Een fietsbrug word niet gezien

Auto-routerende topografische kaart, volledig gebaseerd op de Top-10 NL van het Kadaster.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jelleruben
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 mei 2004 18:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door jelleruben »

Ik weet nu niet waar ik de vraag moet plaatsen

Ik wou een route maken, van A naar B, echter maakt hij steeds een route waarbij bij een fietsbrug overslaat, waardoor de route een omweg word, ik heb verschillende instellingen proberen te veranderen ( fiets, wandel en hike profiel geprobeerd). En toch pakt hij steeds de fietsbrug niet.

Deze fietsbrug is echter wel ingetekend op de kaart, wat kan dit eventueel aanliggen.

Hieronder zie je de fietsbrug in het rood wat overgeslagen word.

Afbeelding

Afbeelding
Garmin GPSMap 66SR | Garmin GPSMap 64ST | Garmin Montana 700 | Garmin eTrex 20 | Garmin eTrex Legend | Garmin Nüvi 1340 | Garmin Venu 1 |

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door ankeric »

Als iets wordt vermeden (onverhard, brug, veerpontje):

(1) Controleer je instellingen: Fiets/Hike, onverhard vermijden ja/nee, kortste/snelste route, enz.
De keuze voor een profiel zegt op zich niets ("profiel" is slechts de vlag die de lading zou moeten dekken), het gaat erom wat er is ingesteld in dat profiel. Het is, bijvoorbeeld, mogelijk om het profiel Hike zodanig te wijzigen dat je altijd onverhard wilt vermijden.

(2) Plaats een via-punt óp de vermijding, dus óp de brug.
In geval van hardnekkige weigering zijn soms zelfs twee of drie via-punten nodig.

(3) De route wordt berekend voor de totale af te leggen route.
En dat lijkt mij in dit geval (gezien zonder TOPO kaart en vanaf deze afstand) de oorzaak.
De brug staat weliswaar op de kaart, maar ten westen van de brug (aan de overkant dus) zie ik “hele dunne wegen”. Ik weet niet wat dit voor wegen zijn (geen voetpaden, want dat zijn streepjes-lijnen).
De routering kan dus wel de brug over, maar dan...?
En daarom kiest de route een omweg over “normale wegen”... niet om die brug te vermijden, maar om de aansluitende wegen te vermijden.
Als dit inderdaad de oorzaak is, dan betekent dat dat je in optie (2) juist (óók) via-punten óver de brug moet zetten.

(4) Als routering echt niet lukt én jij zeker weet dat dat wél zou moeten kunnen dan is het - waarschijnlijk, niets is zeker - een fout in de kaart. Maar waar?
Gisteravond lukt het mij niet om een route door Bergambacht en Stolwijk (Krimpenerwaard) te maken. Op alle eenrichtingsverkeerswegen was OSM vergeten om daar "uitgezonderd fietsers" aan toe voegen. In dat geval corrigeer ik dat vóór 21:30 PM en vanmorgen had ik een goede kaart. Route nog even aangepast en nu... gaan. Ook dat is OSM! Te veel fouten en foutjes, maar ook de mogelijkheid om dat zelf te corrigeren. Of aan anderen te vragen om dat te corrigeren. Maar dan moet je, minimaal, een week geduld hebben.
Laatst gewijzigd door ankeric op 30 jul 2016 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
jelleruben
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 mei 2004 18:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door jelleruben »

Ik zal eens kijken waar het aan kan liggen. Het betreft een normale brug verhard.

Afbeelding
Garmin GPSMap 66SR | Garmin GPSMap 64ST | Garmin Montana 700 | Garmin eTrex 20 | Garmin eTrex Legend | Garmin Nüvi 1340 | Garmin Venu 1 |

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door ankeric »

En kijk ook eens of je hier met OSM wel overheen kunt. En zo niet, met welke OSM-gebaseerde kaart? En dan ook: waar ligt deze route?
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
jelleruben
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 mei 2004 18:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door jelleruben »

Ik heb twee kaarten geprobeerd, de TOPO Nederland & OSM die ik op http://garmin.openstreetmap.nl/ heb gehaald.

De route die ik voor deze test heb gemaakt heb is :

Afbeelding

Ik heb geprobeerd met OSM van A naar B te doen, echter ligt het aan het fietspad ook. Want A naar C lukt ook niet.

