouteApp. Bij mijn laatste ritten heb ik een Zumo route gereden maar had ook mijn Rider 400 ernaast staan (met de geïmporteerde track).
Voor het vormvast afrijden van mijn routes prefereer ik voorlopig toch nog de Zumo, maar voor het gebruiksgemak bij het impulsief een route rijden, of bij het rijden en afwijken van een geïmporteerde route, scoort de nieuwe Rider toch echt hoger.
De nieuwste Firmware van paar weken terug, maakt het mogelijk op een gebruiksvriendelijke manier een geïmporteerde GPX route af te rijden, waarbij de Rider je op een vriendelijke manier, bij het afwijken van die route, teruggeleid naar de Route.
Maar even terug naar je vraag..
Wil je in de toekomst vooral bezienswaardigheden gaan bezoeken en wil je de TomTom zelf de routes daarnaar toe laten bepalen/berekenen, dan is een ITN route meest geschikt voor jou.
Dan komen oude Riders 3/Urban/Pro en Rider 5/Breedbeeld in aanmerking; Urban/Pro ca €150 op Marktplaats.
Wil je GPX (vormvaste) routes op pc gaan voorbereiden en afrijden dan kom je al snel bij Garmin Zumo uit. Echter de nieuwe Rider 40/400/410 kunnen met zowel ITN als met GPX routes uitstekend overweg.
Voor jou..., mogelijk een TomTom Rider 3 (Urban/Pro) of 5 (breedbeeld), of anders een Rider 400.
Daar kom je het snelste mee vooruit. Een Garmin doorgrond je echt niet in een paar weken.
Je moet trouwens ook nog een (Bluetooth) headset aanschaffen. (Oordopjes is bij wet verboden in Frankrijk)
Koop je een tweedehands toestel let er dan op dat er een LifeTime kaartabonement bij zit, of minimaal een nieuwe kaart.
Voor extra informatie kan je op de site van mrGPS terecht waar je veel informatieve filmpjes en introducties kunt lezen.
Laatst gewijzigd door Hervelt op 1 jul 2016 00:09, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 jun 2016 18:33
Re: Welke navigatie voor beginner?
Hele lap tekst, erg interessant!
Bedankt zover voor iedereen z'n tips.
Op mijn iPhone gebruikte ik de TomTom app. Helaas ben ik nog niet
tegengekomen dat het met iOS mogelijk is om een route te importeren.
Vandaar de interesse in een navigatie systeem.
De 1000 bochten route heb ik van de site gpstracks en bij het downloaden komen inderdaad bestanden voor zowe
Garmin als TomTom.
Of ik echt ooit zelf routes uit ga stippelen weet ik niet.
Vooralsnog zal de navigatie gebruikt gaan worden voor routes vanaf gpstracks en eventueel van A naar B.
Ik heb even het een en ander om over na te denken, een TomTom Rider 40 is nog altijd 100 euro duurder dan een Garmin Zumo 550.
Is de TomTom Rider 5 of een Garmin Zumo 550 dan een betere keus?
Mvg Bob
Bedankt zover voor iedereen z'n tips.
Op mijn iPhone gebruikte ik de TomTom app. Helaas ben ik nog niet
tegengekomen dat het met iOS mogelijk is om een route te importeren.
Vandaar de interesse in een navigatie systeem.
De 1000 bochten route heb ik van de site gpstracks en bij het downloaden komen inderdaad bestanden voor zowe
Garmin als TomTom.
Of ik echt ooit zelf routes uit ga stippelen weet ik niet.
Vooralsnog zal de navigatie gebruikt gaan worden voor routes vanaf gpstracks en eventueel van A naar B.
Ik heb even het een en ander om over na te denken, een TomTom Rider 40 is nog altijd 100 euro duurder dan een Garmin Zumo 550.
Is de TomTom Rider 5 of een Garmin Zumo 550 dan een betere keus?
Mvg Bob
- Frank
- WayPoint relatie
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
- Locatie: Helmond (Stiphout)
Re: Welke navigatie voor beginner?
Als je routes exact wil narijden is de TomTom Rider 5 (dus de 'oudere' modellen) minder geschikt en kan je beter voor de Garmin gaan. Als dat je niet veel uitmaakt en je gaat vooral voor het gemakkelijk maken van routes (kronkelroutes) op het toestel zelf, is de TomTom Rider 5 een prima keuze.
Groeten,
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Welke navigatie voor beginner?
Garmin levert al heel lang met alle toestellen de Life Time Update standaard mee. Het zou kunnen dat de LTU met een hele goedkope NUVI niet meegeleverd wordt, maar dat weet ik niet.Hervelt schreef:Bij Garmin moet je LifeTime-Update kaarten apart bijkopen.
