Geen routeringsaanwijzingen op GPSMAP 60CSx

Allemaal toestellen specifiek voor wandelen en fietsen
Plaats reactie
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Geen routeringsaanwijzingen op GPSMAP 60CSx

Bericht door ankeric »

Krijg net een verzoek tot ondersteuning waar ik geen antwoord op weet.

Hulpvraag: de laatste keer dat wij samen wandelden (Henk met GPSMAP 60CSx, ik met GPSMAP 64st) zijn er op de GPSMAP 64st witte pijlen zichtbaar die de afslagen aangeven: navigatieaanwijzingen.
Henk ziet die pijlen op de 60 niet. Nooit. (Ik denk, neem aan, wel tijdens fietsen).
Hij ziet wel de magenta lijn dus de GPSMAP 60CSx is aan het routeren.
Heb geadviseerd afslag-geluidsmeldingen aan te zetten. Bij een piepje (eerste of tweede waarschuwing) is dat hét moment waarop de witte pijl zichtbaar zou moeten zijn.
Maar ik heb verder geen idee waarom de GPSMAP 60CSx geen pijlen zou tonen. Volgens mijn geheugen is dat niet instelbaar.

Of zijn die pijlen op de 60 kleiner dan op de 64 en ziet Henk ze niet omdat hij verwacht ze groter zijn?

Of krijg je de navigatieaanwijzingen pas boven een bepaalde snelheid? En is die snelheid verschillend of instelbaar voor de GPSMAP 60CSx?
Hé, wacht, daar heb ik paar maanden geleden een vraag op dit forum over beantwoord, even in mijn eigen post zoeken.
Zie: GPSMAP 64 geeft geen piepje bij naderende afslag

Misschien dat iemand weet of deze snelheid instelbaar is op de GPSMAP 60CSx. En zo ja, hoe?
Want het verschil tussen GPSMAP 60CSx en GPSMAP 64st, bij gelijke snelheid, had ik niet verwacht en verbaast mij.
Volgens mij hebben wij altijd gewandeld, mét routeringsaanwijzingen, met Etrex Vista HCx en Etrex 30.
Laatst gewijzigd door ankeric op 26 jul 2016 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Geen routeringsaanwijzingen op GPSMAP 60CSx tijdens wand

Bericht door tony rave »

Dezelfde witte pijlen van de 64 kent de 60 niet.

In plaats daarvan heeft de 60 het in-/uitschakelbare afslagscherm, dat verschijnt 1 keer zo'n 20 seconden voor de afslag (wit) en dan nog 1 keer zo'n 5 seconden voor de afslag (rood). Tegelijkertijd en indien ingeschakeld gaat de schermverlichting even aan. Als er afslagen (te)kort op elkaar volgen vervalt het 1e (witte) afslagscherm.
Indien ingeschakeld komt dit scherm ook tijdelijk op vanuit elk ander scherm (pop-up), zoals b.v. vanuit het kompasscherm. Ik weet niet of dat in geval van de witte pijlen bij de 62/64 ook zo is, dus bij nadering van een afslag vanuit b.v. het kompasscherm even terugschakelen naar het kaartscherm om daar de richtingpijlen te laten zien.

De snelheid waarbij de piepjes komen is in de 60 niet instelbaar, de tonen zijn wel te kiezen en in-/uitschakelbaar.
Verder begreep ik dat alleen de behuizing van de 62/64 (ken deze nauwelijks) op de 60 lijkt, qua werking is het meer zoals de Oregon-serie, las ik.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Geen routeringsaanwijzingen op GPSMAP 60CSx

Bericht door ankeric »

Dank je Tony!
Ik hoop mede namens mijn trainee Henk, al begin ik het ergste te vrezen:

Afgelopen zondag gefietst en geen pijltjes gezien. In de vakantie doe ik nog een verwoede poging en als ik het dan nog niet snap of voor elkaar krijg verklaar ik mezelf officieel voor te DOM

Samen met Anke heb ik jouw reactie, na heel diep graven in ons geheugen, weer kunnen plaatsen.
  • Geen witte pijlen op GPSMAP 60CSx tijdens routeren.
  • Navigatieaanwijzingen zijn op GPSMAP 60CSx niet afhankelijk van de snelheid en/of deze snelheid is niet instelbaar.
    Maar mijn eigen reactie GPSMAP 64 geeft geen piepje bij naderende afslag begrijp ik nu niet meer. Is dat voor "alle" toestellen anders? Waar baseer ik mijn stelligheid ("snelheidsafhankelijk") op?
    Volgens Henk toont mijn GPSMAP 64st wél "witte pijlen" tijdens het wandelen en volgens dit draadje niet...
  • De navigatieaanwijzingen ("volgend afslagscherm") zijn op de GPSMAP 60CSx instelbaar.
    Mijn verwarring is óók ontstaan doordat wat ik noem "navigatieaanwijzingen" voor Garmin iets anders betekent.
    Kaartpagina - Optiemenu: Navigatie-aanwijzingen.
    Deze staan IMO altijd uit (want nutteloos en nemen een (te) groot deel van het scherm in gebruik).
    Navigatieaanwijzingen_3.png
    Navigatieaanwijzingen_3.png (12.8 KiB) 3776 keer bekeken
De instelling “volgend afslagscherm” had Anke altijd uit staan, omdat je in combinatie met "Noord boven" de "context van de kaart" verliest op het moment dat er een - "Krs boven" - pop-up bovenop de kaart verschijnt.