Bij de TOPO Nederland kan ik daar in tegen wel A naar C plannen.
Garmin GPSMap 66SR | Garmin GPSMap 64ST | Garmin Montana 700 | Garmin eTrex 20 | Garmin eTrex Legend | Garmin Nüvi 1340 | Garmin Venu 1 |

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door ankeric »

Ik weet niet of ik dit weekend nog tijd heb om verder te reageren, maar om te beginnen:

Dit is géén fietskaart, maar - een op OSM gebaseerde - "generic routable" (dus kort-door-de-bocht gezegd een "auto"-kaart):
http://garmin.openstreetmap.nl/

Als je een - een op OSM gebaseerde - FietsKaart wilt hebben gebruik dan OpenFietsMap:
http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full
(Of maak, net als ik, uiteindelijk je eigen kaart, want dat is de enige goede :wink:)
Maar let wel op de instructies die je voor routering moet gebruiken (bijvoorbeeld: nooit snelwegen vermijden, want dan vermijd je juist de fietspaden).
Laatst gewijzigd door ankeric op 31 jul 2016 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door ankeric »

Met OpenFietsMap (of mijn eigen OSM gebaseerde BikeMap) kan ik zonder problemen van A naar B, A naar C, B naar A, B naar C, C naar A, C naar B routeren.
Let op op mijn routeringsinstellingen. Ik vermijd bij mijn profiel "Fietsen" niets...
Route_A_B_C.png
Route_A_B_C.png (122.45 KiB) 4457 keer bekeken
Als ik de "generic" OSM kaart gebruik dan kan ik het ""fout"" laten gaan als ik Waypoint C een beetje verplaats tot op het Hoornsediep. Dit is éénrichtingsverkeer voor auto's (niet voor fietsers). Maar de 'generic' kaart houdt geen rekening met fietsers en beschouwt deze weg dus als éénrichtingsverkeer. C naar A gaat wel goed, A naar C niet (althans dat routeert wel goed, maar niet volgens de kortste weg).
Generic_Route_A_C.png
Generic_Route_A_C.png (161.93 KiB) 4457 keer bekeken
Ik denk nog steeds dat het "fout" gaat vanwege het eenrichtingsverkeer, al dan niet "uitgezonderd fietsers".

Laan van de Vrede (van west naar oost gezien):
  • géén eenrichtingsverkeer
  • eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers
  • eenrichtingsverkeer (géén uitzondering voor fietsers)
  • fietspad (géén eenrichtingsverkeer)
Dit zit ergens tussen "onwaarschijnlijk" en "stompzinnig" (als het echt zo is) in. In de Canadalaan zit je nog net niet opgesloten, maar het is bijna een doolhof om eruit te komen.

OSM mag Google Street View niet als bron gebruiken, maar ik mag wel kijken: "uitgezonderd fietsers" ontbreekt!
(Volgens Google Street View 5-2016)

En nog leuker, jij kent de OSM-mapper die dat fout heeft gedaan :wink:
Wijzigingenset 36993554: "Het is volgens de borden daadwerkelijk eenrichtingsverkeer."
Laan van de Vrede_JOSM.png
Laan van de Vrede_JOSM.png (132.36 KiB) 4438 keer bekeken
Dit moet - als Google gelijk heeft - worden toegevoegd:
  • oneway:bicycle=no
  • oneway:moped=no
  • cycleway=opposite (voor backward compatibility)
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
jelleruben
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 mei 2004 18:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door jelleruben »

Heel erg bedankt voor deze informatie, ik zal er ook eens mee gaan puzzelen..

Komt dus wel wat bij kijken. OSM mapper is dst hetgeen wasr je OSM in kan bewerken? Die ken ik wel, heb daar ook soms wat in gewijzigd.
Garmin GPSMap 66SR | Garmin GPSMap 64ST | Garmin Montana 700 | Garmin eTrex 20 | Garmin eTrex Legend | Garmin Nüvi 1340 | Garmin Venu 1 |

Gebruikersavatar
jelleruben
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 mei 2004 18:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door jelleruben »

Ik heb het nu aangepast op de kaart, en ben benieuwd hoe dit nu zicht uit gaat pakken,
Ondertussen heb ik ook OpenFietsMap gedownload, en daar word de betreffende fietspad en brug wel gezien.

OpenFietsMap
Afbeelding

En dan is hij goed gerouteerd, en als ik een andere kaart kies, dan staat hij er wel op...

TOPO Nederland
Afbeelding
Garmin GPSMap 66SR | Garmin GPSMap 64ST | Garmin Montana 700 | Garmin eTrex 20 | Garmin eTrex Legend | Garmin Nüvi 1340 | Garmin Venu 1 |

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Een fietsbrug word niet gezien

Bericht door ankeric »

jelleruben schreef:En dan is hij goed gerouteerd, en als ik een andere kaart kies, dan staat hij er wel op...
Dit klopt niet (als ik je goed begrijp).
Als je een route maakt op OFM (en dus daar berekend)...
dan zie je die route op OFM.
Als je dan wisselt naar een andere kaart....
Dan zie je de OFM-route met een andere kaart als achtergrond....
Maar dat is geen TOPO-route!
Je moet dan de route op de TOPO kaart opnieuw berekenen. Dan zie je de route op de TOPO kaart.
En zelfs dat klopt niet, want de via-punten staan nu naast de weg (verschil tussen OFM en TOPO kaart, de brug ligt op TOPO meer naar het westen). Om de route op TOPO te beoordelen moet je de route daar opnieuw tekenen tenzij de verschillen tussen TOPO en OFM klein zijn.
De routering op de TOPO kaart verandert niet op het moment dat je OSM en dus OFM aanpast.
Niet meer actief op dit forum...

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Topografische wandelkaart NL”