Snelweg halverwege de route

OnRoute Motorkaart: de kaart met de mooiste motorweggetjes voor op je toestel en in BaseCamp. OnRoute Select: meer dan 1000 kant-en-klare routes binnen handbereik.
TruffelNL
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2017 19:10

Snelweg halverwege de route

Bericht door TruffelNL »

Een week geleden heb ik een zumo 395LM en de onroute motorkaart 2017/2018 gekocht. Als ik hem opstart dan wissel ik de kaarten en herstart de navigatie. Vervolgens wou ik vandaag een route plannen van Losser naar Amersfoort. Er werd gevraagd of ik tolwegen wou vermijden. Aangezien mijn huis niet aan een mooie motorroute ligt, heb ik nee geklikt. Er werd een route berekend welke begon met de groene lijntjes, dus die ben ik gaan rijden. Echter na ongeveer 1:15 uur zag ik dat hij mij richting de snelweg stuurde. Ik had gelezen dat er af en toe snelweg in de route zit om snel over een water o.i.d. te komen dus ik ben gewoon de snelweg opgereden. Daar kwam ik er alleen achter dat hij mij de laatste 40-45 minuten(75 km) over de snelweg wou hebben. Terwijl er aan alle kanten motorroutes lagen. Dus de snelweg afgereden en de navigatie opnieuw opgestart en opnieuw laten berekenen. Weer de vraag tolwegen vermijden, nu op ja geklikt. Weer wou hij mij direct de snelweg opsturen. Dit terwijl ik op een weg stond die bij de motorroutes hoort. Eigenwijs als ik was ben ik door gereden over de groene lijntjes en na een tijdje berekende hij wel opnieuw. Weer via de snelweg.

Wat kan ik hier aan doen. Dit is niet waarvoor ik de motorkaart heb gekocht, hij hoort mij gewoon zoveel mogelijk buiten de snelweg te houden. Ook al kost de route dan drie uur.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door RonalT »

De vraag "Tolwegen vermijden" had je gerust met JA kunnen beantwoorden. Met tolwegen vermijden wordt de weerstand tegen de dorpen of steden wat groter. Dat betekend dat je dus meer buitenaf rijdt.
Of je huis aan een groene route ligt of niet maakt in deze niet uit, je wordt vanaf de plaat waar je bent begeleid naar een groene route en verder.

En waarom je de snelweg op gestuurd werd kan ik niet beantwoorden zolang ik in het duister moet tasten. Graag even de route met ons delen.....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door Rush FZ1N »

Denk dat het ligt aan de manier waarop je de kaarten wisselt. Je geeft aan dat je wisselt na opstart. Je dient eerst de kaart te wisselen naar de OMK en dan het toestel echt herstarten.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door RonalT »

Ik lees iets anders......
TruffelNL schreef:dan wissel ik de kaarten en herstart de navigatie.
Herstarten is wel het toestel helemaal uit zetten en door de rode button in te drukken
Laatst gewijzigd door RonalT op 31 mar 2017 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

TruffelNL
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2017 19:10

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door TruffelNL »

Rush FZ1N schreef:Denk dat het ligt aan de manier waarop je de kaarten wisselt. Je geeft aan dat je wisselt na opstart. Je dient eerst de kaart te wisselen naar de OMK en dan het toestel echt herstarten.
Dat heb ik helaas ook gedaan.
TruffelNL schreef:[...] Als ik hem opstart dan wissel ik de kaarten en herstart de navigatie. [...]
En herstart bedoel ik mee: de aan-/uitknop net zolang inhouden tot het dialoogje tevoorschijn komt, daar op "afsluiten" o.i.d. drukken, en dan na een tijdje weer opnieuw aanzetten.
RonalT schreef:De vraag "Tolwegen vermijden" had je gerust met JA kunnen beantwoorden. Met tolwegen vermijden wordt de weerstand tegen de dorpen of steden wat groter. Dat betekend dat je dus meer buitenaf rijdt.
Of je huis aan een groene route ligt of niet maakt in deze niet uit, je wordt vanaf de plaat waar je bent begeleid naar een groene route en verder.

En waarom je de snelweg op gestuurd werd kan ik niet beantwoorden zolang ik in het duister moet tasten. Graag even de route met ons delen.....
Aah ok, dan heb ik het tolwegen gedeelte verkeerd begrepen. Dan druk ik, vanaf nu, gewoon altijd op ja bij de onroute motorkaart. Ik meen mij nu ook te herinneren dat toen ik de tweede keer op "ja" drukte, hij begon te rekenen en toen aan de rechterkant zei dat er geen andere routes gevonden waren.