Hierbij aantekenend dat dat niet alleen na de garantieperiode gebeurt. Mijn Z590 was na 1 jaar en 2 weken stuk en na weer 50 weken was de tweede stuk.Hervelt schreef:Garmin toestellen zien er degelijk uit waarbij het vreemd is dat ik regelmatig lees dat een duur Garmin Toestel defect geraakt net na de garantie periode van twee jaar.
Voordeel van Garmin is dat men een goed 'coulance regeling' kent. Ook na de garantieperiode wordt er, eventueel met een kleine bijbetaling, een nieuw toestel geleverd.
Sommige bedrijven zeggen: "Da's jammer, de garantie is voorbij. Succes!".
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Welke navigatie voor beginner?
Hier nog een stukkie met wat tips voor aanschaf tweedehands Zumo. Kies sowieso een model met lifetime.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Welke navigatie voor beginner?
Je hebt dus enige ervaring met TomTom (App). Dan denk ik dat de overstap naar een TomTom Rider je sowiso het gemakkelijkste afgaat.Bob Grosjean schreef:Hele lap tekst, erg interessant!
Bedankt zover voor iedereen z'n tips.
Op mijn iPhone gebruikte ik de TomTom app. Helaas ben ik nog niet
tegengekomen dat het met iOS mogelijk is om een route te importeren.
Vandaar de interesse in een navigatie systeem.
De 1000 bochten route heb ik van de site gpstracks en bij het downloaden komen inderdaad bestanden voor zowe
Garmin als TomTom.
Of ik echt ooit zelf routes uit ga stippelen weet ik niet.
Vooralsnog zal de navigatie gebruikt gaan worden voor routes vanaf gpstracks en eventueel van A naar B.
Ik heb even het een en ander om over na te denken, een TomTom Rider 40 is nog altijd 100 euro duurder dan een Garmin Zumo 550.
Is de TomTom Rider 5 of een Garmin Zumo 550 dan een betere keus?
Mvg Bob
Je zegt dat je nog niet weet of je zelf routes gaat maken. Realiseer je wel dat als je een route download, je deze normaal altijd eerst moet controleren en best opnieuw laten herberekenen voordat je hem in het toestel laadt. (Voor een ITN route zal het minder nauw komen, die wordt sowiso in het toestel herberekend.)
Je noemt het prijsverschil tussen een Zumo 550 en een Rider 40.
Persoonlijk adviseer ik sterk een 400 boven een 40; de 400 heeft meer geheugen (past heel Europa in), en tevens LifeTime verkeers en flits informatie (kost anders per jaar een paar tientjes). De vraag naar, en de inruilwaarde van een 400, zal altijd hoger zijn dan van een 40. Het is een extra investering maar die verdien je gewoon terug.
Je kunt nog wel kiezen tussen een normaal toestel of de Premium uitvoering (incl autohouder, tasje en motorbevestigings-slot. Is dan wel flinke meerprijs).
Zumo is geheel nieuw voor je. Je weet dus totaal niet wat je gaat verwachten.
Een oudere Rider is ook interessant om mee te beginnen. Je komt ze nu wel regelmatig tegen op Marktplaats van personen die een nieuwe Rider kopen. De oudere Riders kennen wel een kronkelroute maar deze is minder mooi dan die op de nieuwe Riders, die levert soms heel mooie routes op.
De nieuwe Rider is interessant vanwege hoog kontrast beeldscherm, de "spannende route" functie en het feit dat hij zowel ITN als GPX aankan, wat nu eindelijk goed begint te werken na de laatste software update.
Een Zumo 550 is zeker een goed toestel maar je zal er flink wat tijd in moeten steken om toestel en Software te leren kennen. Een 550 GPX route werd indertijd met MapSource gemaakt (nog steeds de beste keus voor een 550), en kan ook met BaseCamp maar velen hebben moeite om BaseCamp te leren kennen/doorgronden.
Ook kent de Zumo 550 geen kronkelwegen. (Die kun je evt wel op de computer laten berekenen.)
Met genoemde toestellen kun je geen mp3 muziek afspelen. Dat kan alleen met de nieuwere of duurdere Garmin toestellen.
Telefoon gesprekken kan je met al deze toetellen voeren. (De 550 niet, dacht ik)
Kijk even naar je portemonnee.
Denk dat je snel wilt gaan rijden en zolang je niet met 10 man gaat rijden en perse ieder straatje hetzelfde wilt hebben, is een ITN route ook goed en wellicht het gemakkelijkste.
Dan kun je gewoon een oudere Rider nemen (let op; wel met actieve motorsteun, zoals de Rider Pro. Ook een Rider 5/breedbeeld is zeer geschikt).
