Route afstand BC verschilt tov GPS

De opvolger van Mapsource
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Route afstand BC verschilt tov GPS

Bericht door ankeric »

Een heen-en-weertje kun je op de GPS zien door de route te simuleren. Zou nieuw zijn voor mij als die BC bug zich heeft verspreid naar een GPS.
Niet meer actief op dit forum...

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Ook bij mij is de route 22,6 km in simulatiemodus -etrex touch 35
Bijlagen
route echternach.jpg
route echternach.jpg (22.94 KiB) 1997 keer bekeken
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

openfietsmap
Contacteer:

Bericht door openfietsmap »

Ik snap er niks van, ik krijg altijd 26,8km te zien. Maakt niet uit welke kaart of welk profiel ik activeer, met wat voor instellingen dan ook. Zelfs zonder een kaart actief. Ik heb de firmware nog geupdate naar de laatste versie van 4.8>5.0 maar ook dat maakt niets uit.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

openfietsmap
Contacteer:

Ik heb even de OFM er helemaal af gehaald. Met alleen de OSM routable (new style Luxemburg 17-12-2016) erop komt ie ineens met 23,1 km. Kennelijk maakt het dus wel uit welke kaarten op de Sd kaart staan, of ze nu aangevinkt zijn of niet.
De fout zit dus ergens in de OFM. Vraag het niet aan de maker want die snapt er niks van (ik ben al lang geleden gestopt met het volgen van routes vanwege dit onvoorspelbare gedrag en gebruik meestal tracks).

Edit: nu met de OFM BNL 24/12/2016 ipv OSM routable kom ik ook op 23,1 km. Met de OFM DBNL van 3/12/2016 zag ik 26,8 km. :?:
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door keesm »

Mijn routeafstand van 22,7 km was met de Topo Benelux Pro. Met de OFM_BNL(27-08-2016) is het 23,8 km.Dus ook verschil van kaart. Ik laat ook niets herberekenen, laat alleen de route op de kaart zien.

RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door RonalT »

Of dit nou een bug of niet is, het is zo dat er steeds afwijkingen zijn tussen BC en GPS. Soms een kilometer en soms enkele kilometers (ik heb het nu over motorroutes van ca. 150 km).
Het verschil wat jij zie, en wij ook, is overigens wel extreem.

Maar waar gaat het om?
Of de routes op toestel de juiste is (m.a.w. gelijk aan die je op de computer gemaakt hebt)
of dat de juiste afstanden aangegeven worden.

Ik snap ook wel dat een verschil van 4-6 kilometer (ruim) een uur langer lopen zou zijn, maar als je gewoon in gedachte houd dat de route 22 km is is het 4 - 5 uur lopen. Toch?
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JapioHam »

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor het meedenken.

Mag ik uit het bovenstaande de volgende conclusie trekken:

Op sommige toestellen werkt het geheel zoals verwacht: route en track geven vrijwel dezelfde afstand aan. Oregon 600

Op andere toestellen is er kennelijk toch iets anders aan de hand en wordt de route beduidend groter. BUG???

Mijn Oregon450t is al wel op leeftijd, maar mijn probleem ben ik op mijn trektochten door Frankrijk met de Topomap France sud-est pro en nord-est pro nog nooit tegengekomen. Vandaar mijn vragen mbt het probleem.

Voorlopig ga ik er van uit dat het een of andere bug is en dat ik tijdens de wandelingen er van uit kan gaan dat de afstanden van de track en de route op BC correct zijn.

Bedankt en fijn Kerstdagen

Japio

JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JapioHam »

Nog één ding:

net nog even een oude route van de Vogezen getest met de Garmin TOPO FRANCE V3 NORD-EST PRO kaart.

De afstand op BC en op de Oregon is op een 200 mtr na gelijk.

Dus toch een probleem met de kaart?

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Mijn route van 22.6 km was met de OFM Benelux van 24 dec 2016. Het blijft wonderlijk.

edit2: Met de OFM Europa w is de afstand 22,9km

edit3: Met de Topo Active Europa van Garmin (basis-OSM) 22,8km :)
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

openfietsmap
Contacteer:

Dat er een probleem met de OSM/OFM kaarten kan optreden is heel goed denkbaar. Deze kaarten zijn nl niet door Garmin gemaakt met hun software maar ahw gehackt door middel van zgn. reverse engeneering. Dat doe ik niet zelf maar ik maak gebruik van het programma mkgmap dat weer is gebaseerd op cgpsmapper, ik meen van Poolse oorsprong. Deze was gebaseerd op het oude Garmin formaat maar sindsdien heeft Garmin haar software verder ontwikkeld oa met active routing. Dit laatste heeft mkgmap nog steeds niet onder de knie en Garmin geeft geen inzicht in hoe ze de kaarten maken. De officiele topo kaarten worden gemaakt met software die Garmin zelf levert (tegen een commerciele vergoeding) en daarmee zal je vermoedelijk minder tegen dit soort problemen aanlopen omdat die software waarschijnlijk beter is afgestemd op de firmware van de GPS. Althans dat mag je hopen.

RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door RonalT »

En ook als ik de Europa kaart van Garmin gebruik is een route in Basecamp of het toestel verschillend van lengte. Daar is al meer over geschreven. Mensen die er meer van wisten dan ik legde uit dat het kwam omdat een route uit een heleboel korte stukjes bestaat en deze in het toestel worden afgerond en dan opgeteld.
En we weten allemaal dat een heleboel kleine getallen afronden en optellen verschillen geeft. Beter is eerst optellen en dan afronden.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”