Het batterijprobleem.... oplossen?

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door RonalT »

Het batterijprobleem staat ook in de paasnieuwsbrief (ik laat overigens het meeste weg):

WayPoint paasnieuwsbrief

Beste lezer,

Komend weekend is het Pasen! Voor onze klanten in het noorden en zuiden van het land goed nieuws, tweede paasdag zijn onze vestigingen in Leek en Venray geopend. Je kunt daar maandag terecht van 11.00 tot 16.00 uur. Daarnaast hebben we nog een paar leuke aanbiedingen en ander nieuws:
  1. WayPoint Leek en Venray tweede paasdag geopend
  2. TomTom Rider 450
  3. Nieuwe Mio Cyclo serie
  4. Zumo 590-595 accuprobleem (en oplossing)
  5. Motorkaart update
  6. Handige tip voor Geocachers
  7. Vacatures in Leek, Hilversum en Venray
  8. Enquête
4. Accu probleem Zumo 590LM en 595LM

Waarschijnlijk hebben de meeste Zumo 590LM en Zumo 595LM gebruikers wel eens ervaren dat de accu niet goed vol te laden is. Ook na een dag rijden op de motor geeft de accu binnen een paar minuten al aan dat deze weer leeg is. Dit komt doordat de Zumo tijdens het gebruik zoveel stroom vraagt dat hij niet meer in staat is om zijn accu op/bij te laden maar er kan ook nog een andere oorzaak zijn. Er zijn een aantal manieren om dit op te lossen. Het is in ieder geval belangrijk om de accu met enige regelmaat goed op te laden met een 2 ampère lader. De juiste methode leggen we hier uit. Weet je niet zeker of je een geschikte lader hebt, dan kun je er nu eentje voor € 5,- kopen.
Daarnaast zijn we er recentelijk achter gekomen dat een groot deel van het probleem veroorzaakt wordt door een slecht contact van de connector. Door de contactpennetjes van de accu te modificeren, krijgen we in de meeste gevallen de accu weer volledig operationeel. In onze vestigingen hebben we de juiste tools liggen om deze modificatie uit te voeren. Ben je in de buurt, heb je last van een slecht ladende accu en ben je klant van WayPoint kom dan even langs zodat we je accu kosteloos aan kunnen passen. Is de Zumo niet bij WayPoint gekocht of heb je motorvrienden die de Zumo elders hebben aangeschaft dan mag je uiteraard ook langskomen maar dan vragen we voor deze modificatie 15,- Euro.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

MikeyMan
Berichten: 116
Lid geworden op: 18 okt 2013 21:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door MikeyMan »

Wow, worked like a charm!

Edit: 15 euro rekenen om 5 seconden met een naald te rommelen is wel wat overdreven.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door Mgent »

...
Laatst gewijzigd door Mgent op 14 apr 2017 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door Mgent »

MikeyMan schreef:Wow, worked like a charm!

Edit: 15 euro rekenen om 5 seconden met een naald te rommelen is wel wat overdreven.
De " juiste " tools zijn voor minder dan 15€ te vinden in moeder de vrouw haar naaidoos. ;-)
Straf dat nu iedereen mijn tip gaat oppikken en er geld gaat aan verdienen.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Gebruikersavatar
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 361
Lid geworden op: 27 aug 2005 10:00
Locatie: Notter

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door rick »

Het "friemelen" met een naald in de connector is in veel gevallen niet voldoende en kan er daarnaast zelfs voor zorgen dat de connector niet meer vast wil klikken in het toestel.
Onze TD gebruikt daarom een iets uitgebreidere methode waar we ongeveer een kwartiertje mee bezig zijn. Bij die methode wordt het hele kanaaltje iets wijder en niet alleen het uiteinde. Anders zit je over een paar weken weer met hetzelfde probleem.
De uitleg is in de bijgevoegde PDF te vinden. De uitleg zetten we binnenkort ook op onze MyWayPoint website voor de mensen die het zelf uit willen voeren.

En wellicht ten overvloede, maar voor onze klanten voeren we dit gewoon gratis uit.
Bijlagen
WayPoint accu modificatie Zumo 59x.pdf
(814.37 KiB) 1183 keer gedownload

MikeyMan
Berichten: 116
Lid geworden op: 18 okt 2013 21:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door MikeyMan »

Vooruit, iets te kort door de bocht, excuus.
Laatste plaatje in de pdf kan ik overigens niet helemaal plaatsen. Zijn dat twee connectors?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door Hans Vaessen »

rick schreef:Het "friemelen" met een naald in de connector is in veel gevallen niet voldoende en kan er daarnaast zelfs voor zorgen dat de connector niet meer vast wil klikken in het toestel.
Ik ben zelf ook begonnen met het demonteren van de lipjes maar vond dat té lastig. Vervolgens gezocht naar een makkelijkere methode (het 'friemelen) en daar tot dusverre 100% score mee behaald. Inmiddels zie ik ook verschillende succesmeldingen.