De routes voor TomTom die je download zijn ITN routes. Je kan ook snel een ITN route op het toestel programmeren (evt met kronkelwegen).
Je kan met motornavigatie beginnen te rijden wat snel zal wennen maar op termijn wil je dan toch naar een nieuwe Rider, kun je de oude weer verkopen maar durf er niets van te zeggen hoelang die toestellen nog "gewild" blijven.
En anders meteen een Rider 40 of 400 ?
Een opmerking; zowel oude Riders als Zumo kan je goed met handschoenen aan bedienen.
De nieuwe Riders hebben een capacitief scherm; is een stuk ongevoeliger te bedienen met handschoenen aan.
Met winterhandschoenen kun je het bedienen wel vergeten. Ook worden de menukeuzes die je kunt maken veel kleiner weergegeven waardoor aantikken met handschoenen aan lastig wordt.
Dit is een van de grootste nadelen.., dat je voor bedienen regelmatig zal moeten stoppen (vandaar niet geschikt voor met een groep)
Maar kijk eens wat rond op Marktplaats, hier op het forum of in een vestiging van Waypoint.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Welke navigatie voor beginner?
Een van de oudere types Rider zou ik niet eens overwegen door de beperkingen.Hervelt schreef:.....Een oudere Rider is ook interessant om mee te beginnen. Je komt ze nu wel regelmatig tegen op Marktplaats....
- Gedoe met ITN's terwijl de rest van de wereld met GPX in de weer is.
- Of de maximaal 48 punten die een route kan bevatten.
- Een ander punt wat nog niet genoemd is, maar wel belangrijk als je routes wilt rijden is het automatisch herberekenen van een route wat bij TT nog steeds niet uit te zetten schijnt te zijn. Ik hoor steeds wel verhalen dat het steeds beter werkt, maar voor mij is dat een reden om met een boogje om de Riders heen te rijden.
Is dus een veel betere keuze. Je kan gewoon een route downloaden en gaan rijden. Ik heb in overweging gestaan om voor mijn vrouw een R400 te kopen, maar aangezien wij bedrade headsets op onze helmen hebben is deze afgevallen omdat er geen audio-out op een TT zit.Hervelt schreef:De nieuwe Rider is interessant vanwege hoog kontrast beeldscherm, de "spannende route" functie en het feit dat hij zowel ITN als GPX aankan, wat nu eindelijk goed begint te werken na de laatste software update.
Navigatie is geen koffiezetter die je aansluit en laat werken. Navigatie kost gewoon wat tijd om en en ander te doorgronden. En wat ik dus altijd bestreden heb is dat Tomtom zo gemakkelijk werkt en Garmin zo moeilijk. Er zit zeker verschil in, maar dat is omdat er bij de ZUMO's meer mogelijkheden zijn en dat betekent dat het je tijd kost om dit te doorgronden. Maar het is geen rocket-science.Hervelt schreef:Een Zumo 550 is zeker een goed toestel maar je zal er flink wat tijd in moeten steken om toestel en Software te leren kennen. Een 550 GPX route werd indertijd met MapSource gemaakt (nog steeds de beste keus voor een 550), en kan ook met BaseCamp maar velen hebben moeite om BaseCamp te leren kennen/doorgronden.
Maar het goede bericht is dat je een gedownloade route gemakkelijk in een Z550 kunt stoppen en deze zal je netjes over een route helpen.
Hervelt schreef:Met genoemde toestellen kun je geen mp3 muziek afspelen.
Met de Z550 kan je muziek afspelen en er naar luisteren.
Met de Z550 kan je telefoongesprekken voeren. (indien gewenst) Ik heb het nooit gewild, maar wat wel leuk is dat je kan zien wie er belt. Gewoon toestellen koppelen en op het moment dat er gebeld wordt zie je op je scherm "XXX belt"Hervelt schreef:Telefoon gesprekken kan je met al deze toetellen voeren. (De 550 niet, dacht ik)
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Welke navigatie voor beginner?
Waarmee ik de keuzestress nog groter kan maken. Wat misschien ook een leuke keuze zou kunnen zijn is een nieuwe Garmin Zumo 340LM West-Europa, Adviesprijs: € 349,- Bij Waypoint: € 269,-
Een mooi groot scherm, contrastrijk, met handschoenen te bedienen, BT en audio-out, Motorkaart of Open Street Maps zijn te gebruiken indien gewenst, micro SD card slot, opslag voor 100 routes en 1000 waypoints, verschillende kaartthema's, verschillende manieren om je dashboard weer te laten geven, extra datavelden, of juist minder datavelden, en toont maximum snelheden, enz.