Bijgevoegd het GPX bestand, is dit wat je nodig hebt? Er mist op het laatst een stukje snelweg, dit komt omdat ik hem toen opnieuw aan het opstarten was omdat ik de gewone city navigator er weer op wou hebben om ieder geval een goede route naar huis te kunnen vinden.
Bijlagen
Losser.GPX
Route OMK snelweg
(196.44 KiB) 12 keer gedownload

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door RonalT »

Ik denk dat we liever de route en de instellingen zien.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

TruffelNL
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2017 19:10

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door TruffelNL »

Zou je mij kunnen helpen wat je precies wilt hebben? Ik vond het al heel wat dat ik in één keer een GPX bestand eruit kreeg ;)

Kan ik de route, inclusief instellingen, gewoon via basecamp uit de Zumo halen of wordt het werken met foto's? Misschien heb ik mijn woorden niet zorvuldig genoeg gekozen in mijn eerste bericht, ik schreef daar dat ik een route wou plannen. Ik heb de route alleen niet echt gepland. Ik heb hem gewoon op de Zumo laten berekenen. Dus op een parkeerplaats de kaarten wisselen, navigeren naar "thuis" en vervolgens doen wat de meneer zegt. Ik heb dus alleen de gegevens zoals die in de Zumo staan.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door RonalT »

Eigenlijk is het heel simpel, je hoort door de OMK niet de autoweg op gestuurd te worden op enkele uitzonderingen na.
Om vanuit Noord Brabant of Limburg naar Gelderland of Utrecht te gaan moetje over bruggen waarop alleen autowegen liggen of je moet met een of meer veerponten.
Op deze plaatsen zal je in sommige gevallen een stukje autoweg moeten nemen.

Nog een dingetje, het heet "autowegen vermijden", wat dus inhoud dat je er wel mag komen. Anders zou het "autowegen verboden" moeten heten.

Net nog even wat dingen geprobeerd en als ik vanuit mijn woonplaats Dinteloord naar Hilverenbeek wil ofGeldermalsen wordt ik de A4 opgestuurd in de richting Moerdijk en verder via de A16.
Raar, maar het gebeurt. In dat soort gevallen zou ik mijn gezond verstand volgen en de autoweg niet oprijden.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

TruffelNL
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2017 19:10

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door TruffelNL »

Ik denk dat ik dat maar ga doen, en gewoon doorrijden over de groene wegen totdat hij weer een goede nieuwe route berekent. Alleen is het jammer dat je dan in het begin niet duidelijk hebt wat de echte reistijd is/wordt.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door RonalT »

Volgens mij is de OMK niet echt bedoeld om vlot even een bepaalde route te rijden. Ik gebruik het ding om rond te dwalen en toch een beetje een bepaalde richting aan te houden.

Maar ik ben het wel met je eens dat het raar is dat je de autoweg wordt opgestuurd terwijl we verwachten dat dit 'verboden gebied' is.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door Mike Schenk »

@TruffelNL wat zijn de instellingen van de Zumo? Je hebt toch niet toevallig snelwegen vermijden aangezet? Want bij gebruik van de Motorkaart zorgt dat er juist voor dat je wel over snelwegen wordt gestuurd. Zie ook de handleiding/website.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

TruffelNL
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2017 19:10

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door TruffelNL »

Mike Schenk schreef:@TruffelNL wat zijn de instellingen van de Zumo? Je hebt toch niet toevallig snelwegen vermijden aangezet? Want bij gebruik van de Motorkaart zorgt dat er juist voor dat je wel over snelwegen wordt gestuurd. Zie ook de handleiding/website.
Hey Mike,

Bedankt voor je antwoord, maar dat is de oplossing helaas niet. Ik had voor de zekerheid namelijk nog even de handleiding doorgelezen en gecontroleerd met de instellingen die ik had. "Vermijd snelwegen" staat dus niet aan.
RonalT schreef:Volgens mij is de OMK niet echt bedoeld om vlot even een bepaalde route te rijden. Ik gebruik het ding om rond te dwalen en toch een beetje een bepaalde richting aan te houden.

Maar ik ben het wel met je eens dat het raar is dat je de autoweg wordt opgestuurd terwijl we verwachten dat dit 'verboden gebied' is.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "even vlot een route rijden". Dat je niet snel in de garmin een route kan bouwen? Zoja, dan vind ik dat best jammer. Ik had hem namelijk wel hiervoor gekocht. Als ik ergens ben geweest(werk, visite, etc.) en ik wil naar huis, dan had ik het leuk gevonden dat ik met de motorkaart snel een mooie route door de zumo kon laten bouwen en die op mijn gemakje terug kon rijden(dat die route langer duurt dan normaal is de bedoeling ;)). Zo had ik het ook een beetje begrepen in de verkooppraatjes.