Daarom nu het advies aan Henk:
  • Routering instelling: "Volgend afslagscherm" = [Aan]
    Routerings instelling.png
    Routerings instelling.png (5.06 KiB) 3776 keer bekeken
  • Kaart instelling: "Orientatie" = [Krs boven]
    (ook de instelling “Onder 300m” is weg-vereenvoudigd op de GPSMAP 64)
    Kaart instelling.png
    Kaart instelling.png (7.18 KiB) 3776 keer bekeken
  • Kaart instelling: "Auto zoom" = [Aan]
  • Kaart instelling: "Plaats op weg" = [Uit]
  • Instelling Routering: "Berekeningswijze" = [Betere route ] (en niet: [Beste route])
Tenslotte ga ik Henk nog even vertellen dat er ook een scherm "Actieve route" bestaat (bereikbaar met de Page knop) waarin je een lijst met afslagen van de "Actieve route" ziet en je met [Enter] de details van een geselecteerde afslag kunt bekijken.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Geen routeringsaanwijzingen op GPSMAP 60CSx

Bericht door tony rave »

Kan het zijn dat wel/geen witte pijlen (62/64 modellen) samenhangen met de wel/geen piepjes conditie?
Waarbij de weergave van beiden wel snelheidsafhankelijk is.

Ik meen wel eens gelezen/gehoord te hebben dat de 62/64 modellen ook bij het volgen van een track een "route-achtige" methode hanteren, met paarse lijn en beperkte navigatie aanduidingen. Kan het zijn dat deze situatie speelt en aanwijzingen dan alleen komen bij grotere richtingsveranderingen?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Geen routeringsaanwijzingen op GPSMAP 60CSx

Bericht door ankeric »

Leuk dat je meedenkt met mijn probleem, dat niet mijn probleem is.
Ik heb daar zelf ook aan zitten denken.
Wil dan ook naar buiten met mijn 64, maar nu even geen tijd...
Wordt wel lastig (neem aan dat dé Henk mee leest): een 64 waarmee ik geen probleem dacht te hebben (maar @jqmons wél), een 60 die buiten handbereik is en een Vista (vrijwel gelijk aan de 60) die nu in Georgië rondwandelt.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Geen routeringsaanwijzingen op GPSMAP 60CSx

Bericht door ankeric »

ankeric schreef:Tenslotte ga ik Henk nog even vertellen dat er ook een scherm "Actieve route" bestaat (bereikbaar met de Page knop) waarin je een lijst met afslagen van de "Actieve route" ziet en je met [Enter] de details van een geselecteerde afslag kunt bekijken.
Dé Henk heeft zijn eerste vakantie-ervaringen teruggemeld.
En voor het eerst hoor ik iets dat op - gematigd - enthousiasme begint te lijken...

1. "Alles" aangezet, maar nog steeds geen navigatieaanwijzingen die op tijd waarschuwen dat zij, ondanks dat ze druk doende zijn om prettig te fietsen, nu toch even een afslag moeten gaan verwachten.

2. Het scherm "Actieve route" doet wél precies wat zij verwachten.
Een pijltje over de kaart te zien bewegen is niet heel nuttig, want als je voor je kijkt krijg je een beter beeld van de werkelijkheid. En bovendien mooier!
Maar als je dit scherm open laat staan, dan komen er nu wél - tijdig - waarschuwingen dat ze toch weer eens iets met dat stuur moeten gaan doen. Toch zelf ook eens kijken hoe dat eruit ziet 8) Ik wist niet dat dit scherm óók Actieve Routeringsaanwijzingen geeft.
Bovendien geeft dit scherm (met [Enter] op een viapunt of waypoint) ook precies aan hoe ver het nog is tot de koffie!

3. Desondanks toch een afslag gemist.
Maar, mooi, de GPS gaat herberekenen en komt vrijwel direct met een ander voorstel (zonder "keer om"). Dus zelfs een afslag missen is niet erg...!
Niet meer actief op dit forum...

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPS60C/CS(x); 76C/CS(x); eTrex en geko”