Een toestel wat veel moderner is dan de genoemde oudere Riders of de tweedehands Zumo550. En wat bijna niets meer kost dan deze twee....
Voor dezelfde prijs ook te koop bij Motoport, zonder de extra service van Waypoint
Een mooi groot scherm, contrastrijk, met handschoenen te bedienen, BT en audio-out, Motorkaart of Open Street Maps zijn te gebruiken indien gewenst, micro SD card slot, opslag voor 100 routes en 1000 waypoints, verschillende kaartthema's, verschillende manieren om je dashboard weer te laten geven, extra datavelden, of juist minder datavelden, en toont maximum snelheden, enz.
Een toestel wat veel moderner is dan de genoemde oudere Riders of de tweedehands Zumo550. En wat bijna niets meer kost dan deze twee....
Voor dezelfde prijs ook te koop bij Motoport, zonder de extra service van Waypoint
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Re: Welke navigatie voor beginner?
Zeker bedoel ik een oudere Rider als een budget investering. Als je daadwerkelijk enthousiast geraakt zal je uiteindelijk toch meer willen. En enthousiast zullen de meeste zeker worden (zeker als ze eens een paar kunstjes van de nieuwe Rider hebben gezien, of van een Zumo, maar die overstap is een stuk groter)RonalT schreef:Een van de oudere types Rider zou ik niet eens overwegen door de beperkingen.Hervelt schreef:.....Een oudere Rider is ook interessant om mee te beginnen. Je komt ze nu wel regelmatig tegen op Marktplaats....De oudere Rider zou m.i. een budget keuze kunnen zijn.
- Gedoe met ITN's terwijl de rest van de wereld met GPX in de weer is.
- Of de maximaal 48 punten die een route kan bevatten.
- Een ander punt wat nog niet genoemd is, maar wel belangrijk als je routes wilt rijden is het automatisch herberekenen van een route wat bij TT nog steeds niet uit te zetten schijnt te zijn. Ik hoor steeds wel verhalen dat het steeds beter werkt, maar voor mij is dat een reden om met een boogje om de Riders heen te rijden.
Is dus een veel betere keuze. Je kan gewoon een route downloaden en gaan rijden. Ik heb in overweging gestaan om voor mijn vrouw een R400 te kopen, maar aangezien wij bedrade headsets op onze helmen hebben is deze afgevallen omdat er geen audio-out op een TT zit.Hervelt schreef:De nieuwe Rider is interessant vanwege hoog kontrast beeldscherm, de "spannende route" functie en het feit dat hij zowel ITN als GPX aankan, wat nu eindelijk goed begint te werken na de laatste software update.
Als je voor jezelf routes wilt rijden van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid is er niets mis met ITN routes.
Gemakkelijk te programmeren, de Rider rekent een route uit en geeft je een waarschuwing bij aankomst van al die bezienswaardigheden.
De meeste op internet te vinden ITN routes zijn zo aangepast/getest dat ze een overeenkomstige GPX route volgen, maar kunnen wel afwijken. Zijn in de regel wel makkelijk te installeren en rijden maar..
Voor echte "vormvaste" routes rijden moet je inderdaad een GPX route of track nemen, maar je zal ook altijd de route moeten maken, controleren en liefst herberekenen. Je hebt meer voorbereiding op de pc.
Voor een beginner is het moeilijk te bepalen wat het beste bij hem zal passen.
Door met een budget Rider te beginnen kun je al wat proeven van het gemak van motornavigatie.
Daarbij zal een Rider 400 mensen heel snel enthousiast maken, vooral door de spannende route en GPX tracks kunnen rijden.
Ik zie een 400 zeker als een goede investering en een toestel wat je niet gaat vervelen.
Belangrijk; Het geeft je de vrije keus of je gewoon op het toestel een route wilt plannen, of een route wilt maken of downloaden met de pc. Veelzijdigheid dus en daardoor geschikt voor een breed publiek.
Enige grote minpunten vind ik de slechte bedienmogelijkheid met handschoenen aan en nog wat van die tekortkomingen in de menubediening of kontrast/kleurweergave instellingen. (Maar TomTom ontwikkeld nog steeds door en aangezien de Navcore van de 400 dezelfde is als voor hun autonavigatie zie ik ze hun menu bediening met handschoenen aan nog niet verbeteren. Het is ook mijn persoonlijke mening, velen maken er geen probleem van.)
Garmin geeft je veel mogelijkheden maar daardoor een langere leercurve dan bij een 400/410.
Ook is een Garmin voor een minder breed publiek geschikt dan een 400.
Je moet ook echt met de software willen werken anders is het zonde van het geld en het toestel en kun je beter een Rider nemen.
Laatst gewijzigd door Hervelt op 2 jul 2016 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.