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mei 2015 18:30
Locatie: Breda

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door Hervelt »

TruffelNL schreef: Ik weet niet precies wat je bedoelt met "even vlot een route rijden". Dat je niet snel in de garmin een route kan bouwen? Zoja, dan vind ik dat best jammer. Ik had hem namelijk wel hiervoor gekocht. Als ik ergens ben geweest(werk, visite, etc.) en ik wil naar huis, dan had ik het leuk gevonden dat ik met de motorkaart snel een mooie route door de zumo kon laten bouwen en die op mijn gemakje terug kon rijden(dat die route langer duurt dan normaal is de bedoeling ;)). Zo had ik het ook een beetje begrepen in de verkooppraatjes.
Hij bedoelt dat een OMK route altijd veel langer duurt dan een normale route. De OMK kiest een grotere omweg. In de praktijk zal de "snelste route" meestal de langste route opleveren (in tijd), en de "kortste route" berekening ook een kortere (ook in tijd) route opleveren. Dit geldt dus voor de OMK wat dus geheel anders werkt dan een normale CN kaart.
(En met "tolwegen vermijden" vermijdt je dus bebouwde kommen.)

Maar als jouw uitgangspunt al was om vooral op het toestel zelf even snel een mooie route te kunnen maken had je misschien beter een TomTom Rider 40/400 of 410 kunnen nemen.
Dan had je je de kosten van de OMK kunnen besparen omdat deze Riders al een heel mooie kronkelwegen en spannende route functie hebben waarmee je in een paar minuten een mooie route op de toestel tovert.
Ik neem aan dat ze je bij Waypoint zeker op die mogelijkheid gewezen zullen hebben (of heb je elders gekocht ?)

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door RonalT »

In het bericht waarop ik reageerde met "om even vlot een route te rijden" stond de volgende zin
TruffelNL schreef:Alleen is het jammer dat je dan in het begin niet duidelijk hebt wat de echte reistijd is/wordt.
En ik reageerde dus op het 'niet duidelijk zijn van de echte reistijd' doordat je van de route af gaat wijken. Als ik van de OMK gebruik maak vind ik dat niet zo belangrijk. Dan ben ik een beetje aan het rondzwerven.

TruffelNL schreef:
RonalT schreef:Volgens mij is de OMK niet echt bedoeld om vlot even een bepaalde route te rijden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "even vlot een route rijden". Dat je niet snel in de garmin een route kan bouwen? Zoja, dan vind ik dat best jammer. Ik had hem namelijk wel hiervoor gekocht. Als ik ergens ben geweest(werk, visite, etc.) en ik wil naar huis, dan had ik het leuk gevonden dat ik met de motorkaart snel een mooie route door de zumo kon laten bouwen en die op mijn gemakje terug kon rijden(dat die route langer duurt dan normaal is de bedoeling ;)). Zo had ik het ook een beetje begrepen in de verkooppraatjes.

Met even vlot een route rijden bedoel ik dus inderdaad via een korte of snelle route ergens naar toe rijden. Dus daar mogen eventueel ook stukken of stukjes autoweg zitten.
En daar is OMK niet voor bedoeld.

De OMK is bedoeld voor datgene wat jij omschrijft. Je hebt de tijd en het is lekker weer en je wil wel naar huis, maar dat mag gerust wat langer duren. CN uit, OMK aan, toestel HELEMAAL uit en weer aanzetten. Route laten berekenen en rijden.
Helaas gaat dat niet altijd goed zoals jij en ik bemerkt hebben.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

TruffelNL
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2017 19:10

Re: Snelweg halverwege de route

Bericht door TruffelNL »

Hervelt schreef:
TruffelNL schreef: Maar als jouw uitgangspunt al was om vooral op het toestel zelf even snel een mooie route te kunnen maken had je misschien beter een TomTom Rider 40/400 of 410 kunnen nemen.
Dan had je je de kosten van de OMK kunnen besparen omdat deze Riders al een heel mooie kronkelwegen en spannende route functie hebben waarmee je in een paar minuten een mooie route op de toestel tovert.
Ik neem aan dat ze je bij Waypoint zeker op die mogelijkheid gewezen zullen hebben (of heb je elders gekocht ?)
Nee, ik heb hem bij WayPoint gekocht. Er is inderdaad aangestipt dat die optie in de TomTom beter is, echter heb ik een hekel aan TomTom(een aantal apparaten gehad, geen goede service, geen goede garantie, geen goed product) dus vandaar dat ik graag de Garmin wou en op de koop toe nam dat ik daar de OMK bij moest kopen. Wachten op het berekenen vind ik ook geen enkel probleem, ik bedoelde meer dat ik niet thuis achter de computer een route wil voorbereiden om die dan te gaan rijden. Dat doe ik ook, maar daar heb ik dan geen OMK voor nodig. De OMK wil ik echt gebruiken zoals RonalT omschrijft, het apparaat moet "snel"(voor mij is dat binnen 5 minuten) een mooie route bouwen naar een adres welke ik ingeef. Dat die route via de snelweg, in tijd, sneller is dat begrijp ik en is niet erg. Volgens mij zijn we het allemaal wel met elkaar eens en is er helaas niet echt een oplossing. Ik ga gewoon nog wat meer routes rijden en kijken of ik het probleem vaker tegenkom en anders neem ik wel even contact op met WayPoint of Onroute voor uitleg.

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Motorkaart/OnRoute Select”