Het risico op niet meer vastklikken van de connector bestaat in jullie methode ook (in je handleiding waarschuw je er ook voor). Daarbij is vooral van belang dat je niet geforceerd gaat duwen, maar gewoon, even eenvoudig als het 'friemelen' het contactje weer iets naar achteren drukt.

Omgekeerd: op jullie manier is de kans groter dat je de connector 'onklaar' maakt (e zie dan maar eens een nieuwe te vinden).

Ik raad echt aan eerst 'mijn' methode te proberen! Mocht dat niet werken kun je altijd nog een slag dieper gaan.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 361
Lid geworden op: 27 aug 2005 10:00
Locatie: Notter

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door rick »

Onze TD is er al een aantal weken mee bezig en hebben tientallen accu's getest met verschillende methodes. Daaruit is gebleken dat deze uitgebreidere methode de enige manier is voor langdurig succes.
Maar wij raden ook iedereen aan om langs te komen zodat wij het uit kunnen voeren (en het risico dan ook voor ons is). Vanwege de vele reacties op de nieuwsbrief hebben we toch maar besloten om de handleiding (die eigenlijk voor intern gebruik bedoeld was) openbaar te maken.

Iedereen staat natuurlijk vrij om de methode toe te passen die hem aan staat, maar wanneer je het zelf uit voert en de connector (of erger, de Zumo) raakt defect, dan valt dit in zo'n geval natuurlijk niet onder garantie.

Gebruikersavatar
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 361
Lid geworden op: 27 aug 2005 10:00
Locatie: Notter

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door rick »

MikeyMan schreef: Laatste plaatje in de pdf kan ik overigens niet helemaal plaatsen. Zijn dat twee connectors?
De laatste afbeelding is het metalen plaatje die aan het uiteinde van het draadje zit en normaal dus in de connector zit.
De afbeelding is sterk uitvergroot

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door QuattroFrits »

Ik heb bij mijn Zumo jullie methode toegepast, met behulp van een loep en een tandartshaak is het heel goed te doen en zonder iets te vernielen, maar het is en blijft priegelwerk.
Het is bij mij perfect gelukt en spaart mij dus weer 50,00 euro uit voor een nieuwe accu, het toestel is een Zumo 590 van het eerste uur, met de eerste accu en deze geeft nu gewoon helemaal vol aan na een kortstondige laadbeurt.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

MikeyMan
Berichten: 116
Lid geworden op: 18 okt 2013 21:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door MikeyMan »

Komt het bij de nieuwere accu's niet voor dan? Heb de indruk dat het dan nog mis gaat.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door Mgent »

Het komt bij 590 en 595 voor. Toen ik het voor het eerst toepaste was het op mijn 590 ondertussen op de 595 over gegaan en die had het zelfde probleem. Het zijn gewoon de contacten die te ver zijn ingedrukt in de fiche.
Mocht je nu constant de batterij er moeten uit nemen, zou ik inderdaad nog zeggen het kan verslechten. Echter eens de pinnetjes wat naar voor getrokken of geduwd, steek de de batterij weer in het toestel en blijft deze eigenlijk zitten. Dus contacten kunnen niet verslechten of weer achteruit geraken.
Mijn oude batterijden van de 590 en de nieuwe hebben zo een nieuw leven gekregen. Maar wie eens niet wil friemelen, die geeft maar 50€ euro uit, aan een batterij met het zelfde probleem.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door QuattroFrits »

Iemand bij mij in de buurt die dit niet zelf durft of kan, wil ik best helpen.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door FM »

De bushalte 500 m van bij mij thuis af heet 'Hulsberg'. Maar ik heb zo een lichtbruin vermoeden dat ik je daar toch niet ga vinden. :D

Dus toch maar zelf wat gepriegeld, en ja, het lijkt te lukken ! :P
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Bericht door Hans Vaessen »

rick schreef:maar wanneer je het zelf uit voert en de connector (of erger, de Zumo) raakt defect, dan valt dit in zo'n geval natuurlijk niet onder garantie.
En da's exact de reden dat ik, als je het zelf uitvoert, de eenvoudigere methode aanraad.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”